Votre recherche
Résultats 4 ressources
-
Intersectional Pedagogy explores best practices for effective teaching and learning about intersections of identity as informed by intersectional theory. Formatted in three easy-to-follow sections, this collection explores the pedagogy of intersectionality to address lived experiences that result from privileged and oppressed identities. After an initial overview of intersectional foundations and theory, the collection offers classroom strategies and approaches for teaching and learning about intersectionality and social justice. With contributions from scholars in education, psychology, sociology and women’s studies, Intersectional Pedagogy include a range of disciplinary perspectives and evidence-based pedagogy.
-
"Sexe" est l'un des mots de la langue française que les gens sans distinction de classe, de religion, d'apparence ou de profession, utilisent avec grand intérêt, qu'ils soient accoudés au zinc d'un bistrot ou à la paillasse d'un laboratoire de biologie moléculaire. Deux mises en scène distinctes, sociale ou scientifique ; deux scénarios différents : d'un côté, les histoires d'amour ou d'imaginaire sexuel, de l'autre, les recherches biologiques. Sous ce mot de "sexe", notre langue, si riche, produit une polysémie bien fâcheuse. L'ambition de ce volume, qui rassemble les contributions de chercheurs et chercheuses en sciences de la vie et en sciences humaines et sociales est de faire le point sur les connaissances concernant le sexe biologique et ses variations, dont on sait désormais qu'il ne permet pas de séparer les individus en deux catégories bien distinctes. Ce livre veut aussi évaluer l'impact du genre sur le développement du corps des êtres sexués et sur la construction de leur identité. Enfin, il cherche à apprécier dans quelle mesure les croyances liées au genre (bicatégorisation mâle-femelle stricte, supériorité masculine) ont pu influencer les recherches menées sur le sexe biologique. Et les témoignages de personnes intersexes et transgenres apportent sur la question de l'identité sexuée un éclairage complémentaire qui bouscule les "réponses" que donnent le plus souvent la médecine et le droit.
-
In this ground-breaking new work, Dan Goodley makes the case for a novel, distinct, intellectual, and political project – dis/ability studies – an orientation that might encourage us to think again about the phenomena of disability and ability. Drawing on a range of interdisciplinary areas, including sociology, psychology, education, policy and cultural studies, this much needed text takes the most topical and important issues in critical disability theory, and pushes them into new theoretical territory. Goodley argues that we are entering a time of dis/ability studies, when both categories of disability and ability require expanding upon as a response to the global politics of neoliberal capitalism. Divided into two parts, the first section traces the dual processes of ableism and disablism, suggesting that one cannot exist without the other, and makes the case for a research-driven and intersectional analysis of dis/ability. The second section applies this new analytical framework to a range of critical topics, including: The biopolitics of dis/ability and debility Inclusive education Psychopathology Markets, communities and civil society. Dis/ability Studies provides much needed depth, texture and analysis in this emerging discipline. This accessible text will appeal to students and researchers of disability across a range of disciplines, as well as disability activists, policymakers, and practitioners working directly with disabled people.
-
Test de préjugés inconscients