Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

Portail BiblioFEM*
UQAM logo
Portail BiblioFEM*
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. Portail BiblioFEM*
  3. Concrete Ways to Decolonize Research
  • À propos
Bibliographie complète

Concrete Ways to Decolonize Research

RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Type de ressource
Article de revue
Auteurs/contributeurs
  • Asselin, Hugo (Auteur)
  • Basile, Suzie (Auteur)
Titre
Concrete Ways to Decolonize Research
Résumé
« Almost 20 years after Māori scholar Linda Tuhiwai Smith’s call to decolonize research (Smith, 1999), significant progress has been made into drafting ethics principles to guide research with Indigenous people (e.g., CIHR et al., 2014). However, transforming principles into actual practices is easier said than done. It is increasingly recognizedthat “knowing the key guiding principles for research with Indigenous peoples is not always enough and [principles need to be]translated into day-to-day research practices”(Morton Ninomiya and Pollock, 2017, p. 29). This themed issue presents studies on various topics conducted in different geographical and cultural settings and suggesting concrete ways to decolonize research. The call for papers was issued following the 3rd Seminar on the ethics of research with Aboriginal people held at the Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue in late 2014. Two previous editions of the seminar (in 2009 and 2011) had invitedparticipants2to share experiences of good and bad research practices, summarized in Asselin and Basile (2012). The 3rd seminar took a step further in focusing on concrete ways to decolonize research.In what follows, we discuss research decolonization and summarize the key messages from the keynote speakers of the 3rd seminar, some of which have contributed papers to this themed issue. Additional contributions widened the geographical scope considered (Canada, Mexico, Peru) in addition to providingmore examples of concrete ways to decolonize research. » [Extrait original p. 643-644|
Publication
An International Journal of Critical Geographies
Volume
17
Numéro
3
Pages
643–650
Date
2018
Langue
Anglais
URL
https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7815827637
Consulté le
2023-07-06
Extra
Aussi disponible en libre accès ici : https://acme-journal.org/index.php/acme/article/view/1707
Référence
Asselin, Hugo et Basile, Suzie. (2018). Concrete Ways to Decolonize Research. An International Journal of Critical Geographies, 17(3), 643‑650. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7815827637
Approches et analyses
  • Justice sociale
  • Systèmes d'oppressions
    • Système colonial
Périodes historiques
  • 2000 à aujourd'hui
    • 2010-2019
Outils
  • Pour des recherches en milieu de pratiques
Régions géographiques
  • Amériques
Lien vers cette notice
https://bibliographies.uqam.ca/bibliofem/bibliographie/8F6FFTUG

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • Portail BiblioFEM*
  • bibliotheques@uqam.ca

Accessibilité Web