Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

BiblioD!G
UQAM logo
BiblioD!G
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. BiblioD!G
  3. Chansons de travail, chansons de chômage : une lecture du monde ouvrier pendant la crise à travers l’œuvre de La Bolduc
  • Accueil
Bibliographie complète

Chansons de travail, chansons de chômage : une lecture du monde ouvrier pendant la crise à travers l’œuvre de La Bolduc

RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Type de ressource
Article de revue
Auteur/contributeur
  • Charest, Marie-Josée (Auteur)
Titre
Chansons de travail, chansons de chômage : une lecture du monde ouvrier pendant la crise à travers l’œuvre de La Bolduc
Résumé
In the 1930s, Mary Travers wrote folk songs dealing with the thorny issue of the working poor during hard times. A self-styled “woman at the service of the community”, she focused on those who lost their jobs as a result of the economic crisis. Heeding tradition, she lauded the work of famers whom she perceived as the mythical representatives of an idealised “old era”. How did she reconcile her songs praising tradition with an increasingly industrial labour market ? How did she react to women entering the workforce ? What did she think of government actions in the face of dwindling employment and pressing poverty ? Did she consider herself to be a career woman, what with hers being the first successful recordings of Quebec folk songs ? Confronting or buttressing established taboos such as those about women in the workforce, she wrote songs reflecting those societal issues prevalent at the time. Yet, she set herself apart both through her trade as a songwriter and her depiction of it. The economic situation in the province of Quebec influenced how labour was perceived, and her writings, favouring the standpoint of a working woman from the lower classes where employment is a matter of both survival and pride, echoed this perception with originality. A sociological and critical analysis of her songs illustrates the societal discourse on labour that prevailed during hard times.
Publication
Études littéraires
Volume
40
Numéro
2
Pages
57-68
Date
2009
Langue
fr
DOI
10.7202/037963ar
ISSN
0014-214X, 1708-9069
Titre abrégé
Chansons de travail, chansons de chômage
URL
https://id.erudit.org/iderudit/037963ar
Catalogue de bibl.
www.erudit.org
Extra
Publisher: Département des littératures de l'Université Laval
Référence
Charest, M.-J. (2009). Chansons de travail, chansons de chômage : une lecture du monde ouvrier pendant la crise à travers l’œuvre de La Bolduc. Études littéraires, 40(2), 57–68. https://doi.org/10.7202/037963ar
Enjeux
  • Représentations des genres
Genres musicaux
  • Chanson
  • Trad/Folklore québécois
Identités
  • Femmes*
Lien vers cette notice
https://bibliographies.uqam.ca/bibliodig/bibliographie/ATI4TFTI

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • BiblioD!G
  • bibliotheques@uqam.ca

Accessibilité Web