Votre recherche
Résultats 2 ressources
-
Nous en connaissons peu sur la pratique d’intervention de groupe en région, ce qui ouvre un champ de questions qui dépassent de loin la simple description des conditions de travail en intervention. Ce travail souhaite valoriser et rendre « visible » la pratique d’intervention de groupe des professionnelles issues du travail social, dans un contexte québécois, et plus spécifiquement dans un environnement de région ressource, environnement qui pose des défis et des enjeux importants reliés à ce mode d’intervention. À travers une recherche qualitative et un processus de théorisation ancrée, ce mode d’intervention a été exploré auprès de 10 intervenantes. Les principaux résultats nous permettent d’identifier les spécificités régionales de l’intervention de groupe, telles qu’une pratique destinée fondamentalement aux femmes avec des approches choisies pour l’intervention, la confidentialité et la protection de la vie privée des participantes du groupe, le manque de transport en commun, et une pratique de groupe plus présente dans le milieu communautaire. , We know little about the practice of group intervention in remote areas, which leads to an array of questions that go far beyond the mere description of working conditions in this context of practice. This article aims to acknowledge and increase visibility of social work with groups in Quebec, most specifically in remote regions where mostly female social work professionals practice this type of intervention, an environment that poses important challenges related to this type of practice. Through qualitative research and a process of grounded theorizing, this type of intervention was explored using feedback from 10 female participants (social workers). The main results highlight regional specificities, such as a practice fundamentally aimed at women, confidentiality and privacy of group participants, the lack of public transportation, and a group practice more present in the community setting
-
The article describes a quantitative cross-sectional study of a sample of 674 university students enrolled in social work programmes in four countries: Belgium, Canada, Chile and Switzerland. The study aimed to assess HIV/AIDS knowledge and attitudes among participants. The median HIV-KQ-18 score for the sample was 14.0, which Carey and Schroder classify as indicating borderline low levels of knowledge. Based on the results, the authors argue that social work education and training programmes should more comprehensively address HIV/AIDS within their curricula to better equip future social workers to challenge stigmatising and exclusionary practices rooted in long-standing lack of knowledge and erroneous beliefs about the disease.