UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

Veille bibliographique sur les inondations
UQAM logo
Veille bibliographique sur les inondations
  • Bibliography
  1. Vitrine des bibliographies
  2. Veille bibliographique sur les inondations
  3. Résultats
Veille bibliographique sur les inondationsVeille bibliographique sur les inondations
  • Bibliography

Votre recherche

Réinitialiser la recherche

Aide

L’interface de recherche est composée de trois sections : Rechercher, Explorer et Résultats. Celles-ci sont décrites en détail ci-dessous.

Vous pouvez lancer une recherche aussi bien à partir de la section Rechercher qu’à partir de la section Explorer.

Rechercher

Cette section affiche vos critères de recherche courants et vous permet de soumettre des mots-clés à chercher dans la bibliographie.

  • Chaque nouvelle soumission ajoute les mots-clés saisis à la liste des critères de recherche.
  • Pour lancer une nouvelle recherche plutôt qu’ajouter des mots-clés à la recherche courante, utilisez le bouton Réinitialiser la recherche, puis entrez vos mots-clés.
  • Pour remplacer un mot-clé déjà soumis, veuillez d’abord le retirer en décochant sa case à cocher, puis soumettre un nouveau mot-clé.
  • Vous pouvez contrôler la portée de votre recherche en choisissant où chercher. Les options sont :
    • Partout : repère vos mots-clés dans tous les champs des références bibliographiques ainsi que dans le contenu textuel des documents disponibles.
    • Dans les auteurs ou contributeurs : repère vos mots-clés dans les noms d’auteurs ou de contributeurs.
    • Dans les titres : repère vos mots-clés dans les titres.
    • Dans les années de publication : repère vos mots-clés dans le champ d’année de publication (vous pouvez utiliser l’opérateur OU avec vos mots-clés pour trouver des références ayant différentes années de publication. Par exemple, 2020 OU 2021).
    • Dans tous les champs : repère vos mots-clés dans tous les champs des notices bibliographiques.
    • Dans les documents : repère vos mots-clés dans le contenu textuel des documents disponibles.
  • Vous pouvez utiliser les opérateurs booléens avec vos mots-clés :
    • ET : repère les références qui contiennent tous les termes fournis. Ceci est la relation par défaut entre les termes séparés d’un espace. Par exemple, a b est équivalent à a ET b.
    • OU : repère les références qui contiennent n’importe lequel des termes fournis. Par exemple, a OU b.
    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
  • Vous pouvez faire des groupements logiques (avec les parenthèses) pour éviter les ambiguïtés lors de la combinaison de plusieurs opérateurs booléens. Par exemple, (a OU b) ET c.
  • Vous pouvez demander une séquence exacte de mots (avec les guillemets droits), par exemple "a b c". Par défaut la différence entre les positions des mots est de 1, ce qui signifie qu’une référence sera repérée si elle contient les mots et qu’ils sont consécutifs. Une distance maximale différente peut être fournie (avec le tilde), par exemple "a b"~2 permet jusqu’à un terme entre a et b, ce qui signifie que la séquence a c b pourrait être repérée aussi bien que a b.
  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

Explorer

Cette section vous permet d’explorer les catégories associées aux références.

  • Les catégories peuvent servir à affiner votre recherche. Cochez une catégorie pour l’ajouter à vos critères de recherche. Les résultats seront alors restreints aux références qui sont associées à cette catégorie.
  • Dé-cochez une catégorie pour la retirer de vos critères de recherche et élargir votre recherche.
  • Les nombres affichés à côté des catégories indiquent combien de références sont associées à chaque catégorie considérant les résultats de recherche courants. Ces nombres varieront en fonction de vos critères de recherche, de manière à toujours décrire le jeu de résultats courant. De même, des catégories et des facettes entières pourront disparaître lorsque les résultats de recherche ne contiennent aucune référence leur étant associées.
  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

Résultats

Cette section présente les résultats de recherche. Si aucun critère de recherche n’a été fourni, elle montre toute la bibliographie (jusqu’à 20 références par page).

  • Chaque référence de la liste des résultats est un hyperlien vers sa notice bibliographique complète. À partir de la notice, vous pouvez continuer à explorer les résultats de recherche en naviguant vers les notices précédentes ou suivantes de vos résultats de recherche, ou encore retourner à la liste des résultats.
  • Des hyperliens supplémentaires, tels que Consulter le document ou Consulter sur [nom d’un site web], peuvent apparaître sous un résultat de recherche. Ces liens vous fournissent un accès rapide à la ressource, des liens que vous trouverez également dans la notice bibliographique.
  • Le bouton Résumés vous permet d’activer ou de désactiver l’affichage des résumés dans la liste des résultats de recherche. Toutefois, activer l’affichage des résumés n’aura aucun effet sur les résultats pour lesquels aucun résumé n’est disponible.
  • Diverses options sont fournies pour permettre de contrôler l’ordonnancement les résultats de recherche. L’une d’elles est l’option de tri par Pertinence, qui classe les résultats du plus pertinent au moins pertinent. Le score utilisé à cette fin prend en compte la fréquence des mots ainsi que les champs dans lesquels ils apparaissent. Par exemple, si un terme recherché apparaît fréquemment dans une référence ou est l’un d’un très petit nombre de termes utilisé dans cette référence, cette référence aura probablement un score plus élevé qu’une autre où le terme apparaît moins fréquemment ou qui contient un très grand nombre de mots. De même, le score sera plus élevé si un terme est rare dans l’ensemble de la bibliographie que s’il est très commun. De plus, si un terme de recherche apparaît par exemple dans le titre d’une référence, le score de cette référence sera plus élevé que s’il apparaissait dans un champ moins important tel le résumé.
  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
  • Les catégories sélectionnées dans la section Explorer n’ont aucun effet sur le tri par pertinence. Elles ne font que filtrer la liste des résultats.
Axes du RIISQ
  • 3 - aspects biopsychosociaux
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2020 et 2025
      • 2022

Résultats 24 ressources

Recently addedDate décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
  • 1
  • 2
  • Page 1 de 2
Résumés
  • Smiley, K. T., Noy, I., Wehner, M. F., Frame, D., Sampson, C. C., & Wing, O. E. J. (2022). Social inequalities in climate change-attributed impacts of Hurricane Harvey. Nature Communications, 13(1), 3418–3418. https://doi.org/10.1038/s41467-022-31056-2

    Climate change is already increasing the severity of extreme weather events such as with rainfall during hurricanes. But little research to date investigates if, and to what extent, there are social inequalities in climate change-attributed extreme weather event impacts. Here, we use climate change attribution science paired with hydrological flood models to estimate climate change-attributed flood depths and damages during Hurricane Harvey in Harris County, Texas. Using detailed land-parcel and census tract socio-economic data, we then describe the socio-spatial characteristics associated with these climate change-induced impacts. We show that 30 to 50% of the flooded properties would not have flooded without climate change. Climate change-attributed impacts were particularly felt in Latina/x/o neighborhoods, and especially so in Latina/x/o neighborhoods that were low-income and among those located outside of FEMA's 100-year floodplain. Our focus is thus on climate justice challenges that not only concern future climate change-induced risks, but are already affecting vulnerable populations disproportionately now.

  • Turmel, J., Lafond, A., & Lessard, L. (2022). Études des impacts, besoins et mesures d’adaptation et de protection en Chaudière-Appalaches lors de vagues de chaleur.  Rapport à Santé Canada.
  • Rangel-Alvarado, R., Li, H., & Ariya, P. A. (2022). Snow particles physiochemistry: feedback on air quality, climate change, and human health. Environmental Science: Atmospheres, 2(5), 891–920. https://doi.org/10.1039/D2EA00067A

    During the last several decades, numerous researchers have provided evidence that physical and biogeochemical processes at air-snow/ice-water interfaces are very complex, and, in many cases, interlinked. , During the last several decades, numerous researchers have provided evidence that physical and biogeochemical processes at air-snow/ice-water interfaces are very complex, and, in many cases, interlinked. This review focuses on the current state of knowledge regarding snow-borne particles. It integrates snow science from different angles: from the formation of snow and precipitation to transformations through natural and anthropogenic processes and impacts and snow management in urban areas sites. We discuss the physical, chemical, and biological characteristics of particles in snow, such as their composition, abundance, size distribution, ice nucleation properties, genomic features, and microphysical processes, in urban settings, remote areas of the Arctic, and remote industrial regions (oil sands). We explore physicochemical processes of snow particles: from microbial to emerging contaminants, like nano/microplastics, light-absorbing carbonaceous organics, halogenated and nanometals particles. We review the possible contributions of snow particles to atmospheric radiation and climate, biogeochemistry, human health, and urban snow management. We propose further research directions to improve understanding of air-snow feedback, and sustainable snow management in urban areas, in the age of emerging contaminants in a changing climate.

    Consulter sur xlink.rsc.org
  • Maltais, D., Gilbert, S., & Généreux, M. (2022). Conséquences des inondations sur la santé physique et mentale des adultes : résultats d’une recension des écrits. In T. Buffin-Belanger, D. Maltais, & M. Gauthier, Les inondations au Québec : risques, aménagement du territoire, impacts socioéconomiques et transformation des vulnérabilités (pp. 291–306). Presse de l’Université du Québec.
  • Maltais, D., & Lansard, A.-L. (2022). Intervention de crise en contexte d’inondations : les conséquences sur la santé et la performance au travail des intervenants psychosociaux. In T. Buffin-Belanger, D. Maltais, & M. Gauthier, Les inondations au Québec : risques, aménagement du territoire, impacts socioéconomiques et transformation des vulnérabilités (pp. 345–364). Presse de l’Université du Québec.
  • Léger-Goodes, T., Malboeuf-Hurtubise, C., Mastine, T., Généreux, M., Paradis, P.-O., & Camden, C. (2022). Eco-anxiety in children: A scoping review of the mental health impacts of the awareness of climate change. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.872544

    <sec><title>Background</title><p>Youth are increasingly aware of the negative effects of climate change on the planet and human health, but this knowledge can often come with significant affective responses, such as psychological distress, anger, or despair. Experiencing major “negative” emotions, like worry, guilt, and hopelessness in anticipation of climate change has been identified with the term eco-anxiety. Emerging literature focuses on adults' experience; however, little is known about the ways in which children and youth experience eco-anxiety.</p></sec><sec><title>Objectives</title><p>The aim of this review was to: (1) identify the available evidence on the topic of eco-anxiety in children, (2) clarify the mental health consequences brought by the awareness of climate change in this population, and (3) identify knowledge gaps in the literature and considerations for future research.</p></sec><sec><title>Methods</title><p>Given that the research on the topic of eco-anxiety in children is limited, that there are very few randomized controlled trials, and that the goal is not to analyze individual studies in-depth, a scoping review was used. Keywords pertaining to the themes of eco-anxiety, climate change and children (aged &lt; 18 years) were used as search terms in five databases. Journal articles using qualitative and quantitative methods, as well as gray literature were examined by two independent reviewers. A descriptive-analytical method was used to chart the data that emerged from the literature. Eighteen articles were considered in the final analysis.</p></sec><sec><title>Results</title><p>Evidence confirms that children experience affective responses and eco-anxiety in reaction to then awareness of climate change. Mental health outcomes include depression, anxiety, and extreme emotions like sadness, anger, and fear. Youth from vulnerable communities, like indigenous communities, or those who have strong ties to the land are often identified as being emotionally impacted by climate change. The literature analyzed also describes how children and youth are coping with eco-anxiety, including maladaptive (e.g., denial) and adaptive responses (such as constructive hope, used as a positive coping mechanism). Preliminary considerations for parents, teachers and educators, mental health care providers, school systems, adults and people of power include adding age-appropriate climate education to the school curriculum, considering youth's emotions, and promoting healthy coping through empowerment. Important gaps exist in the definition of eco-anxiety in youth, as various characterizations of this emerging concept are found across articles.</p></sec>

    Consulter sur www.frontiersin.org
  • LeBlanc, A., Baron, M., Blouin, P., Tarabulsy, G., Routhier, F., Mercier, C., Despres, J.-P., Hébert, M., Koninck, Y. D., Cellard, C., Collin-Vézina, D., Côté, N., Dionne, É., Fleet, R., Gagné, M.-H., Isabelle, M., Lessard, L., Menear, M., Merette, C., … Savard, C. (2022). For a structured response to the psychosocial consequences of the restrictive measures imposed by the global COVID-19 health pandemic: the MAVIPAN longitudinal prospective cohort study protocol. BMJ Open, 12(4). https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-048749

    Introduction The COVID-19 pandemic and associated restrictive measures have caused important disruptions in economies and labour markets, changed the way we work and socialise, forced schools to close and healthcare and social services to reorganise. This unprecedented crisis forces individuals to make considerable efforts to adapt and will have psychological and social consequences, mainly on vulnerable individuals, that will remain once the pandemic is contained and will most likely exacerbate existing social and gender health inequalities. This crisis also puts a toll on the capacity of our healthcare and social services structures to provide timely and adequate care. The MAVIPAN (Ma vie et la pandémie/ My Life and the Pandemic) study aims to document how individuals, families, healthcare workers and health organisations are affected by the pandemic and how they adapt. Methods and analysis MAVIPAN is a 5-year longitudinal prospective cohort study launched in April 2020 across the province of Quebec (Canada). Quantitative data will be collected through online questionnaires (4–6 times/year) according to the evolution of the pandemic. Qualitative data will be collected with individual and group interviews and will seek to deepen our understanding of coping strategies. Analysis will be conducted under a mixed-method umbrella, with both sequential and simultaneous analyses of quantitative and qualitative data. Ethics and dissemination MAVIPAN aims to support the healthcare and social services system response by providing high-quality, real-time information needed to identify those who are most affected by the pandemic and by guiding public health authorities’ decision making regarding intervention and resource allocation to mitigate these impacts. MAVIPAN was approved by the Ethics Committees of the Primary Care and Population Health Research Sector of CIUSSS de la Capitale-Nationale (Committee of record) and of the additional participating institutions. Trial registration number NCT04575571.

    Consulter sur bmjopen.bmj.com
  • Jacob, J. (2022). Mesurer et prédire l’adaptation aux changements climatiques dans les municipalités québécoises : Développement et validation d’indices et mesure des déterminants psychosociaux de l’action. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.31428.91521
    Consulter sur rgdoi.net
  • Gabet, S., Thierry, B., Wasfi, R., Groh, M. D., Simonelli, G., Hudon, C., Lessard, L., Dubé, È., Nasri, B., Kestens, Y., & Moullec, G. (2022). How is the COVID-19 pandemic impacting our life, mental health, and well-being? Design and preliminary findings of the pan-Canadian longitudinal COHESION Study. https://doi.org/10.1101/2022.05.26.22275645

    With the advent of the COVID-19 pandemic, in-person social interactions and opportunities for accessing resources that sustain health and well-being have drastically reduced. We therefore designed the pan-Canadian population-based prospective COVID-19: HEalth and Social Inequities across Neighbourhoods (COHESION) cohort to provide deeper understanding of how the COVID-19 pandemic context affects mental health and well-being, key determinants of health, and health inequities. This paper presents the design of the two-phase COHESION Study, and descriptive results from the first phase conducted between May 2020 and September 2021. During that period, the COHESION research platform collected monthly data linked to COVID-19 such as infection and vaccination status, perceptions and attitudes regarding pandemic-related measures, and information on participants’ physical and mental health, well-being, sleep, loneliness, resilience, substances use, living conditions, social interactions, activities, and mobility. The 1,268 people enrolled in the Phase 1 COHESION Study are for the most part from Ontario (47%) and Quebec (33%), aged 48 ± 16 years [mean ± standard deviation (SD)], and mainly women (78%), White (85%), with a university degree (63%), and living in large urban centers (70%). According to the 298 ± 68 (mean ± SD) prospective questionnaires completed each month in average, the first year of follow-up reveals significant temporal variations in standardized indexes of well-being, loneliness, anxiety, depression, and psychological distress. The COHESION Study will allow identifying trajectories of mental health and well-being while investigating their determinants and how these may vary by subgroup, over time, and across different provinces in Canada, in the unique context of the COVID-19 pandemic.

    Consulter sur www.medrxiv.org
  • Gousse-Lessard, A.-S., & Lebrun-Paré, F. (2022). Regards croisés sur le phénomène « d’écoanxiété » : perspectives psychologique, sociale et éducationnelle. Éducation Relative à l’environnement, Volume 17-1. https://doi.org/10.4000/ere.8159
    Consulter sur journals.openedition.org
  • Gagnon-Dufresne, M.-C., Gautier, L., Beaujoin, C., Lamothe, A. S., Mikanagu, R., Cloos, P., Ridde, V., & Zinszer, K. (2022). Considering social inequalities in health in large-scale testing for COVID-19 in Montréal: a qualitative case study. BMC Public Health, 22(1), 749. https://doi.org/10.1186/s12889-022-13163-3

    Abstract Background Evidence continues to demonstrate that certain marginalised populations are disproportionately affected by COVID-19. While many studies document the impacts of COVID-19 on social inequalities in health, none has examined how public health responses to the pandemic have unfolded to address these inequities in Canada. The purpose of our study was to assess how social inequalities in health were considered in the design and planning of large-scale COVID-19 testing programs in Montréal (Québec, Canada). Methods Part of the multicountry study HoSPiCOVID, this article reports on a qualitative case study of large-scale testing for COVID-19 in Montréal. We conducted semi-structured interviews with 19 stakeholders involved in planning large-scale testing or working with vulnerable populations during the pandemic. We developed interview guides and a codebook using existing literature on policy design and planning, and analysed data deductively and inductively using thematic analysis in NVivo. Results Our findings suggest that large-scale COVID-19 testing in Montréal did not initially consider social inequalities in health in its design and planning phases. Considering the sense of urgency brought by the pandemic, participants noted the challenges linked to the uptake of an intersectoral approach and of a unified vision of social inequalities in health. However, adaptations were gradually made to large-scale testing to improve its accessibility, acceptability, and availability. Actors from the community sector, among others, played an important role in supporting the health sector to address the needs of specific subgroups of the population. Conclusions These findings contribute to the reflections on the lessons learned from COVID-19, highlighting that public health programs must tackle structural barriers to accessing healthcare services during health crises. This will be necessary to ensure that pandemic preparedness and response, including large-scale testing, do not further increase social inequalities in health.

    Consulter sur bmcpublichealth.biomedcentral.com
  • Gousse-Lessard, A.-S., Gachon, P., Lessard, L., Vermeulen, V., Boivin, M., Maltais, D., Landaverde, E., Généreux, M., Motulsky, B., & Le Beller, J. (2022). Intersectoral research and multi-risk approaches in Québec: systemic risk management and its psychosocial consequences. Contribution Paper to the Global Assessment Report on Disaster Risk Reduction. https://www.preventionweb.net/publication/intersectoral-research-and-multi-risk-approaches-quebec-systemic-risk-management-and

    Purpose The current pandemic and ongoing climate risks highlight the limited capacity of various systems, including health and social ones, to respond to population-scale and long-term threats. Practices to reduce the impacts on the health and well-being of populations must evolve from a reactive mode to preventive, proactive and concerted actions beginning at individual and community levels. Experiences and lessons learned from the pandemic will help to better prevent and reduce the psychosocial impacts of floods, or other hydroclimatic risks, in a climate change context. Design/methodology/approach The present paper first describes the complexity and the challenges associated with climate change and systemic risks. It also presents some systemic frameworks of mental health determinants, and provides an overview of the different types of psychosocial impacts of disasters. Through various Quebec case studies and using lessons learned from past and recent flood-related events, recommendations are made on how to better integrate individual and community factors in disaster response. Findings Results highlight the fact that people who have been affected by the events are significantly more likely to have mental health problems than those not exposed to flooding. They further demonstrate the adverse and long-term effects of floods on psychological health, notably stemming from indirect stressors at the community and institutional levels. Different strategies are proposed from individual-centered to systemic approaches, in putting forward the advantages from intersectoral and multirisk researches and interventions. Originality/value The establishment of an intersectoral flood network, namely the InterSectoral Flood Network of Québec (RIISQ), is presented as an interesting avenue to foster interdisciplinary collaboration and a systemic view of flood risks. Intersectoral work is proving to be a major issue in the management of systemic risks, and should concern communities, health and mental health professionals, and the various levels of governance. As climate change is called upon to lead to more and more systemic risks, close collaboration between all the areas concerned with the management of the factors of vulnerability and exposure of populations will be necessary to respond effectively to damages and impacts (direct and indirect) linked to new meteorological and compound hazards. This means as well to better integrate the communication managers into the risk management team.

    Consulter sur www.preventionweb.net
  • Dumont, F., & Buffin-Belanger, T. (2022). Portrait des risques liés aux inondations dans les bassins versants des rivières Mitis et Coaticook à partir des données d’aide financière versée à la suite d’inondations depuis 1990. In T. Buffin-Belanger, D. Maltais, & M. Gauthier, Les inondations au Québec : risques, aménagement du territoire, impacts socioéconomiques et transformation des vulnérabilités (pp. 131–150). Presse de l’Université du Québec.
  • Environnement et changement climatique Canada. (2022). Stratégie nationale d’adaptation du Canada. Bâtir des collectivités résilientes et une économie forte. https://publications.gc.ca/collections/collection_2023/eccc/en4/En4-544-2023-fra.pdf
    Consulter sur publications.gc.ca
  • Chen, Y., Liu, H., Ye, Z., Zhang, H., Jiang, B., & Zhang, Y. (2022). Social Justice in Urban–Rural Flood Exposure: A Case Study of Nanjing, China. Land, 11(9), 1588–1588. https://doi.org/10.3390/land11091588

    The environmental justice research on urban–rural exposure to flooding is underdeveloped and few empirical studies have been conducted in China. This study addresses this gap by exploring the probabilities of exposure to floods (10-, 20-, and 50-year) and examining the relationship between vulnerable groups and flooding in Nanjing, an important central city on the Yangtze River. Statistical analysis is based on multivariable generalised estimating equation (GEE) models that describe sociodemographic disparities at the census-tract level. The results revealed that (1) highly educated people in the urban centre are more likely to live in areas with high flood risk because of the abundance of education resources, and employment opportunities are concentrated in the urban centre. (2) Natives in suburban areas are more likely to live in flood-prone areas due to their favourable ecological environments near rivers and lakes. (3) Women in rural areas are more likely to live in high-flood-risk zones because most of the men are migrant workers. These findings highlight the urgent need to develop mitigation strategies to reduce flood exposure, especially in districts with high proportions of socially disadvantaged people. The linkages between rural and urban areas need to be strengthened in order to reduce flood exposure.

  • Chakraborty, L., Thistlethwaite, J., Scott, D., Henstra, D., Minano, A., & Rus, H. A. (2022). Assessing social vulnerability and identifying spatial hotspots of flood risk to inform socially just flood management policy. Risk Analysis. https://doi.org/10.1111/risa.13978

    This study presents the first nationwide spatial assessment of flood risk to identify social vulnerability and flood exposure hotspots that support policies aimed at protecting high-risk populations and geographical regions of Canada. The study used a national-scale flood hazard dataset (pluvial, fluvial, and coastal) to estimate a 1-in-100-year flood exposure of all residential properties across 5721 census tracts. Residential flood exposure data were spatially integrated with a census-based multidimensional social vulnerability index (SoVI) that included demographic, racial/ethnic, and socioeconomic indicators influencing vulnerability. Using Bivariate Local Indicators of Spatial Association (BiLISA) cluster maps, the study identified geographic concentration of flood risk hotspots where high vulnerability coincided with high flood exposure. The results revealed considerable spatial variations in tract-level social vulnerability and flood exposure. Flood risk hotspots belonged to 410 census tracts, 21 census metropolitan areas, and eight provinces comprising about 1.7 million of the total population and 51% of half-a-million residential properties in Canada. Results identify populations and the geographic regions near the core and dense urban areas predominantly occupying those hotspots. Recognizing priority locations is critically important for government interventions and risk mitigation initiatives considering socio-physical aspects of vulnerability to flooding. Findings reinforce a better understanding of geographic flood-disadvantaged neighborhoods across Canada, where interventions are required to target preparedness, response, and recovery resources that foster socially just flood management strategies.

  • Côté, J., Aita, M., Chouinard, M., Houle, J., Lavoie‐Tremblay, M., Lessard, L., Rouleau, G., & Gélinas, C. (2022). Psychological distress, depression symptoms and fatigue among Quebec nursing staff during the COVID‐19 pandemic: A cross‐sectional study. Nursing Open, 9(3), 1744–1756. https://doi.org/10.1002/nop2.1199

    Abstract Aim To describe the state of health of Quebec nursing staff during the pandemic according to their exposure to COVID‐19, work‐related characteristics and sociodemographic factors (gender, generational age group). State of health was captured essentially by assessing psychological distress, depression symptoms and fatigue. Design and methods A large‐scale cross‐sectional study was conducted with 1,708 nurses and licenced practical nurses in Quebec (87% women, mean age of 41 ± 11 years). The survey included several questionnaires and validated health‐related scales (psychological distress, depression symptoms and fatigue). The STROBE guidelines were followed in reporting the study's findings. Results Results showed that the prevalence of psychological distress and depression symptoms was moderate to severe. Women, generation Xers and Yers, nurses who cared for COVID‐19 patients and those with a colleague who was infected with COVID‐19 at work scored higher for fatigue, psychological distress and depression.

    Consulter sur onlinelibrary.wiley.com
  • Couture, F. (2022). Waterway health in a sunburnt country: A dive into the process of responding to a grand challenge. https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/28203
    Consulter sur ses.library.usyd.edu.au
  • Currie, D., McCracken, M., & Venter, K. (2022). Avoiding the vicious cycle, engendering the virtuous circle: Understanding the interaction of human, social and organizational capitals in non-profit and voluntary organizations. Journal of Business Research, 152. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.07.022
    Consulter sur linkinghub.elsevier.com
  • Berry, P., Blagden, P., Campagna, C., Egyed, M., Gosselin, P., Harper, S., Hayes, K., Ogden, N., Schnitter, R., & Takaro, T. (2022). La santé des Canadiens et des Canadiennes dans un climat en changement. Faire progresser nos connaissances pour agir. Ottawa (Ontario), gouvernement du Canada.
  • 1
  • 2
  • Page 1 de 2
RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Flux web personnalisé
Dernière mise à jour depuis la base de données : 2025-06-12 06 h 30 (UTC)

Explorer

Axes du RIISQ

  • 3 - aspects biopsychosociaux
  • 1 - aléas, vulnérabilités et exposition (2)
  • 4 - réduction des vulnérabilités (3)
  • 5 - aide à la décision, à l’adaptation et à la résilience (3)

Enjeux majeurs

  • Inégalités et événements extrêmes (2)
  • Risques systémiques (1)

Lieux

  • Canada (hors-Québec) (1)
  • Québec (province) (1)

Membres du RIISQ

  • Maltais, Danielle (6)
  • Étudiant.es (4)
  • Lessard, Lily (4)
  • Généreux, Mélissa (3)
  • Gousse-Lessard, Anne-Sophie (2)
  • Bourdeau-Brien, Michael (1)
  • Cloos, Patrick (1)
  • Gachon, Philippe (1)

Secteurs et disciplines

  • Santé (13)
  • Nature et Technologie (6)
  • Société et Culture (3)
  • Intersectoriel (1)

Types d'événements extrêmes

  • Inondations et crues (9)
  • Évènements liés au froid (neige, glace) (3)

Type de ressource

  • Article de revue (14)
  • Chapitre de livre (4)
  • Document (1)
  • Livre (1)
  • Page Web (1)
  • Prépublication (1)
  • Rapport (2)

Année de publication

  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2020 et 2025
      • 2022

Langue de la ressource

  • Anglais (10)
  • Français (1)

Explorer

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • Veille bibliographique sur les inondations
  • bibliotheques@uqam.ca

Accessibilité Web