Votre recherche
Résultats 8 ressources
-
Depuis la Renaissance, d’innombrables écrivains ont été aimantés par la notion d’amour entre femmes. Des poèmes d'amour de la Renaissance aux romans, pièces de théâtre et nouvelles du XXe siècle, La Littérature du Lesbianisme rassemble des centaines d'œuvres littéraires sur le thème de l'homosexualité féminine. Il ne s’agit pas d’une anthologie d’« écrivains lesbiennes ». Il ne s’agit pas non plus simplement d’un recueil unilatéral d’images « positives » ou « négatives » de l’expérience lesbienne. Terry Castle explore l'émergence et la transformation de « l'idée du lesbiennesme » : ses origines conceptuelles et la façon dont elle a été transmise, transformée et embellie collectivement au cours des cinq derniers siècles. Les auteurs masculins et féminins sont ici représentés et affichent une diversité d'attitudes étonnante et souvent imprévisible. Certains critiquent l’amour féminin entre personnes de même sexe ; certains en font l’éloge. Certains sont salaces ou satiriques ; d’autres sympathiques et confessionnels. Pourtant, ce qui ressort partout, c’est à quel point l’amour saphique a toujours été visible – en tant que thème littéraire – dans la littérature occidentale. Comme le démontre Castle, ce n’est pas un sujet tabou ou interdit que nous supposons parfois, mais il a en fait été une préoccupation centrale pour nombre de nos plus grands écrivains, passés et présents. Commençant par un extrait du poème épique comique de l'Arioste, Orlando Furioso,l'anthologie progresse chronologiquement à travers les cinq siècles suivants, présentant des sélections de Shakespeare, John Donne, Katherine Philips, Aphra Behn, Sor Juana Ines de la Cruz, Alexander Pope, le marquis de Sade, Samuel Taylor Coleridge, Charlotte Brontë, Emily Dickinson, Guy de Maupassant, Henry James, Willa Cather, Virginia Woolf, Ernest Hemingway, Nella Larsen, Colette et Graham Greene, entre autres. Il comprend également des œuvres anonymes, dont plusieurs publiées ici pour la première fois, ainsi que de nombreuses traductions d'écrivains de l'Antiquité, tels que Sappho, Ovide, Martial et Juvénal, dont la redécouverte au début de la Renaissance a contribué à façonner les représentations littéraires occidentales ultérieures de homosexualité féminine.
-
Ensemble de textes de la poétesse et militante féministe noire américaine (1934-1992) où elle exprime sa pensée sur les injustices civiles et sociales, les droits civiques, le féminisme, l'identité féminine noire. Un souvenir revient dans les écrits d'Audre Lorde. C'est l'hiver à New York. Audre est dans le métro avec sa mère. Emmitouflée, elle est assise à côté d'une dame en manteau de fourrure. Elle regarde la dame, blanche, qui d'une main rageuse retire le pan de manteau qui effleure l'enfant. Une enfant Noire qui ne comprend pas et cherche désespérément un cafard, une poussière, bref une saleté justifiant ce geste. Quelque chose pour ne pas réaliser que la saleté... c'est elle. Ensuite, le regard rageur de la dame blanche qui tue l'enfant Noire de cinq ans parce qu'elle ne peut pas le nommer : le regard du racisme. Un souvenir vrillé en elle, plus qu'une douleur, une souffrance indélébile qui permet à la poète adulte d'affirmer qu'au fond, en Amérique, on ne veut pas que les Noir-e-s vivent. Audre a vécu, survécu, pour nous dire son « amérique », ses passions, ses colères, dans une série d'écrits lumineux.
-
Women have been making art for centuries, yet their work has been seen as secondary or has gone unrecognized altogether. "Women making art" asks why this is so, and what it would take for us to realize the extent of women's extraordinary contribution to the arts. Marsha Meskimmon mobilizes contemporary feminist thinking to reconsider how and why women have made art. She examines work by a wide range of women artists fomr different cultures and historical periods, including Rebecca Horn, Rachel Whiteread, Shirin Neshat and Maya Lin, emphasizing the diversity of women's arts and the importance of differences between women.
-
As the interdisciplinary field of disability studies develops its own theoretical paradigms, it necessarily borrows from various sources. Such borrowing means that disability scholars have not had to reinvent the wheel but have been able to build on the conceptual foundations of identity-based theories that have grown out of other interdisciplinary fields, such as gender studies and critical race studies. But disability studies offers as much to its predecessors as it borrows from them. This essay explores the productive reciprocity between queer theory and disability studies, queer identity and crip identity, queer activism and crip activism.
-
A pioneer in queer theory and literary studies, Eve Kosofsky Sedgwick brings together for the first time in Touching Feeling her most powerful explorations of emotion and expression. In essays that show how her groundbreaking work in queer theory has developed into a deep interest in affect, Sedgwick offers what she calls "tools and techniques for nondualistic thought," in the process touching and transforming such theoretical discourses as psychoanalysis, speech-act theory, Western Buddhism, and the Foucauldian "hermeneutics of suspicion." In prose sometimes somber, often high-spirited, and always accessible and moving, Touching Feeling interrogates—through virtuoso readings of works by Henry James, J. L. Austin, Judith Butler, the psychologist Silvan Tomkins and others—emotion in many forms. What links the work of teaching to the experience of illness? How can shame become an engine for queer politics, performance, and pleasure? Is sexuality more like an affect or a drive? Is paranoia the only realistic epistemology for modern intellectuals? Ultimately, Sedgwick's unfashionable commitment to the truth of happiness propels a book as open-hearted as it is intellectually daring.
-
No single item of clothing has had greater influence on Western images of Middle Eastern and North African women than the veil. The fascination of Western writers, artists, and photographers with the veil reflects the voyeuristic nature of our interest in what is strange and "other." Veil, which accompanies an exhibition organized by the Institute of International Visual Arts in London, explores the representation of the veil in contemporary visual arts. Providing a context for the commissioned essays are a number of classical historical texts crossing religions, cultures, genders, and ages--from Greek myths to articles published in the aftermath of September 11, 2001. Some of the contemporary artists and scholars write autobiographically about the meaning of the veil in their lives. Others take a more political approach, discussing, for example, how the events of September 11 changed the use and reception of veil imagery throughout the world. Still others take a historical approach, examining how nineteenth-century technological developments in travel and photography led to photographic depictions of both the veiled and unveiled body in relation to landscape. A number of essays look at the art historical precedents for the current interest in artwork addressing the veil, while others examine how codes of modesty and gender segregation have affected the making and viewing of films in postrevolutionary Iran. The essays are by Jananne Al-Ani, David A. Bailey, Alison Donnell, Ghazel, Salah Hassan, Reina Lewis, Hamid Naficy, Zineb Sedira, and Gilane Tawadros. The artists represented include Faisal Abdu'Allah, Kourosh Adim, Ghada Amer, Jananne Al-Ani, Farah Bajull, Samta Benyahia, Gaëtan de Clérambault, Marc Garanger, Shadafarin Ghadirian, Group AES, Emily Jacir, Ramesh Kalkur, Shirin Neshat, Harold Offeh, Gillo Pontecorvo, Zineb Sedira, Mitra Tabrizian, and Elin Strand.