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This volume showcases cutting-edge research in the linguistic and discursive study of masculinities, comprising the first significant edited collection on language and masculinities since Johnson and Meinhof’s 1997 volume. Overall, the chapters are linked together by a critical analytical perspective that seeks to understand the relationships between discourse, masculinities, and power. Whereas some of the chapters offer detailed, linguistically informed critiques of the ways in which old and new expressions of masculinities are complicit in the reproduction of men’s hegemonic positions of power, others provide a more complex picture, one in which collusion and subversion go hand in hand. Contributions argue for the need for research on language and masculinities to expand its remit so as to engage with "gay masculinities," and unsettle gendered categories in order to consider the ways in which women, transgender, and intersex individuals also perform a variety of masculinities. Finally, unlike Johnson and Meinhof’s 1997 collection, this volume not only offers a wider—and perhaps "queerer" perspective—on the study of language and masculinities, but also covers a broader geographical and socio-cultural spectrum, including work on Brazil, Israel, New Zealand, Singapore, and South Africa.
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Across scholarship on gender and sexuality, binaries like female versus male and gay versus straight have been problematized as symbols of the stigmatization and erasure of non-normative subjects and practices. The chapters of Queer Excursions offer a series of distinct perspectives on these binaries as well as on a number of other, less immediately apparent dichotomies that nevertheless permeate the gendered and sexual lives of speakers in various contexts. Some chapters focus on the limiting or misleading qualities of binaristic analyses, while others suggest that binaries are a crucial component of social meaning within particular communities of study. Rather than simply accepting binary structures as inevitable, or discarding them from our analyses entirely based on their oppressive or reductionary qualities, this volume advocates for a retheorization of the binary that affords more complex and contextually grounded engagement with speakers’ own orientations to dichotomous systems. It is from this perspective that contributors identify a number of diverging conceptualizations of binaries—including those that are non-mutually exclusive, those that liberate in the same moment that they constrain, those that are imposed implicitly by researchers, and those that recontextualize familiar divisions with innovative meanings. With each chapter having a perspective on locally salient linguistic practices that help constitute gender and sexuality in marginalized communities, what the contributions to Queer Excursions together demonstrate is that researchers must be careful to avoid the assumption that our own preconceptions about binary social structures will be shared by the communities we study.
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La « face cachée du genre » renvoie à la façon dont le langage continue à être dans les études de genre un objet presque invisible. Alors que les travaux des historien-ne-s, des littéraires, des philosophes, des sociologues, des anthropologues et des politistes sont largement intégrés dans le domaine des études de genre, on constate la quasi-absence des recherches linguistiques dans ce champ qui connaît depuis quelques années un véritable essor au sein des sciences sociales.Ce livre se propose de combler ce vide en renouvelant les débats autour du langage en tant qu’outil de construction du genre, de reproduction des inégalités de sexes et de lutte contre la domination masculine.À partir de la diversité des données, des contextes et des cadres théoriques mobilisés, les textes recueillis dans ce volume interrogent les rapports entre genre, langage et pouvoir, en convoquant plusieurs champs disciplinaires tels que la linguistique, la sociologie et les sciences politiques. Comment penser la capacité des individus d’agir sur le genre à travers le langage ? Telle est la question à laquelle cet ouvrage essaie de répondre. Avec une Postface de Judith Butler.
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L'objectif de cet ouvrage est d'examiner les liens complexes entre langage, genre et sexualité. En adoptant un positionnement résolument critique, qui met l'accent sur les aspects historique, politique et social des pratiques langagières, cet ouvrage part de l'idée que le genre et l'identité sexuelle sont avant tout des constructions sociales et idéologiques qui trouvent une forme de matérialité, entre autres, dans les discours et les pratiques sociales. Nous croyons que ces processus langagiers participent à la formation des différences et des inégalités - sans toutefois en être l'unique cause -, qu'ils contribuent à la réification des catégories au même titre qu'ils permettent d'en créer de nouvelles.--Résumé de l'éditeur.
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Many promote Reconciliation as a "new" way for Canada to relate to Indigenous Peoples. In Dancing on Our Turtle's Back: Stories of Nishnaabeg Re-Creation, Resurgence, and a New Emergence activist, editor, and educator Leanne Simpson asserts reconciliation must be grounded in political resurgence and must support the regeneration of Indigenous languages, oral cultures, and traditions of governance. Simpson explores philosophies and pathways of regeneration, resurgence, and a new emergence through the Nishnaabeg language, Creation Stories, walks with Elders and children, celebrations and protests, and meditations on these experiences. She stresses the importance of illuminating Indigenous intellectual traditions to transform their relationship to the Canadian state. Challenging and original, Dancing on Our Turtle's Back provides a valuable new perspective on the struggles of Indigenous Peoples.
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Pour les Africaines originaires d'un continent riche de langues, la question du langage se situe à plusieurs niveaux. Tout d'abord, comment toucher, en Afrique, les femmes (la majorité) qui n'utilisent pas ou peu une langue européenne ? Comment, dans une perspective féministe, apprendre les unes des autres, discuter, élaborer et échanger des messages sur les questions qui affectent nos vies quotidiennes ? Comment créer les concepts et méthodes dans les langues africaines afin d'analyser et rendre compte du vécu des femmes et de leurs stratégies ? Comment créer des concepts et un langage féministes communs qui transcendent les diversités linguistiques et culturelles, en tant que locutrices du mandingue, du yoruba, du xhosa, du amharique, de l'arabe, du chinois, du français ou de l'anglais (Fatou Sow). La coexistence du masculin et du féminin en l'universel est l'incarnation de l'égalité naturelle, une égalité par nature, une égalité en dignité qui récuse que la femme soit perçue comme un bien, comme un moyen (Aminata Diaw). On pose trop souvent, en effet, la domination des hommes sur les femmes comme une donnée anthropologique universelle. Il apparaît au contraire qu'il convient d'historiciser cette perspective en prenant en compte la multiplicité des types de patriarcat et les crises que ceux-ci peuvent traverser : les rapports de domination sont faits de tensions, de lutte, de résistance et de compromis. Il faut également la sociologiser en l'inscrivant dans la complexité des rapports de hiérarchie, de soumission, de dépendance et d'exploitation qui lient les groupes humains, et enfin, de ce qui s'est joué et se joue encore entre le Nord et le Sud depuis les entreprises coloniales (Sonia Dayan Herzbrun). Comme « gardiennes de la maison », les femmes emploient, à divers niveaux, différentes tactiques et stratégies pour contester les rapports de pouvoir qui existent, pour créer leur propre espace et pour développer leurs intérêts (Parvin Ghorayshi). Il faut que la loi enregistre qu'une femme, ça peut dire « je », mais, précisément, c'est sans doute dans la phrase « un enfant, si je veux, quand je veux » que le « je » d'une femme s'entend de la manière la plus audible qui soit (M. B. Tahon).
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Talk is crucial to the way our identities are constructed, altered, and defended. Feminist scholars in particular have only begun to investigate how deeply language reflects and shapes who we think we are. This volume of previously unpublished essays, the first in the new series Studies in Language and Gender, advances that effort by bringing together leading feminist scholars in the area of language and gender, including Deborah Tannen, Jennifer Coates, and Marcyliena Morgan, as well as rising younger scholars. Topics explored include African-American drag queens, gender and class on the shopping channel, and talk in the workplace.
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Gender Articulated is a groundbreaking work of sociolinguistics that forges new connections between language-related fields and feminist theory. Refuting apolitical, essentialist perspectives on language and gender, the essays presented here examine a range of cultures, languages and settings. They explicitly connect feminist theory to language research. Some of the most distinguished scholars working in the field of language and gender today discuss such topics as Japanese women's appropriation of "men's language," the literary representation of lesbian discourse, the silencing of women on the Internet, cultural mediation and Spanish use at New Mexican weddings and the uses of silence in the Anita Hill-Clarence Thomas hearings.
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Comment les femmes parlent-elles ? Comment se parlent-elles ? Comment leur parle-t-on ? Et comment parle-t-on d'elles ? Les femmes et les hommes parlent-ils la même langue ? Quel rôle jouent la métaphore sexuelle, les connotations dépréciatives, les insultes à caractère sexuel comme véhicules de l'idéologie sexiste ? Ce livre tente de cerner le langage dans sa diversité sexuelle posée comme culturelle et non pas "naturelle".
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Feminist Practice and Poststructuralist Theory offers a clear and accessible introduction to poststructuralist theory, focusing on questions of language, subjectivity and power.