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Type de ressource
  • Article de revue
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2010 et 2019
      • 2015

Résultats 60 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
  • 1
  • 2
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Résumés
  • Espineira, Karine. (2015). Pour une épistémologie trans et féministe : un exemple de production de savoirs situés. Comment S’en Sortir ?, (2), 42‑58. https://commentsensortir.wordpress.com/numeros/numeros-parus/numero-2/

    Cette contribution propose une réflexion sur la construction d’une épistémologie trans et féministe au sein de l’université quand on se pense comme membre d’un groupe subalterne. L’articulation des statuts d’insider et d’outsider (les limites et les avantages à être « du dedans » et « du dehors ») montre la construction de savoirs situés dans une dynamique constructiviste de l’espace public et de l’espace académique. Le métarécit de la recherche sur laquelle nous nous appuyons (une thèse de doctorat sur la construction médiatique des transidentités) donne les exemples d’une inscription dans les épistémologies féministes et des ouvertures inspirées par les Trans Studies anglo-saxonnes. Nous étudions et analysons les termes d’un discours sur soi comme étape nécessaire vers un au-delà de l’appartenance morale, de l’intimité et de la familiarité avec le terrain étudié. Pour ce faire, nous revenons plus précisément sur la notion d’épistémologie du point de vue (standpoint epistemology) proposée par Donna Haraway et ses développements. Avec les savoirs situés nous déplaçons le sujet dans le champ de la philosophie et reconnaissons le sujet trans comme sujet de savoirs grâce aux outils de la pensée féministe.

    Consulter sur commentsensortir.wordpress.com
  • Dhillon, Jaskiran K. (2015). Indigenous girls and the violence of settler colonial policing. Decolonization: Indigeneity, Education & Society, 4(2). https://jps.library.utoronto.ca/index.php/des/article/view/22826

    In cities and towns across Canada, Indigenous girls are being hunted, harassed, and criminalized by local law enforcement agents and the Royal Canadian Mounted Police. These normalized outbreaks of state control, often punctuated by the use of deadly force, are not isolated incidents in an otherwise just and fair social order. Rather, they are reflective of Indigenous girls’ daily realities embedded within the structure of an ongoing settler colonial social context that has strategically invented the criminal justice system to secure and maintain settler sovereignty. As such, this paper aims to redirect our critical analysis of the policing and caging of Indigenous girls through the geopolitics of settler colonialism. In the wake of mass protests against colonial state violence throughout 2014, resistance decrying the justice system and insisting that #BlackLivesMatters and that Indigenous lives matter, I argue that we have an urgent need to listen to the stories that Indigenous girls have to tell. These are not just any stories, but narratives that profoundly destabilize the hubristic portrayal of Canada as a humanitarian nation cleansed of settler colonial rule.

    Consulter sur jps.library.utoronto.ca
  • Gagnon, Marilou. (2015). Re-thinking HIV-Related Stigma in Health Care Settings: A Qualitative Study. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care, 26(6), 703‑719. https://doi.org/10.1016/j.jana.2015.07.005

    People living with HIV (PLWH) continue to endure stigma and discrimination in the context of health care. This paper presents the findings of a qualitative study designed to (a) describe stigmatizing and discriminatory practices in health care settings, and (b) explore both symbolic and structural stigma from the perspectives of PLWH. For the purpose of this qualitative study, 21 semi-structured in-depth interviews were conducted in the province of Quebec, Canada. The data were analyzed following the principles of thematic analysis. During analysis, three themes were identified, and relations between these themes were delineated to reflect the experiences of participants. The findings suggest that HIV-related stigma in health care settings is episodic in nature. The findings also suggest that HIV-related stigma is experienced through interactions with health care providers (symbolic stigma) and, finally, that it is applied systematically to manage risk in the context of health care (structural stigma).

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  • Viola, F.J.J. (2015). Considérations éthiques sur le consentement comme noyau de la sexualité. Sexologies, 24(3), 149‑154. https://doi.org/10.1016/j.sexol.2015.06.001

    La notion de consentement est plus souvent associée aux plaintes pour agression sexuelle qu’aux études et thérapies sexologiques où l’objectif d’une « vie sexuelle satisfaisante » relègue l’idée de contrainte à l’arrière-plan.Dans cet article, nous voulons montrer que, sous l’angle du questionnement sexologique, la notion de consentement recouvre plus que l’accord entre deux personnes quant à un acte ou une relation univoque. Dans la thérapie sexologique, il occupe même une place centrale, tant comme question éthique (qui positionne le thérapeute) que comme contenu de la consultation (comme dessous des plaintes formulées).Une analyse de la littérature médicale fournit des éclairages à l’appui du concept clinique de « consentement pluridimensionnel ». Trois exemples extraits de notre clinique illustrent sa pertinence.Nous suggérons que trois « constantes » soient prises en compte explicitement dans la clinique : la conception du monde, déterminant pour le consultant sa perception d’une « sexualité normale » ; les rapports de pouvoir, s’établissant au sein de tout rapprochement de personnes et la négociation, inévitable perspective pour qu’une quelconque association puisse tenir.L’accès à « une vie sexuelle satisfaisante » passe pour le consultant par l’identification de ce à quoi au juste il a consenti dans le contexte qui fonde sa plainte. Le sexologue l’y aidera par l’attention accordée d’entrée de jeu à ces trois constantes qui forment la charpente du consentement.

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  • Andrew, Yarrow. (2015). « I’m strong within myself »: Gender, class and emotional capital in childcare. British Journal of Sociology of Education, 36(5), 651‑668. https://doi.org/10.1080/01425692.2013.835711

    Emotions have received increasing attention in educational circles in the last decade. Drawing on Bourdieu, feminist scholars use emotional capital to illustrate the ways gendered inequalities can compound the disadvantages of social class. This paper examines relationships within childcare services in Australia, showing how emotional capital functions as a resource for staff. Data from interviews with childcare staff illustrate key aspects of emotional capital, such as reflexivity, resilience and embodiment. Findings show that investing in emotional capital is the key to a long-lasting commitment to childcare work, and should be valued accordingly. © 2013 Taylor & Francis.

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  • Ansell, Nicola, Tsoeu, Seroala et Hajdu, Flora. (2015). Women’s changing domestic responsibilities in neoliberal Africa: A relational time-space analysis of Lesotho’s garment industry. Gender, Place and Culture, 22(3), 363‑382. https://doi.org/10.1080/0966369X.2013.855712

    Since 2001 when Lesotho embraced the neoliberal African Growth and Opportunities Act that offers preferential access to the US market, its garment industry has expanded dramatically to become the nation’s leading employer. Elsewhere, large-scale employment of women in low-paid factory jobs has entailed spatial restructuring of gender and age relations. Lesotho is a distinctive context, with socio-spatial relations historically adjusted to male labour migration, high levels of contemporary male unemployment and alarming AIDS prevalence. Based on semi-structured interviews with 40 female factoryworkers and 37 dependents, this article applies a relational timespace analysis to explore how financial and spatio-temporal aspects of factory employment articulate to alter women’s relationships with those for whom they have culturally determined responsibilities: their children, those suffering from ill health and their (generally rural) home communities. The analysis highlights that such employment is not merely adding to women’s responsibilities, but transforming how they are able to undertake social reproduction, as practical, social and emotional roles are converted to largely financial obligations. © 2014 Taylor & Francis.

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  • Arena, Francesca, Chiletti, Silvia et Coffin, Jean-Christophe. (2015). Psychiatrie, genre et sexualités dans la seconde moitié du XXe siècle. Comment s’en sortir?, 59‑75. https://access.archive-ouverte.unige.ch/access/metadata/746c3fa7-ca48-4476-9e7f-80350ef00072/download

    Les diagnostics cliniques et les différentes nosographies psychiatriques qui ont été établies dans la deuxième moitié du XXe siècle, notamment dans les différentes éditions du manuel américain de diagnostic et statistique des troubles mentaux (DSM), montrent qu'un nombre très significatif de troubles sont envisagés comme étant genrés. Plusieurs controverses ont marqué l'histoire de ces diagnostics depuis les années 1950 : d'abord celui des sexualités et de leurs frontières floues, ensuite la notion controversée d'identité de genre, enfin la problématique des troubles périnataux. Si le principe de différentiation constitue un élément incontournable de la pensée psychiatrique, le façonnage et l'usage du concept de « genre » révèlent des tensions entre la psychiatrie et la société (notamment les mouvements gay, féministes et trans) mais aussi au sein de la psychiatrie elle-même. Il apparaît évidant que, dans les classifications psychiatriques, les normes sociales de genre sont intégrées de manière passive et acritique, au point que l'usage du concept de genre peut amener à l'inverse à renforcer la naturalisation des comportements alors même que, dans les sciences sociales, il est utilisée pour interroger et déconstruire la prétendue naturalité de la différence des sexes.

    Consulter sur access.archive-ouverte.unige.ch
  • Aronson, Pamela. (2015). Féministes ou postféministes ? Les jeunes femmes, le féminisme et les rapports de genre. Politix, 109(1), 135‑158. https://doi.org/10.3917/pox.109.0135

    Contrairement à une idée communément admise et aux recherches jusqu’ici consacrées à la génération « postféministe », cette recherche étatsunienne montre que les jeunes femmes sont conscientes de l’évolution récente des opportunités ouvertes aux femmes, mais aussi de la permanence des inégalités et des discriminations. Les résultats mettent en lumière à la fois un large soutien envers les objectifs féministes et une attitude ambivalente concernant la notion elle-même. Si certaines femmes s’inscrivent dans un continuum d’identification au féminisme, la moitié se présentent comme « ni pour ni contre » ou ne sont pas en mesure de formuler une opinion. Leur positionnement varie en fonction des catégories sociales et raciales, mais aussi des différentes trajectoires sociales.

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  • Baril, Alexandre. (2015). Sexe et genre sous le bistouri (analytique) : interprétations féministes des transidentités. Recherches féministes, 28(2), 121‑141. https://doi.org/10.7202/1034178ar

    L’auteur analyse un axe identitaire sous-théorisé dans les approches féministes intersectionnelles francophones, soit l’identité de genre (cis/trans), pour favoriser les solidarités entre féministes et transactivistes. Son propos s’articule autour de la question suivante : quelles sont les différentes définitions féministes du sexe/genre et quelles implications politiques ont-elles pour penser les réalités trans? Pour y répondre, l’auteur propose une typologie de quatre paradigmes d’interprétation du sexe/genre. Après avoir présenté leurs caractéristiques, il montre leur influence sur les stratégies politiques mises en avant par les féministes qui s’en réclament. Puis il procède à une analyse des conséquences de l’adoption de ces paradigmes sur les alliances entre féministes et transactivistes. Si la thèse défendue est que le paradigme du constructivisme social subversif offre une conceptualisation plus positive des transidentités, l’auteur soutient cependant que les autres paradigmes ne peuvent être rejetés sans s’interroger préalablement sur leurs mobilisations, leurs transformations et leurs métissages par les militantes et les militants sur le terrain.

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  • Baril, Alexandre. (2015). Transness as Debility: Rethinking Intersections between Trans and Disabled Embodiments. Feminist Review, 111(1), 59‑74. https://doi.org/10.1057/fr.2015.21

    Some authors in disability studies have identified limits of both the medical and social models of disability. They have developed an alternative model, which I call the ‘composite model of disability’, to theorise societies’ ableist norms and structures along with the subjective/phenomenological experience of disability. This model maintains that ableist oppression is not the only source of suffering for disabled people: impairment can be as well. From a feminist, queer, trans activist, anti-ableist perspective and using an intersectional, autoethnographic methodology, I apply this composite model of disability to trans identities to consider the potentially ‘debilitating’ aspects of transness. I argue that transness, like disability, has too often been perceived from two perspectives, medical or social, without the benefit of a third option. From a medical perspective, transness is reduced to an individual pathology curable with hormonal/surgical treatments, a conceptualisation that erases structural oppression. From a social point of view, transness is conceptualised as a neutral condition and variation in sex/gender identity. In this model, structural oppression (transphobia/cisgenderism) is seen as the only cause of ‘trans suffering’. I argue that, just as the medical and social models of disability provide limited opportunities for reflection on the complex experience of disability, medical and social understandings of transness, respectively, are insufficient to describe the complexity of trans experience. I explore the possibilities presented by the application of a composite model of disability in trans studies. By both problematising cisgenderist oppression and acknowledging trans people's subjective experiences of suffering through some of the debilitating aspects of transness, this composite model avoids the pitfalls of the medical and social models. The application of tools from disability studies to trans issues uncovers cisnormativity in disability movements and denounces ableism in trans movements. This will, I hope, solidify alliances between these communities and fields of study.

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  • Becerril, Ofelia. (2015). Migration saisonnière et maternité : les travailleuses agricoles mexicaines au Canada. Revue européenne des migrations internationales, 21(1), 103‑120. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7685585522

    Au cours de cette dernière décennie, les conditions de travail et de vie des travailleurs et travailleuses saisonnier(e)s qui partent depuis le Mexique vers le Canada dans le cadre des programmes SAW et NOC C et D sont devenues de plus en plus précaires. Les politiques migratoires canadiennes reposent sur une demande croissante de travailleurs temporaires, la privatisation de leur recrutement et la prolifération de formes de contrats incorporant à terme les logiques segmentées de genre, d’appartenance ethnique, de classe et de nationalité.

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  • Bertolini, Sonia, Musumeci, Rosy, Naldini, Manuela et Torrioni, Paola Maria. (2015). Working women in transition to motherhood in Italy. Journal of Romance Studies, 15(3), 49‑70. https://doi.org/10.3167/jrs.2015.150305

    This article deals with the changing relationship between work and motherhood during the first pregnancy among a group of twenty-one highly educated women living in Turin (Northern Italy), who were interviewed during the months before childbirth with their male partners, in 2010-2012. It aims to illustrate the tensions between the dominant ideas and ideals of motherhood (the 'intensive mothering' model) and the pressing demands of the changing labour market. The data shows that ideas, plans and decisions concerning childcare arrangements are highly gendered, being influenced by the expectations of partners, employers and colleagues and by a work culture which is not family friendly. Within this Italian social and political context, a mother-to-be faces a dilemma which is perceived as a private issue that concerns only herself. The new transition to parenthood forces women to redefine their identity and career in a highly gendered manner. © Institute of Modern Languages Research 2015.

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  • Bertrand, Karine. (2015). Sexualité autochtone, traditions, et liens intergénérationnels: Le cinéma comme bâton de parole de la jeunesse autochtone québécoise. Quebec Studies, (60), 83‑104. https://doi.org/10.3828/qs.2015.18

    Depuis environ vingt-cinq ans, les recherches sur les genres et la sexualité autochtones s’inspirent de la tradition et de l’oralité, tout en examinant la relation entre sexualité et spiritualité. Le système des réserves au Québec ainsi que l’épisode des pensionnats incita les jeunes Autochtones à se tourner vers les aînés, cherchant un processus de guérison axé sur la réconciliation intergénérationnelle. Parmi les outils utilisés, le cinéma se présente comme un instrument médiateur facilitant une distanciation avec les événements vécus et un rapprochement les uns des autres, la caméra se faisant le témoin des confessions et des partages. Nous constatons ainsi, à travers les courtsmétrages réalisés par les jeunes Autochtones du Wapikoni Mobile, comment la réappropriation culturelle et la construction de l’identité sexuelle des jeunes passent par la réduction du fossé intergénérationnel ainsi que par l’expression d’une parole cherchant à concilier modernité et tradition.

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  • Bilge, Sirma. (2015). Le blanchiment de l’intersectionnalité. Recherches féministes, 28(2), 9‑32. https://doi.org/10.7202/1034173ar

    Le féminisme académique entretient une relation ambiguë avec l’intersectionnalité qu’il encense et discipline du même souffle. Par un ensemble de discours et de pratiques, la pensée critique raciale est évacuée de l’appareillage actuel de l’intersectionnalité et les personnes racialisées comme productrices des savoirs intersectionnels se trouvent marginalisées dans les débats et les espaces académiques contemporains. La science sert souvent d’alibi dans de telles opérations. Ces dernières font l’objet de l’analyse de l’auteure qui les conceptualise en tant que blanchiment de l’intersectionnalité.

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  • Binaté Fofana, Namizata, Antonides, Gerrit, Niehof, Anke et van Ophem, Johan A. C. (2015). How microfinance empowers women in Côte d’Ivoire. Review of Economics of the Household, 13(4), 1023‑1041. https://doi.org/10.1007/s11150-015-9280-2

    This study deals with the effect of microcredit on women’s livelihood and empowerment in rural areas of Cote d’Ivoire. A cross-section survey was conducted among 185 borrowers from two microfinance institutions and 209 nonborrowers in rural areas of Cote d’Ivoire. In addition, a focus group discussion was held with each of the two women groups. After matching the two groups on the probability of obtaining credit, we found that the microcredit group on average had a higher income and a higher value of household assets than the non-borrowers. No differences in the value of personal women’s assets were found. Furthermore, on one hand women’s decision-making power in the household, as indicated by their strategic gender needs, was positively related to the probability of obtaining microcredit. On the other hand receiving microcredit tended to increase their decisionmaking power.

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  • Blair-Loy, Mary, Hochschild, Arlie, Pugh, Allison J., Williams, Joan C. et Hartmann, Heidi. (2015). Stability and transformation in gender, work, and family: Insights from the second shift for the next quarter century. Community, Work and Family, 18(4), 435‑454. https://doi.org/10.1080/13668803.2015.1080664

    Arlie Hochschild's The second shift: Working families and the revolution at home argued that the revolution toward gender equality in the USA has been stalled due to three factors: (1) women continue to do most of the ‘second shift’ – the unpaid work of childcare and housework; (2) insufficient flexibility in the workplace for accommodating family caregiving needs; and (3) a deficit of public sector benefits, such as paid parental leave. Since the book's publication in1989, many aspects of the gender structure (how gendered opportunities, barriers, and cultural meanings are socially structured in the USA) remain the same. Yet many aspects have changed. This article looks at areas of stability in the gender structure and areas of transformation in the past quarter century. We then plumb the book for the analytical insights it generates for scholars today. We discuss how deep-seated cultural understandings of gender infuse all levels of analysis: macro-level policies, family and work institutions, and personal experiences of gender, intimacy, and moral commitments. These insights help illuminate paths forward for new research on how new economic developments, including economic insecurity, flexibilization (the increasingly reliance on temporary and contract labor), and the widening social class divide, continue to affect intimacy at home. © 2015 Taylor & Francis.

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  • Bourque, Dominique et Maillé, Chantal. (2015). Actualité de l’intersectionnalité dans la recherche féministe au Québec et dans la francophonie canadienne. Recherches féministes, 28(2), 1. https://doi.org/10.7202/1034172ar

    Introduction du numéro "Intersectionnalité" de la revue Recherches féministes, nov 2015.

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  • Breton, Émilie, Jeppesen, Sandra, Kruzynski, Anna et Sarrasin, Rachel. (2015). Les féminismes au coeur de l’anarchisme contemporain au Québec : des pratiques intersectionnelles sur le terrain. Recherches féministes, 28(2), 199‑222. https://doi.org/10.7202/1034182ar

    Composés de collectifs, de groupes et de réseaux mobilisés autour d’enjeux de lutte divers, le mouvement antiautoritaire qui s’est consolidé au Québec dans la foulée des mobilisations altermondialistes est guidé par des valeurs qui s’inspirent d’une « boussole éthique » commune. Cette dernière est fondée sur une vision de l’anarchisme en tant que processus qui se réalise par la préfiguration, ici et maintenant, d’une société fondée sur l’autonomie collective. Trois microcohortes de militantes et de militants (pro)féministes ont alimenté le développement de pratiques en ce sens, par la promotion de l’autoorganisation et de l’autodétermination. Les microcohortes des féministes radicales et (pro)féministes, des radical queers et, enfin, des féministes et des (pro)féministes qui s’engagent dans la lutte anticoloniale et antiraciste ont contribué à l’atteinte de cet objectif par l’entremise d’une démarche de pollinisation qui permet la diffusion de ces pratiques dans différents espaces du mouvement et à l’extérieur de celui-ci. L’analyse présentée dans cet article est le fruit d’un travail de recherche-action participative réalisé au sein du Collectif de recherche sur l’autonomie collective (CRAC), groupe d’affinité (pro)féministe et antiautoritaire dont l’objectif était de documenter les initiatives de son propre mouvement.

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  • Chagnon, Rachel, Côté, Liliane et Mickaelian, Virginie. (2015). Le droit criminel, la justice transformatrice et la violence faites aux femmes : regards croisés. Ligue des Droits et Libertés, 34(1), 38‑43. http://liguedesdroits.ca/?p=3076
    Consulter sur liguedesdroits.ca
  • Chung, Ryoa. (2015). Y a-t-il une justice pour les femmes? Liberté, (308), 42‑46. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7236917966

    Sœurs volées, femmes disparues, féminicides ignorés… Alors que Harper refuse toujours de voir les crimes contre les femmes autochtones comme un phénomène de société, des voix s’élèvent pour décrire et dénoncer une culture d’impunité et d’aveuglement. Le problème, criant au Canada, est présent partout dans le monde.

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