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This paper examines the enregisterment of white nationalist women's language as metapolitical seduction, in anti-feminist conversion videos designed both to seduce men and to restore them to their proper place—above women. First, the paper analyzes the metapragmatics of submissive femininity, then the characters this far right fairy tale invents, and finally how they come to represent a metapolitical order which aligns gender, nation, tradition, and language. Women's language contributes to the white nationalist metapolitical project of resurrecting white masculinity and re-gendering the world, also revealing mechanisms by which white supremacy is made to appear not only normal, but desirable.
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Depuis 1993, Druide informatique est une entreprise québécoise spécialisée dans le développement et la commercialisation de logiciels d'aide à la rédaction. Son produit phare, Antidote, est une suite d'aide à la rédaction composée d'un correcteur, de dictionnaires et de guides. Il est commercialisé depuis plus de 25 ans et est utilisé par plus d'un million de personnes, en français comme en anglais. Le correcteur d'Antidote est un correcteur grammatical avancé qui effectue l'analyse complète de chaque phrase et tire de cette analyse ses multiples diagnostics, divisés dans plusieurs volets et filtres. Dans le volet Langue, Antidote pointe et corrige les fautes d'orthographe, de grammaire, de conjugaison, etc. en les expliquant. Dans le volet Style, le correcteur d'Antidote va plus loin et s'attaque à la stylistique, en présentant les répétitions, les tournures lourdes et la lisibilité. Maintenant, il montre également les éléments du texte qui contreviennent à la représentation équitable des hommes et des femmes dans le texte grâce à son filtre d'inclusivité.
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This article examines the polyvalence of racial(ised) representations in K-pop performances. The analysis of K-pop star CL’s (2013) song and video ‘Nappeun gijibae’ (‘The bad girl’) demonstrates how the artist projects an assertive femininity by embodying and localising the Bad Bitch: a sexually agentive figure of womanhood from US hip hop. CL’s use of African American English and conventionalised hip hop tropes helps resignify gijibae, a pejorative Korean term for women. By shifting between decontextualised styles invoking a different time and place, CL is able to build a kind of chronotopic capital that transforms fragmented styles into an empowered cosmopolitan femininity. However, although CL’s performance challenges Korean gendered norms in its use of local linguistic resources, her selective appropriations of US Black and Chicanx cultural signifiers reproduce narrow images of racialised femininities and reify a hierarchy of valuation along lines of gender and race.
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Language ideologies have been of central concern to the study of Japanese language, gender and society. Many scholars have researched ideologies surrounding representations of Japanese women’s speech; however, investigations of representations of men’s speech have been limited. This study contributes to filling this gap through the analysis of non-Japanese male characters found in contemporary Japanese novels. The article reveals that authors assign strongly masculine expressions to their East Asian characters much more frequently than to their white characters and argues that these differentiated representations of non-Japanese male characters’ speech reproduce and are influenced by ideologies concerning cultural nationalism, racial determinism, class and sexuality. Linguistic data are presented that both unsettle the constructed image of Asian males as asexual beings and question the historically assumed relationship between gendered language and authenticity.
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Féministes en mouvement de l’Université Laval (FEMUL) 2020 Résumé : « L’élaboration du guide Pour la rédaction inclusive à l’Université Laval s’inscrit dans un effort collectif d’appuyer la communauté universitaire dans l’application de formes d’écriture inclusive. L’objectif de ce projet est de sensibiliser la communauté universitaire à cette nouvelle réalité grammaticale et de lui fournir […]
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Guide d'écriture inclusive
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This article explores the roles that language and the body play in the iconization of cross-modal personae (see Agha 2003, 2004). Focusing on a community of radical drag queens in San Francisco, I analyze the interplay of visual presentation and acoustic dimensions of /s/ in the construction of the fierce queen persona, which embodies an extreme, larger-than-life, and anti-normative type of femininity. Taking data from transformations—conversations during which queens visually transform from male-presenting into their feminine drag personae—I explore the effect of fluid visual presentation on linguistic production, and argue that changes in both the linguistic and visual streams increasingly invoke qualia (see Gal 2013; Harkness 2015) projecting ‘harshness’ and ‘sharpness’ in the construction of fierce femininity. I argue that personae like the fierce queen become iconized through rhematization (see Gal 2013), a process in which qualic congruences are construed and constructed across multiple semiotic modalities. (Iconization, rhematization, qualia, sociophonetics, gender, personae, drag queens)*
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Dans de nombreux pays africains, il a existé et il existe encore parfois des figures institutionnalisées de la diversité de genre. C’est le cas, au Sénégal, du góor-jigéen, littéralement « homme-femme » en langue wolof. Évoquée dans certains récits d’observateurs dès le xixe siècle, cette figure a rarement été décrite ou analysée avec précision dans la littérature savante. Pendant longtemps, le góor-jigéen était un homme biologique présentant des attributs féminins et occupant préférentiellement certaines fonctions sociales. Son statut et sa place étaient reconnus au sein de la société sénégalaise. Progressivement, l’expression est devenue synonyme d’homosexuel masculin et elle est aujourd’hui le plus souvent utilisée comme une injure. Elle a donc connu une « resignification négative », traduisant la transformation d’une catégorie de genre en une catégorie d’orientation sexuelle. Cet article retrace l’histoire de la figure du góor-jigéen et analyse les conditions qui ont rendu possible la transformation de sa signification et de sa position sociales.
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Sociocultural linguists share with transgender communities a strong interest in the power of individuals to assert agency over linguistic patterns. For trans people, a key principle of activism is gender self-determination, which treats each individual as the ultimate authority on their own gender identity. This article explores some of the ways gender self-determination and self-identification surface in transgender people’s linguistic practices. Three particular manifestations are highlighted: gendered identity labels, third person pronouns, and body part terminology. The observations offered on these subjects are based on a series of ethnographic projects carried out from 2006–2016 in transgender communities across several metropolitan areas in the United States and in online spaces frequented by trans people. However, the analysis goes beyond mere description by treating this kind of individualized linguistic agency as the product of cultural practice rather than an asocial given. Such a perspective introduces questions concerning why this form of agency arose in the time and place that it has. This article frames gender self-identification as an enactment of neoliberal personhood, in which individuals are framed as the driver of their destiny. What the ideology of neoliberal agency obscures, however, is that agency is not an equally distributed resource.
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The connections between sociolinguistic conceptions of stance and the notion of affect are explored. After an explication of sociolinguistic theory, a view of stance based on three dimensions of evaluation, investment, and alignment is articulated. It is argued that low investment stances are connected to masculinity, and through that to a wider affect of ‘masculine ease.’
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Cette recherche propose d’interroger l’activité rap montréalaise d’un point de vue sociodiscursif et à l’aune du genre, à travers le prisme des pratiques, des représentations, des expériences et des trajectoires de rappeuses à Montréal. Inscrite dans le champ de la sociolinguistique et arrimée aux, ancrages théoriques et épistémologiques qui envisagent le genre comme un rapport social coproduit et les subjectivités en tant que traversées des rapports sociaux, mais jamais Pleinement déterminées par ces derniers, cette étude se base sur une enquête de terrain réalisée en 2011 auprès de rappeuses à Montréal. Axée sur un corpus discursif et interprété selon une méthode qui croise analyse du discours et analyse de contenu thématique, elle engage une approche des phénomènes et des processus à l’œuvre en tant qu’ils sont territorialisés.Les pratiques, les expériences et les représentations des rappeuses seront envisagées dans un contexte marqué par leur « rareté ». Il sera constaté qu’outre une actualisation des rapports sociaux de sexe, les pratiques et les expériences des rappeuses sont aussi impactées par les enjeux sociolinguistiques de l’espace montréalais, ainsi que par ce qui relève du concept de québéquicité. Ainsi, les rappeuses composent leurs pratiques et leurs trajectoires en étant toujours situées à une place unique, dynamique et forcément ambivalente au sein de la matrice de la domination, et qui se façonne notamment par l’imbrication du genre, du langage, des représentations sur le rap, et des héritages d’une idéologie de la francophonie canadienne-française, que réactualise notamment le concept de québéquicité contemporain.
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This volume showcases cutting-edge research in the linguistic and discursive study of masculinities, comprising the first significant edited collection on language and masculinities since Johnson and Meinhof’s 1997 volume. Overall, the chapters are linked together by a critical analytical perspective that seeks to understand the relationships between discourse, masculinities, and power. Whereas some of the chapters offer detailed, linguistically informed critiques of the ways in which old and new expressions of masculinities are complicit in the reproduction of men’s hegemonic positions of power, others provide a more complex picture, one in which collusion and subversion go hand in hand. Contributions argue for the need for research on language and masculinities to expand its remit so as to engage with "gay masculinities," and unsettle gendered categories in order to consider the ways in which women, transgender, and intersex individuals also perform a variety of masculinities. Finally, unlike Johnson and Meinhof’s 1997 collection, this volume not only offers a wider—and perhaps "queerer" perspective—on the study of language and masculinities, but also covers a broader geographical and socio-cultural spectrum, including work on Brazil, Israel, New Zealand, Singapore, and South Africa.
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Depuis les récits retraçant ses premières heures, la scène rap montréalaise apparaît particulièrement investie par des acteurs d’origine haïtienne : un fait notamment palpable à travers les textes de rap, qui présentent fréquemment des occurrences en créole haïtien. Prenant acte de cette caractéristique du rap montréalais, nous proposons une réflexion sur les enjeux de la visibilité des migrants et descendants de migrants haïtiens au sein de l’espace public québécois, à travers une focalisation sur les pratiques et expériences de rappeuses montréalaises d’origine haïtienne. Dans cette contribution, qui vise à entrevoir les processus de majoration et de minoration à l’oeuvre dans le contexte montréalais et québécois, nous envisagerons notamment la manière dont les vecteurs de différenciation impliquant ce qui relève du linguistique, de la « québéquicité » ou des rapports sociaux de sexe s’actualisent et se reproduisent dans le cadre de la médiatisation des productions artistiques.
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Across scholarship on gender and sexuality, binaries like female versus male and gay versus straight have been problematized as symbols of the stigmatization and erasure of non-normative subjects and practices. The chapters of Queer Excursions offer a series of distinct perspectives on these binaries as well as on a number of other, less immediately apparent dichotomies that nevertheless permeate the gendered and sexual lives of speakers in various contexts. Some chapters focus on the limiting or misleading qualities of binaristic analyses, while others suggest that binaries are a crucial component of social meaning within particular communities of study. Rather than simply accepting binary structures as inevitable, or discarding them from our analyses entirely based on their oppressive or reductionary qualities, this volume advocates for a retheorization of the binary that affords more complex and contextually grounded engagement with speakers’ own orientations to dichotomous systems. It is from this perspective that contributors identify a number of diverging conceptualizations of binaries—including those that are non-mutually exclusive, those that liberate in the same moment that they constrain, those that are imposed implicitly by researchers, and those that recontextualize familiar divisions with innovative meanings. With each chapter having a perspective on locally salient linguistic practices that help constitute gender and sexuality in marginalized communities, what the contributions to Queer Excursions together demonstrate is that researchers must be careful to avoid the assumption that our own preconceptions about binary social structures will be shared by the communities we study.
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La « face cachée du genre » renvoie à la façon dont le langage continue à être dans les études de genre un objet presque invisible. Alors que les travaux des historien-ne-s, des littéraires, des philosophes, des sociologues, des anthropologues et des politistes sont largement intégrés dans le domaine des études de genre, on constate la quasi-absence des recherches linguistiques dans ce champ qui connaît depuis quelques années un véritable essor au sein des sciences sociales.Ce livre se propose de combler ce vide en renouvelant les débats autour du langage en tant qu’outil de construction du genre, de reproduction des inégalités de sexes et de lutte contre la domination masculine.À partir de la diversité des données, des contextes et des cadres théoriques mobilisés, les textes recueillis dans ce volume interrogent les rapports entre genre, langage et pouvoir, en convoquant plusieurs champs disciplinaires tels que la linguistique, la sociologie et les sciences politiques. Comment penser la capacité des individus d’agir sur le genre à travers le langage ? Telle est la question à laquelle cet ouvrage essaie de répondre. Avec une Postface de Judith Butler.
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« La réflexion sur les dynamiques sociolangagières de l'espace algérois amorcée par des chercheurs algériens, depuis quelques années, offre la possibilité de confronter les concepts de la sociolinguistique urbaine à la spécificité du terrain algérien. Elle permet également, et cela pour la première fois, d'aborder la question des tensions socio-spatiales qui traversent la société algérienne, au vu des grands bouleversements sociaux, économiques et urbanistiques qu'elle est en train de vivre. C'est dans ce contexte scientifique et social qu'interviennent les chercheurs algériens dans cet ouvrage, avec comme mise en exergue les contributions apportées par d'autres chercheurs sur d'autres terrains dits populaires. »--Quatrième de couverture.
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L'objectif de cet ouvrage est d'examiner les liens complexes entre langage, genre et sexualité. En adoptant un positionnement résolument critique, qui met l'accent sur les aspects historique, politique et social des pratiques langagières, cet ouvrage part de l'idée que le genre et l'identité sexuelle sont avant tout des constructions sociales et idéologiques qui trouvent une forme de matérialité, entre autres, dans les discours et les pratiques sociales. Nous croyons que ces processus langagiers participent à la formation des différences et des inégalités - sans toutefois en être l'unique cause -, qu'ils contribuent à la réification des catégories au même titre qu'ils permettent d'en créer de nouvelles.--Résumé de l'éditeur.
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