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A series of contemporary theories that have been used to explain homophobia are assessed. Structural, feminist, comparative, gender panic, queer, and socio-historical theories rely on the premises of a diverse set of scholarly disciplines, and in turn, generate their own objects of analysis, whether `homophobia', `heterosexism', or `heteronormativity'. While the current flourishing of gay and lesbian studies has generated important insights into the workings of homophobia, analyses have also tended to be limited and fragmentary. This paper suggests a study of homophobic projects that combines theoretical tools able to recognize experience, discourse, structure, and history.
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Regroupant recherches et analyses, témoignages et récits personnels, ce livre rend compte de la discrimination vécue par les lesbiennes. Malgré que le Québec ait adopté une Charte des droits de la personne qui interdit toute discrimination basée sur l'orientation sexuelle, il faut reconnaître que l'adoption de ce principe d'équité n'a pas fait disparaître toute trace d'hétérosexisme dans la société. Les lesbiennes ne bénéficient pas encore d'une égalité juridique formelle, encore moins réelle.
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During the 1930s and 1940s, women artists associated with the Surrealist movement produced a significant body of self-images that have no equivalent among the works of their male colleagues. While male artists exalted Woman's otherness in fetishized images, women artists explored their own subjective worlds. The self-images of Claude Cahun, Dorothea Tanning, Leonora Carrington, Frida Kahlo, Meret Oppenheim, Remedios Varo, Kay Sage and others both internalize and challenge conventions for representing femininity, the female body, and female subjectivity. Many of the representational strategies employed by these pioneers continue to resonate in the work of contemporary women artists. The words "Surrealist" and "surrealism" appear frequently in discussions of such contemporary artists as Louise Bourgeois, Ana Mendieta, Cindy Sherman, Francesca Woodman, Kiki Smith, Dorothy Cross, Michiko Kon and Paula Santigo. This book, which accompanies an exhibition organized by the MIT List Visual Art Center, explores specific aspects of the relationship between historic and contemporary work in the context of Surrealism. The contributors re-examine art historical assumptions about gender, identity, and integenerational legacies within modernist and postmodernist frameworks. Questions raised include: how did women in both groups draw from their experiences of gender and sexuality? What do contemporary artistic practices involving the use of body images owe to the earlier examples of both female and male Surrealists? What is the relationship between self-image and self-knowledge. (source: Nielsen Book Data)
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Histoire bien documentée et inédite des communautés homosexuelles de Montréal. Longtemps victimes de brimades et de préjugés, les gais et lesbiennes sont finalement "sorti.e.s de l'ombre" et ont gagné de belles victoires durant les dernières décennies.
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Histoire bien documentée et inédite des communautés homosexuelles de Montréal. Longtemps victimes de brimades et de préjugés, les gais et lesbiennes sont finalement "sorti.e.s de l'ombre" et ont gagné de belles victoires durant les dernières décennies.
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Depuis une quinzaine d'années se sont développées dans l'université américaine ce qu'il est désormais convenu d'appeler les Gay and Lesbian Studies. Il s'agit non seulement de redécouvrir le passé occulté des cultures homosexuelles, mais aussi et surtout de reconsidérer l'histoire et le présent de la sexualité en général et la manière dont chaque société et chaque époque l'organisent et la réglementent. Ces nouvelles études ont très vite essaimé dans le monde anglo-saxon et dans presque toute l'Europe. Tout en étant en France au coeur de nombreuses polémiques, elles restent étrangement peu connues. Le colloque du Centre Georges Pompidou, les 25 et 27 Juin 1997, avait pour objectif de donner la parole à quelques-un.e.s des plus éminent.e.s représentant.e.s nord-américain.e.s de ce champ de pensée afin qu'iels puissent présenter leurs travaux au public français. Il a permis de découvrir non seulement leur richesse et leur diversité mais aussi, le cas échéant, les divergences qui pouvaient exister dans leurs approches. Des chercheureuses français.e.s et européen.nes participaient également à ces journées de discussion, pour engager le dialogue critique avec ces intellectuel.les américain.e.s. Une occasion d'ouvrir la voie à ce que pourrait être, en France, un travail de recherche sur les questions posées par le mouvement gay et lesbien à l'ensemble de la vie politique, culturelle et universitaire.
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An examination of the social and cultural significance of body art by a major new voice. The past few years have seen an explosion of interest in body art, in which the artist's body is integral to the work of art. With the revoking of NEA funding for such artists as Karen Finley, Tim Miller, and others, public awareness and media coverage of body-oriented performances have increased. Yet the roots of body art extend to the 1960s and before. In this definitive book, Amelia Jones explores body art projects from the 1960s and 1970s and relates their impact to the work of body artists active today, providing a new conceptual framework for defining postmodernism in the visual arts. Jones begins with a discussion of the shifting intellectual terrain of the 1950s and 1960s, focusing on the work of Ana Mendieta. Moving to an examination of the reception of Jackson Pollock's "performative" acts of painting, she argues that Pollock is a pivotal figure between modernism and postmodernism. The book continues with explorations of Vito Acconci and Hannah Wilke, whose practices exemplify a new kind of performance that arose in the late 1960s, one that represents a dramatic shift in the conception of the artistic subject. Jones then surveys the work of a younger generation of artists -- including Laurie Anderson, Orlan, Maureen Connor, Lyle Ashton Harris, Laura Aguilar, and Bob Flanagan -- whose recent work integrates technology and issues of identity to continue to expand the critique begun in earlier body art projects. Embracing an exhilarating mix of methodologies and perspectives (including feminism, queer theory, philosophy, psychoanalysis, and literary theory), this rigorous and elegantexamination of body art provides rich historical insight and essential context that rethinks the parameters of postmodern culture.
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Les études de Michel Foucault sur la sexualité et son histoire, de même que les premiers travaux de Judith Butler sur la fluidité des postures de genre, ont contribué à l’émergence de la pensée queer, qui récuse le fixisme identitaire sans pour autant rejeter la notion d’identité. Ce courant de pensée a eu des répercussions tant dans le domaine des études féministes que dans celui des études LGBT ou encore des études sur les sexualités qui s’intéressent aux marges de la société hétérosexiste. Au-delà des oppositions binaires du masculin et du féminin ou de l’hétérosexualité et de l’homosexualité, il y a toujours un indécidable, qui résiste à la bipartition, une zone de flou, d’hybride et de poreux. C’est cet indécidable qui force la réflexion, non pas pour le faire entrer dans une catégorie d’opposition binaire, mais pour faire rebondir la pensée. Des textes de Carmen Gill, Ross Higgins, Diane Lamoureux, Marie-José Nadal, Tania Navarro Swain, Paul-André Perron, Robert Schwartzwald et Colette St-Hilaire.
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Malgré leur importance évidente dans les communautés lesbiennes, les désignations de butch et de femme ont rarement été théorisées ou écrites dans une perspective critique. Pour de nombreuses lesbiennes, butch et femme sont des identités vécues expressives, mais les tendances intellectuelles dominantes nous encouragent à penser qu’elles sont en quelque sorte provisoires, vides et artificielles. Ce livre est une tentative de penser de manière créative la femme/butch d'une manière qui honore l'intimité de ces identités, dans l'espoir d'exprimer la proximité que nous entretenons avec ces catégories évocatrices, en respectant le pouvoir qu'elles détiennent dans les cultures lesbiennes, mais en évitant également la romantisation clichée. souvent endémique à leur représentation. Loin d'être sentimentalement irréfléchies, les pièces de cette collection entendent également offrir le miroir de l'éloignement, afin que nous puissions penser ces catégories de manière nouvelle, en combinant le regard critique et l'affect. Tous les essais de cette collection communiquent la complexité de butch/femme sans sacrifier l'intégrité émotionnelle avec laquelle ces identités sont vécues. -- De nombreux chapitres prennent la forme d'analyses académiques traditionnelles, mais ils sont aussi des contributions qui choisissent la forme imaginative, écrites par des artistes performeureuses ou des poètes
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Témoignages de deux aîné.e.s qui ont grandi à l'époque où l'homosexualité n'était pas du tout acceptée dans la société québécoise. Jude est âgé de 62 ans; il est fier, honnête, sensible, homosexuel et sidéen. Infirmière à la retraite, Muriel, 61 ans, vit seule; elle est lesbienne, préfère la liberté et s'intéresse beaucoup à la littérature.
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Within feminism, battles over pornography have become the wars without end. Despite the controversy it generates, the discourses of anti-pornography feminism have continued to make inroads into legal frameworks, most recently in Canada. This piece surveys the growth and questionable appeal of such feminist campaigning, under the theoretical leadership of Catharine MacKinnon: its rewriting of feminist theory; its parasitic relation to the authoritative, phallocentric discourses of gender and sexuality; its alliance with the most reductive, behaviouristic psychology; its disavowel of fantasy and psychic life; its provocative mirroring of both the style and content of the `pornography' it deplores; its unwavering pursuit of legal remedies which enhance the power of state regulation of sexuality; its threat to subversive expressions of women's sexual agency and repudiation of any possibilities for sexual resignifications.
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"Lessons from the Damned challenges the notion that public health theories and official organizations have the greatest impact on the fight against AIDS. Instead, Stoller looks closely at the ways the most disenfranchised - the poor, people of color, drug users, gay men and lesbians, and women - have built social movements to fight the epidemic. Drawing upon extensive ethnographic research and the words of the activists themselves, as well as the literature of social movements and theories of bureaucracy, Stoller offers guidelines for dealing with diversity and conflict and also with both theoretical and practical perspectives on cross-community and international organizing."--BOOK JACKET.