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Type de ressource
  • Article de revue
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2000 et 2009
      • 2002

Résultats 24 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
  • 1
  • 2
  • Page 1 de 2
Résumés
  • Creighton, S, Alderson, J, Brown, S et Minto, C L. (2002). Medical photography: ethics, consent and the intersex patient. BJU international, 89(1), 67‑71; discussion 71-2. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/121256003

    In this review we discuss the effects that photography may have on the patient and present information obtained from our intersex services and research.

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  • Denton, Fatma. (2002). Climate change vulnerability, impacts, and adaptation: Why does gender matter? Gender & Development, 10(2), 10‑20. https://doi.org/10.1080/13552070215903

    Gender-related inequalities are pervasive in the developing world. Although women account for almost 80 per cent of the agricultural sector in Africa, they remain vulnerable and poor. Seventy per cent of the 1.3 billion people in the developing world living below the threshold of poverty are women. It is important that the consequences of climate change should not lead already marginalised sections of communities into further deprivation. But key development issues have been at best sidetracked, and at worst blatantly omitted, from policy debates on climate change. The threats posed by global warming have failed to impress on policy-makers the importance of placing women at the heart of their vision of sustainable development. This article argues that if climate change policy is about ensuring a sustainable future by combining development and environment issues, it must take into account the interests of all stakeholders. The Global Environment Facility and the Clean Development Mechanism of the Kyoto Protocol can play a role in ensuring sustainable development, provided they are implemented in a way that does not disadvantage women and the poor.

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  • Dussuet, Annie. (2002). Le genre de l’emploi de proximité. Lien social et Politiques, (47), 143‑154. https://doi.org/10.7202/000348ar

    Dans les années récentes, les « emplois de proximité d'aide à la vie quotidienne » ont connu une forte croissance, largement soutenue par des politiques publiques multiples mais invariablement énoncées au neutre. Pourtant ces emplois intéressent la question du genre, d'abord parce que 99 pour cent des salariés y sont des femmes, ensuite parce qu'ils représentent une « externalisation » du travail domestique gratuit habituellement réalisé par les femmes. Les non-dits de ces politiques « neutres » font appel aux rapports spécifiques des femmes au travail et à l'emploi, et impliquent une précarité au féminin, largement invisible. Ces « emplois de femmes », qui replacent celles-ci dans des postures « traditionnelles » de don, dessinent les contours généraux de l'emploi féminin, en naturalisant les compétences nécessaires, rendant plus difficile l'accès à une reconnaissance de type professionnel et à l'égalité.

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  • Faith, Karlene. (2002). La résistance à la pénalité : un impératif féministe. Criminologie, 35(2), 115‑134. https://doi.org/10.7202/008293ar

    À l’ère de la croissance galopante des prisons sous forme de complexe industriel en Amérique du Nord, les tensions idéologiques vacillent entre châtiment et mouvements en faveur d’une justice réparatrice ou transformatrice. Entre les désinstitutionnalistes, qui cherchent à réduire le nombre de personnes en prison, et les abolitionnistes pénaux, qui visent une transformation sociale, on retrouve nombre de féministes canadiennes. Les femmes au Canada sont désillusionnées suite à l’échec du gouvernement fédéral à mettre en pratique la vision de La création de choix, un rapport d’un groupe de travail sur l’emprisonnement des femmes, datant de 1990. Le gouvernement n’a pas non plus tenu compte des importantes recommandations de la juge Louise Arbour, dont l’enquête de 1996 sur les inconduites du personnel correctionnel met en lumière le non-respect des lois dans les prisons. En 2002, encore plus de femmes se retrouvent dans les prisons à sécurité moyenne ou maximale au Canada pour des crimes relativement mineurs. Les années 1990 nous ont fourni une bonne leçon sur la futilité de la réforme des prisons, tout spécialement au nom du féminisme. Dans l’avenir, les féministes devront impérativement contester les fondements de la pénalité imposée par l’État plutôt que de tenter de réformer une institution désuète.

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  • Garland-Thomson, Rosemarie. (2002). Integrating Disability, Transforming Feminist Theory. NWSA Journal, 14(3), 1‑32. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/9972159248

    This essay aims to amplify feminist theory by articulating and fostering feminist disability theory. It names feminist disability studies as an academic field of inquiry, describes work that is already underway, calls for needed study and sets an agenda for future work in feminist disability studies. Feminist disability theory augments the terms and confronts the limits of the ways we understand human diversity, the materiality of the body, multiculturalism, and the social formations that interpret bodily differences. The essay asserts that integrating disability as a category of analysis and a system of representation deepens, expands, and challenges feminist theory. To elaborate on these premises, the essay discusses four fundamental and interpenetrating domains of feminist theory: representation, the body, identity, and activism, suggesting some critical inquiries that considering disability can generate within these theoretical arenas.

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  • Gould, Deborah. (2002). Life during wartime: Emotions and the development of act up. Mobilization: An International Journal, 7(2), 177‑200. https://doi.org/https://doi.org/10.17813/maiq.7.2.8u264427k88vl764

    Focusing on the street AIDS activist movement ACT UP, this article explores the question of social movement sustainability. Emotions figure centrally in two ways. First, I argue that the emotion work of movements, largely ignored by scholars, is vital to their ability to develop and thrive over time. I investigate the ways AIDS activists nourished and extended an “emotional common sense” that was amenable to their brand of street activism, exploring, for example, the ways in which ACT UP marshaled grief and tethered it to anger; reoriented the object of gay pride away from community stoicism and toward gay sexual difference and militant activism; transformed the subject and object of shame from gay shame about homosexuality to government shame about its negligent response to AIDS; and gave birth to a new “queer” identity that joined the new emotional common sense, militant politics, and sexradicalism into a compelling package that helped to sustain the movement. Second, I investigate the emotions generated in the heat of the action that also helped the street AIDS activist movement flourish into the early 1990s.

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  • Harris, Laura A. (2002). Femme/Butch family romances. Journal of Lesbian Studies, 6(2), 73‑84. https://doi.org/10.1300/J155v06n02_09

    My essay theorizes femme/butch family romances against the grain of dominant feminist and lesbian thought that desexualizes the space of mother/daughter desire. I do so through a reading/recoding of the infringing incestuous mommie-boy desires that surface in an archetypal lesbian novel, Jane Rule's Desert of the Heart.

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  • Institut de recherches et d’études féministes (dir.). (2002). Femmes et sexualité(s). FéminÉtudes, 7(1). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/1333471055

    Cette publication de 2002 aborde les enjeux des femmes et des sexualité(s) *** FéminÉtudes est une revue étudiante, féministe et multidisciplinaire. La revue est née en 1995 de l’initiative d’étudiantes féministes dans l’intérêt de partager leurs recherches et de créer un groupe affinitaire. La revue est dirigée par des collectifs de rédaction bénévoles et autogérés, et soutenue par l’Institut de Recherches en Études Féministes (IREF) de l’Université du Québec à Montréal. Au fil des ans, FéminÉtudes a réussi à se bâtir une réputation et une légitimité dans le champ de la recherche en études féministes, tout en offrant une tribune au travaux et aux réflexions de dizaines d’étudiant.e.s. Au-delà de la recherche, c’est également pour l’avancement des luttes féministes que FéminÉtudes souhaite continuer à grandir.

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  • Koyama, Emi et Weasel, Lisa. (2002). From Social Construction to Social Justice: Transforming How We Teach about Intersexuality. Women’s Studies Quarterly, 30(3‑4), 169‑178. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/9972247531
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  • Lieber, Marylène. (2002). Femmes, violences et espace public: une réflexion sur les politiques de sécurité. Lien social et Politiques, (47), 29‑42. https://doi.org/10.7202/000340ar

    Lorsqu'on se penche sur les politiques publiques concernant les violences en France, on relève une division des compétences entre les politiques dites « de sécurité » et les politiques « contre les violences faites aux femmes ». On constate que les politiques de sécurité, en se basant sur les statistiques de criminalité et de victimation, portent essentiellement sur l'espace public et marginalisent les violences faites aux femmes dans l'espace privé. Pour autant, elles ne prennent pas non plus en considération les violences perpétrées à leur encontre dans l'espace public. Or, divers exemples venant de pays étrangers esquissent des réponses faites par les pouvoirs publics à ces violences

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  • Marche, Guillaume. (2002). Le mouvement gai et lesbien américain face au SIDA. L’Homme & la Société, 143‑144(1), 185. https://doi.org/10.3917/lhs.143.0185

    Divided between essentialism and constructivism, the mobilization of united-statesian homosexuals becomes a real social movement when it goes beyond the opposition between integrationism and differentialism. Thanks to a complex identity forged by ACT-UP, it has been able in this way to resist AIDS. A comparison between San Francisco and New York shows that the initiative comes from the bottom up. Collective action is most effective as it takes account of differences (such as ethnicity) between homosexuals. This requirement has been dictated by the evolution of AIDS since the 1990s. It is, therefore, in stressing the subjectivity of the actors that the gay and lesbian movement can continue and contribute to social change in the United States.

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  • Massad, Joseph. (2002). Re-orienting desire: The gay international and the arab world. Public Culture, 14(2), 361‑385. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/5183574759
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  • Masson, Sabine et Thiers-Vidal, Léo. (2002). Pour un regard féministe matérialiste sur le queer. Échanges entre une féministe radicale et un homme anti-masculiniste. Mouvements, 20(2), 44. https://doi.org/10.3917/mouv.020.0044
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  • Molyneux, Maxine. (2002). Gender and the silences of social capital: Lessons from Latin America. Development and Change, 33(2), 167‑188. https://doi.org/10.1111/1467-7660.00246

    Social capital has entered development policy thinking and practice in Latin America where it converges with the premises of a new development agenda that emerged in the 1990s. Women are often central to the forms of social capital that development agencies are keen to mobilize in poverty relief programmes, but the terms of women’s insertion into these programmes is rarely problematized. This article critically examines the gendered assumptions that govern efforts to build social capital, and explores some of the tensions that have arisen in post-transition Latin America between women’s rights and social capital agendas.

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  • Moss, Nancy E. (2002). Gender equity and socioeconomic inequality: a framework for the patterning of women’s health. Social Science & Medicine, 54(5), 649‑661. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(01)00115-0

    This paper explores the interrelationship of gender equity and socioeconomic inequality and how they affect women's health at the macro- (country) and micro- (household and individual) levels. An integrated framework draws theoretical perspectives from both approaches and from public health. Determinants of women's health in the geopolitical environment include country-specific history and geography, policies and services, legal rights, organizations and institutions, and structures that shape gender and economic inequality. Culture, norms and sanctions at the country and community level, and sociodemographic characteristics at the individual level, influence women's productive and reproductive roles in the household and workplace. Social capital, roles, psychosocial stresses and resources, health services, and behaviors mediate social, economic and cultural effects on health outcomes. Inequality between and within households contributes to the patterning of women's health. Within the framework, relationships may vary depending upon women's lifestage and cohort experience. Examples of other relevant theoretical frameworks are discussed. The conclusion suggests strategies to improve data, influence policy, and extend research to better understand the effect of gender and socioeconomic inequality on women's health.

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  • Pisankaneva, Monika. (2002). Reflections on butch-femme and the emerging lesbian community in Bulgaria. Journal of Lesbian Studies, 6(2), 135‑144. https://doi.org/10.1300/J155v06n02_17

    This article features several women who are part of the present-day Bulgarian lesbian scene and discusses the significance of butch/femme identities in the absence of a tradition of lesbian community life.

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  • Robinson, Lillian S. (2002). « Sex and the City » : la prostitution à l’ère des migrations mondiales. Recherches féministes, 15(2), 41‑63. https://doi.org/10.7202/006510ar

    Comme caractéristique du développement capitaliste, la migration économique a toujours entraîné le travail sexuel. À l’heure de la mondialisation, cela signifie pour beaucoup de femmes, qui émigrent du village à la grande ville dans leur propre pays ou du pays natal à l’étranger, un choix imposé par les circonstances. Cet article examine surtout la décision d’émigrer, les moyens empruntés et la situation à l’étranger de celles - la grande majorité, d’ailleurs -- qui n’ont pas été victimes d’un trafic, mais qui ont exercé ce choix imposé. Le rôle dans l’émigration des travailleuses sexuelles et des clients « émigrés » en tant que touristes sexuels fait partie de la discussion, ainsi que d’autres caractéristiques économiques et culturelles.Summary As a feature of capitalist development, economic migration has historically entailed sex work as one of its components. In the age of globalization, this means a forced choice for many women, as they move from the village to the city in their own countries and across international borders. The present article focuses on the decision making process, the means of migration, and the experience in the urban site, national or international, of those -- the vast majority -- who have not been "trafficked", but have made this forced choice their life strategy. The impact on sex worker migration of customer "migration" in the form of sex tourism is discussed, along with the other economic and cultural factors.

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  • Savoie, Chantal. (2002). Chansons d’amour et roman sentimental populaire : quand l’air ne fait pas la chanson. Littérature populaire et culture médiatique, 1(2). https://dalspace.library.dal.ca/handle/10222/47658
    Consulter sur dalspace.library.dal.ca
  • Scott, Joan Wallach. (2002). L’énigme de l’égalité. Cahiers du Genre, 33(2), 17. https://doi.org/10.3917/cdge.033.0017

    Il arrive fréquemment que les débats sur l’action positive aux États-Unis traitent séparément les questions relatives à l’égalité et à la différence, aux droits individuels et aux identités de groupe. Pourtant, ce sont là des couples de concepts interdépendants, chacun étant lié à l’autre dans une tension nécessaire. Les tensions se manifestent de façon spécifique selon la période historique et doivent être analysées en fonction du contexte politique qui les porte et non comme des choix moraux ou éthiques a-historiques. Cet essai explore trois paradoxes — qui sont des tensions insolubles — propres aux débats sur l’action positive : 1) l’égalité est un principe absolu et une pratique historique contingente ; 2) les identités de groupe définissent des individus et leur refusent la pleine expression ou réalisation de leur individualité ; 3) les revendications de l’égalité impliquent l’acceptation et le rejet de l’identité de groupe produit par la discrimination. Autrement dit, les termes de l’exclusion, qui fondent la discrimination, sont à la fois refusés et reproduits dans la demande d’inclusion.

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  • Smith, Christine A. et Stillman, Shannon. (2002). Butch/Femme in the personal advertisements of lesbians. Journal of Lesbian Studies, 6(1), 45‑51. https://doi.org/10.1300/J155v06n01_05

    Personal advertisements placed by lesbians were examined to determine how often butch/femme descriptors were used: (a) as a form of self-identification or (b) to indicate the type of partner being sought. The 388 personal advertisements were drawn from 16 alternative newspapers around the U.S., as well as from one Internet site (Qworld) that contained personal ads by lesbians. Each advertisement was coded for the presence or absence of butch/femme descriptors. The majority of advertisers did not mention butch or femme labels either in terms of self-identity or type of partner sought. Among the minority of advertisers who self-identified as butch or femme, more described themselves as femme than butch. Among advertisers seeking butch or femme partners, femme partners were sought most often. Explanations for the preference for femme lesbians were explored

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