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In the spring 1993 issue of The Sciences, Brown University geneticist Anne Fausto-Sterling, citing the work of John Money, indicates that approximately four percent of the population is, to some degree, intersexual: they either possess physical characteristics of both officially recognized sexes or they have chromosomes which indicate a sex which are 'contradicted' by their physical appearance.1 In Toronto, the four percent figure translates into roughly 88,000 people. Yet little has been written about intersexuality, although its concerns often intersect with those of feminist and queer theory. This paper deals with feminist issues in patriarchal medicine and its relation(s) to intersexuality (and intersexuality's inherent ability to challenge arguments for the 'natural' basis of heterosexuality).
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À partir du suivi sociologique d'une expérience domotique portant sur quinze logements du secteur HLM, cette étude traite des conditions d'appropriation sociale d'une nouvelle technologie domestique. Après un exposé de la méthode de recueil des données, basée sur la réalisation de trois vagues ď entretiens - réparties sur trois ans - auprès des ménages du lotissement domotique, l'article présente les premiers résultats ainsi que les nouvelles pistes de recherche à approfondir lors de la troisième et dernière phase du suivi. L'analyse comparative des deux premières vagues d'entretiens a permis de noter la permanence des attentes et des attitudes des ménages à l'égard de la domotique mais aussi le caractère hétérogène et ambivalent de ces dernières. Des freins ď ordre socio-économique et socio-culturel à l'intégration sociale de la technique ont été identifiés. Ainsi, des liens se dessinent entre l'automatisation des tâches et certains éléments tels que le statut et l'identité de la femme, l'organisation et la hiérarchisation des activités domestiques, les pratiques de délégation et ď externalisation du travail domestique.
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Ce texte a pour objet les relations que les concepteurs d'appareils électroménagers établissent avec les pratiques domestiques au cours de leur travail. Il traite de la mise en forme des pratiques culinaires des femmes opérée par l'innovateur pour leur transmutation en opérations mécaniques d'appareils de cuisine. Divers processus par lesquels l'expérience pratique domestique est traduite pour être rendue lisible et façonnable dans le monde industriel sont ainsi mis en évidence. Puis on tente de montrer comment les activités domestiques sont prises en compte et reconfigurées dans le travail que fait l'innovateur sur les propriétés et les dispositifs des appareils offerts à la perception, à la réflexion et à la manipulation au cours de l'usage.
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Les idéaux féministes d'égalité formulés au cours des années 1970 et 1980 sont aujourd'hui confrontés à des discours divers qui pénètrent les groupes de femmes. D'une part, la vision des technocrates les incite à accepter des fonctions instrumentales en retour d'un financement considéré essentiel par plusieurs. La majorité des groupes en sont ainsi venus à offrir des services qui se situent dans le prolongement de ceux offerts par le réseau de la santé et des services sociaux. À travers ces ajustements, les groupes de femmes ne se définissent plus seulement comme des lieux de conscientisation et de résistance, mais bien comme des groupes communautaires travaillant, de concert avec d'autres groupes communautaires, à l'amélioration du bien-être collectif. Les discours savants portant sur le féminisme, sur les conditions de sa mise en oeuvre ou sur le rapport entre l'État et le communautaire rejoignent eux aussi les militantes et affectent de façons diverses le portrait qu'elles tracent de leurs pratiques. C'est cet ensemble complexe dans lequel des rapports de force se nouent quotidiennement que nous voulons décrire et analyser ici.
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Volatile Bodies demonstrates that the sexually specific body is socially constructed: biology or nature is not opposed to or in conflict with culture. Human biology is inherently social and has no pure or natural "origin" outside of culture. Being the raw material of social and cultural organization, it is "incomplete" and thus subject to the endless rewriting and social inscription that constitute all sign systems. Examining the theories of Freud, Lacan, Merleau-Ponty, Foucault, Deleuze, Derrida, etc. on the subject of the body, Elizabeth Grosz concludes that the body they theorize is male. These thinkers are not providing an account of "human" corporeality but of male corporeality. Grosz then turns to corporeal experiences unique to women--menstruation, pregnancy, childbirth, lactation, menopause. Her examination of female experience lays the groundwork for developing theories of sexed corporeality rather than merely rectifying flawed models of male theorists.
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This essay argues that the material conditions of capitalist patriarchal societies are more integrally linked to institutionalized heterosexuality than they are to gender. Building on the critical strategies of early feminist sociology through the articulation of a materialist feminist theoretical framework, the author provides a critique of contemporary sex-gender theory. She argues that the heterosexual imaginary in feminist sociological theories of gender conceals the operation of heterosexuality in structuring gender and closes off any critical analysis of heterosexuality as an organizing institution.... every sociological concept and thesis, as well as the overall patterning of these concepts and theses, is potentially open for reconsideration... With the emergence of feminist sociological theory, the critical emphases in sociology are strengthened by an insistence that sociological work be critical and change-oriented... in an intensely reflexive way towards sociology itself (Lengermann and Niebrugge-Brantley 1990:318). We must produce a political transformation of the key concepts, that is of the concepts which are strategic for us (Wittig 1992:30).
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In this innovative book, a well-known feminist and sociologist challenges our most basic assumptions about gender. Judith Lorber argues that gender is wholly a product of socialization, subject to human agency, organization, and interpretation, and that it is a social institution comparable to the economy, the family, and necessity of gender, she envisions a society structured for equality, where no gender, racial, ethnic, or social class group is allowed to monopolize positions of power.
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This paper outlines the main tenets of poststructuralism and considers how they are applied by practitioners of queer theory. Drawing on both Michel Foucault and Jacques Derrida, queer theory explores the ways in which homosexual subjectivity is at once produced and excluded within culture, both inside and outside its borders. This approach is contrasted with more sociological studies of sexuality (labeling theory, social constructionism). Whereas queer theory investigates the relations between heterosexuality and homosexuality, sociologists tend to examine homosexual identities and communities, paradoxically ignoring the social construction of heterosexuality. Poststructuralism can inform a sociological approach to sexuality by emphasizing the generative character of all sexual identities. A sociological study of sexuality which is informed by poststructuralism would examine the exclusions implicit in a heterosexual/homosexual opposition. In this process, bisexual and transgender identities can become viable cultural possibilities, and a broad-based political coalition established. Whereas mainstream sociology focuses on the ways in which homosexuals are outside social norms, and whereas queer theory exploits the ways in which this outside is already inside, this perspective suggests that a critical sexual politics seeks to move beyond an inside/outside model.
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Looks at some of the key issues raised by a tradition of social constructionist work on homosexuality, focusing on the nature of heterosexuality, heterosexual self-identification and the relationship between heterosexual sexual behavior and sexual identity. Political and theorectical importance of a sustained analysis of the functions and utility of heterosexuality; Impact of social constructionist theory on research relating to lesbians and gay men.