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Depuis une perspective située, cette investigation en travail social documente la négociation de modifications à apporter aux représentations culturelles des familles LGBTQ+ circulant dans l’espace public québécois, par quatre parents LGBTQ+ et l’étudiante-chercheure. L’exercice, sous forme de focus group, avait pour but de favoriser l’échange et de créer de nouvelles images pouvant leur sembler plus justes en fonction de leurs propres expériences de parentalité. La démarche visait également à répondre à la question suivante : quelle forme de reconnaissance est recherchée par les parents LGBTQ+ montréalais, et de quelle manière? Elle s’inscrit dans les théories de la justice, où la reconnaissance est un élément clé à la pleine participation des individus et des collectivités dans leur société. Une analyse du contenu thématique, émergeant des réflexions des participants-es au focus group, recense trois statuts subordonnés (selon Nancy Fraser) auxquels les parents LGBTQ+ font face. Il s’agit de statuts liés au projet national québécois, au sexisme et au genrisme, et à la famille naturelle. De plus, l’attention portée aux interactions des parents permet d’observer le souci à autrui prenant place au sein de leurs échanges, à la lumière des quatre phases du care de Tronto et des perspectives de Ricoeur sur la reconnaissance. La quête de reconnaissance est donc exposée non seulement comme une lutte personnelle, mais aussi telle une démarche démontrant l’attention à soi et à l’autre. Cette observation va à l’encontre de certaines représentations culturelles rencontrées où les parents LGBTQ+ sembleraient davantage préoccupés par leurs propres désirs, besoins et droits, que ceux de leur entourage, incluant leurs enfants et leurs pairs marginalisés. Cette recherche qualitative à caractère exploratoire a recours à l’illustration pour interpeller le public ciblé, éliciter les données, développer l’analyse, présenter les matériaux et uniformiser le travail. Les limites observées sont liées au petit échantillonnage comme au caractère artificiel (initié par l’étudiante) du processus de recherche de reconnaissance en groupe. Des recherches ultérieures auprès d’enfants et d’adolescents de parents LGBTQ+, ou encore auprès d’autres groupes minoritaires pourraient mettre en corrélation et solidifier les données mises de l’avant. _____________________________________________________________________________ MOTS-CLÉS DE L’AUTEUR : reconnaissance, parentalité, homoparentalité, transparentalité, pluriparentalité, LGBTQ+, queer, care, justice, Fraser, Tronto, Ricoeur, féminisme, bande dessinée, illustration, représentations culturelles, famille, travail social.
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"La politique internationale est un monde d'hommes », disait en 1988 la féministe étatsunienne Ann Tickner, théoricienne des relations internationales. Il semble que cette constatation soit toujours d'actualité quelque trente années plus tard. Dès la création de la première chaire de recherche dans ce domaine, en 1919, c'est une vision masculine et occidentale du monde qui a prédominé. Les choses sont en train de changer, lentement, avec la place de plus en plus grande que prennent divers groupes de femmes au sein des facultés universitaires et des instances de pouvoir, et ce, partout dans le monde.Cet ouvrage au pari ambitieux - relevé avec brio - présente la variété et la richesse méthodologique et théorique des perspectives féministes sur les relations internationales, qui déconstruisent un certain récit conservateur de la discipline et offrent une vision approfondie des débats internationaux. Vingt-neuf chercheuses et deux chercheurs d'une douzaine de pays, associés à une vingtaine d'institutions, proposent des contributions sur la gouvernance mondiale, l'économie politique, la sécurité internationale et les mouvements transnationaux dans leur imbrication avec le genre, l'hétéronormativité, le racisme systémique, le colonialisme, les enjeux autochtones ou l'immigration."-- Fourni par l'éditeur.
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In this collection, scholars and practitioners reflect on the most appropriate interventions to create a more inclusive labour market for all. They explore the economic case for diversity and diversity management strategies, finding that diversity and inclusion must go hand in hand. The book also sheds light on the policy dilemma between respecting individuals and countering structural inequalities, which often requires categorization into groups. The authors remind us that there is diversity within diversity: not everyone receiving the same label has the same needs. The book covers a range of issues including gender equality and mainstreaming, migration and ethnic diversity, racism, violence against LGBTI people and age discrimination. It is thus a rich source of inspiration for anyone wishing to move towards greater justice in the labour market.
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Camille Toffoli croit que les serveuses de diners, les chanteuses country, les sad girls et les championnes de rodéo ont quelque chose de fondamental à nous apprendre sur les rapports de genre et les privilèges de classe. Filles corsaires construit une pensée qui a les deux pieds dans la vie, qui jette son dévolu sur les figures oubliées et les angles morts d’un certain féminisme universitaire. Pourquoi le célibat volontaire, l’autonomie sexuelle et la non-maternité sont-ils toujours frappés de suspicion ? L’amitié peut-elle réellement lutter contre l’hétéronormativité ? Comment penser une politique de la solitude ? L’autrice investigue ces questions, et bien d’autres, à travers une série de portraits où les anecdotes côtoient les réflexions philosophiques. Une éthique féministe inconfortable qui se déploie quelque part entre les journées de travail en librairie, les soirées karaokés et les brunchs deux oeufs-bacon.
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Shows how reproductive justice organizations' collaborative work across racial lines provides a compelling model for other groups to successfully influence change Patricia Zavella experienced firsthand the trials and judgments imposed on a working professional mother of color: her own commitment to academia was questioned during her pregnancy, as she was shamed for having children "too young." And when she finally achieved her professorship, she felt out of place as one of the few female faculty members with children. These experiences sparked Zavella's interest in the movement for reproductive justice. In this book, she draws on five years of ethnographic research to explore collaborations among women of color engaged in reproductive justice activism. While there are numerous organizations focused on reproductive justice, most are racially specific, such as the National Asian Pacific American Women's Forum and Black Women for Wellness. Yet Zavella reveals that many of these organizations have built coalitions among themselves, sharing resources and supporting each other through different campaigns and struggles. While the coalitions are often regional-or even national-the organizations themselves remain racially or ethnically specific, presenting unique challenges and opportunities for the women involved. Zavella argues that these organizations provide a compelling model for negotiating across differences within constituencies. In the context of the war on women's reproductive rights and its disproportionate effect on women of color, and increased legal violence toward immigrants, The Movement for Reproductive Justice demonstrates that a truly intersectional movement built on grassroots organizing, culture shift work, and policy advocating can offer visions of strength, resiliency, and dignity for all.
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Résumé Cet article retrace les jalons historiques ayant mené à l’institutionnalisation de l’homoparenté au Québec et met en lumière la synergie entre les revendications d’associations gaies et lesbiennes et les interventions étatiques de l’appareil gouvernemental. La décriminalisation de l’homosexualité au Canada en 1969, puis l’ajout de l’orientation sexuelle comme motif illicite de discrimination dans la Charte québécoise des droits et libertés en 1977 ont posé les bases juridiques sur lesquelles s’est ancrée la reconnaissance des couples de même sexe et des familles homoparentales aux tournants du nouveau millénaire. Les stratégies de mobilisation déployées par les groupes militants se sont alors inscrites dans les filières institutionnelles de l’action publique, à la rencontre des interventions progressistes de l’État québécois. L’analyse rétrospective de cette lutte offre une meilleure compréhension de la transformation des représentations familiales contemporaines et des débats actuels en matière de filiation.
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Le 18 août dernier, nous avons soumis au Ministère de l’Immigration, de la Diversité et de l’Inclusion (MIDI) un projet en réponse à l’appel pour réaliser une Consultation sur le racisme systémique afin que la Commission tienne notamment compte de l’intersection entre le racisme et les LGBTphobies dans ses consultations. Notre proposition a été acceptée selon le premier mandat qui avait été choisi par le ministère. En dépit de l’évolution de ce dernier, le Conseil québécois LGBT a souhaité poursuivre la mission qu’il s’était donnée à savoir mener une consultation sur le racisme systémique en lien avec les communautés LGBTQ+. Ce document en est la synthèse. Ainsi, pour la réalisation du présent rapport, nous avons recueilli 25 témoignages individuels. Toutes les personnes interviewées ont été victimes de racisme, certaines après avoir été témoin et être intervenues. Les 25 personnes entendues font partie de la communauté LGBTQ+ et sont racisées. Autant que faire se peut, nous avons essayé de recevoir des personnes représentant une grande diversité d’identités de genres et des sexualités. Sur la totalité des témoignages, nous avons donc pu nous entretenir avec des personnes s'identifiant comme lesbiennes, trans, bisexuelles, queers, gaies, studs ou encore pansexuelles.
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Avec Homo Inc.orporated, Sam Bourcier poursuit la réflexion menée dans la trilogie des Queer Zones. Mariage, procréation, travail, patrie, les gais et les lesbiennes ont basculé dans la sphère de la reproduction et de la production. Que reste-t-il du sujet politique LGBT lorsqu'il est défini par le droit et le management de la diversité ? Pas grand-chose. Raison pour laquelle les queers et les transféministes se mobilisent pour un agenda de redistribution économique et de justice sociale plus large que la simple demande d'égalité et d'intégration. Homo Inc.orporated propose une critique radicale de l'homonationalisme et des politiques de l'égalité des droits. C'est aussi une boîte à outils pour lutter contre le néolibéralisme, avec une réflexion et de nouveaux moyens d'action sur les politiques du savoir à l'université, le genre comme travail, la grève du genre sans oublier le gender fucking !
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The Revolution Starts at Home is as urgently needed today as when it was first published. This watershed collection breaks the dangerous silence surrounding the “secret” of intimate violence within social justice circles. Just as importantly, it provides practical strategies for dealing with abuse and creating safety without relying on the coercive power of the state. It offers life-saving alternatives for survivors, while building a movement where no one is left behind.
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Ce nouveau format de publication tend vers le livre d’artistes et illustres autant les postures féministes que ces privilèges. Postures & Privilèges, voilà un thème qui s’impose. Parce que les oppressions sont multiples; parce que les féminismes sont pluriels. Parce que les luttes tirent précisément leur force et leur vitalité de cette diversité d’expériences, de points de vue et de positionnements théoriques dans lesquels chaque féministe se construit. Et parce qu’en étant plurielles, on peut être allié.e.s et solidaires, veut-on espérer. *** FéminÉtudes est une revue étudiante, féministe et multidisciplinaire. La revue est née en 1995 de l’initiative d’étudiantes féministes dans l’intérêt de partager leurs recherches et de créer un groupe affinitaire. La revue est dirigée par des collectifs de rédaction bénévoles et autogérés, et soutenue par l’Institut de Recherches en Études Féministes (IREF) de l’Université du Québec à Montréal. Au fil des ans, FéminÉtudes a réussi à se bâtir une réputation et une légitimité dans le champ de la recherche en études féministes, tout en offrant une tribune au travaux et aux réflexions de dizaines d’étudiant.e.s. Au-delà de la recherche, c’est également pour l’avancement des luttes féministes que FéminÉtudes souhaite continuer à grandir.
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An ethnographic exploration of sexual orientation and gender identity (SOGI) refugee claimants' experiences of navigating the complex discourses, protocols, practices and personnel of Canada's refugee determination system. "How do I prove I'm gay?" This is the central question for many refugee claimants who are claiming asylum on the basis of sexual orientation persecution. But what are the inherent challenges in obtaining this proof? How is the system that assesses this predicated upon homonormative frameworks and nervous borders? What is the impact of gender, race and class? What is an `authentic' sexual or gender identity and how can it be performed? Real Queer? is an ethnographic examination of the Canadian refugee apparatus analysing the social, cultural, political and affective dimensions of a legal and bureaucratic process predicated on separating the `authentic' from the `bogus' LGBT refugee. Through interviews, conversations and participant observation with various participants ranging from refugee claimants to their lawyers, Refugee Protection Division staff and local support group workers, it reveals the ways in which sexuality simultaneously disrupts and is folded into the nation-state's dynamic modes of gate-keeping, citizenship and identity-making, and the uneven effects of these discourses and practices on this category of transnational migrants
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Sexuality education in Australian schools continues to struggle in its ability and willingness to address many of the broader social issues associated with sexuality, such as the needs of gay, lesbian, bisexual, transgendered, intersex and queer (GLBTIQ) students. Studies involving teachers have demonstrated that a reticence on their part to teach GLBTIQ-inclusive sexuality education is driven by a lack of training in handling ‘sensitive’ issues, a fear of backlash and confusion over their obligations under relevant departmental policies. This reticence may, in part at least, stem from a commonly held inference that the inclusion of queer sexualities is inherently ‘controversial’. There appears to be a tendency for curricula and government directives to ‘juggle’ principles of social justice for marginalised sexualities with ‘risk management’ policies, which seek to screen course content for potential ‘controversy’. Much of this controversy has its roots in the language and rhetoric used to describe and discuss issues dealt with in sexuality education curricula. The paper demonstrates, through the process of ‘languaging’, how the language and rhetoric of controversy and sexuality can be exposed so that they may be better addressed through policy and government directives.
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Europe has long been regarded as a unique place for the promotion and furthering of LGBT rights. This important and compelling study investigates the alleged uniqueness and its ties to a relatively long history of LGBT and queer movements in the region. Contributors argue that LGBT movements were inspired by specific ideas about European democratic values and a responsibility towards human rights, and that they sought to realize these on the ground through activism, often crossing borders to foster a wider movement. In making this argument, they discuss the 'idea of Europe' as it relates to LGBT rights, the history of European LGBT movements, the role of European institutions in adopting LGBT policies, and the construction of European 'others' in this process.
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À l’occasion du vingtième anniversaire de l’entrée en vigueur du Code civil du Québec – événement symbolique d’importance – , il est apparu opportun d’amorcer une réflexion sur « les oubliés du Code civil », c’est-à-dire des notions qui évoluent en marge de l’œuvre codificatrice. Cet ouvrage a pour objet de faire la lumière sur certaines de ces notions dans une perspective dynamique. Ainsi, autour des principales divisions du Code civil – le droit des personnes, le droit de la famille, le droit des biens et le droit des obligations -, les auteurs offrent leurs réflexions et nourrissent un débat fertile et salutaire sur l’évolution du droit civil au Québec. Préface de Louis LeBel, juge à la Cour suprême du Canada de 2000 à 2014.
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Select all Front Matter (pp. i-vi) Front Matter (pp. i-vi) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.1 Table of Contents (pp. vii-viii) Table of Contents (pp. vii-viii) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.2 Acknowledgments (pp. ix-xii) Acknowledgments (pp. ix-xii) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.3 Textual Description of the Cover Art (pp. xiii-xvi) Textual Description of the Cover Art (pp. xiii-xvi) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.4 Introduction: Imagined Futures (pp. 1-24) Introduction: Imagined Futures (pp. 1-24) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.5 I have never consulted a seer or psychic; I have never asked a fortune-teller for her crystal ball. No one has searched my tea leaves for answers or my stars for omens, and my palms remain unread. But people have been telling my future for years. Of fortune cookies and tarot cards they have no need: my wheelchair, burn scars, and gnarled hands apparently tell them all they need to know. My future is written on my body. In 1995, six months after the fire, my doctor suggested that my thoughts of graduate school were premature, if not misguided. He... 1 Time for Disability Studies and a Future for Crips (pp. 25-46) 1 Time for Disability Studies and a Future for Crips (pp. 25-46) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.6 What would it mean to explore disability in time or to articulate “crip time”? Temporal categories are already commonly used in formulations of disability; one aspect of cripping time might simply be to map the extent to which we conceptualize disability in temporal terms. The medical field in particular has a long tradition of describing disability in reference to time. “Chronic” fatigue, “intermittent” symptoms, and “constant” pain are each ways of defining illness and disability in and through time; they describe disability in terms of duration. “Frequency,” “incidence,” “occurrence,” “relapse,” “remission”: these, too, are the time frames of symptoms, illness,... 2 At the Same Time, Out of Time: Ashley X (pp. 47-68) 2 At the Same Time, Out of Time: Ashley X (pp. 47-68) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.7 In thinking about crip futurity, I find myself haunted by Ashley X. Born in 1997, the girl known as Ashley X was diagnosed with “static encephalopathy” a few months after her birth. “In the ensuing years,” doctors note, “her development never progressed beyond that of an infant,” and her doctors held no hope that her cognitive or neurological baseline would improve.¹ “At the age of 6 years, she [could] not sit up, ambulate, or use language.”² Concerned about their daughter’s long-term future, Ashley’s parents met with doctors in 2004 to discuss the potential effects of puberty and physical growth on... 3 Debating Feminist Futures: Slippery Slopes, Cultural Anxiety, and the Case of the Deaf Lesbians (pp. 69-85) 3 Debating Feminist Futures: Slippery Slopes, Cultural Anxiety, and the Case of the Deaf Lesbians (pp. 69-85) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.8 The pervasiveness of prenatal testing, and especially its acceptance as part of the standard of care for pregnant women, casts women as responsible for their future children’s able-bodiedness/able-mindedness; prospective parents are urged to take advantage of these services so as to avoid burdening their future children with any disabilities.¹ This notion of “burdening” children finds an echo in the debate over same-sex marriage, with LGBT couples cast as selfish parents, placing their own desires over the physical and mental health of their children (and, by extension, of all children). Moreover, according to Timothy Dailey of the Family Research Council, homosexual... 4 A Future for Whom? Passing on Billboard Liberation (pp. 86-102) 4 A Future for Whom? Passing on Billboard Liberation (pp. 86-102) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.9 “Super man,” the billboard exclaims, the unfamiliar gap between the two words emphasizing both the noun and its adjective. Below this phrase is the word “STRENGTH,” followed by the imperative “Pass It On.” At the bottom, in small print, runs the name and web address of the organization behind this public relations campaign: Values.com/Foundation for a Better Life. The “super man” referenced in the caption is, of course, the late Christopher Reeve, the white actor who starred in a series ofSupermanfilms in the 1980s before becoming a quadriplegic in a riding accident in 1995. A black-and-white photograph of... 5 The Cyborg and the Crip: Critical Encounters (pp. 103-128) 5 The Cyborg and the Crip: Critical Encounters (pp. 103-128) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.10 Controversy came quickly to the cyborg. In 1983,Socialist Reviewinvited several feminist theorists, among them Donna Haraway, “to write about the future of socialist feminism in the context of the early Reagan era.”¹ Haraway responded with “A Manifesto for Cyborgs,” framing the cyborg as a figure of feminist critique.² Her cyborg was a radical border-crosser, blurring the boundaries between human and animal, machine and organism, physical and non-physical.³ Such a cyborg, she argued, could “guide us to a more livable place,” an “elsewhere,” in which “people are not afraid of their joint kinship with animals and machines, not afraid... 6 Bodies of Nature: The Environmental Politics of Disability (pp. 129-148) 6 Bodies of Nature: The Environmental Politics of Disability (pp. 129-148) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.11 Although concern with the environment has long been an animating force in disability studies and activism, “environment” in this context typically refers to the built environment of buildings, sidewalks, and transportation technologies. Indeed, the social model of disability is premised on concern for the built environment, stressing that people are disabled not by their bodies but by their inaccessible environments. (The wheelchair user confronting a flight of steps is probably the most common illustration of this argument.) Yet the very pervasiveness of the social model has prevented disability studies from engaging with the wider environment of wilderness, parks, and nonhuman... 7 Accessible Futures, Future Coalitions (pp. 149-170) 7 Accessible Futures, Future Coalitions (pp. 149-170) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.12 When describing disability studies to my students, I often draw on Douglas Baynton’s insight that “disability is everywhere in history once you begin looking for it.”¹ For Baynton, “looking for it” entails not only recovering the stories of disabled people or tracing histories of disability discrimination but also exploring how notions of disability and able-mindedness/able-bodiedness have functioned in different contexts. Baynton issues his provocation to historians, but disability studies scholars in other fields have extended its reach, pushing their own colleagues to recognize disability as a category of analysis. Deeply influenced by and indebted to this work, I use this... Appendices (pp. 171-178) Appendices (pp. 171-178) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.13 Notes (pp. 179-224) Notes (pp. 179-224) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.14 Bibliography (pp. 225-252) Bibliography (pp. 225-252) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.15 Index (pp. 253-258) Index (pp. 253-258) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.16 Back Matter (pp. 259-259) Back Matter (pp. 259-259) https://www-jstor-org.proxy.bibliotheques.uqam.ca/stable/j.ctt16gz79x.17 Indiana University Press logo Front Matter Download XML Table of Contents Download XML Acknowledgments Download XML Textual Description of the Cover Art Download XML Introduction:: Imagined Futures Download XML Time for Disability Studies and a Future for Crips Download XML At the Same Time, Out of Time:: Ashley X Download XML Debating Feminist Futures:: Slippery Slopes, Cultural Anxiety, and the Case of the Deaf Lesbians Download XML A Future for Whom?: Passing on Billboard Liberation Download XML The Cyborg and the Crip:: Critical Encounters Download XML Bodies of Nature:: The Environmental Politics of Disability Download XML Accessible Futures, Future Coalitions Download XML Appendices Download XML Notes Download XML Bibliography Download XML Index Download XML Back Matter Download XML ABOUT US About JSTOR Mission and History JSTOR Labs JSTOR Daily News Webinars Careers EXPLORE CONTENT What's in JSTOR Advanced Search By Subject By Title Collections Publisher Images RESEARCH TOOLS Data for Research The JSTOR Understanding Series Constellate HELP CENTER Get Support Get Access LibGuides Research Basics Contact Us For Librarians For Publishers Teaching Resources JSTOR is part of ITHAKA, a not-for-profit organization helping the academic community use digital technologies to preserve the scholarly record and to advance research and teaching in sustainable ways.©2000–2024 ITHAKA. All Rights Reserved. JSTOR®, the JSTOR logo, JPASS®, Artstor®, Reveal Digital™ and ITHAKA® are registered trademarks of ITHAKA. Terms & Conditions of Use Privacy Policy Accessibility Cookie Policy Cookie Settings Description In Feminist, Queer, Crip Alison Kafer imagines a different future for disability and disabled bodies. Challenging the ways in which ideas about the future and time have been deployed in the service of compulsory able-bodiedness and able-mindedness, Kafer rejects the idea of disability as a pre-determined limit. She juxtaposes theories, movements, and identities such as environmental justice, reproductive justice, cyborg theory, transgender politics, and disability that are typically discussed in isolation and envisions new possibilities for crip futures and feminist/queer/crip alliances. This bold book goes against the grain of normalization and promotes a political framework for a more just world.
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Porno? Chic! examines the relationship between the proliferation of pornography and sexualised culture in the West and social and cultural trends which have advanced the rights of women and homosexuals. Brian McNair addresses this relationship with an analysis of trends in sexualised culture since 2002 linked to a transnational analysis of change in sexual politics and sex/gender relations in a range of societies, from the sexually liberalised societies of advanced capitalism to those in which women and homosexuals remain tightly controlled by authoritarian, patriarchal regimes. In this accessible, jargon-free book, Brian McNair examines why those societies in which sexualised culture is the most liberalised and pervasive are also those in which the socio-economic and political rights of women and homosexuals have advanced the most.
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L’article problématise la circulation de l’« identité homosexuelle » dans l’entre-deux de l’Occident et de l’Afrique. À partir de l’exemple camerounais, il montre comment des « tensions postcoloniales » parasitent le débat autour de l’homosexualité en se cristallisant notamment sur l’affrontement symbolique entre ordres moraux opposés. Au-delà des identifications sexuelles, l’analyse aborde aussi la situation des individus qui tentent par la migration d’échapper au régime de contrainte camerounais et se retrouvent dans la posture de « réfugié (homo)sexuel » en France, sans que pour autant la question de leur « identité » sexuelle soit « résolue ».
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Successivement condamnées par la religion, criminalisées par le droit pénal et finalement médicalisées, les minorités sexuelles ont subi une forte répression institutionnelle. Depuis, les luttes des mouvements gais et lesbiens ont conduit, dans certains pays, à la reconnaissance des droits des homosexuels au mariage et à la parentalité. Toutefois, l’homosexualité est encore trop souvent perçue comme une menace à la tradition et à l’ordre « naturel ». Réunissant les contributions de chercheurs en sociologie, en philosophie, en criminologie, en histoire, en anthropologie, en sexologie et en travail social, cet ouvrage porte sur les multiples modes de régulation institutionnelle et sociale des minorités sexuelles. Tout en exposant les différentes pratiques de répression employées par le passé, les auteurs traitent de sujets contemporains comme l’homophobie dans les écoles et l’homoparentalité. Soulevant des questions de justice sociale, ils rappellent que tous, gais et lesbiennes y compris, sont engagés dans le processus de régulation des minorités sexuelles.
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