Micheline Coulombe Saint-Marcoux et Marcelle Deschênes : pionnières dans le sentier de la création électroacoustique
Type de ressource
Auteur/contributeur
- Lefebvre, Marie-Thérèse (Auteur)
Titre
Micheline Coulombe Saint-Marcoux et Marcelle Deschênes : pionnières dans le sentier de la création électroacoustique
Résumé
A review of “masculine” and “feminine” attitudes towards music composition of the past fifty years highlights the contributions of Micheline Coulombe Saint-Marcoux and Marcelle Deschênes to the development of Québécois electroacoustic music. The author re-creates the historical context for the composers’ childhoods, adolescences, and periods of training in Montreal and Paris, and follows this with a discussion of how they negotiated the dominant trends of the 1970s. She then turns to the composers’ roles as pioneers: in their wish to depart from well-trodden paths, Coulombe Saint-Marcoux and Deschênes turned to new technological tools that would allow them to express a new artistic sensibility. From this perspective, they should be considered the “sherpas” of Québécois electroacoustic music.
Publication
Circuit : musiques contemporaines
Volume
19
Numéro
1
Pages
23-41
Date
2009
Abrév. de revue
circuit
Langue
fr
DOI
ISSN
1183-1693, 1488-9692
Titre abrégé
Micheline Coulombe Saint-Marcoux et Marcelle Deschênes
Catalogue de bibl.
www-erudit-org.proxy3.library.mcgill.ca
Extra
Publisher: Les Presses de l'Université de Montréal
Référence
Lefebvre, M.-T. (2009). Micheline Coulombe Saint-Marcoux et Marcelle Deschênes : pionnières dans le sentier de la création électroacoustique. Circuit : musiques contemporaines, 19(1), 23–41. https://doi.org/10.7202/019932ar
Enjeux
Genres musicaux
Identités
Lien vers cette notice