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Approches et analyses
  • Rapports sociaux de sexe
Type de ressource
  • Article de revue

Résultats 125 ressources

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Résumés
  • Dixon, Marlene. (2024). L’antiféminisme de gauche – un syndrome révisionniste. Revue PréfiX, 1(1). https://revues.uqam.ca/prefix/revue-prefix/lantifeminisme-de-gauche-un-syndrome-revisionniste/

    Même si la misogynie et les agressions sexuelles sont des problèmes bien connus et depuis longtemps dénoncés par des féministes militant dans les réseaux de gauche et d’extrême-gauche, les textes d’analyse sur l’antiféminisme de gauche restent relativement rares dans la vaste production d’études sur l’antiféminisme en général

    Consulter sur revues.uqam.ca
  • Abromaviciute, Jurgita et Carian, Emily K. (2022). The COVID-19 pandemic and the gender gap in newly created domains of household labor. Sociological Perspectives, 65(6), 1169‑1187. https://doi.org/10.1177/07311214221103268

    In this study, we draw on interview data from 62 matched different-sex, dual-career spouses raising young children to examine the mechanisms behind the gender gap in household labor during the COVID-19 pandemic. We argue that the pandemic represents a unique case of social uncertainty and an opportunity to observe how structural conditions shape the gendered division of household labor. We find that under the rapid social transformation imposed by the pandemic, gender serves as an anchor and orienting frame for couples with young children. We argue that the pandemic (1) expanded traditional gender expectations to new domains of household labor and (2) heightened the importance of gendered explanations for the division of labor that justified intra-couple inequality. Our findings suggest that the particular structural conditions that characterize different times of uncertainty work through slightly different mechanisms, yet produce the same outcome: gender inequality, with long-lasting and wide-ranging implications. © The Author(s) 2022.

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  • Danielsson, Erna et Eriksson, Kerstin. (2022). Women’s invisible work in disaster contexts: Gender norms in speech on women’s work after a forest fire in Sweden. Disasters, 46(1), 141‑161. https://doi.org/10.1111/disa.12464

    The aim of this study is to investigate what women do in disaster situations and how both men and women perceive and discuss the work of women. These patterns were evidenced in the stories that were told following the largest forest fire in the modern history of Sweden in July 2014. The study is based on 31 retrospective interviews with volunteers involved in combating the forest fire and concentrates on stories about the supportive work of women during this disaster. The results indicate that women were praised when they followed traditional norms but were denigrated when they performed what were viewed as male-coded tasks. The stories reveal norms concerning what a woman is and is not by focusing on women's age and clothing and by directly and indirectly questioning their abilities and authority. The norms are also rendered visible by the positive attention that women receive while describing doing what is expected of them

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  • Haney, Timothy J. et Barber, Kristen. (2022). The extreme gendering of COVID−19: Household tasks and division of labour satisfaction during the pandemic. Canadian Review of Sociology, 59(S1), 26‑47. https://doi.org/10.1111/cars.12391

    Depuis de nombreuses années, les chercheurs attirent notre attention sur l’écart entre les sexes dans le travail domestique. Même lorsque les femmes occupent un emploi rémunéré, elles effectuent néanmoins la majorité des tâches ménagères dans la plupart des pays riches. En même temps, les catastrophes et les crises révèlent et exacerbent les inégalités sociales existantes. Dans cet article, nous nous demandons : de quelle manière la pandémie de COVID-19 a-t-elle contribué à l’écart entre les sexes dans le travail domestique, y compris la garde des enfants ? Que pensent les femmes et les hommes de cet écart ? En utilisant les données de la série d’enquêtes Perspectives canadiennes (vague 3), menée par Statistique Canada trois mois après le début de la pandémie, nos analyses examinent la répartition des tâches qui a rendu le travail domestique extrêmement inégal pendant la COVID-19, les femmes étant dix fois plus susceptibles que les hommes de dire que la garde des enfants leur incombait principalement, par exemple. Pourtant, dans presque tous nos modèles, les femmes n’ont pas systématiquement déclaré être plus insatisfaites de la répartition des tâches domestiques au sein du foyer, ni n’ont été plus susceptibles que les hommes de dire que la division du travail domestique « s’est détériorée » pendant la COVID ; cependant, les parents ont eu l’impression qu’elle s’était détériorée. Nous examinons les conséquences de ces résultats sur la santé mentale des femmes, le travail rémunéré à long terme et le pouvoir interpersonnel, et nous nous demandons pourquoi nous ne constatons pas de baisse de la satisfaction des femmes à l'égard de cette division du travail. Ces résultats mettent en lumière l'inégalité des sexes et la famille comme piliers permanents du capitalisme, et la façon dont la résistance structurelle et interpersonnelle à la pandémie se fait particulièrement sentir aux dépens des femmes.

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  • Kirchberg, Irina. (2022). Une médiation de la musique au masculin ? Analyse des dispositifs numériques de médiation de la musique produits par les institutions musicales. Digital Studies/Le champ numérique. https://www.digitalstudies.org/article/id/8100/

    Dans le sillage de l’ouvrage dirigé par Octobre et Patureau (Octobre et Patureau 2018), cet article engage à une réflexion sur le traitement de la question du genre dans les dispositifs numériques de médiation produits par des organismes de diffusion et de production musicale. Les études en sociologie du travail artistique (Coulangeon et Ravet 2003 ; Buscatto 2007 ; Bousquet et al. 2018) ne cessent de montrer que l’ensemble des mondes de la musique, aussi bien classiques que jazz ou pop, est traversé par une double ségrégation genrée horizontale (répartition sexuée selon le type d’emploi) et verticale (moindre accès aux postes à responsabilités). On pourrait imaginer que les producteurs de dispositifs numériques de médiation de la musique, portant des valeurs de vivre-ensemble, d’inclusion sociale et d’agentivité (Perez-Roux et Montandon 2014 ; Carrel 2017), et conscients des effets normatifs et prescriptif des supports éducationnels (Octobre 2014), viennent questionner ces frontières. Le « dénombrement » et l’analyse de « cas » tirés du dépouillement systématique d’une centaine dispositifs numériques consultables en ligne et produits par des organismes de production et de diffusion musicale permettront de montrer que tel n’est pas le cas.

    Consulter sur www.digitalstudies.org
  • Clark, Serena, McGrane, Amy, Boyle, Neasa, Joksimovic, Natasha, Burke, Lydia, Rock, Nicole et Katriona O’ Sullivan. (2021). “You’re a teacher you’re a mother, you’re a worker”: Gender inequality during COVID‐19 in Ireland. Gender, Work and Organization, 28(4), 1352‑1362. https://doi.org/10.1111/gwao.12611

    The novel coronavirus (COVID‐19) was declared a global pandemic in March 2020. Unlike previous highly contagious diseases that brought the threat of global instability this century such as SARS‐CoV, Zika virus (ZIKV), Swine flu (H1N1), and the Avian flu (H5N1), COVID‐19 was unable to be contained. Global restrictions were implemented to curb the spread of the virus, which included but were not limited to the closure of all educational institutions and the advice to engage in remote working. This study aims to understand the experience of working mothers who managed work and home duties during the COVID‐19 pandemic in Ireland. Thirty working mothers were interviewed in this study, and qualitative analyses were conducted to gain insight into their work and family life during the restrictions. The findings of the analysis indicate that working mothers have been negatively impacted by COVID‐19 in relation to their psychological well‐being, experiences of negative emotions, and the redefinition of family dynamics, in which working mothers have adopted additional and disproportionate care burden. These findings are consistent with the current research arguing that COVID‐19 has highlighted an increase in the gender gap in domestic labor as well as the undermining of career advancement for working mothers.

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  • Curiel, Ochy et De Roo, Priscilla. (2021). Le féminisme décolonial en Abya Yala. Multitudes, 84(3), 78. https://doi.org/10.3917/mult.084.0078

    Les rapports sociaux de race, de genre, de sexe sont inextricablement mêlés : telle est une idée centrale du féminisme décolonial tel qu’il se déploie depuis Abya Yala, du nom que le peuple kuna donnait au continent américain. L’article situe l’importance de renommer les femmes et féministes d’origine autochtone, une manière de défaire les discours coloniaux (parfois tenus par des universitaires féministes) sur les pratiques de genre avant la colonialité/modernité. Ochy Curiel illustre cette idée à partir de l’expérience du GLEFAS (Groupe latino-américain de formation et d’action féministe) : le décolonial n’y est pas seulement une critique du savoir académique, il est profondément ancré dans des pratiques autogestionnaires de luttes anticapitalistes, dans le lesbianisme politique, dans la rue, dans les associations, dans les organisations communautaires.

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  • Daoud, Mona. (2021). Is vulnerability to climate change gendered? And how? Insights from Egypt. Regional Environmental Change, 21(2), 1‑11. https://doi.org/10.1007/s10113-021-01785-z

    La plupart des études sur le changement climatique ont tendance à minimiser la nature sexuée de la vulnérabilité. Au mieux, le genre est abordé en termes de binarité homme-femme, considérés comme des forces opposées plutôt que dans des relations variables d'interdépendance. Une telle construction peut aboutir à l'adoption de politiques et d'interventions culturellement inadaptées et aveugles au genre. En Égypte, pays très vulnérable au changement climatique, l'analyse sexuée de la vulnérabilité est presque inexistante. Cet article aborde cette importante lacune de la recherche en posant la question et en s'appuyant sur un contexte égyptien rural : « Comment les aspects relationnels sexués des moyens de subsistance des hommes et des femmes au sein du ménage et de la communauté influencent-ils la vulnérabilité au changement climatique ? ». Pour répondre à cette question, je m'appuie sur une analyse sexuée des relations sociales, encadrée par une compréhension des moyens de subsistance durables. Au cours de 16 mois de travail sur le terrain, j'ai utilisé plusieurs méthodes ethnographiques pour collecter des données dans deux villages à faible revenu culturellement et ethniquement divers en Égypte. Mon principal argument est que les expériences du changement climatique sont étroitement liées au genre et aux relations sociales plus larges au sein du ménage et de la communauté. Ces facteurs sont façonnés par des idéologies et des cultures locales genrées qui sont ancrées dans les relations conjugales, la parenté et la relation à l’environnement, comparées entre les deux villages. Dans cet article, je soutiens avec force que la vulnérabilité au changement climatique est fortement genrée et que, par conséquent, l’analyse de genre devrait être au cœur des discours, des politiques et des interventions sur le changement climatique.

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  • Hill, Christina, Namara, Charité, Orcaya, Jane, Bogrand, André et Sellwood, Scott A. (2021). Hidden in plain sight: Gender analysis of the environmental and social impact assessment of the East African crude oil pipeline. Impact Assessment and Project Appraisal, 39(3), 229‑239. https://doi.org/10.1080/14615517.2021.1904696

    Large-scale mining, oil, and gas projects can have a profound and negative affect on women’s rights and gender equality. Adverse impacts include the disruption of family and social life; the increased risks to health and safety, especially in terms of domestic and sexual violence; environmental degradation; as well as changing access to and control over land and livelihoods. These adverse impacts fall most heavily on women. This case study focused on the East African Crude Oil Pipeline (EACOP). It shows that conventional environmental and social impact assessment (ESIA) processes may not identify all potential adverse impacts on women, and can fail to analyse the implications of potential impacts on gender norms and gender power relations, leading to a downplaying of the significance of these impacts. The implications for women and girls’ health and safety resulting from the in-migration of large numbers of mostly men seeking project employment and other opportunities and increases in women’s unpaid care work are two potential adverse impacts the EACOP ESIA failed to identify. Strengthening gender analysis within the current suite of impact assessment tools and methodologies, particularly for extractive industries projects, is therefore urgently needed. © 2021 IAIA.

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  • Lesacher, Claire. (2021). Genre, rap et enjeux de la visibilité dans l’espace public des rappeuses à Montréal. Les Cahiers de la Société québécoise de recherche en musique, 22(1‑2), 137‑147. https://doi.org/10.7202/1102233ar

    Cet article, basé sur une enquête de terrain menée en 2011, à Montréal, porte sur les enjeux qui traversent la question de la présentation physique des rappeuses dans l’espace public. Au cours des entretiens, les rappeuses soulignent que les activités de médiatisation et de représentation sur scène impliquent de devoir composer avec des représentations situées de la féminité dans un contexte où les industries musicales et médiatiques favorisent leur visibilité d’abord en tant que femmes, ce qui a des effets sur leur reconnaissance/légitimité en tant qu’artiste. Cette étude jette un regard sur les processus qui s’organisent dans une activité rap majoritairement masculine, elle-même durablement évincée des espaces dominants de production et de médiatisation de la musique au Québec.

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  • Borgeaud-Garciandía, Natacha, Guimarães, Nadya Araujo et Hirata, Helena. (2020). Introduction: care aux Suds Quand le travail de care interroge les inégalités sociales. Revue internationale des études du développement, 242, 7‑36. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/8639783324

    Cet article introductif fait la lumière sur certains aspects de la production et de l’organisation du care dans des pays et régions dits « du Sud ». Partant d’une définition large du care, qui inclut ses dimensions sociales, politiques et éthiques, et des connaissances élaborées dans différents pays du Sud, trois thèmes centraux sont développés : le genre du care, les présences et carences de l’État, et les relations entre migrations et care. Ces thèmes sont sous-tendus par le rôle que jouent le care et sa distribution sociale sur les inégalités sociales et leur reproduction. L’article souligne à quel point nombre de travaux élaborés dans les Suds permettent d’interroger et d’enrichir la perspective du care et ses schémas explicatifs.

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  • Ceuterick, Maud. (2020). An affirmative look at a domesticity in crisis: Women, humour and domestic labour during the COVID-19 pandemic. Feminist Media Studies, 20(6), 896‑901. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1789396
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  • Craig, Lyn. (2020). Coronavirus, domestic labour and care: Gendered roles locked down. Journal of Sociology, 56(4), 684‑692. https://doi.org/10.1177/1440783320942413

    The Covid-19 pandemic turned daily lives upside down. Lockdowns and physical distancing meant hundreds of thousands of people switched to working from home, significantly blurring the temporal and spatial boundaries between paid work, domestic labour and caring for others. This article explores gender relations, and the division of employment, domestic labour and care, drawing on early results from an online survey, Work and Care in the Time of Covid-19, carried out between 7 May and 4 June 2020.

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  • Lynch, Kathleen, Ivancheva, Mariya, O’Flynn, Micheál, Keating, Kathryn et O’Connor, Monica. (2020). The care ceiling in higher education. Irish Educational Studies, 39(2), 157‑174. https://doi.org/10.1080/03323315.2020.1734044

    This study examines the impact of managerialist policies on care relations in higher education. It is based on a study of 10 higher education institutions in Ireland. The paper shows that a care-free worker model is ingrained in systems of performance appraisal, especially for academics in universities, and increasingly in the Institutes of Technology, although it also impacts on support staff in other professions and occupations. It assumes a life of boundary-less working hours and unhindered mobility. The market-informed tools of performance appraisal, especially audits and metrics, cannot measure essential care work because care is a process and disposition, not a product. Because it is not countable caring becomes invisible as do the people who do it. The managerial ideology of 'work--life balance' merely operates as a mask that conceals how over-working is normalised. There is no legitimate language to name over-working for the structural problem that it is. When work organisations disregard care commitments outside of work, and even within it, these are then repackaged and fed back to women/carers as personal problems and failures. The idealised care-free worker model operates as a care ceiling over women particularly; it is taken as given, even natural.

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  • Shen, Yang et Lai, Jiang. (2020). Labor market outcomes of professional women with two children after the one‐child policy in China. The Journal of Social Issues, 76(3), 632‑658. https://doi.org/10.1111/josi.12387

    Since the implementation of the two‐child policy in China in 2016, it is unclear how professional women's labor force outcomes and family commitments have changed. Using interviews with 26 professional women with two children in Shanghai, we examined their work–life transitions and labor market outcomes. We found that the overarching constraints the interviewees faced included a lack of institutional childcare support, low paternal participation and increased physical and cognitive childcare labor. The women also experienced different constraining and enabling factors, leading to four types of labor market outcomes: enhancement, rebound, interruption and stagnation. Most of the interviewees who experienced career upward mobility after giving birth to a second child were urban singleton daughters who received tremendous parental support. Some participants experienced career interruption due to a lack of social support. The state should ensure family‐friendly work environments and promote paternal participation to reduce women's work–life conflict and address gender inequality.

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  • Tannenbaum, Cara. (2020). Gender-based analysis using existing public health datasets. Canadian Journal of Public Health, 111(2), 151‑154. https://doi.org/10.17269/s41997-020-00302-9
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  • Cawston A. (2019). The feminist case against pornography: a review and re-evaluation. Inquiry (United Kingdom), 62(6), 624‑658. https://doi.org/10.1080/0020174X.2018.1487882

    Despite sustained feminist criticism, the production and consumption of pornography does not show signs of waning. Here, I offer a critical review of the existing feminist anti-pornography debate, arguing that it has largely failed to provide suitable grounds for a stable and comprehensive critique, instead often indirectly providing theoretical resources for pornography to reinvent itself. This is a product, in my view, of a misguided focus on the pornographic object. Feminist critics are better served, I argue, by redirecting their critical gaze towards the consumers of pornography, and, in particular, to the attitudes such consumption reflects. To that end, I introduce an alternative, attitudinal approach that enables criticism of pornography as a reflection of sexist attitudes, as well as for its role in concealing these attitudes.

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  • Sengupta, Sudeshna. (2019). Paid–unpaid work continuum of women: Home-based workers and self-employed women in the national capital region. Indian Journal of Labour Economics, 62(2), 265‑278. https://doi.org/10.1007/s41027-019-00176-7

    Women’s work is a continuum that intersperses productive work with reproductive work, unpaid work with paid work and all kinds of activities with leisure and self-care. She plans, manages and implements her work at home, often being responsible for all the three domains. Women from working-class families may seem to be making a “choice” in deciding the continuum, and delving deep, we find that it is more often a “coping mechanism” in “managing poverty” of all forms—income, time and opportunity. This paper explores how women’s organisation of work is influenced by the interplay of three institutions—State, market and family, and how gendered division of work is reproduced in the process. © 2019, Indian Society of Labour Economics.

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  • Bard, Christine. (2018). Insaisissable féminisme. Cités, 73(1), 19. https://doi.org/10.3917/cite.073.0019
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  • El-Alayli, Amani, Hansen-Brown, Ashley A. et Ceynar, Michelle. (2018). Dancing backwards in high heels: Female professors experience more work demands and special favor requests, particularly from academically entitled students. Sex Roles, 79(3‑4), 136‑150. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0872-6

    Although the number of U.S. female professors has risen steadily in recent years, female professors are still subject to different student expectations and treatment. Students continue to perceive and expect female professors to be more nurturing than male professors are. We examined whether students may consequently request more special favors from female professors. In a survey of professors (n = 88) across the United States, Study 1 found that female (versus male) professors reported getting more requests for standard work demands, special favors, and friendship behaviors, with the latter two mediating the professor gender effect on professors’ self-reported emotional labor. Study 2 utilized an experimental design using a fictitious female or male professor, with college student participants (n = 121) responding to a scenario in which a special favor request might be made of the professor. The results indicated that academically entitled students (i.e., those who feel deserving of success in college regardless of effort/performance) had stronger expectations that a female (versus male) professor would grant their special favor requests. Those expectations consequently increased students’ likelihood of making the requests and of exhibiting negative emotional and behavioral reactions to having those requests denied. This work highlights the extra burdens felt by female professors. We discuss possible moderators of these effects as well as the importance of developing strategies for preventing them. © 2017, Springer Science+Business Media, LLC, part of Springer Nature.

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