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Membres du RIISQ
  • Généreux, Mélissa

Résultats 29 ressources

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Résumés
  • Roy, M., & Généreux, M. (2018). RELIER LES INDIVIDUS À LEUR COMMUNAUTÉ D’APPARTENANCE : vers un modèle intégré de personnalisation des services qui tient compte des besoins individuels et communautaires. Canadian Social Work Review / Revue canadienne de service social, 35(2), 25–43. https://doi.org/10.7202/1058478ar

    La personnalisation des services est de plus en plus populaire dans le réseau de la santé et des services sociaux. Plutôt que de piger parmi des offres de services existantes, l’usager coconstruit des services selon ses besoins. Or, malgré les avancées dans ce domaine, peu d’approches de personnalisation des services existent pour répondre aux besoins des communautés. Dans ce texte, nous souhaitons contribuer au champ de la personnalisation des services en l’enrichissant d’une perspective communautaire. Vers cet objectif, nous recensons diverses approches employées en santé publique qui tiennent compte des besoins spécifiques des communautés. Nous déclinons ces approches au moyen d’interventions locales pour illustrer comment elles contribuent au développement d’une perspective communautaire à superposer au modèle actuel de personnalisation des services. Nous soutenons que la fonction promotion de la santé en santé publique permet de relier les individus à leur communauté d’appartenance au sein d’un modèle unique de personnalisation des services. Nous pensons que ce modèle intégré de personnalisation des services permettra d’une part, la coproduction de services individuels et communautaires et d’autre part, qu’il favorisera le rapprochement des acteurs des domaines de la santé publique et des services sociaux autour d’un projet commun de développement de communautés productrices de bien-être.

    Consulter sur www.erudit.org
  • Généreux, M., Blouin-Genest, G., Landaverde, E., & Torres Orozco, E. N. (2024). Pour une défense collective face à la fatigue pandémique: L’urgence de renforcer les facteurs protecteurs. Global Health Promotion. https://doi.org/10.1177/17579759231223674

    Résumé: De nombreux articles publiés récemment ont laissé apparaître l’émergence d’un nouveau phénomène dans notre rapport avec la pandémie de COVID-19 : la fatigue pandémique. Ce phénomène suggère l’apparition d’une tendance générale de lassitude face aux mesures sanitaires et à l’état d’urgence devenu permanent. L’objectif de cet article est de replacer cet enjeu dans le contexte de la réalisation d’un projet de recherche portant sur les impacts psychosociaux durant la pandémie. Si relativement peu de recherches se sont intéressées à la fatigue pandémique, la réalité de ce phénomène a été mise en évidence dans le cadre d’un projet de recherche multi-annuelle effectuée durant la pandémie. En termes de méthode, notre équipe multidisciplinaire à l’Université de Sherbrooke a développé un protocole d’enquête permettant d’évaluer les effets de la pandémie de COVID-19 sur la santé mentale à travers des études transversales répétées. La dernière phase de l’enquête inclut un volet additionnel qui cherche à comprendre de quelle manière les conséquences de la pandémie peuvent s’appliquer à d’autres crises systémiques, notamment aux changements climatiques. Différentes vagues d'enquêtes nationales et internationales ont ainsi été réalisées (8 pays, taille minimale de l’échantillon 1000–1500 et échantillonnage par quota mis en oeuvre adapté à chaque pays et basé sur les données démographiques disponibles), et suivant l’évolution de la pandémie, nous avons introduit la notion de fatigue pandémique, ainsi que de fatigue climatique, afin de pouvoir mesurer l’impact de l’exposition prolongée à ces crises mondiales. Ces nouvelles données confirment nos résultats originaux : l’impact psychosocial de la pandémie est immense, en particulier en termes de fatigue pandémique, phénomène qui se retrouve à la fois au niveau comportemental et informationnel. Cette fatigue est un indicateur important à considérer afin d’améliorer notre capacité de réaction et d’adaptation à cette crise, mais également à celles futures.

    Consulter sur journals.sagepub.com
  • Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Hurtubise, K., Simons, K., Boucher, A., Paradis, P.-O., Herba, C. M., Camden, C., & Généreux, M. (2023). How children make sense of climate change: A descriptive qualitative study of eco-anxiety in parent-child dyads. PLOS ONE, 18(4). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284774

    The climate crisis not only has significant impacts on biodiversity and the physical health of humans, but its ramifications are also affecting people’s mental health. Eco-anxiety, or the emotions that emerge with the awareness of climate change and the apprehension of its detrimental effects, has been investigated in adults and adolescents, but much less attention has been given to the impacts on children’s mental health and well-being. Initial evidence confirms that youth are significantly concerned about climate change, but few studies have investigated the resulting emotional responses of children and the role of their parents in tempering these, especially using qualitative methodologies. The present study used a descriptive qualitative design with a convenience sample of parents and child dyads, assessed separately. Children’s ( n = 15, ages 8–12 years) experiences were explored using semi-structured interviews and their parents’ ( n = 12) perceptions were captured using a survey with closed and open-ended questions. A reflexive thematic analysis was used to analyze the interview data, and content analysis was used to investigate parent-child experiences. Three themes emerged from the thematic analysis: 1. children’s understanding of climate change, 2. their emotional reaction to climate change, and 3. their coping mechanisms to deal with these emotions. The comparative content analysis revealed that parents who were aware that their children had concerns about climate change, had children who used more adaptive coping mechanisms. The results of this qualitative study contribute to a better understanding of children’s emotional experience of the awareness of climate change in Canada and how they cope with these emotions. Furthermore, the results provide insight into the role parents might play in helping their children cope with their feelings.

    Consulter sur dx.plos.org
  • Généreux, M., Landaverde, E., & Maltais, D. (2022). Conséquences sociosanitaires des inondations printanières de 2019 : comprendre afin de mieux agir. In T. Buffin-Belanger, D. Maltais, & M. Gauthier, Les inondations au Québec : risques, aménagement du territoire, impacts socioéconomiques et transformation des vulnérabilités (pp. 365–384). Presse de l’Université du Québec.
  • Maltais, D., Lansard, A.-L., Généreux, M., & Martel, J. (2022). Interventions déployées lors des inondations de 2019 par les intervenants de première et de deuxième lignes. In T. Buffin-Belanger, D. Maltais, & M. Gauthier, Les inondations au Québec : risques, aménagement du territoire, impacts socioéconomiques et transformation des vulnérabilités (pp. 429–448). Presse de l’Université du Québec.
  • Maltais, D., Lansard, A.-L., & Généreux, M. (2021). Les stratégies d’intervention déployées lors des inondations de 2019 : le point de vue d’intervenants de première et de deuxième lignes sur les avenues prometteuses. https://constellation.uqac.ca/id/eprint/7769/

    Au printemps 2017 et 2019, plus 300 municipalités du Québec ont été confrontées à de graves inondations qui ont provoqué d’importants dommages aux propriétés, aux biens personnels de milliers de citoyens et à plusieurs infrastructures municipales. Dans le contexte des inondations de 2019, il faut toutefois souligner l’importante différence entre celles vécues par la municipalité de Sainte-Marthe-sur-le-Lac et celles survenues dans les autres municipalités du Québec. À Sainte-Marthe-sur-le-Lac, les inondations ont été soudaines, et rapides, car elles ont été provoquées par la rupture d’une digue. Ce sinistre, de nature anthropique, a occasionné la relocalisation d’urgence de plusieurs centaines de familles. Quant aux autres municipalités, c’est la crue printanière qui a généré des inondations fluviales, un sinistre de cause naturelle, dont l’ampleur et la durée ont dépassé les précédents évènements historiques, y compris ceux de 2017. Lors de ces inondations, les municipalités et divers partenaires gouvernementaux (CIUSSS/CISSS, MSP, SQ…) et certains organismes bénévoles en sécurité civile (Croix-Rouge Canadienne, Armée du Salut, Ambulance St-Jean, etc.), ont déployé leurs intervenants afin d’apporter leur aide et leur soutien aux municipalités et aux personnes sinistrées. Des centaines de policiers, pompiers, employés municipaux, gestionnaires, chefs d’équipe, militaires, intervenants psychosociaux, bénévoles spécialisés en recherche et sauvetage ou en soutien émotionnel ont alors travaillé sans relâche pour assurer la sécurité des personnes et des biens, mais pour aussi amortir, autant que possible, les impacts psychosociaux inévitablement causés par ce type de sinistre. Ce rapport synthèse présente le point de vue d’une centaine d’intervenants, provenant de différentes régions du Québec qui ont contribué à la gestion et la coordination des efforts pour orchestrer la réponse nécessaire lors des inondations de 2019. Ils ont été invités à documenter les stratégies mises en place à court et à moyen terme qui, selon leurs observations, ont contribué à : •Augmenter le sentiment de sécurité des sinistrés ; •Diminuer leur niveau d’anxiété et d’isolement ; et •Prévenir la détérioration de leur état de santé physique et psychologique.

    Consulter sur constellation.uqac.ca
  • Landaverde, E., Généreux, M., Maltais, D., & Gachon, P. (2022). Respiratory and Otolaryngology Symptoms Following the 2019 Spring Floods in Quebec. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(18). https://doi.org/10.3390/ijerph191811738

    Background: Although floods may have important respiratory health impacts, few studies have examined this issue. This study aims to document the long-term impacts of the spring floods of 2019 in Quebec by (1) describing the population affected by the floods; (2) assessing the impacts on the respiratory system according to levels of exposure; and (3) determining the association between stressors and respiratory health. Methods: A population health survey was carried out across the six most affected regions 8–10 months post-floods. Data were collected on self-reported otolaryngology (ENT) and respiratory symptoms, along with primary and secondary stressors. Three levels of exposure were examined: flooded, disrupted and unaffected. Results: One in ten respondents declared being flooded and 31.4% being disrupted by the floods. Flooded and disrupted participants reported significantly more ENT symptoms (adjusted odds ratio (aOR): 3.18; 95% CI: 2.45–4.14; aOR: 1.76; 95% CI: 1.45–2.14) and respiratory symptoms (aOR: 3.41; 95% CI: 2.45–4.75; aOR: 1.45; 95% CI: 1.10–1.91) than the unaffected participants. All primary stressors and certain secondary stressors assessed were significantly associated with both ENT and respiratory symptoms, but no “dose–response” gradient could be observed. Conclusion: This study highlights the long-term adverse effects of flood exposure on respiratory health.

    Consulter sur www.mdpi.com
  • Maltais, D., Lansard, A.-L., Landaverde, E., Généreux, M., & Gachon, P. (2022). Retour sur les inondations printanières de 2019 : Interventions prometteuses. https://riisq.ca/wp-content/uploads/2023/02/Lire-larticle.pdf
    Consulter sur riisq.ca
  • Gousse-Lessard, A.-S., Souza, D. M. de, Maltais, D., Généreux, M., Gachon, P., King, S., & Buffin-Bélanger, T. (2020, April 21). Pandémie et inondations ne font pas bon ménage : comment relever ce double défi. The Conversation. http://theconversation.com/pandemie-et-inondations-ne-font-pas-bon-menage-comment-relever-ce-double-defi-136140

    La pandémie transforme la manière avec laquelle la sécurité civile a l’habitude de procéder devant les aléas. Nos réseaux de soutien communautaire seront mis à rude épreuve s’il y a des inondations.

    Consulter sur theconversation.com
  • Généreux, M., Maillet, M.-C., Nault-Horvath, E., & Stewart, C. (2019). Supporting and Accompanying Young People After the Lac-Mégantic Train Derailment (Quebec, Canada). Prehospital and Disaster Medicine, 34(s1). https://doi.org/10.1017/S1049023X19001547

    Introduction:In July 2013, a train transporting oil derailed and exploded in Lac-Mégantic, causing major human, environmental, and economic impacts. A community-based survey of people aged 10-25, conducted in 2017, revealed that many young people suffer in silence and report feeling isolated. These observations led to the conclusion that we must make room for young people, and that opportunities for engagement and participation must be provided within the community.Aim:The Public Health Direction of Estrie aimed to identify strategies to promote health and wellbeing for young people living in and around Lac-Mégantic.Methods:A collective reflection half-day was hosted with sixty key stakeholders (school board, other education institutions, health and social services, community sector, municipal/political sector, parents, youth). Throughout the event, participants were invited to build on and learn from accomplishments and experiential knowledge, and develop a common vision of the solutions to be pursued or implemented. All qualitative data sources (verbal and written data from large- and sub-group activities) were analyzed through a content analysis.Results:Several themes (i.e. potential solutions) emerged from the analysis: common venue, diversified activities, communication, collaboration, involvement, support for at-risk youth, intergenerational component, etc. Participants agreed on four priorities for action: 1) creating a gathering place, 2) establishing a Youth Committee, 3) supporting adults working with youth, and 4) fostering a better flow of information.Discussion:Several positive outcomes of the collective reflection half-day were observed, including the mobilization of the participants who greatly appreciated the event, and many promising ideas launched by stakeholders. A social worker is now fully dedicated to supporting youth wellbeing and engagement in Lac-Mégantic. A Youth Committee has been established and projects by and for youth are being implemented. Bottom-up approaches to identify solutions to complex situations are not only effective but also respectful of the local culture.

    Consulter sur www.cambridge.org
  • Généreux, M., Petit, G., Roy, M., Maltais, D., & O’Sullivan, T. (2018). The “Lac-Mégantic tragedy” seen through the lens of the EnRiCH Community Resilience Framework for High-Risk Populations. Canadian Journal of Public Health, 109(2), 261–267. https://doi.org/10.17269/s41997-018-0068-z
    Consulter sur link.springer.com
  • Naud, D., Généreux, M., Bruneau, J.-F., & Levasseur, M. (2024). Indice du potentiel de participation sociale des Québécois âgés : cartographie des inégalités des zones métropolitaines, urbaines et rurales: IPPS : cartographie des inégalités. Canadian Journal on Aging / La Revue Canadienne Du Vieillissement, 43(1), 84–98. https://doi.org/10.1017/S071498082300051X

    Afin de mieux comprendre la distribution géographique des facilitateurs et des obstacles à la participation sociale des Québécois âgés, cette étude visait à documenter l’Indice du potentiel de participation sociale (IPPS) selon les zones métropolitaines, urbaines et rurales. Des analyses de données secondaires, dont l’Enquête transversale sur la santé des collectivités canadiennes, ont permis de développer et de cartographier un indice composé de facteurs environnementaux associés à la participation sociale, pondérés par une analyse factorielle. En zones métropolitaines, l’IPPS était supérieur au centre qu’en périphérie, compte tenu d’une concentration accrue d’aînés et des transports. Bien qu’atténuée, la configuration était similaire en zones urbaines. En zone rurale, un IPPS élevé était associé à une concentration d’aînés et un accès aux ressources accru, sans configuration spatiale. Pour favoriser la participation sociale, l’IPPS soutient que les transports et l’accès aux ressources doivent respectivement être améliorés en périphérie des métropoles et en zone rurale., AbstractTo better understand the geographic distribution of facilitators of, and barriers to, social participation among older Quebecers, this study aimed to document the Social Participation Potential Index (SPPI; Indice du potentiel de participation sociale) in metropolitan, urban and rural areas. Secondary data analyses, including the Canadian Community Health Survey, were used to develop and map a composite index of environmental factors associated with social participation, weighted by factor analysis. In metropolitan areas, the SPPI was higher in the center than in the periphery, due to an increased concentration of seniors and transportation. Although reduced, the pattern was similar in urban areas. In rural areas, a higher SPPI was associated with an increased concentration of older adults and access to resources, showing no spatial pattern. To promote social participation, the SPPI suggests that transportation and access to resources must be improved in the periphery of metropolitan areas and in rural areas, respectively.

    Consulter sur www.cambridge.org
  • Naud, D., Généreux, M., Bruneau, J.-F., Alauzet, A., & Levasseur, M. (2019). Social participation in older women and men: differences in community activities and barriers according to region and population size in Canada. BMC Public Health, 19(1), 1124. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7462-1

    Social participation is a modifiable health determinant influenced by physical and social aspects of the environment. Little is known about aging women’s and men’s community activities and barriers according to region and population size. This study compared social participation, desire to participate more, and perceived barriers of aging women and men by Canadian region and population size.

    Consulter sur doi.org
  • Petit, G., Lachance, É., Généreux, M., Barbeau-Meunier, C.-A., Pinsonneault, L., Dao, H. H., Milot, M.-C., Baron, G., & Carignan, A. (2019). Les impacts des changements climatiques sur la santé au Québec : l’exemple de l’Estrie. Le Climatoscope, 94. https://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/18899

    L’Organisation mondiale de la Santé (OMS) soutient que les changements climatiques représentent la plus grande menace pour la santé dans le monde au 21e siècle. Ceux-ci influencent négativement plusieurs déterminants sociaux et environnementaux de la santé comme l’accessibilité à la nourriture et la qualité de cette dernière, l’eau et l’air. Blessures, impacts psychosociaux, aggravation de maladies respiratoires, malnutrition, maladies infectieuses, décès : les conséquences sanitaires sont susceptibles d’affecter les populations sur tous les continents. Le Canada se réchauffe deux fois plus rapidement que la moyenne mondiale en raison de sa proximité au pôle Arctique, où le réchauffement est accéléré comparativement à l’équateur (Bush et Lemmen, 2019). Ainsi, le Québec n’est certainement pas à l’abri des changements climatiques. Dans le Sud de la province, les températures moyennes observées ont augmenté de plus d’un degré depuis 1970 et des répercussions se font déjà sentir dans notre environnement. Ce réchauffement, accompagné d’une plus grande variabilité du climat (augmentation du risque d’orages, de tempêtes et d’extrêmes hydrométéorologiques en général), représente un défi grandissant pour les professionnel.le.s de la santé. Dans la région de l’Estrie, les professionnel.le.s de santé publique ont effectué une analyse qui leur ont permis d’identifier quatre principaux problèmes environnementaux associés aux changements climatiques, soit : les vagues de chaleur; les inondations; les tiques à pattes noires; le pollen de l’herbe à poux. Ces problèmes ont des impacts importants sur la santé, c’est-à-dire potentiellement graves ou qui touchent un grand nombre de personnes. Le stress et les pertes (humaines et matérielles) engendrées par ces différents problèmes environnementaux peuvent aussi représenter une source majeure de problèmes psychologiques significatifs pouvant persister dans le temps. De plus, ces impacts sont variables selon les différents contextes sociaux des individus et des communautés, générant des inégalités sociales de santé.

    Consulter sur savoirs.usherbrooke.ca
  • Maltais, D., Gilbert, S., & Généreux, M. (2022). Conséquences des inondations sur la santé physique et mentale des adultes : résultats d’une recension des écrits. In T. Buffin-Belanger, D. Maltais, & M. Gauthier, Les inondations au Québec : risques, aménagement du territoire, impacts socioéconomiques et transformation des vulnérabilités (pp. 291–306). Presse de l’Université du Québec.
  • Maltais, D., Tremblay, A.-J., Labra, O., Fortin, G., Généreux, M., Roy, M., & Lansard, A.-L. (2019). Seniors Who Experienced the Lac-Mégantic Train Derailment Tragedy: What Are the Consequences on Physical and Mental Health? Gerontology and Geriatric Medicine, 5. https://doi.org/10.1177/2333721419846191

    Introduction: In July 2013, a train derailment caused the death of 47 people and destroyed the downtown area in the city of Lac-Mégantic (Quebec, Canada). This tragedy had several impacts on this small community. Method: Three years after this disaster, we used a representative population-based survey conducted among 800 adults (including 265 seniors aged 65 or above) to assess the physical and mental health of seniors. Results: Several differences were observed in seniors’ physical and mental health based on their level of exposure to the tragedy. Nearly half of seniors highly exposed to the train derailment (41.7%) believe that their health has deteriorated in the past 3 years. The majority of seniors highly exposed to the train derailment (68.7%) also show symptoms of posttraumatic stress disorders. Seniors highly or moderately exposed to the tragedy were also more likely to have found positive changes in their personal and social life as compared with nonexposed seniors. Discussion: A technological disaster such as a train derailment still had negative impacts on seniors’ physical and mental health 3 years later. Conclusion: Public health authorities must tailor prevention and promotion programs to restore health and well-being in this population.

    Consulter sur journals.sagepub.com
  • Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Mastine, T., Généreux, M., Paradis, P.-O., & Camden, C. (2022). Eco-anxiety in children: A scoping review of the mental health impacts of the awareness of climate change. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.872544

    <sec><title>Background</title><p>Youth are increasingly aware of the negative effects of climate change on the planet and human health, but this knowledge can often come with significant affective responses, such as psychological distress, anger, or despair. Experiencing major “negative” emotions, like worry, guilt, and hopelessness in anticipation of climate change has been identified with the term eco-anxiety. Emerging literature focuses on adults' experience; however, little is known about the ways in which children and youth experience eco-anxiety.</p></sec><sec><title>Objectives</title><p>The aim of this review was to: (1) identify the available evidence on the topic of eco-anxiety in children, (2) clarify the mental health consequences brought by the awareness of climate change in this population, and (3) identify knowledge gaps in the literature and considerations for future research.</p></sec><sec><title>Methods</title><p>Given that the research on the topic of eco-anxiety in children is limited, that there are very few randomized controlled trials, and that the goal is not to analyze individual studies in-depth, a scoping review was used. Keywords pertaining to the themes of eco-anxiety, climate change and children (aged &lt; 18 years) were used as search terms in five databases. Journal articles using qualitative and quantitative methods, as well as gray literature were examined by two independent reviewers. A descriptive-analytical method was used to chart the data that emerged from the literature. Eighteen articles were considered in the final analysis.</p></sec><sec><title>Results</title><p>Evidence confirms that children experience affective responses and eco-anxiety in reaction to then awareness of climate change. Mental health outcomes include depression, anxiety, and extreme emotions like sadness, anger, and fear. Youth from vulnerable communities, like indigenous communities, or those who have strong ties to the land are often identified as being emotionally impacted by climate change. The literature analyzed also describes how children and youth are coping with eco-anxiety, including maladaptive (e.g., denial) and adaptive responses (such as constructive hope, used as a positive coping mechanism). Preliminary considerations for parents, teachers and educators, mental health care providers, school systems, adults and people of power include adding age-appropriate climate education to the school curriculum, considering youth's emotions, and promoting healthy coping through empowerment. Important gaps exist in the definition of eco-anxiety in youth, as various characterizations of this emerging concept are found across articles.</p></sec>

    Consulter sur www.frontiersin.org
  • Lansard, A.-L., Maltais, D., & Généreux, M. (2020). Pistes d’interventions psychosociales pour préserver les jeunes des impacts des catastrophes naturelles ou technologiques. https://constellation.uqac.ca/id/eprint/5682/

    Cette recension a pour objectifs de documenter les approches et les principes d'intervention recommandés dans les écrits pour intervenir auprès des jeunes en contexte de catastrophe, de décrire des techniques, des stratégies, des programmes et des types d'intervention ayant déjà été mis en place auprès d'enfants et d'adolescents en contexte de catastrophe et d'identifier les facteurs ayant contribué à l'efficacité des interventions.

    Consulter sur constellation.uqac.ca
  • Khan, Y., O’Sullivan, T., Brown, A., Gibson, J., Henry, B., Généreux, M., & Schwartz, B. (2019). Advancing Performance Measurement for Public Health Emergency Preparedness: An Integrated Knowledge Translation Approach. Prehospital and Disaster Medicine, 34. https://doi.org/10.1017/S1049023X1900116X

    Introduction:Public health emergency management involves the timely translation of relevant evidence and effective coordination of diverse actors. In practice, this can be challenging in the absence of a common framework for action among diverse actors.Aim:To apply an Integrated Knowledge Translation (iKT) approach throughout the development of a conceptual framework and performance measurement indicators for public health emergency preparedness (PHEP), to ensure knowledge generated is relevant and useful to the field.Methods:The iKT approach was initiated by identifying a research question based on priorities from the field. The two phases of the study used participatory research methods as well as active engagement with potential end users at key study milestones. The Structured Interview Matrix (SIM) facilitation technique for focus groups and an expert panel using Delphi methodology were used to define the PHEP framework and performance measurement indicators, respectively. An advisory committee was assembled consisting of potential end-users of the research, in senior positions in applied and decision-making roles.Results:iKT was an essential component for this applied public health project, contributing to and enhancing the relevance of the knowledge generated. iKT contributed to the following: broad national engagement and interest in the study, successful recruitment in both phases, and engagement with decision-makers. This multi-dimensional participatory approach successfully generated knowledge that was important to the field demonstrated by relevance to practice and policy in jurisdictions across Canada. Furthermore, the approach fostered building resilience in local and national communities through collaboration.Discussion:The iKT approach was essential to generating knowledge that is relevant and useful to the field, mainly to promote health system preparedness and resilience. Future research to study the implementation of knowledge will be important to continue addressing the knowledge-to-action gap in health emergency management research.

    Consulter sur www.cambridge.org
  • Khan, Y., O’Sullivan, T., Brown, A., Tracey, S., Gibson, J., Généreux, M., Henry, B., & Schwartz, B. (2018). Public health emergency preparedness: a framework to promote resilience. BMC Public Health, 18(1), 1344. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6250-7

    Emergencies and disasters impact population health. Despite the importance of upstream readiness, a persistent challenge for public health practitioners is defining what it means to be prepared. There is a knowledge gap in that existing frameworks lack consideration for complexity relevant to health systems and the emergency context. The objective of this study is to describe the essential elements of a resilient public health system and how the elements interact as a complex adaptive system.

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