Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

BiblioD!G
UQAM logo
BiblioD!G
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. BiblioD!G
  3. Animating the Object: Marcelle Deschênes and acousmatic education in Quebec
  • Accueil
Bibliographie complète

Animating the Object: Marcelle Deschênes and acousmatic education in Quebec

RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Type de ressource
Article de revue
Auteur/contributeur
  • Valiquet, Patrick (Auteur)
Titre
Animating the Object: Marcelle Deschênes and acousmatic education in Quebec
Résumé
This article examines the early reception of Pierre Schaeffer’s theoretical work in Quebec through the teaching of Marcelle Deschênes, principal author of the first electroacoustic theory and ear training curricula at both Université Laval and Université de Montréal. An account of Deschênes’s educational career is provided, along with remarks on the contents of her early courses in Morpho-typology and her listening workshops for children, using newly excavated primary material from her private archives. While existing scholarship presumes that Schaefferian thinking arrived in Quebec with the ‘orthodox’ acousmatic approach of Francis Dhomont, this article asserts that a pluralist and multidisciplinary interpretation of Schaeffer’s work can be discerned which pre-dated Dhomont’s teaching and has had an equally lasting impact overall. A methodological argument is also made for including education and other forms of ‘reproductive labour’ in the history of electroacoustic music.
Publication
Organised Sound
Volume
22
Numéro
3
Pages
385-393
Date
2017
DOI
10.1017/S1355771817000553
URL
https://worldcat.org/fr/title/7316372329
Référence
Valiquet, P. (2017). Animating the Object: Marcelle Deschênes and acousmatic education in Quebec. Organised Sound, 22(3), 385–393. https://doi.org/10.1017/S1355771817000553
Enjeux
  • Enseignement, formation, professionnalisation
Genres musicaux
  • Musiques de concert
Identités
  • Femmes*
Lien vers cette notice
https://bibliographies.uqam.ca/bibliodig/bibliographie/KE4EU5TL

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • BiblioD!G
  • bibliotheques@uqam.ca

Accessibilité Web