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C echapitreportesurlesdéfisd’uneapprocheparticipativeintégrant une perspective d’équité de genre rencontrés dans le cadre d’un programme de recherche-intervention sur la pollution urbaine en Afrique de l’Ouest, programme intitulé « Chaire écosanté sur la pollution urbaine de l’air et les maladies respiratoires1 ». Conçu et dirigé par des chercheurs et chercheuses de quatre pays africains (Bénin, Burkina Faso, Côte d’Ivoire et Sénégal), ce programme regroupait des équipes derecherchedechacundespays(équipes-pays)etquelquescollèguesde«paysdunord»,dontleCanada(Québec).IlaétéfinancéparleCentre de recherches pour le développement international du Canada. Outre des objectifs de recherche et de formation, la Chaire comportait un volet nommé Air-Sain qui visait à sensibiliser les actrices et acteurs dediversmilieuxetàsoutenirdeschangementsdurablesafinderéduirela pollution urbaine.
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Cet article cerne les difficultés, les défis et les stratégies mises en œuvre par les femmes soignantes à Lomé (Togo) dans la conciliation travail-famille. Les données qualitatives ont été collectées auprès de femmes soignantes dans deux formations sanitaires publiques, de leur conjoint et de leurs collègues hommes. Les résultats montrent que les normes et les pratiques culturelles ont confiné les hommes et les femmes dans leurs rôles respectifs selon la division sexuelle du travail. Ainsi, exercer des tâches domestiques est considéré comme un devoir pour les femmes, mais une transgression des normes sociales pour les hommes. Les exigences et les conditions de la profession médicale et l’insuffisance de personnels de santé rendent difficile la conciliation travail-famille pour les femmes. Pour concilier leur vie familiale et professionnelle, les femmes soignantes mettent en œuvre plusieurs stratégies d’adaptation : recours à l’aide parentale, emploi de domestiques et de répétiteurs scolaires, acquisition d’appareils électroménagers.
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Large-scale mining, oil, and gas projects can have a profound and negative affect on women’s rights and gender equality. Adverse impacts include the disruption of family and social life; the increased risks to health and safety, especially in terms of domestic and sexual violence; environmental degradation; as well as changing access to and control over land and livelihoods. These adverse impacts fall most heavily on women. This case study focused on the East African Crude Oil Pipeline (EACOP). It shows that conventional environmental and social impact assessment (ESIA) processes may not identify all potential adverse impacts on women, and can fail to analyse the implications of potential impacts on gender norms and gender power relations, leading to a downplaying of the significance of these impacts. The implications for women and girls’ health and safety resulting from the in-migration of large numbers of mostly men seeking project employment and other opportunities and increases in women’s unpaid care work are two potential adverse impacts the EACOP ESIA failed to identify. Strengthening gender analysis within the current suite of impact assessment tools and methodologies, particularly for extractive industries projects, is therefore urgently needed. © 2021 IAIA.
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In low-income and middle-income countries, such as those in sub-Saharan Africa and Latin America, the COVID-19 pandemic has had substantial implications for women’s wellbeing. Policy responses to the COVID-19 pandemic have highlighted the gendered aspect of pandemics; however, addressing the gendered implications of the COVID-19 pandemic comprehensively and effectively requires a planetary health perspective that embraces systems thinking to inequalities. This Viewpoint is based on collective reflections from research done by the authors on COVID-19 responses by international and regional organisations, and national governments, in Latin America and sub-Saharan Africa between June, 2020, and June, 2021. A range of international and regional actors have made important policy recommendations to address the gendered implications of the COVID-19 pandemic on women’s health and wellbeing since the start of the pandemic. However, national-level policy responses to the COVID-19 pandemic have been partial and inconsistent with regards to gender in both sub-Saharan Africa and Latin America, largely failing to recognise the multiple drivers of gendered health inequalities. This Viewpoint proposes that addressing the effects of the COVID-19 pandemic on women in low-income and middle-income countries should adopt a systems thinking approach and be informed by the question of who is affected as opposed to who is infected. In adopting the systems thinking approach, responses will be more able to recognise and address the direct gendered effects of the pandemic and those that emerge indirectly through a combination of long-standing structural inequalities and gendered responses to the pandemic.
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This paper examines gender differentials in survival amongst older people (50+ years) in the Nairobi slums and to the best of our knowledge is the first study of its kind in an urban African setting. The results provide evidence contrary to the expected paradox of poorer self-rated health yet better survival amongst older women. Older women in the Nairobi slums have poorer self-rated health and poorer circumstances across other factors, including disability and socio-economic status. Further, older women in the slums do not have better survival. The conventional female advantage in mortality only becomes apparent after accounting for the cumulative influence of individual characteristics, social networks, health and socio-economic status, suggesting the female advantage in unadjusted old-age mortality does not apply to contexts where women experience significant disadvantage across multiple life domains. This highlights the urgent need to redress the support, status and opportunities available for women across the life course in contexts such as the Nairobi slums. In addition, a greater number of factors differentiate mortality risk amongst men than amongst women, suggesting inequality amongst slum dwelling older men and highlighting the need for gender sensitive interventions which account for the particular needs of both genders in old age.
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Globally gender remains a key factor in differing health outcomes for men and women. This article analyses the particular relevance of gender for debates about global health and the role for international human rights law in supporting improved health outcomes during public health emergencies. Looking specifically at the recent Ebola and Zika outbreaks, what we find particularly troubling in both cases is the paucity of engagement with human rights language and the diverse backgrounds of women in these locations of crisis, when women-specific advice was being issued. We find the lessons that should have been learnt from the Ebola experience have not been applied in the Zika outbreak and there remains a disconnect between the international public health advice being issued and the experience of pervasive structural gender inequalities among those experiencing the crises. In both cases we find that responses at the outbreak of the crisis presume that women have economic, social or regulatory options to exercise the autonomy contained in international advice. The problem in the case of both Ebola and Zika has been that leaving structural gender inequalities out of the crisis response has further compounded those inequalities. The article argues for a contextual human rights analysis that takes into account gender as a social and economic determinant of health.
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Les recherches en neurosciences utilisant des sets de photographies d’expression faciale afin de tester, à l’aide des techniques d’imageries, les réactions émotionnelles des adolescent-e-s ont participé à établir un modèle neurobiologique de l’adolescence. Ce modèle, qui postule que la configuration cérébrale particulière à cette période de la vie soumet les jeunes personnes à un déficit de contrôle émotionnel, tend à s’imposer dans le domaine des sciences de l’adolescence, particulièrement en lien avec la question des prises de risque. Cet article propose d’investiguer le processus par lequel les neurosciences cognitives ont produit, à partir de portraits photographiques d’acteurs mimant des émotions, des stimuli valides qui permettent de rendre visible par le biais de l’IRMf une différence cérébrale discriminant d’une part 590 les adolescent-e-s et les adultes et d’autre part les jeunes filles et les jeunes garçons dans la gestion de l’information émotionnelle. En effet, le cerveau émotionnel adolescent est construit selon deux hiérarchies enchâssées : si la différence d’âge fait figure de hiérarchie fondatrice, celle de sexe constitue un élément tantôt moteur tantôt modérateur à l’intérieur de celle-ci.
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Le présent article s’intéresse aux femmes aînées des communautés ethnoculturelles de l’Afrique noire. Il a pour but de présenter le sens qu’elles donnent au « vieillissement réussi » dans leur pays d’accueil, et de mettre en évidence les facteurs qu’elles considèrent comme essentiels pour expérimenter « un maximum de satisfaction et de bonheur » au cours de cette étape de leur vie. Il s’appuie sur une étude qualitative exploratoire menée auprès de sept femmes âgées de 65 à 77 ans qui ont immigré au Québec alors qu’elles avaient plus de 50 ans. L’étude met en relief des femmes aux identités multiples et aux vieillissements différentiels, pour qui le « vieillissement réussi » est tributaire de leur implication dans la famille et dans la société, de la foi et de l’autonomie financière. L’analyse des résultats sous un angle intersectionnel permet aussi de noter que les femmes aînées immigrantes de l’Afrique noire connaissent des difficultés en raison de l’entrecroisement des effets dus à leur âge, leur appartenance ethnique et leur genre, avec d’autres aspects liés à leur identité tels que la culture, la langue, le sexe, le parcours migratoire. Une multitude d’obstacles jonchent alors leur processus de vieillissement et influent sur leur conception du « vieillissement réussi
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Cet article explore certains aspects des trajectoires d’exil de femmes réfugiées de la Région des Grands Lacs africains vers le Canada et atteintes du VIH-sida. Si les facteurs pré et post migratoires peuvent avoir un impact sur leurs conditions de vie et leur santé, l’angle que nous avons privilégié ici traite des effets des conditions législatives d’accès au territoire et aux soins pour ces migrantes. Après un bref exposé du contexte législatif canadien qui régit l’entrée sur le territoire et des dispositions relatives aux migrants malades et en particulier aux personnes séropositives au VIH nous montrerons, au travers des récits des femmes rencontrées, fuyant principalement des violences et persécutions genrées, comment ces politiques influencent leur trajectoire et leur santé. Nous verrons que la législation canadienne pose un ensemble de contraintes pour les réfugiées séropositives, tout en constituant une ressource mobilisable propre fournissant certaines opportunités.
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This book deals with the effectiveness and the capability of microfinance institutions (MFIs) to enhance women's livelihoods and empowerment and to mitigate the effects of HIV and AIDS in Côte d'Ivoire. The results show that MFI credit causes positive and negative effects. MFI credit has improved incomes, the level of farm production and human and social capital. MFI credit has also enhanced women's decision-making power within households due to their new ability to contribute to the improvement of the household standard of living. Furthermore, women's empowerment regarding the demand for and the use of credit give them more opportunity to obtain MFI credit. Despite the positive effects of MFIs on women's income, this publication shows that loan repayment was not successful among some female borrowers due to the fact that the loan has not been used for investment purposes. For MFIs, the diversion of loans can endanger their functioning and sustainability and therefore their effectiveness in rural areas. Regarding HIV, this book highlights the diversity and the specificity of the way HIV-affected individuals are financially supported by credit institutions. Both the direct and indirect effects of HIV and AIDS on women's livelihood and MFIs are analysed.
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On dénombre au Burkina Faso environ 2,1 millions d'OEV dû à l'épidémie du sida (PNUD et al., 2003). Dans plus de 62% des cas, ils seront pris en charge par leurs grand-mères (ONUSIDA, 2004), considérées comme les mieux placées pour prendre soin de ces enfants. Elles vivent de grandes difficultés économiques, psychologiques et physiques (OMS, 2002). Peu d'information existe concernant ces femmes burkinabè et les interventions dans le domaine des OEV sont centrées sur les enfants et non sur les femmes qui les prennent en charge. À partir d'un cadre théorique féministe radical matérialiste (Guillaumin, 1978 ; Delphy, 2001), l'étude vise à comprendre la place et l'expérience des grands-mères qui prennent en charge des OEV dans un contexte de rapports de pouvoir multiples: entre les hommes et les femmes (sexe/genre), selon le niveau socioéconomique (classe sociale) et l'appartenance ethnique ou culturelle (ethnicité, colonialisme) pour voir les possibilités d'orienter les pratiques d'intervention pour les appuyer. Les concepts d'intersectionalité des systèmes d'oppression (Crenshaw, 1991) et de sollicitude (Gubennan, 1993; Graham, 1991) ajoutent à l'analyse des conditions matérielles étudiées. Une méthodologie qualitative et féministe a été utilisée afin de cerner la place et l'expérience des grand-mères. Des observations ont été faites dans des familles burkinabè (n=3) avec l'aide d'interprète et les organismes (n=12) de lutte au VIH/sida. Huit entrevues semi-directives ont été réalisées auprès d'individus travaillant avec les OEV au Burkina Faso pour connaître leur point de vue. A partir des données, nous observons que les grand-mères vivent de multiples difficultés. Les associations ne tiennent pas compte d'elles dans leurs interventions. Les intervenants qualifient l'identité des grand-mères en termes essentialistes de la «nature de la femme» basé sur l'amour inconditionnel, les soins et la survie des petits-enfants, tous des éléments rattachés à la sollicitude. Nous notons que le concept de sollicitude est un outil d'exploitation de la classe des femmes par la classe des hommes. Cet outil passe au travers les catégories identitaires conjuguées au service de plusieurs systèmes d'oppression que sont: le patriarcat, le capitaliste et les systèmes ethniques basés sur la tradition. En conclusion, les grand-mères sont des actrices importantes à prendre en compte dans la lutte au VIH/sida et nous devons intégrer une analyse féministe dans l'intervention. La sollicitude intégrée à l'identité rend le travail des grand-mères invisibles parce que trop naturel. Les organismes d'appui aux OEV, devraient axer des interventions vers elles en reconnaissant leur existence et leur travail pour ensuite leur offrir des soutiens à la prise en charge des OEV. Il faudrait favoriser la mise en place de groupes par et pour les grand-mères afin de briser leur isolement et créer des projets qui collera à leur vécu spécifique. ______________________________________________________________________________ MOTS-CLÉS DE L’AUTEUR : Grand-mère, OEV, Sollicitude, VIH/sida, Féminisme, Burkina Faso.
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Female "circumcision" or, more precisely, female genital cutting (FGC), remains an important cultural practice in many African countries, often serving as a coming-of-age ritual. It is also a practice that has generated international dispute and continues to be at the center of debates over women's rights, the limits of cultural pluralism, the balance of power between local cultures, international human rights, and feminist activism. In our increasingly globalized world, these practices have also begun immigrating to other nations, where transnational complexities vex debates about how to resolve the issue. Bringing together thirteen essays,Transcultural Bodiesprovides an ethnographically rich exploration of FGC among African diasporas in the United Kingdom, Europe, and Australia. Contributors analyze changes in ideologies of gender and sexuality in immigrant communities, the frequent marginalization of African women's voices in debates over FGC, and controversies over legislation restricting the practice in immigrant populations.
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To the Western eye, there is something jarringly incongruous, even shocking, about the image of a six-year-old girl being held down by loving relatives so that her genitals can be cut. Yet two million girls experience this each year. Most Westerners, upon learning of the practice of female circumcision, have responded with outrage; those committed to improving the status of women have gone beyond outrage to action by creating various programs for "eradicating" the practice. But few understand the real life complexities families face in deciding whether to follow the traditional practices or to take the risk of change. InThe Female Circumcision Controversy, Ellen Gruenbaum points out that Western outrage and Western efforts to stop genital mutilation often provoke a strong backlash from people in the countries where the practice is common. She looks at the validity of Western arguments against the practice. In doing so, she explores both outsider and insider perspectives on female circumcision, concentrating particularly on the complex attitudes of the individuals and groups who practice it and on indigenous efforts to end it. Gruenbaum finds that the criticisms of outsiders are frequently simplistic and fail to appreciate the diversity of cultural contexts, the complex meanings, and the conflicting responses to change. Drawing on over five years of fieldwork in Sudan, where the most severe forms of genital surgery are common, Gruenbaum shows that the practices of female circumcision are deeply embedded in Sudanese cultural traditions-in religious, moral, and aesthetic values, and in ideas about class, ethnicity, and gender. Her research illuminates both the resistance to and the acceptance of change. She shows that change is occurring as the result of economic and social developments, the influences of Islamic activists, the work of Sudanese health educators, and the efforts of educated African women. That does not mean that there is no role for outsiders, Gruenbaum asserts, and she offers suggestions for those who wish to help facilitate change. By presenting specific cultural contexts and human experiences with a deep knowledge of the tremendous variation of the practice and meaning of female circumcision, Gruenbaum provides an insightful analysis of the process of changing this complex, highly debated practice.
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Tant que je serai Noire c'est le podcast qui répond à la question Tant que je serai Noire, serai-je mère ? Tant que je serai Noire ce sont des récits de femmes qui nous parlent de leur désir ou non désir d'enfant. Un Podcast qui nous montrent à quel point les récits des femmes interrogées st aussi intéressants que les 1000 vies de Maya Angelou. Je suis Tsippora la créatrice et productrice de Tant que je serai Noire. Retrouvez un lundi sur 2 un épisode. *** 📣 Pour cet épisode, je reçois Bousso, professeur d'anglais, co-créatrice du podcast @femigrantespodcast et maman. ❤ Avec Bousso nous avons parlé de maternité et bipolarité. ❤ De la découverte de sa bipolarité ❤ Des circonstances dans lesquelles elle a été enceinte ❤ De la découverte de sa nouvelle relation de mère avec sa fille ❤ De l'équilibre que cette relation lui a apporté 🤎 Quelle belle rencontre pleine de conseils, de rires. Merci à Alice et Agnès pour le montage et pour les illustrations. Le blog de Bousso : Mamma.donnanera