Votre recherche
Résultats 5 ressources
-
"WOMEN IN THE FINE ARTS FROM THE SEVENTH CENTURY B.C. TO THE TWENTIETH CENTURY" by Clara Erskine Clement is a historical account written in the early 20th century. The book surveys the contributions of women artists throughout history, spanning over two millennia and across multiple cultures. It aims to highlight women's roles and achievements in the fine arts, pointing out that many artists have been overlooked or forgotten despite their significant contributions. The opening of the book introduces the author's mission to gather information about women artists by reaching out to them directly, thus establishing a foundation of credibility and thoroughness for her work. Clement mentions that over a thousand women artists have been identified for this study, sharing intriguing fragments of history, such as those of ancient Greek and Roman women artist names and highlighting the cultural shifts that impacted their careers. It also critiques the lack of recorded contributions from women in the arts before the Renaissance, outlining the challenges they faced throughout different eras while paving the way for future generations of female artists. The opening sets the stage for a deeper exploration of women's artistic heritage in the following chapters. (This is an automatically generated summary.)
-
Le féminisme ou la mort est un essai dans lequel apparaît pour la première fois le mot "écoféminisme". Françoise d’Eaubonne montre que l’oppression patriarcale des femmes et l’exploitation capitaliste de la planète découlent des mêmes mécanismes de domination et doivent donc être combattues ensemble. Dans ce manifeste, elle invite à muter vers une nouvelle société fondée sur l’égalité hommes/femmes, des peuples et la préservation de la nature. Françoise d'Eaubonne (1920-2005) a cofondé le MLF. Sa vie et ses écrits sont marqués par ses nombreux engagements. Elle a été l'une des premières penseuses à articuler le lien théorique et politique entre écologie et féminisme.
-
La sexualité féminine est restée le “ continent noir ” de la psychanalyse. Celle-ci, en effet, ne pouvait que méconnaître cette autre, femme, qui déborde le cadrage de son champ théorique, la science du sujet qu’elle définit n’ayant pas interrogé sa soumission à des impératifs logiques masculins. Il fallait donc retraverser les textes où cette logique de l’un, du même, se systématise comme telle. Relire, et réinterpréter, Platon, pour repérer comment s’y déterminent les métaphores qui véhiculeront désormais le sens. Suivre le développement de cette histoire, de la théorie, et re-marquer où et comment l’autre – femme – se trouve exclue de la production du discours, en assurant de sa plasticité silencieuse le sol, la relance, et la limite. Un spéculum a été introduit dans le volume pour en altérer l’économie. Ce praticable déjouant le montage de la représentation selon des paramètres masculins. Non pour quelque nouveau spectacle. Rien, alors, à voir en plus ? Mais que, d’un tact difficilement identifiable dans son fluide et inappropriable dans sa touche, “ Dieu ” rouvre des chemins dans un langage qui la connote comme châtrée, interdite de parole, et un certain sens – aussi de l’histoire – s’en trouvera soumis à une distorsion inouïe. La/une femme jamais ne se re(n)ferme en un volume. Luce Irigaray
-
Our hidden heritage: five centuries of women artists unearths an unheralded legacy of art treasures by women artists. THrough individual biographies, the lives and work of twenty-two women artists are authoritatively described by Eleanor Tufts. These exciting portrayals provide new insights into the lives and works, the frustrations and successes of these talented women, as well as into their relationships with their contemporaries, husbands, freinds and families. Over 125 full-page reproductions of their works from major collections throughout the world demonstrate the variety and enduring quality of their art. Their lives and their work were as diverse as their cultures and their times.