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Discipline
  • Sciences
    • Sciences
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2000 et 2009

Résultats 21 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
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Résumés
  • Gilliam, Melissa L., Neustadt, Amy et Gordon, Rivka. (2009). A call to incorporate a reproductive justice agenda into reproductive health clinical practice and policy. Contraception, 79(4), 243‑246. https://doi.org/10.1016/j.contraception.2008.12.004
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  • Verdonk, Petra, Benschop, Yvonne W. M., de Haes, Hanneke C. J. M. et Lagro-Janssen, Toine L. M. (2009). From gender bias to gender awareness in medical education. Advances in Health Sciences Education, 14(1), 135‑152. https://doi.org/10.1007/s10459-008-9100-z

    Gender is an essential determinant of health and illness. Gender awareness in doctors contributes to equity and equality in health and aims towards better health for men and women. Nevertheless, gender has largely been ignored in medicine. First, it is stated that medicine was ‘gender blind’ by not considering gender whenever relevant. Secondly, medicine is said to be ‘male biased’ because the largest body of knowledge on health and illness is about men and their health. Thirdly, gender role ideology negatively influences treatment and health outcomes. Finally, gender inequality has been overlooked as a determinant of health and illness. The uptake of gender issues in medical education brings about specific challenges for several reasons. For instance, the political-ideological connotations of gender issues create resistance especially in traditionalists in medical schools. Secondly, it is necessary to clarify which gender issues must be integrated in which domains. Also, some are interdisciplinary issues and as such more difficult to integrate. Finally, schools need assistance with implementation. The integration of psychosocial issues along with biomedical ones in clinical cases, the dissemination of literature and education material, staff education, and efforts towards structural embedding of gender in curricula are determining factors for successful implementation. Gender equity is not a spontaneous process. Medical education provides specific opportunities that may contribute to transformation for medical schools educate future doctors for future patients in future settings. Consequently, future benefits legitimize the integration of gender as a qualitative investment in medical education.

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  • Bréan, Simon. (2008). Cyborgs et corps piratés dans la littérature de science-fiction. Critique, 733‑734(6), 519. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7293786688

    « 50 % homme, 50 % machine, 100 % flic ! » : Robocop est un policier torturé par des criminels et qui ne doit la vie qu’à des implants cybernétiques. Son exosquelette électronique en fait le meilleur policier des États-Unis : invulnérable, mais aussi précis, intègre, infaillible. Moins humain pourtant que le slogan ne pourrait le faire croire, Robocop se heurte à une directive secrète implantée dans son cerveau informatisé et l’empêchant d’arrêter un dirigeant corrompu de la société qui en a fait un cyborg. Privé de son libre-arbitre, l’homme cybernétique paie d’une partie de son humanité ses améliorations physiques. Robocop incarne les fantasmes ambivalents suscités par la cybernétique, à la fois promesse d’un dépassement de l’humanité à l’aide des machines et hantise d’un piratage du corps humain par la technologie. C’est à travers ce genre d’images frappantes que la science-fiction évoque de manière ludique les conséquences possibles de recherches scientifiques. Toutefois, le cyborg est moins une figure élaborée à partir de la cybernétique elle-même que l’incarnation d’un désir diffus, celui d’une participation de plus en plus intime de l’être humain aux progrès technologiques. La cybernétique comme discipline scientifique peut être définie comme la science des systèmes, dans la mesure où elle s’intéresse à la façon dont les parties d’un ensemble interagissent entre elles. L’analyse cybernétique s’applique aussi bien au corps humain qu’à une machine, même s’il n’existe entre les deux qu’un rapport d’homologie…

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  • Holmes, M. Morgan. (2008). Mind the Gaps: Intersex and (Re-productive) Spaces in Disability Studies and Bioethics. Journal of Bioethical Inquiry, 5(2‑3), 169‑181. https://doi.org/10.1007/s11673-007-9073-2

    With a few notable exceptions disability studies has not taken account of intersexuality, and it is principally through the lenses of feminist and queer-theory oriented ethical discussions but not through ‘straight’ bioethics that modes valuing intersex difference have been proposed. Meanwhile, the medical presupposition that intersex characteristics are inherently disabling to social viability remains the taken-for-granted truth from which clinical practice proceeds. In this paper I argue against bioethical perspectives that justify extensive and invasive pre- and post-natal medical interference to eradicate intersex. I argue instead that to constitute the necessary conditions for the recognition of the intersexed child as a person, a life valid in its own right, clinicians must refrain from aggressive interference. Clinical specialists presuppose that intersexed children will be socially disabled and unrecognizable as persons; frustrated by the general failure of traditional interventions to assign a sex, clinicians are now pursuing prenatal technologies, including selective termination, to erase intersex.

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  • Kraus, Cynthia, Perrin, Céline, Rey, Séverine, Gosselin, Lucie et Guillot, Vincent. (2008). Démédicaliser les corps, politiser les identités : convergences des luttes féministes et intersexes. Nouvelles Questions Féministes, 27(1), 4. https://doi.org/10.3917/nqf.271.0004
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  • Nazé, Yaël. (2008). L’astronomie au féminin. Vuilbert. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/470742080

    Qui a découvert un nombre exceptionnel de comètes et d’astéroïdes ? Une femme. Qui a permis d’organiser la population stellaire ? Des femmes. Et la loi permettant d’arpenter d’univers ? Encore et toujours… une femme ! Pourtant, quand il s’agit de citer au hasard un « astronome historique », on pense le plus souvent à des hommes : Galilée, Copernic, ou plus près de nous, Hubble. Certes, au cours des siècles, les femmes n’ont guère eu l’occasion d’accéder aux sciences en général et à l’astronomie en particulier. Est-ce pour autant une raison de croire en l’absence totale de leurs contributions ? À rebours des idées reçues, Yaël Nazé retrace le parcours de quelques scientifiques importantes qui ont en commun une particularité : leur sexe. L’ouvrage suit la trame des grandes découvertes, chaque domaine donnant lieu à une description des phénomènes astronomiques concernés et à un récit où l’on retrouve les grandes figures féminines de l’astronomie

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  • Rojas-Viger, Celia. (2008). L’impact des violences structurelle et conjugale en contexte migratoire: Perceptions d’intervenants pour le contrer. Nouvelles pratiques sociales, 20(2), 124‑141. https://doi.org/10.7202/018452ar

    Résumé Le Canada et le Québec, sociétés pluriethniques, possèdent des politiques et des programmes de promotion et de prévention pour contrer les violences faites aux femmes, mais reconnaissent que le défi est de taille dans le contexte migratoire. Les immigrantes, confrontées à la violence conjugale, ne disposent souvent pas d’accessibilité culturelle aux services sociaux et de santé ou n’obtiennent pas de réponse adéquate à leurs besoins. Toutefois, certains organismes ont des projets pour leur venir en aide mais ils ne sont pas systématiques. L’article présente les résultats d’une recherche exploratoire, avec approche ethnologique, qui documente la perception de 10 intervenants d’organismes communautaires et institutionnels concernant leurs activités dans le domaine et leur préoccupation pour la promotion et la prévention primaire, même si leurs pratiques concrètes sont surtout centrées sur la prévention secondaire. Maints empêchements les limitent, mais leurs perceptions des réponses promotionnelles et préventives mettent en lumière l’impact de la violence structurelle et de la violence conjugale et orientent les perspectives de renouvellement des pratiques d’intervention sociosanitaire en matière de violence conjugale.

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  • Shildrick, Margrit. (2007). Contested pleasures: The sociopolitical economy of disability and sexuality. Sexuality Research & Social Policy, 4(1), 53‑66. https://doi.org/10.1525/srsp.2007.4.1.53

    Consideration of sexual pleasure in the lives of people with disabilities plays little part in lay consciousness, and practically none in social policy. This article investigates such repression by engaging with a cultural imaginary that fears nonnormative sexuality as being a potential point of societal breakdown. Recent work in disability studies gives a very different understanding of the sexuate body that opens up the parameters of sexuality for everyone. This work challenges current social policy’s supposedly rational utilitarian basis and the principle of equality that together ground a sociopolitical economy of disability predicated on rehabilitation or compensation. Nonetheless, the call for sexual citizenship for people with disabi lities is fraught with difficulties, not least regarding the potential extension of govern mentality. An effective approach not only will take into account the sociopolitical aspects of this issue but also will respond to both the full embodiment of disability and its significance in mainstream culture.

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  • Fédération du Québec pour le Planning des naissances. (2006). La procréation assistée, comment y voir clair? Service aux collectivités de l’UQAM/Fédération du Québec pour le Planning des naissances. https://sac.uqam.ca/component/content/article/19-projets-et-publications/publications/femmes/249-la-procreation-assistee-comment-y-voir-clair.html
    Consulter sur sac.uqam.ca
  • Franklin, S. (2006). The Cyborg Embryo: Our Path to Transbiology. THEORY CULTURE AND SOCIETY, 23(7/8), 167‑188. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/203964690

    It is useful on the occasion of the 21st anniversary of the ‘Cyborg Manifesto’ not only to reconsider its lessons in the context of what is frequently described as the re-engineering of ‘life itself’, but to look at Haraway’s earlier work on embryos. In this article I begin with Haraway’s analysis of embryology in the 1970s to suggest her cyborg embryo was already there, and has, if anything, gained relevance in today’s embryo-strewn society. I argue further, as the title suggests, that the cyborg embryo has been crucial in defining our path to what I am calling here, building on Haraway’s notion of trans from Modest_Witness, ‘transbiology’ - broadly meaning stem cell research, cloning, tissue engineering and regenerative medicine. To illustrate this argument I draw on recent ethnographic fieldwork in a new stem cell derivation facility in the UK built adjacent to an IVF surgery. Using this example, I explore the important and paradoxical role of IVF in the emergence of stem cell science, cloning and transbiology, suggesting that Haraway’s analysis remains crucial to understanding the ironic and contradictory, and unexpectedly generative, circumstances through which the IVF-stem cell interface - the door to transbiology - came into being.

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  • Merchant, Carolyn. (2006). The scientific revolution and the death of nature. Isis, 97(3), 513‑533. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/9971129213

    The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution, published in 1980, presented a view of the Scientific Revolution that challenged the hegemony of mechanistic science as a marker of progress. It argued that seventeenth-century science could be implicated in the ecological crisis, the domination of nature, and the devaluation of women in the production of scientific knowledge. This essay offers a twenty-five-year retrospective of the book’s contributions to ecofeminism, environmental history, and reassessments of the Scientific Revolution. It also responds to challenges to the argument that Francis Bacon’s rhetoric legitimated the control of nature. Although Bacon did not use terms such as “the torture of nature,” his followers, with some justification, interpreted his rhetoric in that light.

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  • Ahmad, Farah, Shik, Angela, Vanza, Reena, Cheung, Angela M., George, Usha et Stewart, Donna E. (2005). Voices of South Asian Women: Immigration and Mental Health. Women & Health, 40(4), 113‑130. https://doi.org/10.1300/J013v40n04_07

    Purpose: This qualitative research aimed to elicit experiences and beliefs of recent South Asian immigrant women about their major health concerns after immigration. Methods: Four focus groups were conducted with 24 Hindi-speaking women who had lived less than five years in Canada. The audiotaped data were transcribed, translated, and analyzed by identification of themes and subcategories. Results: Mental health (MH) emerged as an overarching health concern with three major themes, i.e., appraisal of the mental burden (extent and general susceptibility), stress-inducing factors, and coping strategies. Many participants agreed that MH did not become a concern to them until after immigration. Women discussed their compromised MH using verbal and symptomatic expressions. The stress-inducing factors identified by participants included loss of social support, economic uncertainties, downward social mobility, mechanistic lifestyle, barriers in accessing health services, and climatic and food changes. Women's major coping strategies included increased efforts to socialize, use of preventative health practices and self-awareness. Conclusion: Although participant women discussed a number of ways to deal with post-immigration stressors, the women's perceived compromised mental health reflects the inadequacy of their coping strategies and the available resources. Despite access to healthcare providers, women failed to identify healthcare encounters as opportunities to seek help and discuss their mental health concerns. Health and social care programs need to actively address the compromised mental health perceived by the studied group.

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  • Vidal, Catherine et Benoit-Browaeys, Dorothée. (2005). Cerveau, sexe et pouvoir. Belin. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/300295376

    À la lumière des connaissances actuelles en neurosciences, on serait tenté de croire que les vieux préjugés sur les différences biologiques entre les hommes et les femmes ont été balayés. Ce n'est manifestement pas le cas : médias et ouvrages de vulgarisation prétendent que les femmes sont " naturellement " bavardes et incapables de lire une carte routière, tandis que les hommes sont nés bons en maths et compétitifs. Ces discours laissent croire que nos aptitudes, nos émotions, nos valeurs sont tablées dans des structures mentales immuables depuis les temps préhistoriques. Cet ouvrage, qui s'adresse à un large public, replace le débat autour de la différence des sexes sur un terrain scientifique rigoureux, au-delà des idées reçues. L'enjeu est de comprendre le rôle de la biologie, mais aussi l'influence de l'environnement social et culturel dans la construction de nos identités d'hommes et de femmes. Notre destin n'est pas inscrit dans notre cerveau! [Source : d'après la 4e de couv.].

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  • Tabet, Paola. (2004). La grande arnaque : sexualité des femmes et échange économico-sexuel ( Josée Contreras, trad.). L’Harmattan. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/62609410

    Dans la majorité des sociétés connues, la sexualité apparaît comme un échange asymétrique et non réciproque entre hommes et femmes, une compensation masculine pour une prestation féminine, un paiement qui peut revêtir les formes les plus variées en échange d'une sexualité transformée en service. Comment se fait-il que les hommes, même plongés dans les situations les plus misérables, peuvent se payer le service sexuel d'une femme - alors que non seulement les femmes n'ont pas, sauf exception, cette possibilité mais de plus n' ont même pas droit à leur propre sexualité ?

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  • Vidal, Catherine. (2004). Cerveau, sexe et idéologie. Diogène, 4(208), 146‑156. https://doi.org/10.3917/dio.208.0146
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  • Creighton, S, Alderson, J, Brown, S et Minto, C L. (2002). Medical photography: ethics, consent and the intersex patient. BJU international, 89(1), 67‑71; discussion 71-2. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/121256003

    In this review we discuss the effects that photography may have on the patient and present information obtained from our intersex services and research.

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  • Vissandjée, B., Ndejuru, R., Kantiébo, M., Renaud, J., Aïthachimi, L., Levine, L. et Lapointe, M. (2001). Les pratiques traditionnelles affectant la santé physique et mentale des femmes; l’excision et l’infibulation - situation actuelle et perspectives d’avenir. Institut universitaire SHERPA. https://sherpa-recherche.com/fr/publication/les-pratiques-traditionnelles-affectant-la-sante-physique-et-mentale-des-femmes-lexcision-et-linfibulation-situation-actuelle-et-perspectives-davenir/

    L’excision et l’infibulation sont parties intégrantes des traditions de nombreuses sociétés africaines issues majoritairement de la région subsaharienne. En contexte canadien, aucune information statistique n’est présentement disponible sur la prédominance de cette pratique, malgré le fait que de nombreux intervenants soupçonnent que plusieurs immigrant(e)s en provenance de ces pays sont susceptibles de faire subir ces pratiques à leurs fillettes. Cette étude qualitative explore les valeurs et les croyances des immigrant(e)s par rapport à ces pratiques traditionnelles, tout en cernant les défis de leur processus d’intégration au Canada et leur recours aux services de santé.

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  • Angier, Natalie. (2000). Woman: An intimate geography. Anchor Books. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/757443166

    Woman is a fascinating, fact-filled guide that covers everything from organs to orgasms, hormones to hysterectomies. With her characteristic clarity, insight, and sheer exuberance of language, bestselling author Natalie Angier cuts through the still-prevalent myths and misinformation surrounding the female body, that most enigmatic of evolutionary masterpieces. With a witty and assured narrative, and a reader-friendly dose of science, Woman is an essential and engaging resource for all time.

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  • Gardey, Delphine et Löwy, Ilana.. (2000). L’invention du naturel : les sciences et la fabrication du féminin et du masculin. Ed. des Archives contemporaines. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/406970413

    Comprendre ce que sont les hommes et les femmes, penser la différence entre les sexes a constitué et constitue encore un objet d'investigation et un enjeu politique et social de premier ordre. Des sciences d'hier à celles d'aujourd'hui, des discours et des pratiques médicales aux plus récentes sciences humaines, les auteurs de cet ouvrage révèlent la fragilité des évidences dites sur la nature ou le corps des femmes et des hommes, et insistent sur la force des arrangements et organisations du social qui ont pu en découler. Plus qu'une enquête descriptive sur les états variables des représentations proposées par les sciences, il s'agit d'analyser comment les scientifiques " en société " élaborent les critères de différenciation entre les sexes, contribuant à faire endosser à la nature certaines formes de domination. Convié à découvrir, en France et à l'étranger, l'histoire récente de ces nouveaux terrains d'enquête, le lecteur est aussi invité à méditer sur les effets de longue durée d'une modernité occidentale instaurée sous le signe de l'altérité entre raison et nature, hommes et femmes.

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  • Oakley, Ann. (2000). Experiments in knowing: Gender and method in the social sciences. The New Press. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/469422805

    Ann Oakley came to widespread attention as part of the new school of British feminists to emerge in the 1960s, and has since earned a reputation as one of the most innovative feminist thinkers and social scientists writing today. In Experiments in Knowing, a major new work, Oakley integrates her personal and professional thinking to examine the historical development of methodology in the social and natural sciences, demonstrating how both fields have been subject to a process of "gendering." Oakley not only reconciles the long-standing opposition between the quantitative and the qualitative methods but shows that the experimental and intuitive approaches must be used in tandem to provide a full understanding of any subject of scientific inquiry. Written in accessible language, Experiments in Knowing addresses themes of common interest across such diverse fields as social policy, education, health, and women's studies. Certain to generate considerable debate, it is both a fascinating history of the practice of social science from a feminist perspective, as well as an argument for a new way of thinking about our ways of knowing.

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