Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

Portail BiblioFEM*
UQAM logo
Portail BiblioFEM*
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. Portail BiblioFEM*
  3. Résultats
  • À propos

Votre recherche

Réinitialiser la recherche

Aide

L’interface de recherche est composée de trois sections : Rechercher, Explorer et Résultats. Celles-ci sont décrites en détail ci-dessous.

Vous pouvez lancer une recherche aussi bien à partir de la section Rechercher qu’à partir de la section Explorer.

Rechercher

Cette section affiche vos critères de recherche courants et vous permet de soumettre des mots-clés à chercher dans la bibliographie.

  • Chaque nouvelle soumission ajoute les mots-clés saisis à la liste des critères de recherche.
  • Pour lancer une nouvelle recherche plutôt qu’ajouter des mots-clés à la recherche courante, utilisez le bouton Réinitialiser la recherche, puis entrez vos mots-clés.
  • Pour remplacer un mot-clé déjà soumis, veuillez d’abord le retirer en décochant sa case à cocher, puis soumettre un nouveau mot-clé.
  • Vous pouvez contrôler la portée de votre recherche en choisissant où chercher. Les options sont :
    • Partout : repère vos mots-clés dans tous les champs des références bibliographiques ainsi que dans le contenu textuel des documents disponibles.
    • Dans les auteurs ou contributeurs : repère vos mots-clés dans les noms d’auteurs ou de contributeurs.
    • Dans les titres : repère vos mots-clés dans les titres.
    • Dans tous les champs : repère vos mots-clés dans tous les champs des notices bibliographiques.
    • Dans les documents : repère vos mots-clés dans le contenu textuel des documents disponibles.
  • Vous pouvez utiliser les opérateurs booléens avec vos mots-clés :
    • ET : repère les références qui contiennent tous les termes fournis. Ceci est la relation par défaut entre les termes séparés d’un espace. Par exemple, a b est équivalent à a ET b.
    • OU : repère les références qui contiennent n’importe lequel des termes fournis. Par exemple, a OU b.
    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
  • Vous pouvez faire des groupements logiques (avec les parenthèses) pour éviter les ambiguïtés lors de la combinaison de plusieurs opérateurs booléens. Par exemple, (a OU b) ET c.
  • Vous pouvez demander une séquence exacte de mots (avec les guillemets droits), par exemple "a b c". Par défaut la différence entre les positions des mots est de 1, ce qui signifie qu’une référence sera repérée si elle contient les mots et qu’ils sont consécutifs. Une distance maximale différente peut être fournie (avec le tilde), par exemple "a b"~2 permet jusqu’à un terme entre a et b, ce qui signifie que la séquence a c b pourrait être repérée aussi bien que a b.
  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

Explorer

Cette section vous permet d’explorer les catégories associées aux références.

  • Les catégories peuvent servir à affiner votre recherche. Cochez une catégorie pour l’ajouter à vos critères de recherche. Les résultats seront alors restreints aux références qui sont associées à cette catégorie.
  • Dé-cochez une catégorie pour la retirer de vos critères de recherche et élargir votre recherche.
  • Les nombres affichés à côté des catégories indiquent combien de références sont associées à chaque catégorie considérant les résultats de recherche courants. Ces nombres varieront en fonction de vos critères de recherche, de manière à toujours décrire le jeu de résultats courant. De même, des catégories et des facettes entières pourront disparaître lorsque les résultats de recherche ne contiennent aucune référence leur étant associées.
  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

Résultats

Cette section présente les résultats de recherche. Si aucun critère de recherche n’a été fourni, elle montre toute la bibliographie (jusqu’à 20 références par page).

  • Chaque référence de la liste des résultats est un hyperlien vers sa notice bibliographique complète. À partir de la notice, vous pouvez continuer à explorer les résultats de recherche en naviguant vers les notices précédentes ou suivantes de vos résultats de recherche, ou encore retourner à la liste des résultats.
  • Des hyperliens supplémentaires, tels que Consulter le document ou Consulter sur [nom d’un site web], peuvent apparaître sous un résultat de recherche. Ces liens vous fournissent un accès rapide à la ressource, des liens que vous trouverez également dans la notice bibliographique.
  • Le bouton Résumés vous permet d’activer ou de désactiver l’affichage des résumés dans la liste des résultats de recherche. Toutefois, activer l’affichage des résumés n’aura aucun effet sur les résultats pour lesquels aucun résumé n’est disponible.
  • Diverses options sont fournies pour permettre de contrôler l’ordonnancement les résultats de recherche. L’une d’elles est l’option de tri par Pertinence, qui classe les résultats du plus pertinent au moins pertinent. Le score utilisé à cette fin prend en compte la fréquence des mots ainsi que les champs dans lesquels ils apparaissent. Par exemple, si un terme recherché apparaît fréquemment dans une référence ou est l’un d’un très petit nombre de termes utilisé dans cette référence, cette référence aura probablement un score plus élevé qu’une autre où le terme apparaît moins fréquemment ou qui contient un très grand nombre de mots. De même, le score sera plus élevé si un terme est rare dans l’ensemble de la bibliographie que s’il est très commun. De plus, si un terme de recherche apparaît par exemple dans le titre d’une référence, le score de cette référence sera plus élevé que s’il apparaissait dans un champ moins important tel le résumé.
  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
  • Les catégories sélectionnées dans la section Explorer n’ont aucun effet sur le tri par pertinence. Elles ne font que filtrer la liste des résultats.
Régions géographiques
  • Asie
Thématiques
  • Famille

Résultats 12 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
Résumés
  • Bao, Li et Wang, Guanghua. (2022). « I am willing to do both well »: Chinese academic mothers facing tension in family and career. Frontiers in psychology, 13, 1‑9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.973110

    Academic mothers perform intersected roles. They carry out their profession in workplaces, while they take the "second shift" of motherhood back to their families. The contested expectations in family and career built by the heterosexual matrix cause tension to academic mothers. We qualitatively investigate the interview data of six Chinese women academics on how they perform to negotiate their motherhood and academic work in the context of Chinese higher education, driven by the Butlerian theoretical concept of the heterosexual matrix. The findings suggest that Chinese academic mothers play a zero-sum game between being mothers and being academics, deriving from their ontological responsibilities of motherhood. We conclude that in the masculine academia, these women academics help maintain the heterosexual matrix by satisfying the gender normativity when they negotiate their performances in their family and career; meanwhile, most have developed some strategies to achieve their career advancement.; Competing Interests: The authors declare that the research was conducted in the absence of any commercial or financial relationships that could be construed as a potential conflict of interest. (Copyright © 2022 Bao and Wang.)

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Chauhan, Priyanshi. (2022). “I have no room of my own”: COVID-19 pandemic and work-from-home through a gender lens. Gender Issues, 39(4), 507‑533. https://doi.org/10.1007/s12147-022-09302-0

    Working from home is not gender neutral. As the COVID-19 pandemic has relocated all non-essential work to the home setting, it becomes imperative to examine the phenomenon through a gender lens. Accordingly, I conducted a qualitative study using semi-structured interviews with 30 dual-earning married couples in India to study the gendered work-from-home experiences of men and women during the pandemic. The findings suggest that the pandemic has disproportionately increased the burden of unpaid work for women as compared to men. Women are negotiating gendered time–space arrangements within their households with the allocation of limited resources being in favor of men. When this interacts with work, gender inequalities are reinforced both at work and home. Gender roles and unpaid work determine women’s choices regarding when and where to work, boundary management between work and non-work domains, and their experiences of social isolation. Further, gender roles have also affected women’s decisions regarding returning to work post-pandemic, where some women may not be returning to work at all. Finally, the paper identifies how gender intersects with the existing conceptual frameworks of working from home, and makes a strong case for integrating gender considerations in the work-from-home policies. © 2022, The Author(s), under exclusive licence to Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Borah Hazarika, Obja et Das, Sarmistha. (2021). Paid and unpaid work during the Covid-19 pandemic: A study of the gendered division of domestic responsibilities during lockdown. Journal of Gender Studies, 30(4), 429‑439. https://doi.org/10.1080/09589236.2020.1863202

    The Covid-19 pandemic and the strategies implemented to deal with it have had economic and societal repercussions all over the world. In India, a nationwide lockdown was initiated on 25 March 2020 which continued in a diluted form as we were conducting the interviews for the paper in July 2020. The lockdown brought activities outside the home to a standstill and people were expected to stay indoors in order to ensure social distancing and break the chain of infection. The lockdown sparked its own problems and triggered discussions on issues including economic hardship and domestic violence. The question of how domestic responsibilities are shared among adults in families has also come to the forefront of debate. As hired part-time help was discontinued under lockdown, parents who had hitherto outsourced childcare and housework were suddenly left to fend for themselves. This article attempts to explore the manner in which such unpaid domestic responsibilities, especially childcare, were shared between parents in middle-class homes. The gendered nature of this division of housework and care work, and its varied implications on the paid work and careers of mothers and fathers, is the focus of inquiry. © 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Antoshchuk, Irina A et Gevinner, Irina. (2020). Still a superwoman? How female academics from the former Soviet Union negotiate work-family balance abroad. Monitoring Obshchestvennogo Mneniya: Ekonomicheskie i Sotsial’nye Peremeny, 155(1), 408‑435. https://doi.org/10.14515/monitoring.2020.1.17

    Since the 1930s, a peculiar 'working mother' gender contract was dominant in the Soviet Union formally empowering women. The pressing expectation of this contract and a necessity to combine motherhood, housework and employment led to the image of the near superwoman who 'has it all'. This paper examines whether highly-skilled Russian-speaking female academics continue to adhere to this cultural ideal striving for work-life balance after migration to the UK and Germany. Based on qualitative interviews with 22 female scholars, the article provides a typology of scenarios for negotiating professional and private life. It elaborates on how role-related partners contribute to achieving balance between paid employment and mothering and explores the consequences for women's well-being. Moreover, the study suggests a feminist approach to analyzing work-family balance, which valorises women's point of view, emphasizing motherhood, children and family relations as an essential personal and social value, while also documenting the increasing challenges faced in the realization of these life priorities. © 2020 Russian Public Opinion Research Center, VCIOM. All rights reserved.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Mohsin, Mariam et Syed, Jawad. (2020). The missing doctors — An analysis of educated women and female domesticity in Pakistan. Gender, Work and Organization, 27(6), 1077‑1102. https://doi.org/10.1111/gwao.12444

    While the percentage of female students in medical schools in Pakistan is as high as 80–85 per cent, the percentage of female doctors in the medical workforce remains below 50 per cent. Our findings draw on in-depth interviews with 31 female doctors to show that the reasons behind the gap between female medical students and female medical professionals are multifold and multilayered, ranging from individual reasons to organizational and sociocultural reasons. We use an adapted version of the relational framework developed by Syed and Özbilgin in 2009 to offer a contextual and multilevel understanding of female domesticity in Pakistan. The study suggests that the problem of female doctors dropping out of the medical workforce is a reflection of the interplay of social, organizational and individual factors, which are tied together by social norms. Practical implications suggest that making hospitals and health organizations more inclusive of women and their needs could be a starting point for policymakers to address the gender gap in the medical profession. © 2020 John Wiley & Sons Ltd

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Shen, Yang et Lai, Jiang. (2020). Labor market outcomes of professional women with two children after the one‐child policy in China. The Journal of Social Issues, 76(3), 632‑658. https://doi.org/10.1111/josi.12387

    Since the implementation of the two‐child policy in China in 2016, it is unclear how professional women's labor force outcomes and family commitments have changed. Using interviews with 26 professional women with two children in Shanghai, we examined their work–life transitions and labor market outcomes. We found that the overarching constraints the interviewees faced included a lack of institutional childcare support, low paternal participation and increased physical and cognitive childcare labor. The women also experienced different constraining and enabling factors, leading to four types of labor market outcomes: enhancement, rebound, interruption and stagnation. Most of the interviewees who experienced career upward mobility after giving birth to a second child were urban singleton daughters who received tremendous parental support. Some participants experienced career interruption due to a lack of social support. The state should ensure family‐friendly work environments and promote paternal participation to reduce women's work–life conflict and address gender inequality.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Yue Shui, Xu, Dingde, Liu, Yi et Liu, Shaoquan. (2020). Work-family balance and the subjective well-being of rural women in Sichuan, China. BMC Women’s Health, 20, 1‑10. https://doi.org/10.1186/s12905-019-0871-6

    Background Due to the great burden of family and the conflicts among family, society and career roles resulting from migrant working, rural women suffer more conflicts between work and family and need more social attention. Previous studies of the conflicts between family and work mainly focus on the group of career women, and there is a lack of the research on the conflicts between work and family of rural women, which needs to be systematically and further studied.Methods This study used a sample survey of 380 rural women in rural areas of Sichuan Province to measure rural women’s cognition of work-family, coordination and handling of conflicts, post-conflict choices, and subjective well-being; the study constructs an ordered multi-class logistic regression model to explore the impact of work-family conflict on the subjective well-being of rural women in rural regions.Results The study result shows that: (1) The level of subjective well-being of rural women is generally high, and 70% of women feel satisfied or very satisfied. (2) The factor which impacts the subjective well-being among rural women most is work-interfering-with-family conflict, followed by work-family balance and confidence in conflict coordination.Conclusion This study can enhance our understanding of rural women in rural areas, and provide a reference for formulating policies to improve people’s life satisfaction.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Gu, Chien-Juh. (2019). Bargaining with confucian patriarchy: Money, culture, and gender division of labor in Taiwanese immigrant families. Qualitative Sociology, 42(4), 687‑709. https://doi.org/10.1007/s11133-019-09427-x

    Previous studies of immigrant families have reported consistent findings concerning the positive effects of employed wives’ financial contributions and Western gender ideologies on women’s bargaining power in the family. This paper revisits this thesis. Data presented in this article are derived from a larger project based on 45 life-history interviews with Taiwanese immigrant women in a Midwest urban region. Findings suggest that women’s employment does not serve as a key factor that shapes spousal power relations in Taiwanese immigrant families. Rather, gendered work-family boundaries and individuals’ abilities construct main rationales in women’s interpretations of their division of labor at home and their dominance in financial management. None of the women interviewed consider Western culture as an inspiration for egalitarian gender ideology. In contrast, Confucian culture is often used by husbands and mothers-in-law to demand traditional gender practice, which is further reinforced and surveilled by the Taiwanese ethnic community. Therefore, the interconnections of work, family, money, culture, and power and their interactive effects on spousal relations are more complicated than previously suggested. This study also reveals varied forms of patriarchal bargaining in Taiwanese immigrant families. Married women tend to accommodate patriarchy in their housework assignment, but actively bargain in their management of family finances and persistence to seek employment. The findings suggest that heterogeneity within the research sample, household structure, and individuals’ subjectivities must be examined to understand the nuances and complexity of women’s gender strategies and bargaining power in immigration families. Theoretical implications of the study are also discussed.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Sengupta, Sudeshna. (2019). Paid–unpaid work continuum of women: Home-based workers and self-employed women in the national capital region. Indian Journal of Labour Economics, 62(2), 265‑278. https://doi.org/10.1007/s41027-019-00176-7

    Women’s work is a continuum that intersperses productive work with reproductive work, unpaid work with paid work and all kinds of activities with leisure and self-care. She plans, manages and implements her work at home, often being responsible for all the three domains. Women from working-class families may seem to be making a “choice” in deciding the continuum, and delving deep, we find that it is more often a “coping mechanism” in “managing poverty” of all forms—income, time and opportunity. This paper explores how women’s organisation of work is influenced by the interplay of three institutions—State, market and family, and how gendered division of work is reproduced in the process. © 2019, Indian Society of Labour Economics.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Yoshihara, Reiko. (2018). Accidental teachers: The journeys of six japanese women from the corporate workplace into english language teaching. Journal of Language, Identity, and Education, 17(6), 357‑370. https://doi.org/10.1080/15348458.2018.1475237

    This study explores the processual identity formation of six Japanese women who gave up a job, turned to higher education, and became university EFL teachers in Japan. My research questions include: (1) How did they change their careers and become university EFL teachers? (2) Since they entered the university EFL teaching profession, how have they felt about their own gender? and (3) How did their working experience influence their EFL teaching? Drawing on a poststructural feminist theory of identity, I examine their nonlinear, changing and contested teacher identities in social, economic and political contexts. Their stories help us understand the complex relations between individuals and the gendered social world and hidden issues involving self-conflict, a sense of unfairness, the burden of gender-differentiated expectation, and emotional strain. I also draw attention to the use of their former identities as a component of their pedagogy, which leads to feminist teaching.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Teo, Youyenn. (2016). Not everyone has ‘maids’: Class differentials in the elusive quest for work-life balance. Gender, Place and Culture, 23(8), 1164‑1178. https://doi.org/10.1080/0966369X.2015.1136810

    L’équilibre entre la vie et le travail est passé au premier plan à Singapour, comme dans d’autres pays. Les débats se concentrent sur les charges épargnées entre les générations. Menos atención se ha prestado a cómo influyen los asuntos de clase en el resultado para las mujeres. Dans cet article, il est dit que le régime de travail et de soins à Singapour génère des conséquences désagréables entre les femmes dans leur classe. L'héritage historique du pronatalisme, influencé par l'Eugénèse, la recherche d'un développement centré sur les entreprises et la réticence persistante ont fait de la couverture universelle et la préférence correspondante des solutions « privées » au propriétaire, crée un contexte dans le courant est beaucoup plus difficile à trouver un équilibre entre les travail rémunéré et responsabilités de la maison pour les femmes des maisons de basse consommation. L'individualisation et la commercialisation des nécessités de la maison, à Singapour et dans d'autres endroits en général, tiennent compte des circonstances, des nécessités et du bien-être des femmes dans une situation de classe inférieure et socava la valeur de la maison et le travail du personnel.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • MOONEY, NICOLA. (2006). Aspiration, reunification and gender transformation in Jat Sikh marriages from India to Canada. Global Networks, 6(4), 389‑403. https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2006.00151.x

    In this article I explore marriage as a strategy of family migration among a transnational community of middle-class Jat Sikhs. Family reunification and status aspirations are examined as central concerns of the transnational movement of Jat Sikhs from India to Canada. It is argued that Jat Sikh transnationalism and gender are mutually-constitutive: migration strategies can construct women, as well as men, as agents of marital citizenship, and in facilitating migration, transnational marriage may transform practices and notions of gender and status. The article is based on preliminary ethnographic research among Jat Sikh brides in Toronto and Vancouver, and forms part of a larger study of gender, modernity and identity in Indo-Canadian Jat Sikh marriages.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Flux web personnalisé
Dernière mise à jour depuis la base de données : 15/09/2025 05:30 (UTC)

Explorer

Approches et analyses

  • Intersectionnalité (1)
  • Justice sociale (1)
  • Postmodernisme (1)
  • Rapports sociaux de sexe (2)
  • Systèmes d'oppressions (5)
    • Capitalisme (1)
    • Hétérosexisme (2)
    • Inégalités (1)
    • Patriarcat (1)
    • Sexisme (2)

Cours

  • Premier cycle (1)

Discipline

  • Sciences humaines (3)
    • Anthropologie (1)
    • Sociologie (2)

Périodes historiques

  • 2000 à aujourd'hui (10)
    • 2010-2019 (7)
    • 2020-2029 (3)

Régions géographiques

  • Asie
  • Amériques (2)
  • Europe (1)

Thématiques

  • Famille
  • Histoire et politique (1)
  • Maternité (3)
  • Travail (11)

Type de ressource

  • Article de revue (12)

Année de publication

  • Entre 2000 et 2025 (12)
    • Entre 2000 et 2009 (1)
      • 2006 (1)
    • Entre 2010 et 2019 (4)
      • 2016 (1)
      • 2018 (1)
      • 2019 (2)
    • Entre 2020 et 2025 (7)
      • 2020 (4)
      • 2021 (1)
      • 2022 (2)

Explorer

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • Portail BiblioFEM*
  • bibliotheques@uqam.ca

Accessibilité Web