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Dans des contextes sociaux souvent hostiles, les parents qui ont des enfants trans doivent prendre des décisions pour eux·elles concernant leur transition personnelle, sociale, légale et médicale. En plus d'être eux·elles aussi à risque de subir de la stigmatisation et de l'isolement, ces parents craignent que leurs enfants soient marginalisés·es ou qu'ils·elles subissent de la violence. Pourtant, peu de professionnels·les de la santé et des services sociaux du réseau public québécois sont formés·es ou sensibilisés·es aux besoins spécifiques des personnes trans et de leur entourage. À travers les récits de huit parents d'enfants trans, cette recherche vise donc à documenter le point de vue de ces parents en explorant leur trajectoire dans les services, en identifiant les ressources auxquelles ils·elles ont eu recours et en analysant les répercussions des services dans leur vie et dans l'accompagnement de leur enfant trans. L'analyse des récits repose sur des théories issues de la psychologie clinique, du féminisme et du travail social. Le concept de maltraitance théorique permet de questionner les discours tenus sur la transidentité au sein des services sociaux et de santé ainsi que les interventions qui en découlent. La perspective féministe favorise une analyse critique dans une perspective de construction des rapports sociaux de genre et l'approche narrative met de l'avant le sens que les parents attribuent à leur expérience dans les services en lien avec leur vie personnelle et familiale. Les données recueillies démontrent de grandes lacunes dans l'offre de services sociaux et de santé du réseau public : rareté des services, délais, outils conceptuels inadéquats et pratiques inappropriées. D'autre part, les services reçus ont des répercussions importantes sur la vie personnelle et familiale des parents, mais également sur l'accompagnement de leur enfant et de sa différence. À cet effet, il importe que tous·tes les professionnels·les adoptent des pratiques trans-affirmatives dans l'accompagnement de ces familles et prennent en compte le point de vue des parents dans l'élaboration des services et des politiques les concernant, eux·elles et leurs enfants trans. _____________________________________________________________________________ MOTS-CLÉS DE L’AUTEUR : parents d'enfants trans, services d'aide et d'intervention, féminisme, transféminisme, récits d'expérience, carte narrative, maltraitance théorique, pratique transaffirmative.
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Autoethnography is an ideal method to study the ‘feminist I’. Through personal stories, the author reflects on how feminists negotiate agency and the effect this has on one's political sensibilities. Speaking about oneself transforms into stories of political responsibility - a key issue for feminists who function as cultural mediators.
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To the Western eye, there is something jarringly incongruous, even shocking, about the image of a six-year-old girl being held down by loving relatives so that her genitals can be cut. Yet two million girls experience this each year. Most Westerners, upon learning of the practice of female circumcision, have responded with outrage; those committed to improving the status of women have gone beyond outrage to action by creating various programs for "eradicating" the practice. But few understand the real life complexities families face in deciding whether to follow the traditional practices or to take the risk of change. InThe Female Circumcision Controversy, Ellen Gruenbaum points out that Western outrage and Western efforts to stop genital mutilation often provoke a strong backlash from people in the countries where the practice is common. She looks at the validity of Western arguments against the practice. In doing so, she explores both outsider and insider perspectives on female circumcision, concentrating particularly on the complex attitudes of the individuals and groups who practice it and on indigenous efforts to end it. Gruenbaum finds that the criticisms of outsiders are frequently simplistic and fail to appreciate the diversity of cultural contexts, the complex meanings, and the conflicting responses to change. Drawing on over five years of fieldwork in Sudan, where the most severe forms of genital surgery are common, Gruenbaum shows that the practices of female circumcision are deeply embedded in Sudanese cultural traditions-in religious, moral, and aesthetic values, and in ideas about class, ethnicity, and gender. Her research illuminates both the resistance to and the acceptance of change. She shows that change is occurring as the result of economic and social developments, the influences of Islamic activists, the work of Sudanese health educators, and the efforts of educated African women. That does not mean that there is no role for outsiders, Gruenbaum asserts, and she offers suggestions for those who wish to help facilitate change. By presenting specific cultural contexts and human experiences with a deep knowledge of the tremendous variation of the practice and meaning of female circumcision, Gruenbaum provides an insightful analysis of the process of changing this complex, highly debated practice.