Votre recherche
Résultats 78 ressources
-
Dresse un panorama complet des arts vivants depuis 1960 : happenings, théâtre et opéra d'avant-garde, danse contemporaine, art vidéo, installations multimédias. Yves Klein, Joseph Beuys, Robert Wilson, Tadeusz Kantor, Pina Bausch, Gilbert & George, Philippe Decouflé, entre autres, sont évoqués. L'ouvrage est illustré d'oeuvres européennes, américaines, japonaises et australiennes.
-
Cet article présente, à la lumière des développements récents de l'historiographie féministe, une nouvelle interprétation de la Fédération nationale Saint-Jean-Baptiste. Cette réinterprétation se base sur un concept assez nouveau: le maternalisme, défini comme une catégorie d'analyse utilisée pour qualifier les mouvements de femmes chez qui la maternité constituait le point central de l'idéologie et de l'argumentation. Nous examinons, entre autres, le modèle féminin véhiculé par la FNSJB pour constater qu'il correspondait au modèle traditionnel de « la femme », celui qui effectuait une équation entre la femme et la mère. La maternité n'était toutefois pas perçue par la FNSJB comme une fonction limitative, mais bien comme une ouverture vers la société. Elle a donc dû redéfinir les frontières entre les sphères privée et publique pour permettre aux femmes de transgresser celles du foyer et faire bénéficier la société de leur influence maternelle. Le cadre d'analyse élaboré dans la première partie est ensuite appliqué à un cas concret de revendication: la bataille pour le vote des femmes.
-
This book explores the new performativity in art theory and practice, examining ways of rethinking interpretive processes in visual culture. Since the 1960s, visual art practices - from body art to minimalism - have taken contemporary art outside the museum and gallery; by embracing theatricality and performance and exploding the boundaries set by traditional art criticism. The contributors argue that interpretation needs to be recognised as much more dynamic and contingent. Offering its own performance script, and embracing both canonical fine artists such as Manet, De Kooning and Jasper Johns, and performance artists such as Vito Acconci and Gunter Brus, this book offers radical re-readings of art works and points confidently towards new models for understanding art.
-
Polygamy, forced marriage, female genital mutilation, punishing women for being raped, differential access for men and women to health care and education, unequal rights of ownership, assembly, and political participation, unequal vulnerability to violence. These practices and conditions are standard in some parts of the world. Do demands for multiculturalism—and certain minority group rights in particular—make them more likely to continue and to spread to liberal democracies? Are there fundamental conflicts between our commitment to gender equity and our increasing desire to respect the customs of minority cultures or religions? In this book, the eminent feminist Susan Moller Okin and fifteen of the world’s leading thinkers about feminism and multiculturalism explore these unsettling questions in a provocative, passionate, and illuminating debate. Okin opens by arguing that some group rights can, in fact, endanger women. She points, for example, to the French government’s giving thousands of male immigrants special permission to bring multiple wives into the country, despite French laws against polygamy and the wives’ own bitter opposition to the practice. Okin argues that if we agree that women should not be disadvantaged because of their sex, we should not accept group rights that permit oppressive practices on the grounds that they are fundamental to minority cultures whose existence may otherwise be threatened. In reply, some respondents reject Okin’s position outright, contending that her views are rooted in a moral universalism that is blind to cultural difference. Others quarrel with Okin’s focus on gender, or argue that we should be careful about which group rights we permit, but not reject the category of group rights altogether. Okin concludes with a rebuttal, clarifying, adjusting, and extending her original position. These incisive and accessible essays—expanded from their original publication in Boston Review and including four new contributions—are indispensable reading for anyone interested in one of the most contentious social and political issues today.
-
Cet article rend compte du débat mené au Brésil autour des droits reproductifs et souligne les avancées et les contradictions particulières de deux problèmes que rencontrent actuellement les femmes brésiliennes : la stérilisation et la pratique illégale de l’avortement. Il met en évidence que la pratique généralisée de la stérilisation féminine et le nombre des avortements clandestins, qui représentent un risque pour la santé des femmes, révèlent les carences de la politique de la santé sur le plan des choix reproductifs et de la politique de contrôle démographique. Il montre les diverses orientations prises par ce débat à la fin des années quatre-vingt-dix et la nécessité de se réapproprier sa dynamique de transformation sociale.
-
L’analyse des relations entre acteurs des nouvelles techniques de reproduction a souvent conduit à privilégier la description des stratégies de ceux qui sont désignés comme dominants : les inventeurs, les médecins, les hommes. A l’inverse, on s’intéressera ici à l’expérience des femmes en faisant l’hypothèse qu’il existe des différenciations dans la démarche de procréation médicalement assistée à l’image de la complexité des rapports sociaux de sexe. Effectivement, l’analyse des parcours de femmes, à partir des dossiers médicaux d’un service hospitalier spécialisé, révèle des lignes de conduite spécifiques : sont ainsi mises à jour des stratégies différentes selon la situation professionnelle, le niveau de qualification, la position vis-à-vis de l’hôpital. Avec la médicalisation croissante de notre société, le « devoir de procréation » se jouerait donc sur une scène où interviennent conjointement les rapports sociaux de sexe, la position vis-à-vis du travail, le lien avec l’institution médicale.
-
Cet article décrit l’émergence de deux nouveaux types de patients, le couple et le fœtus, dans certaines techniques reproductives telles la fécondation in vitro et la chirurgie fœtale. Il montre comment l’émergence de ces patients, comme des entités traitables, est liée au développement de ces technologies. Ces pratiques médicales effacent en partie les distinctions entre le naturel et le technique, entre un individu et un autre, et sont accompagnées de dispositifs discursifs spécifiques qui rendent acceptable, voire même naturel ou inévitable le fait de traiter les problèmes de l’enfant ou de l’homme au moyen d’interventions sur le corps de la femme. Cet article est consacré à l’analyse et à la déconstruction de ces dispositifs.
-
A vivid, sexy, and titillating journey into the steamy underworld of the dime novel. In the scandalous world of pulp fiction in the 1950s and into the 60s, detectives, gangsters, and mad doctors were joined on the racks by bad girls, dissolute youths, drug-crazed beatniks, and other assorted miscreants and misfits. Where romance met with soft porn there was also a surprisingly large population of butch brunettes pursuing and seducing blond femmes. This was an alternate universe of erotic pulp fiction where gals and dolls were exploring the illicit pleasures of lesbian love--much to the delight of a largely male, heterosexual readership. Before the sexual revolution of the 1960s, these books offered a thrilling peek into the deviant underworld of wild passion and scandalous sex. Strange Sisters is a collection of the cover art of these wildly wicked novels. The women who writhe across the covers of books such as Strange Lust ("She Wanted a Woman--Then She Met Another Woman Obsessed by the Same Burning Hunger") and Women's Barracks ("The Frank Autobiography of a French Girl Soldier") sizzle with sexual energy and freedom--in a high-camp defiance of the prudish, conservative 1950s. Bold, kitschy-colorful, and fraught with sexual tension, the covers of Strange Sisters are a siren call to the retro-groovin' man, or woman, in your life.
-
Une sélection d'autoportraits féminins empruntés à toute l'histoire de l'art, de la religieuse anonyme qui glissa son effigie dans la lettrine d'un manuscrit du XIIe siècle à Cindy Sherman et ses photogrammes révélateurs des visions stéréotypées de la femme, en passant par Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Elisabeth Vigée-Lebrun, Frida Kahlo, Hannah Wilke, etc.
-
An examination of the social and cultural significance of body art by a major new voice. The past few years have seen an explosion of interest in body art, in which the artist's body is integral to the work of art. With the revoking of NEA funding for such artists as Karen Finley, Tim Miller, and others, public awareness and media coverage of body-oriented performances have increased. Yet the roots of body art extend to the 1960s and before. In this definitive book, Amelia Jones explores body art projects from the 1960s and 1970s and relates their impact to the work of body artists active today, providing a new conceptual framework for defining postmodernism in the visual arts. Jones begins with a discussion of the shifting intellectual terrain of the 1950s and 1960s, focusing on the work of Ana Mendieta. Moving to an examination of the reception of Jackson Pollock's "performative" acts of painting, she argues that Pollock is a pivotal figure between modernism and postmodernism. The book continues with explorations of Vito Acconci and Hannah Wilke, whose practices exemplify a new kind of performance that arose in the late 1960s, one that represents a dramatic shift in the conception of the artistic subject. Jones then surveys the work of a younger generation of artists -- including Laurie Anderson, Orlan, Maureen Connor, Lyle Ashton Harris, Laura Aguilar, and Bob Flanagan -- whose recent work integrates technology and issues of identity to continue to expand the critique begun in earlier body art projects. Embracing an exhilarating mix of methodologies and perspectives (including feminism, queer theory, philosophy, psychoanalysis, and literary theory), this rigorous and elegantexamination of body art provides rich historical insight and essential context that rethinks the parameters of postmodern culture.
-
From the moment intersexuality-the condition of having physical gender markers (genitals, gonads, or chromosomes) that are neither clearly female nor male-is suspected and diagnosed, social institutions are mobilized in order to maintain the two seemingly objective sexual categories. Infants' bodies are altered, and what was "ambiguous" is made "normal." Kessler's interviews with pediatric surgeons and endocrinologists reveal how the intersex condition is normalized for parents and she argues that the way in which intersexuality is managed by the medical and psychological professions displays our culture's beliefs about gender and genitals. Parents of intersexed children are rarely heard from, but in this book they provide another perspective on reasons for genital surgeries and the quality of medical and psychological management. Although physicians educate parents about how to think about their children's condition, Kessler learned from parents of intersexed children that some parents are able to accept atypical genitals. Based on analysis of the medical literature and interview with adults who had received treatment as interesexed children, Kessler proposes new approaches for physicians to use in talking with parents and children. She also evaluates the appearance of a politicized vanguard, many of who are promoting an intersexual identity, who seek to alter the way physicians respond to intersexuality. Kessler explores the possibilities and implications of suspending a commitment to two "natural" genders and addresses gender destabilization issues arising from intersexuality. She thus compels readers to re-think the meaning of gender, genitals, and sexuality.
-
Les études de Michel Foucault sur la sexualité et son histoire, de même que les premiers travaux de Judith Butler sur la fluidité des postures de genre, ont contribué à l’émergence de la pensée queer, qui récuse le fixisme identitaire sans pour autant rejeter la notion d’identité. Ce courant de pensée a eu des répercussions tant dans le domaine des études féministes que dans celui des études LGBT ou encore des études sur les sexualités qui s’intéressent aux marges de la société hétérosexiste. Au-delà des oppositions binaires du masculin et du féminin ou de l’hétérosexualité et de l’homosexualité, il y a toujours un indécidable, qui résiste à la bipartition, une zone de flou, d’hybride et de poreux. C’est cet indécidable qui force la réflexion, non pas pour le faire entrer dans une catégorie d’opposition binaire, mais pour faire rebondir la pensée. Des textes de Carmen Gill, Ross Higgins, Diane Lamoureux, Marie-José Nadal, Tania Navarro Swain, Paul-André Perron, Robert Schwartzwald et Colette St-Hilaire.
-
Dans cet article, l'auteure démontre que la circulation et la consommation croissante des images lesbiennes dans l'espace public participent du phénomène complexe d'une culture du visible. Tout en soulignant les inévitables compromis qui découlent d'une telle négociation de la visibilité, elle retrace le potentiel culturel qu'une telle marchandisation de la " différence " représente pour les lesbiennes. L'identité et le désir lesbiens sont donc analysés ici en tant que produits représentationnels aptes à être consommés autant par les hétérosexuel.les que par les lesbiennes. Par une analyse des diverses stratégies de négociation du désir lesbien tirées de deux films populaires tant auprès d'un public hétérosexuel que gai (Gazon maudit et When Night is Falling), la critique confronte la matérialité de l'identité lesbienne au cinéma à la valeur de l'image saphique sur le marché de l'identité.
-
Ce guide traite de fertilité et de milieux de travail, les agents perturbateurs, risque pour la fertilité, fertilité de la femme, de l'homme, la fécondation, santé reproductive, loi sur la santé et la sécurité du travail, les organismes.
-
"Taking on those who would limit sexual freedom, New Sexual Agendas challenges the notion that there are fixed sexual behaviors for men and women. This engaging collection draws on a number of disciplines including women's studies, literature, gender studies, cultural studies, history, politics, education, sociology, and psychology."
-
" À la suite de Djuna est une analyse fascinante de l'érotisme textuel et des séductions lyriques de l'œuvre de Djuna Barnes et des écrivain.e.s qu'elle influence. Cette généalogie scintillante de l'intertextualité lesbienne. . . élargit le champ de la recherche littéraire lesbienne et féministe et les concepts de la production littéraire lesbienne. » —Judith Roof
-
How have women artists taken possession of the female body? What is the relationship between looking and embodiment in art made by women? In a series of original readings of the work of artists from Kathe Kollwitz and Georgia O'Keeffe to Helen Chadwick and Laura Godfrey-Isaacs, Rosemary Betterton explores how women artists have addressed the changing relationship between women, the body and its representation in art. In detailed critical essays that range from the analysis of maternal imagery in the work of German artists at the turn of the century to the unrepresented body in contemporary abstract painting, Betterton argues that women's art practices offer new ways of engaging with our fascinations with and fears about the female body. Reflecting the shift within feminist art over the last decade, An Intimate Distance sets the reinscription of the body within women's art practice in the context of current debates on the body, including reproductive science, maternal subjectivity and the concept of 'body horror' in relation to food, ageing and sex. Drawing on recent theories of embodiment developed within feminist philosophy and psychoanalytic theory, the essays reveal how the permeable boundaries between nature and culture, the female body and technology are being crossed in the work of women artists.