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This article analyses gendered discourses of development in rural North India, and addresses the usefulness of recent scholarship on development as ‘discourse’ for understanding connections between development and subjectivity. This scholarship is an excellent point of departure for exploring the contradictions inherent in the institutionalization of economic development and the global reach of its discourses, but it has focused primarily upon development as discourse at official sites of deployment, while paying less attention to how specific discourses and processes of development are appropriated by those constituted as beneficiaries of development. The under-theorization of this aspect has meant that the range of processes through which development projects may encourage new subject positions are poorly understood. By investigating what some women in rural Kumaon have made of their own development, this article contributes to emerging scholarship on development and subjectivity with an ethnographic analysis of the polysemic enthusiasm for development expressed by some of its ‘beneficiaries’.
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Le volume présente et commente quatre récits de la création du monde enregistrés en langue innu par l'auteur, anthropologue réputé, à l'été 1970, sur la Basse-Côte-Nord. La parenté entre ces récits et les diverses cosmologies eurasiennes est soulignée en conclusion. [SDM].
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Cet article, qui se situe dans l’ensemble des discours sur les droits des autochtones, explore de façon spécifique le sujet du rapport des femmes à la territorialité. En utilisant comme étude de cas les cultures wabanakies de la côte Est, l’auteure réexamine de manière critique les documents historiques pour analyser le rapport des femmes au « lieu » à travers leur relation à leur environnement et elle étudie comment le contexte de cette relation a été transformé par les processus de colonisation. Puisque ce texte s’insère dans le large champ des discours sur les droits autochtones, il soulève des questions importantes sur la position des femmes autochtones dans les processus actuels de reconnaissance des droits et des titres, non seulement comme participantes actuelles mais aussi comme acteurs historiques.