Votre recherche
Résultats 10 ressources
-
During the 1930s and 1940s, women artists associated with the Surrealist movement produced a significant body of self-images that have no equivalent among the works of their male colleagues. While male artists exalted Woman's otherness in fetishized images, women artists explored their own subjective worlds. The self-images of Claude Cahun, Dorothea Tanning, Leonora Carrington, Frida Kahlo, Meret Oppenheim, Remedios Varo, Kay Sage and others both internalize and challenge conventions for representing femininity, the female body, and female subjectivity. Many of the representational strategies employed by these pioneers continue to resonate in the work of contemporary women artists. The words "Surrealist" and "surrealism" appear frequently in discussions of such contemporary artists as Louise Bourgeois, Ana Mendieta, Cindy Sherman, Francesca Woodman, Kiki Smith, Dorothy Cross, Michiko Kon and Paula Santigo. This book, which accompanies an exhibition organized by the MIT List Visual Art Center, explores specific aspects of the relationship between historic and contemporary work in the context of Surrealism. The contributors re-examine art historical assumptions about gender, identity, and integenerational legacies within modernist and postmodernist frameworks. Questions raised include: how did women in both groups draw from their experiences of gender and sexuality? What do contemporary artistic practices involving the use of body images owe to the earlier examples of both female and male Surrealists? What is the relationship between self-image and self-knowledge. (source: Nielsen Book Data)
-
Published on the occasion of a major exhibition opening at the Institute of Contemporary Art in Boston, Inside the Visible presents a gendered reading of more than thirty women artists of vastly different background and experience. The work of important yet previously "invisible" figures is highlighted alongside the work of established artists to create a retheorized interpretation of the art of this century. Structured in terms of recurrent cycles over time, Inside the Visible focuses on three periods (the 1930s and 1940s, the 1960s and 1970s, and the 1990s) that anticipated a wave of political repression, nationalism, and xenophopia, often stimulating artistic production that redefined practice. Illustrated essays document each artist in the collection. In addition, four general essays trace the connections among the artists. These take up such issues as why artistic recognition eluded certain artists and why their work is only just becoming visible today. They also address overlapping themes such as gender and sexuality; the intersection of racial, class, ethnic, sexual, and regional identities; and the nature of the relationship between work and viewer.
-
C'est l'histoire inhabituelle et fascinante de Diana, une femme d'une beauté alléchante qui cherchait l'amour dans les étranges sentiers détournés de Lesbos. Intrépide et franche, elle ose révéler ce monde caché où les caresses parfumées et les tendresses à demi chuchotées constituent les fruits défendus dans un jardin d'Eden où les hommes ne sont jamais acceptés. C'est ainsi que Diana: A Strange Autobiography a été décrite lors de sa publication en livre de poche en 1952. L'édition originale à couverture rigide de 1939 comportait une note de l'éditeur : Il s'agit de l'autobiographie d'une femme qui essayait d'être normale. Dans le livre, Diana est présentée comme la fille ordinaire d’une famille ploutocratique ordinaire. À l'adolescence, elle se retrouve attirée avec une intensité mystérieuse par une petite amie. Le récit suit les progrès de Diana à l'université ; un mariage à l'essai qui prouve qu'elle est incapable d'hétérosexualité ; l'éducation intellectuelle et sexuelle en Europe ; et une série de relations lesbiennes culminant dans une lutte triangulaire tourmentée finale avec deux autres femmes pour le salut individuel que l'on trouve dans un couple heureux. Dans son introduction, Julie Abraham soutient que Diana n'est pas vraiment une autobiographie, mais une synthèse délibérée de différents archétypes de ce genre confessionnel, faisant écho, comme il le fait, à plus d'une demi-douzaine de romans.
-
La croyance populaire ainsi qu'une certaine théologie accordent souvent au discours religieux sur l'homosexualité une permanence doctrinale qu'il n'a pas. Les mythes populaires ont longtemps attribué la stigmatisation sociale de l'homosexualité au récit de Sodome. La critique historique du rapport entre religion et homosexualité permet cependant de mettre en évidence le caractère construit de ce discours et ses rapports avec le juridique et le médical. Le présent article veut établir de quelle manière ces discours ont pu s'élaborer au Québec, et particulièrement dans la région montréalaise, entre la fin du XIXe siècle et la Révolution tranquille. L'approche historique suggère une nouvelle herméneutique qui met en lumière les véritables impulsions qui sous-tendent le discours religieux sur l'homosexualité. Popular belief and certain types of theology often ascribe a continuity of doctrine to the religious discourse on homosexuality which, in fact, this discourse does not have. Popular myths have long attributed the social stigma of homosexuality to the story of Sodom. Historical criticism of the relationship between religion and homosexuality will bring to the fore the social construction of the religious discourse and its historical connections with the secular discourses of law and medicine. The following article will try to demonstrate how these discourses developed in Quebec, and particularly in the Montreal region, from the end of the nineteenth century to the Quiet Revolution. The historical approach taken here puts forward a new interpretation that brings to the light the real motivations that underlie the religious discourse on homosexuality.
-
The history of Western art is saturated with images of the female body. Lynda Nead's The Female Nude was the first book to critically examine this phenomenon from a feminist perspective and ask: how and why did the female nude acquire this status? In a deft and engaging manner, Lynda Nead explores the ways in which acceptable and unacceptable images of the female body are produced, issues which have been reignited by current controversies around the patriarchy, objectification and pornography. Nead brilliantly illustrates the two opposing poles occupied by the female nude in the history of art; at one extreme the visual culmination of enlightenment aesthetics; at the other, spilling over into the degraded and the obscene. What both have in common, however, is the aim of containing the female body. Drawing on examples of art and artists from the classical period to the 1980s, The Female Nude paints a devastating picture of the depiction of the female body and remains as fresh and invigorating today as it was at the time of its first publication.
-
Les suffragistes nous semblent souvent de bonnes bourgeoises aux méthodes et aux idées surannées. Pourtant, le féminisme de l'entre-deux-guerres est aussi diversifié que le féminisme actuel. Il est utile d'analyser ce passé féministe dans le contexte du mouvement de réforme sociale de l'époque pour ensuite apprécier le radicalisme de la pensée politique d'Idola Saint-Jean, une pensée politique marquée au coin de la justice sociale, de la démocratie et d'un sens aigu de l'antagonisme entre les sexes qui conditionne son activité militante
-
Perte et reconquête du droit de vote des femmes. La structuration du mouvement pour le suffrage féminin au Québec. Les réactions contre le suffrage féminin. Les suffragettes persistent. L'année historique pour les Québécoises.