Votre recherche
Résultats 15 ressources
-
La coordination et la coopération entre les acteurs publics, privés et la population, ainsi que l’articulation des différentes échelles géographiques dans l’élaboration de stratégies territoriales, sont devenues des éléments incontournables dans la prévention des risques naturels. Dans cette perspective, il convient de s’intéresser à la gouvernance territoriale du système québécois, notamment à savoir si la gestion du risque dépend toujours d’un système traditionnel où les citoyens ont très peu de pouvoir décisionnel. À cet égard, le niveau de responsabilisation des citoyens a été étudié dans la municipalité de Saint-Jean-sur-Richelieu afin de comprendre le rôle des acteurs dans la gestion de l’inondation survenue au printemps 2011. Des questionnaires ont été distribués à la population dans deux quartiers vulnérables aux inondations pour observer les pratiques de prévention et de préparation des riverains à l’égard des crues printanières, et des entrevues semi-dirigées avec plusieurs acteurs importants dans la gestion des risques ont été réalisées. Les résultats ont permis de constater qu’une mise à jour des connaissances était essentielle en raison des changements climatiques et qu’il y a un manque considérable dans l’établissement des fonctions et des compétences de l’ensemble des acteurs. D’ailleurs, cette absence de définition claire du rôle des individus occasionne une déresponsabilisation et une négation des risques, particulièrement au niveau municipal. Enfin, si notre analyse montre une lacune significative de la gouvernance territoriale dans la gestion des risques au Québec, force est de constater que certains partenariats et les nouvelles politiques mises en place depuis contribuent néanmoins à accroitre la résilience de la société québécoise. , Coordination and cooperation between public and private actors and the population, as well as the articulation of different geographical scales in the elaboration of territorial strategies, have become essential elements in the prevention of natural risks. From this perspective, it is appropriate to look at the territorial governance of the Quebec system, in particular whether risk management still depends on a traditional system in which citizens have very little decision-making power. In this regard, the level of citizen accountability was studied in the municipality of Saint-Jean-sur-Richelieu to understand the role of stakeholders in the management of the flood that occurred in the spring of 2011. Questionnaires were distributed to the population in two flood-prone neighborhoods to observe the prevention and preparedness practices of riverside residents regarding spring flooding, and semi-directed interviews were conducted with several key stakeholders in risk management. The results showed that an update of knowledge was essential because of climate change and that there is a considerable gap in the establishment of the functions and skills of all the stakeholders. Moreover, this lack of a clear definition of the role of individuals leads to a disempowerment and negation of risks, particularly at the municipal level. Finally, while our analysis shows a significant gap in territorial governance in risk management in Quebec, it must be noted that some partnerships and the new policies put in place since nevertheless contribute to increasing the resilience of Quebec society.
-
Rapport de recherche dans le cadre d'un financement d'appel à projets par le Réseau Inondations InterSectoriel du Québec (RIISQ) Mars 2025
-
Dans la dernière décennie, le Québec a été touché par plusieurs épisodes d’inondations majeures. C’est le cas des communautés riveraines de Pointe-Gatineau, frappées par des inondations historiques en 2017, 2019 et 2023. Depuis, le départ d’une grande partie des riverains de ce quartier socio-économiquement défavorisé et la destruction de plusieurs maisons laissent un grand vide. La présence de nombreux lots vacants amène de l’incertitude parmi les citoyen.nes qui sont resté.es, dans ce qui est considéré comme l’un des plus vieux quartiers de Gatineau (Conseil régional de l'environnement et du développement durable de l'Outaouais, 2021). Bien que ce domaine d’étude soit en émergence, on observe dans la littérature que l’attachement des individus à leur milieu suivant une ou des catastrophes exercerait une influence sur leur processus de rétablissement. Cette étude s’intéresse donc au processus de rétablissement d’individus provenant d’un quartier socioéconomiquement défavorisé qui ont vécu un cumul d’inondations, et au rôle de l’attachement au lieu dans ce processus. Cette recherche mobilise le cadre de désorientation et de réorientation proposé par Cox et Perry (2011) pour expliquer le processus de rétablissement d’individus dans un lieu modifié par un désastre. L’attachement au lieu est conceptualisé en fonction des dimensions recensées par Raymond et ses collègues (2010) et du sentiment d’être chez soi par Cox et Perry (2011). Quatorze personnes sinistrées qui ont vécu les inondations de 2017 et de 2019 dans le quartier de Pointe-Gatineau ont été rencontrées lors d’entrevues individuelles ou familiales en 2023. Parmi ce nombre, neuf demeurent encore dans les communautés riveraines de Pointe-Gatineau, alors que cinq ont quitté le quartier après les inondations de 2019. Les résultats révèlent que l’attachement au lieu joue un rôle prédominant dans le processus de rétablissement des sinistré.es. Selon les participant.es, l’attachement au lieu contribue à l’étape de désorientation ou favorise au contraire la réorientation. Les résultats soulignent en particulier que l’attachement que les participant.es ressentent envers leur domicile et leur environnement naturel et bâti constitue une motivation importante à vouloir demeurer dans le quartier inondable. Par contre, la recherche montre que des facteurs autres que la relation au lieu influencent également le processus de rétablissement, tels que la difficulté à naviguer dans les démarches administratives entourant les programmes d’indemnisation du gouvernement, le fait d’appartenir à un groupe vulnérable, le soutien social et certaines caractéristiques personnelles. De même, l’expérience de vivre plusieurs inondations amène des spécificités qui influencent elles aussi le processus de rétablissement. Les résultats dévoilent notamment des stratégies d’adaptation mises en place par les personnes participantes qui ont décidé de demeurer dans leur quartier. Les stratégies acquises avec l’expérience font en sorte qu’elles se sentent davantage préparées pour des éventuelles inondations. Cette recherche contribue à la littérature émergente qui s’intéresse au processus de rétablissement d’individus touchés par un cumul d’inondations et au rôle de l’attachement au lieu sur ce processus. Elle permet d’offrir des pistes de réflexion aux différents acteurs qui accompagnent les personnes sinistrées avant, pendant et après des inondations et propose des recommandations en ce sens.
-
Abstract Climate change is predicted to increase the frequency and intensity of floods in the province of Quebec, Canada. Therefore, in 2015, to better monitor the level of adaptation to flooding of Quebec residents living in or near a flood-prone area, the Quebec Observatory of Adaptation to Climate Change developed five indices of adaptation to flooding, according to the chronology of events. The present study was conducted 4 years later and is a follow-up to the 2015 one. Two independent samples of 1951 (2015) and 974 (2019) individuals completed a questionnaire on their adoption (or non-adoption) of flood adaptation behaviors, their perception of the mental and physical impacts of flooding, and their knowledge of the fact that they lived in a flood-prone area. The results of the study demonstrated the measurement invariance of the five indices across two different samples of people over time, ensuring that the differences (or absence of differences) observed in flood-related adaptive behaviors between 2015 and 2019 were real and not due to measurement errors. They also showed that, overall, Quebeckers’ flood-related adaptive behaviors have not changed considerably since 2015, with adaptation scores being similar in 2019 for four of the five flood indices. Moreover, the results indicated an increase in self-reported physical and mental health issues related to past flooding events, as well as a larger proportion of people having consulted a health professional because of these problems. Thus, this study provides a better understanding of flood adaptation in Quebec over the past 4 years and confirms that the five adaptive behavior indices developed in 2015 are appropriate tools for monitoring changes in flood adaptation in the province. Finally, our results showed that little has changed in Quebeckers’ adoption of adaptive behaviors, highlighting the need for awareness raising in order to limit the impacts that climate change will have on the population.
-
Abstract Although hydraulic infrastructure such as levees remain important for flood risk management in the USA, France, and Quebec (Canada), there is increasing emphasis on nonstructural measures, such as regulatory flood maps, to reduce exposure and vulnerability, for example, preventing people from building in high hazard areas. One key concept related to areas protected by levees is that of “residual risk”, that is, the risk from floods greater than the design standard of the levees (levee overtopping) and from levee breach. In this article, we review the legislative framework for regulatory flood maps in the USA, France, and Quebec (Canada) and compare how residual risk behind protective structures is taken into account (or not) in regulatory flood maps. We find big differences in how the USA, France and Canada manage residual risk behind the levees. While in France the area behind levees is part of the regulatory flood prone area, and land use restrictions, building codes, emergency measures and risk communication are mandatory, in the USA the area behind levees is only shown as part of the regulatory flood prone area if the levee is not accredited. In Quebec, regulatory flood maps in general follow the French approach with a few exceptions.
-
Floods have potentially devastating consequences on populations, industries and environmental systems. They often result from a combination of effects from meteorological, physiographic and anthropogenic natures. The analysis of flood hazards under a multivariate perspective is primordial to evaluate several of the combined factors. This study analyzes spring flood-causing mechanisms in terms of the occurrence, frequency, duration and intensity of precipitation as well as temperature events and their combinations previous to and during floods using frequency analysis as well as a proposed multivariate copula approach along with hydrometeorological indices. This research was initiated over the Richelieu River watershed (Quebec, Canada), with a particular emphasis on the 2011 spring flood, constituting one of the most damaging events over the last century for this region. Although some work has already been conducted to determine certain causes of this record flood, the use of multivariate statistical analysis of hydrologic and meteorological events has not yet been explored. This study proposes a multivariate flood risk model based on fully nested Archimedean Frank and Clayton copulas in a hydrometeorological context. Several combinations of the 2011 Richelieu River flood-causing meteorological factors are determined by estimating joint and conditional return periods with the application of the proposed model in a trivariate case. The effects of the frequency of daily frost/thaw episodes in winter, the cumulative total precipitation fallen between the months of November and March and the 90th percentile of rainfall in spring on peak flow and flood duration are quantified, as these combined factors represent relevant drivers of this 2011 Richelieu River record flood. Multiple plausible and physically founded flood-causing scenarios are also analyzed to quantify various risks of inundation.
-
A flood frequency analysis is conducted using instantaneous peak flow data over a hydrologic sub-region of southern Québec following three distinct methodological frameworks. First, the analysis is conducted locally using available instantaneous peak flow data. Second, the analysis is conducted locally using daily peak flow data processed to consider the peak flow effect. Third, a regional frequency analysis is conducted pooling all available instantaneous peak flow data over the study area. Results reveal a notable diversity in the resulting recurrence peak flow estimates and related uncertainties from one analysis to another. Expert judgement appears essential to arbitrate which alternative should be operated considering a specific context of application for flood plain delineation. Pros and cons for each approach are discussed. We finally encourage the use of a diversity of approaches to provide a robust assessment of uncertainty affecting peak flow estimates.
-
Given that flooding episodes are occurring at a greater rate due to climate change, individuals must adopt certain adaptation behaviors to prevent or mitigate the anticipated or negative impact of such events. However, few studies have assessed if and how households and individuals have actually taken action in this regard. Because some individual beliefs can be linked to facilitating factors and barriers to action, a better understanding of the adoption of adaptive behaviors requires a combined analysis of individual psychosocial factors. The purpose of this study was to develop a better understanding of the reasons underlying the adoption of behaviors related to structural adaptation to flooding by people living in or near flood-prone areas in the Province of Québec (Canada). Results of a series of structural equation modeling showed that behavioral, normative and control beliefs were all significant predictors of the respondents' intention to adopt structural flood protective behaviors, with normative beliefs being the strongest. By identifying the best psychosocial predictors of the adoption of such behaviors, the results of this study provide valuable insights regarding the most effective factors to be used in public health messages to promote the adoption of behaviors related to structural adaptation to flooding.
-
The objective of this study is to analyze the temporal variability in water levels of Lake Mégantic (27.4 km2) during the period 1920–2020 in relation to anthropogenic and natural factors on the one hand, and its impact on the intensity and frequency of heavy flooding (recurring floods ≥ 10 years) of the Chaudière River of which it is the source, on the other hand. The application of four different Mann–Kendall tests showed a significant decrease in lake water levels during this period. The Lombard test revealed two breaks in the average daily maximum and average water levels, but only one break in the average daily minimum water levels. The first shift, which was smoothed, occurred between 1957 and 1963. It was caused by the demolition in 1956 of the first dam built in 1893 and the significant storage of water in the dams built upstream of the lake between 1956 and 1975. The second shift, which was rather abrupt, occurred between 1990 and 1993. It was caused by the voluntary and controlled lowering of the lake’s water levels in 1993 to increase the surface area of the beaches for recreational purposes. However, despite this influence of anthropogenic factors on this drop in water levels, they are negatively correlated with the global warming climate index. It is therefore a covariation, due to anthropogenic factors whose impacts are exerted at different spatial scales, without a physical causal link. However, the winter daily minimum water levels, whose temporal variability has not been influenced by anthropogenic activities, are positively correlated with the NAO and AO indices, but negatively with PDO. Finally, since the transformation of Lake Mégantic into a reservoir following the construction of the Mégantic dam in 1893 and 1973 to control heavy flooding in the Chaudière River, all recurrent floods ≥ 10 years have completely disappeared in the section of this river located downstream of Lake Mégantic. However, the disappearance of these floods and the drop in water levels of Lake Mégantic have not significantly impacted the stationarity in the flow series of the Chaudière River since 1920.
-
Ce travail de recherche a pour objectif d’évaluer le risque d’inondation printanier à Rigaud (Québec, Canada), en faisant une analyse de cas de l’inondation historique du printemps 2017. Dans la première partie de ce mémoire, une analyse des conditions météorologiques printanières dans le bassin versant de la rivière des Outaouais (BVRO) est d’abord réalisée à partir des données météorologiques sous forme de grille (DAYMET) à 1 km de résolution (1980 à 2017), mais également à partir des données météorologiques de stations d’Environnement et Changement climatique Canada (1963 à 2017). La sévérité des aléas d’inondation à Rigaud (1963 à 2019) est ensuite évaluée en termes d’ampleur de l’aléa hydrologique et des dommages potentiels associés. Dans la seconde partie de ce mémoire,l’exposition au risque d’inondation à Rigaud ainsi que les conditions socio-environnementales contribuant à exacerber le risque d’inondation à l’exutoire du bassin sont caractérisées. Une analyse multicritère qui tient compte de la pente, de la capacité de drainage des sols et de l’utilisation du sol en plus des caractéristiques de l’aléa météorologique dans le BVRO permet d’estimer la contribution des sous-bassins versants (SBV) à l’inondation printanière de 2017 à Rigaud. Au printemps 2017, le dégel brusque du début avril ainsi que le caractère exceptionnellement intense et régulier des événements de précipitation liquide aux mois d’avril et mai, généralisés sur l’ensemble du BVRO, ont contribué en partie à la sévérité de l’inondation. Ces facteurs météorologiques ont eu des conséquences importantes sur l’occurrence et l’intensité de l’inondation durant ces mois, d’autant plus que les conditions les plus extrêmes se sont produites dans les SBV les plus près de l’exutoire et les plus vulnérables, compte tenu de leurs fortes pentes et des modifications importantes au territoire engendrées par les activités humaines entre 1990 et 2010. L’indice de sévérité révèle que les inondations de 2017 et de 2019 se distinguent des autres inondations majeures en raison de l’intensité des débits journaliers enregistrés à l’exutoire du BVRO sur une durée de plus de 40 jours, alors que les dernières inondations historiques de 1974 et 1976 ont plutôt enregistré des niveaux d’eau records à l’exutoire du bassin. À Rigaud, l’exposition au risque d’inondation s’est également accrue entre 1970 et 2017, en raison du développement de l’aménagement périurbain (infrastructure et construction résidentielle) au cours de ces années, résultant en un potentiel de dommages beaucoup plus important lors des événements récents de 2017 et 2019. _____________________________________________________________________________ MOTS-CLÉS DE L’AUTEUR : inondation, risque d’inondation, aléa, facteurs de risque, conditions socioenvironnementales, conditions hydrométéorologiques, exposition, bassin versant de la rivière des Outaouais, Rigaud
-
Les politiques québécoises de prévention des risques liés aux inondations ont été sujettes à débat ces dernières années, avec une remise en cause du modèle centralisé et uniforme à travers le Québec, pour une approche plus intégrée. Celle-ci fait notamment la promotion de mesures axées sur la vulnérabilité et d’une participation plus active des acteurs territoriaux. On en sait toutefois très peu sur les déclinaisons locales de l’approche intégrée dans le contexte québécois. Ce mémoire propose d’interroger les différentes approches locales de la prévention et de soulever les enjeux qu’elles posent du point de vue des autorités qui y participent. L’étude se penche sur le cas des territoires concernés par les inondations du lac des Deux Montagnes (Région hydrographique de l'Outaouais et de Montréal). Le cadre d’analyse met de l’avant l’approche des instruments d’action publique pour comprendre leur appropriation par les acteurs locaux et une approche pragmatique qui consiste à centrer notre regard sur les pratiques et les stratégies de réduction des risques d’inondation. La recherche s’appuie sur trois sources de données : une analyse documentaire des régimes provinciaux de régulation des risques d’inondation, un recensement des pratiques de prévention déployées par les autorités locales concernées par les inondations du lac des Deux Montagnes et une série de 15 entretiens réalisés avec les personnes travaillant au sein de ces différentes autorités. Le cas illustre la difficulté et le faible engagement de prévenir les risques autrement que par l’approche de réduction de l’exposition aux risques imposée par la Politique de protection des rives, du littoral et des plaines inondables (PPRLPI). Toutefois, après les inondations de 2017 et de 2019, des approches alternatives propres aux contextes territoriaux ont été envisagées par différentes organisations. Celles-ci devraient davantage être documentées et mises en débat afin d’envisager un régime provincial de la gestion des risques plus flexible et ouvert à leur coexistence. <br /><br /> Uniformed and centralized model of Quebec's flood prevention policies have been recently debated. Integrated approach to flood risk prevention is now put forward, which focus more on vulnerability and foster an active participation of local authorities. Local declinations of the approach are relatively unknown in Quebec. This study presents different local approaches to flood risk prevention and raise issues they pose from the perspective of local authorities involved. It is based on the authority’s concerns by Lac des Deux Montagnes flooding (Outaouais and Montreal hydrographic region). Combining a political sociology approach to policy instruments and a pragmatic approach, we focus on risk regulation regimes, practices and risk reduction strategies. Three sources of data were used: an analysis of flood risk regulation regimes, an inventory of prevention practices deployed by local authorities and 15 interviews conducted with professionals among these authorities. Results show the difficulty and low commitment to implement local distinct approaches apart from prohibiting and discouraging exposure to flood risk enforced by the Protection Policy for Lakeshores, Riverbanks, Littoral Zones and Floodplains. However, after the floods of 2017 and 2019, alternative strategies specific to different territorial contexts were considered. These should be better documented and debated in order to consider a more flexible and coexistence provincial policy.