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"In this groundbreaking work, Sara Ahmed demonstrates how queer studies can put phenomenology to productive use. Focusing on the “orientation” aspect of “sexual orientation” and the “orient” in “orientalism,” Ahmed examines what it means for bodies to be situated in space and time. Bodies take shape as they move through the world directing themselves toward or away from objects and others. Being “orientated” means feeling at home, knowing where one stands, or having certain objects within reach. Orientations affect what is proximate to the body or what can be reached. A queer phenomenology, Ahmed contends, reveals how social relations are arranged spatially, how queerness disrupts and reorders these relations by not following the accepted paths, and how a politics of disorientation puts other objects within reach, those that might, at first glance, seem awry. Ahmed proposes that a queer phenomenology might investigate not only how the concept of orientation is informed by phenomenology but also the orientation of phenomenology itself. Thus she reflects on the significance of the objects that appear—and those that do not—as signs of orientation in classic phenomenological texts such as Husserl’s Ideas. In developing a queer model of orientations, she combines readings of phenomenological texts—by Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty, and Fanon—with insights drawn from queer studies, feminist theory, critical race theory, Marxism, and psychoanalysis. Queer Phenomenology points queer theory in bold new directions." -- Tiré du site de l'éditeur
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"More than thirty years after the birth of the modern women's movement and the beginnings of feminist art-making and art history, the time is ripe to examine the legacies of those revolutions. In Women Artists at the Millennium, artists, art historians, and critics examine the differences that feminist art practice and critical theory have made in late twentieth-century art and the discourses surrounding it. In 1971, when Linda Nochlin published her essay "Why Have There Been No Great Women Artists?" in a special issue of Art News, there were no women's studies, no feminist theory, no such thing as feminist art criticism; there was instead a focus on the mythic figure of the great (male) artist through history. Since then, the "woman artist" has not simply been assimilated into the canon of "greatness" but has expanded art-making into a multiplicity of practices with new parameters and perspectives. In Women Artists at the Millennium artists including Martha Rosler and Yvonne Rainer reflect upon their own varied practices and art historians discuss the innovative work of such figures as Louise Bourgeois, Lygia Clark, Mona Hatoum, and Carrie Mae Weems. And Linda Nochlin considers changes since her landmark essay and looks to the future, writing, "We will need all our wit and courage to make sure that women's voices are heard, their work seen and written about."--Jaquette
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Rédigé par deux transgenres, un portrait de la communauté transexuelle française qui fait justice des préjugés et s'efforce de balayer toutes les idées reçues.
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S’il existe une question féministe qui mérite approfondissement parce qu’elle est compliquée et recouvre des enjeux fondamentaux pour nos existences, c’est bien celle des imbrications structurelles entre l’oppression fondée sur le sexe et les oppressions fondées sur l’appartenance à une race, ethnie ou culture, regroupées ici sous l’appellation “racisme”. Nouvelles Questions Féministes revient ainsi, dans le présent numéro, sur la thématique amorcée dans le premier volume de cet ensemble de deux numéros consacrés au sexisme et au racisme. En effet, qu’il s’agisse de l’imposition du voile ou de son interdiction, de la prostitution, des mariages non consentis, des violences ou des discriminations sur les lieux de travail, l’oppression sexiste ne s’inscrit ni ne se lit dans le corps abstrait de “la femme” universelle et anhistorique, mais dans celui de femmes particulières et particularisées, dans un contexte social déterminé, caractérisé par d’autres rapports de domination.
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Publié pour la première fois en 2001, ce livre pionnier a permis l'ouverture d'un espace théorique et politique queer en France. Il s'agit d'une boîte à outils destinée aux activistes en quête de cultures et de politiques sexuelles qui ne soient pas (homo ou hétéro) normatives. Stimulants et provocants, les textes réunis dans ce recueil constituent également une introduction critique à la déconstruction des genres et aux travaux de Judith Butler et de Michel Foucault. Ils mettent de plus en évidence l'apport des subcultures trans, butch et SM à une réflexion plus large sur les relations entre pouvoir et savoir, ainsi que le formidable potentiel des sexualités dissidentes et la continuité politique entre féminisme pro-sexe et activisme queer. Cette nouvelle édition comprend trois essais inédits sur le " devenir femme " de Deleuze, l'utopie sexuelle urbaine de Gayle Rubin et la post-pornographie selon Annie Sprinkle.
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Le pédopsychiatre présente les découvertes récentes de la psychanalyse, la neurobiologie, la génétique, l'histoire, la sociologie, etc., à propos de la construction de l'identité sexuelle et de la part d'inné et d'acquis dans la définition des préférences sexuelles.
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Série de contributions en hommage à C. Coquery-Vidrovitch, professeur d'histoire contemporaine à l'Université Paris VII et longtemps directrice du Laboratoire Tiers-monde, Afrique. Cinq parties : Savoirs, pouvoirs et écriture de l'histoire africaine ; Ville et urbanisation en Afrique ; Intermédiaires, élites et situation coloniale ; Femmes et genre ; L'histoire de l'Afrique entre passé et présent.
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Québec, 12 novembre 1691, Nicolas Daucy dit St-Michel, lieutenant d'une compagnie de la Marine, est banni à vie de la Nouvelle-France pour son crime de sodomie. Paris, 25 mai 1726, Benjamin Deschauffours, célèbre tenancier d'une maison de débauche pour «homosexuels», est quant à lui brûlé vif sur la place publique pour avoir commis ce même crime «détestable», tellement monstrueux que les pères de l'Église «ne luy ont point voulu donner de nom». Montréal, 1er avril 2004, Michael Hendricks et René Leb?uf proclament le solennel «oui, je le veux» et deviennent le premier couple du même sexe à unir officiellement leur destinée au Québec, trois ans jour pour jour après la célébration aux Pays-Bas du premier mariage civil entre conjoints du même sexe. Du bûcher à la mairie! Cette histoire de la répression juridique de l'homosexualité montre qu'un acte autrefois jugé abominable peut, des années plus tard, se voir protégé par la société de droit. De la construction sociale de ce crime à sa spectaculaire disparition, Patrice Corriveau explique le phénomène en examinant le rôle joué par la famille, le clergé, la médecine et la société civile dans la définition et la gestion du personnage homosexuel. L'auteur met à l'avant-scène les discours institutionnels qui ont soutenu la prise en charge et le contrôle social de l'individu aux comportements homoérotiques en France et au Québec. Parallèlement à cette normalisation des mariages homosexuels en Occident, on assiste à un déplacement de la haine jadis portée à l'encontre de l'homosexuel vers le pédophile et le père incestueux. Est-ce là la logique qui sous-tend l'évolution du système pénal en matière de gestion de la sexualité humaine? -- Quatrième de couv.
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J'écris de chez les moches, pour les moches, les frigides, les mal baisées, les imbaisables, toutes les exclues du grand marché à la bonne meuf, aussi bien que pour les hommes qui n'ont pas envie d'être protecteurs, ceux qui voudraient l'être mais ne savent pas s'y prendre, ceux qui ne sont pas ambitieux, ni compétitifs, ni bien membrés. Parce que l'idéal de la femme blanche séduisante qu'on nous brandit tout le temps sous le nez, je crois bien qu'il n'existe pas. V.D.
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The declaration that a work of art is “about sex” is often announced to the public as a scandal after which there is nothing else to say about the work or the artist-controversy concludes a conversation when instead it should begin a new one. Moving beyond debates about pornography and censorship, Jennifer Doyle shows us that sex in art is as diverse as sex in everyday life: exciting, ordinary, emotional, traumatic, embarrassing, funny, even profoundly boring. Sex Objects examines the reception and frequent misunderstanding of highly sexualized images, words, and performances. In chapters on the “boring parts” of Moby-Dick, the scandals that dogged the painter Thomas Eakins, the role of women in Andy Warhol's Factory films, “bad sex” and Tracey Emin's crudely evocative line drawings, and L.A. artist Vaginal Davis's pornographic parodies of Vanessa Beecroft's performances, Sex Objects challenges simplistic readings of sexualized art and instead investigates what such works can tell us about the nature of desire. In Sex Objects, Doyle offers a creative and original exploration of how and where art and sex connect, arguing that to proclaim a piece of art “about sex” reveals surprisingly little about the work, the artist, or the spectator. Deftly interweaving anecdotal and personal writing with critical, feminist, and queer theory, she reimagines the relationship between sex and art in order to better understand how the two meet-and why it matters.
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The Routledge International Encyclopedia of Queer Culture covers gay, lesbian, bisexual, transgender and queer (GLBTQ) life and culture post-1945, with a strong international approach to the subject.The scope of the work is extremely comprehensive, with entries falling into the broad categories of Dance, Education, Film, Health, Homophobia, the Internet, Literature, Music, Performance, and Politics. Slang is also covered. The international contributors come from a wide array of backgrounds: scholars, journalists, artists, doctors, scientists, lawyers, activists, and an enormous range of ideologies and points of view are represented. Major entries provide in-depth information and consider the intellectual and cultural implications of their subjects in a global context. Information is completely up-to-date, including full coverage and analysis of such current or ongoing issues as same-sex marriage/civil union and the international AIDS epidemic. Additionally, there are important appendices covering international sodomy laws and archival institutions, which will be of great value to researchers. The Encyclopedia is fully cross-referenced and many entries carry a bibliography. Where possible internet references have been given and there is a full index.The combination of its wide scope, determined international coverage and appendices make the Routledge International Encyclopedia of Queer Culture a uniquely ambitious work and an extremely rich source of information. It is a priority addition for all libraries serving scholars and students with an interest in GLBTQ culture, history and politics across the disciplines.
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À l’heure où se développent des débats sur le passé/présent colonial de la France, voici la première introduction générale au très riche champ des postcolonial studies à être publiée en français, ouvrage de référence rédigé dans une perspective critique par certains des meilleurs spécialistes anglophones de la question. Trente années de recherches et de discussions sont ainsi rendues accessibles au public francophone au moment où ce domaine d’investigation transdisciplinaire arrive à maturité et opère un retour critique sur sa propre histoire. Les lecteurs trouveront dans ce volume un exposé des concepts clés, des méthodes, des sources intellectuelles, des théories et des débats qui se sont développés au sein des études postcoloniales. Les différents contributeurs de Penser le postcolonial explorent à la fois les grandes expériences historiques qui constituent le passé et le présent de la «condition postcoloniale» (l’impérialisme, l’anticolonialisme, la décolonisation, la globalisation) et les conditions historiques, sociologiques et idéologiques de l’émergence des études postcoloniales, ainsi que leurs implications théoriques et politiques.
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" La passion de la pédérastie, surtout lorsqu'elle a été contractée dans le jeune âge, abâtardit les natures les plus vigoureuses, effémine les caractères les mieux trempés et engendre la lâcheté. Elle éteint chez ceux qu'elle possède les sentiments les plus nobles, ceux du patriotisme et de la famille ; elle fait d'eux des êtres inutiles à la société. " Ainsi s'exprime Félix Carlier, chef de la police des mœurs à Paris, dans les années 1850. Et le Dr Ambroise Tardieu, médecin-chef des hôpitaux, professeur agrégé à la faculté de médecine de Paris, expert auprès des tribunaux, de surenchérir : " [...] Il est difficile de ne pas admettre chez les pédérastes une véritable perversion des facultés morales. A voir la dégradation profonde, la révoltante saleté des individus qui recherchent et qu'admettent près d'eux des hommes en apparence distingués par l'éducation et par la fortune, on serait le plus souvent tenté de croire que leur sens et leur raison sont altérés. " C'est que nous sommes à l'apogée de l'empire de " Napoléon le petit ". C'est le règne des grands bourgeois, des banquiers et d'un ordre moral strict sur lequel la Police, et bientôt la Médecine, sont chargée de veiller sans relâche. La répression de l'homosexualité devient alors l'obsession des autorités : incarcération, internement en hôpitaux psychiatriques, suicide, chantage, tel est le lot du " pédéraste " sous le Second Empire. Avec Nos ancêtres les pervers, Pierre Hahn, historien et pionnier du militantisme gay dans les années 1970, fait revivre pour nous cette époque charnière de l'histoire de l'homosexualité en France.
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"Self/Image explores the ways in which contemporary artists have deployed new technologies of representation, from analogue photography to more recent artistic practices including digital imaging, performance, robotics, film and video installations, to explore and articulate shifting modes of subjectivity. This book is one of the first full-length studies to investigate the complex intersubjective relations among these diverse artistic practices." "Including over 100 illustrations from mainstream film to independent film, video art, performance and the visual arts, this important and original book provides an excellent companion to more general studies of contemporary art history, and media and cultural studies in the post-1960 period."--Résumé de l'éditeur.
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A partir d'une enquête menée en France et en Californie, l'auteure décrit les conditions d'accession à l'homoparentalité, depuis le milieu des années 1970. Elle donne la parole à de jeunes adultes élevés par des homosexuels pour mieux poser la question de l'éducation et de l'orientation sexuelle de ces enfants.
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From Ellen Gabriel to Tantoo Cardinal, many of the faces of Aboriginal people in the media today are women. In the Days of Our Grandmothers is a collection of essays detailing how Aboriginal women have found their voice in Canadian society over the past three centuries. Collected in one volume for the first time, these essays critically situate Aboriginal women in the fur trade, missions, labour and the economy, the law, sexuality, and the politics of representation. (Midwest).
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Elegant tomboys, academic femmes, small town kisses, and international dykes; road trip encounters and scenes from a straight bar; questions arising from an in-between culture; the music of travel and hotel room orgasms. Crossing race, culture, and gender constraints, No Margins leads the reader through the lushness of lesbian life and the vastness of Canadian experience.No Margins is a stellar short fiction collection featuring fifteen of Canada's finest contemporary writers, all of whom include lesbian identity as a piece of their selves and their work. These highly acclaimed authors were selected to convey the places we currently inhabit and the future we are forging. The contributors have included notes to accompany their work, thus sharing the creative process and speaking on the politics of lesbian writing. No Margins is an unprecedented anthology, reflecting an esteemed gathering of women who are currently shaping Canadian literature.Featuring the work of: Luanne Armstrong • Dionne Brand • Nicole Brossard • Emma Donoghue • Marion Douglas • Anne Fleming • Jane Eaton Hamilton • Lydia Kwa • Larissa Lai • Ann-Marie MacDonald • Daphne Marlatt • Shani Mootoo • Elizabeth Ruth • Karen X. Tulchinsky • Marnie Woodrow
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Ce livre nous invite à découvrir les nombreuses facettes du travestissement féminin dans la culture occidentale des XVIè-XXè siècles. Pourquoi se travestir ? Par amour, par patriotisme, pour fuir des violences domestiques, pour vivre une aventure... Les motifs sont multiples. Travestissement, et non femmes travesties : l'ouvrage s'intéresse avant tout au formidable révélateur social, culturel et esthétique qu'est le travestissement. Il met à nu le mécanisme de la construction des genres ; il dévoile l'ordre sexuel qu'il défie.
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Les privilèges associés à la possession d'un corps masculin sont un peu comme les têtes de l'Hydre qui repoussent dès qu'on les a coupées. Après un siècle d'importantes conquêtes des femmes occidentales, hommes et femmes, dans la vie, sont toujours loin de jouer avec les mêmes cartes. Comment l'expliquer? Le maintien des privilèges masculins résulte du façonnement asymétrique de la masculinité et de la féminité, montre Ilana Löwy. La première se construit dans la compétition entre les hommes et autour de leur capacité à agir sur le monde extérieur, tandis que la seconde, inséparée du corps sexué, s'organise aujourd'hui encore autour des relations à l'autre sexe et de la maternité. L'emprise du genre explore les mécanismes qui reproduisent cette asymétrie au plus intime de la socialisation différenciée des filles et des garçons, des règles de séduction masculine et féminine, de la gestion des corps de l'un et l'autre sexe par la médecine et par la science, des qualités valorisées dans la sphère professionnelle et de la distribution du pouvoir au sein des couples hétérosexuels. Subjectif et savant, engagé et mesuré, ce livre éclaire le présent des relations de genre. Les interrogations qu'il propose aux lecteurs touchent à leur expérience personnelle et concernent autant la société dans laquelle ils vivent que l'avenir qui attends leurs filles.
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A bold and contemporary discourse of the intersection of disability studies and queer studies Crip Theory attends to the contemporary cultures of disability and queerness that are coming out all over. Both disability studies and queer theory are centrally concerned with how bodies, pleasures, and identities are represented as “normal” or as abject, but Crip Theory is the first book to analyze thoroughly the ways in which these interdisciplinary fields inform each other. Drawing on feminist theory, African American and Latino/a cultural theories, composition studies, film and television studies, and theories of globalization and counter-globalization, Robert McRuer articulates the central concerns of crip theory and considers how such a critical perspective might impact cultural and historical inquiry in the humanities. Crip Theory puts forward readings of the Sharon Kowalski story, the performance art of Bob Flanagan, and the journals of Gary Fisher, as well as critiques of the domesticated queerness and disability marketed by the Millennium March, or Bravo TV’s Queer Eye for the Straight Guy. McRuer examines how dominant and marginal bodily and sexual identities are composed, and considers the vibrant ways that disability and queerness unsettle and re-write those identities in order to insist that another world is possible.
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