Votre recherche
Résultats 12 ressources
-
This article examines the polyvalence of racial(ised) representations in K-pop performances. The analysis of K-pop star CL’s (2013) song and video ‘Nappeun gijibae’ (‘The bad girl’) demonstrates how the artist projects an assertive femininity by embodying and localising the Bad Bitch: a sexually agentive figure of womanhood from US hip hop. CL’s use of African American English and conventionalised hip hop tropes helps resignify gijibae, a pejorative Korean term for women. By shifting between decontextualised styles invoking a different time and place, CL is able to build a kind of chronotopic capital that transforms fragmented styles into an empowered cosmopolitan femininity. However, although CL’s performance challenges Korean gendered norms in its use of local linguistic resources, her selective appropriations of US Black and Chicanx cultural signifiers reproduce narrow images of racialised femininities and reify a hierarchy of valuation along lines of gender and race.
-
La socialisation au féminisme par les médias est un sujet dont l’acuité se renforce depuis le hashtag MeToo. Dans ce contexte, nous montrerons comment certains médias ont pu participer à la socialisation politique au féminisme d’étudiant·es. En replaçant ces effets socialisateurs par rapport aux socialisations familiales et nationales et à l’expérience des violences sexistes, l’article met en évidence que certains médias ont pu agir comme un processus de transformation de dispositions incorporées en dispositions politique. Nous analyserons ensuite les usages politiques de médias en termes de participation et d’information : d’une part, les usages des comptes Instagram féministes ; d’autre part, les effets de la combinaison d’informations politiques généralistes par les réseaux sociaux et Internet aussi bien que la radio et la télévision. Ce dernier usage diversifié est le fait d’étudiant·es avec un capital culturel plus élevé qui se réfèrent davantage à l’histoire du mouvement féministe et de sa production théorique.
-
This article attempts to look into the fictional narrativization of women's significant and distinctive relationship with nature in Disney's Moana. Emphasizing the power and the unity of women and nature in Polynesian indigenous culture, Moana suggests that the destruction of nature results from exploitative and manipulative masculinity. Through ecofeminist perspectives, this essay observes that Moana offers critical views and promotes awareness of gender and environmental issues. These ideas are communicated through the visual and verbal depiction of power relations that defy patriarchal tradition alongside the expressions of protest against devaluation and abuse of nature and women. To put it in the context of the development of themes in Disney's princess line, Moana's presence can be a novel alternative to the typical images of women, namely a new portrayal of a female character whose primary concern is not romance but instead the sustainability of the environment where she lives. This study also confirms that Disney's animated princess films continuously adjust with the dynamics of global feminist discourse. © 2021 Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. All rights reserved.
-
À travers l’analyse de la bande dessinée Deer Woman créée en 2015 par Elizabeth LaPensée (Anishinaabe, Canada), notre article a pour objectif principal d’interroger la notion de « super-héroïne » à l’aune de représentations autochtones engagées. Il s’agit de voir en quoi cette revitalisation du mythe traditionnel de la Femme Cerf (Deer Woman) interroge l’identité en termes de sexe et de genre, la culture et la place des femmes autochtones, en prenant une position radicale face au problème sociétal des féminicides en Amérique du Nord. Nous postulons que la figure de Deer Woman peut aussi être vue aujourd’hui comme une allégorie mettant en garde contre la domination masculine sur les femmes et sur toutes autres formes de vie. Tout d’abord, nous étudierons les caractéristiques formelles de Deer Woman et les mythes fondateurs autochtones qui en sont à l’origine. Nous montrerons ensuite en quoi cette super-héroïne dont les pouvoirs apparaissent après qu’elle a été sexuellement agressée, tend à dénoncer et lutter contre les féminicides touchant les femmes autochtones. Enfin, nous nous demanderons comment cette bande dessinée pourrait laisser entrevoir l’émergence d’une super-héroïne autochtone éco-féministe.
-
While there exists some empirical research on women’s use of pornography, the manner in which women do, and how they understand their pornographic spectatorship, remains under-examined. Focusing on the narratives of 26 women gained through both focus groups and individual interviews, this research explores how women who use pornography and other sexually explicit materials navigate, reaffirm, challenge, and contest normative gendered boundaries that surround women’s sexuality, sexual pleasure, and women’s pornographic use. While ‘pornography as female degradation’ is the most visible feminist discourse, the findings of this study suggest that the meanings attributed to both the experience of engaging with pornography, as well as with pornographic materials themselves, were far from wholly degrading, and in fact, served to provide pleasure, sexual self-actualization, and even corporeal validation – disrupting normative discourses of desiring and desirable bodies.
-
It has been an assumption of most anti-pornography discourse that porn damages women (and children) in a variety of ways. In Porno? Chic!, the author interrogated this assumption by examining the correlation between the incidence of sexual violence and other indicators of misogyny, and the availability and accessibility of pornography within a number of societies. This article develops that work with a specific focus on the regulatory environment as it relates to pornography and sexual representation. Does a liberal regulatory regime in sexual culture correlate with a relatively advanced state of sexual politics in a given country? Conversely, does an illiberal regime, where pornography and other forms of sexual culture are banned or severely restricted, correlate with relatively strong patriarchal structures? A comparative cross-country analysis seeks to explain the correlations identified, and to assess the extent to which the availability of porn can be viewed as a causal or a consequential characteristic of those societies where feminism has achieved significant advances.
-
This article examines contemporary debates about the ‘sexualisation of culture’. It sets out the context for claims that Western societies are becoming more sexualised and it explores a number of competing perspectives about sexualisation. It then looks in more detail at the nature of claims about sexualisation as they emerge from the different disciplinary perspectives of Psychology and Media and Cultural Studies, contrasting the strengths and weaknesses of each, and raising criticisms of both. In a final discussion section, the article considers the usefulness or otherwise of the notion of ‘sexualisation’ as analytic category and points to the need to go beyond polarised positions. It advocates a psychosocial approach that takes seriously differences and power in considering the contemporary proliferation of ‘sexualised’ images, practices and media
-
« 50 % homme, 50 % machine, 100 % flic ! » : Robocop est un policier torturé par des criminels et qui ne doit la vie qu’à des implants cybernétiques. Son exosquelette électronique en fait le meilleur policier des États-Unis : invulnérable, mais aussi précis, intègre, infaillible. Moins humain pourtant que le slogan ne pourrait le faire croire, Robocop se heurte à une directive secrète implantée dans son cerveau informatisé et l’empêchant d’arrêter un dirigeant corrompu de la société qui en a fait un cyborg. Privé de son libre-arbitre, l’homme cybernétique paie d’une partie de son humanité ses améliorations physiques. Robocop incarne les fantasmes ambivalents suscités par la cybernétique, à la fois promesse d’un dépassement de l’humanité à l’aide des machines et hantise d’un piratage du corps humain par la technologie. C’est à travers ce genre d’images frappantes que la science-fiction évoque de manière ludique les conséquences possibles de recherches scientifiques. Toutefois, le cyborg est moins une figure élaborée à partir de la cybernétique elle-même que l’incarnation d’un désir diffus, celui d’une participation de plus en plus intime de l’être humain aux progrès technologiques. La cybernétique comme discipline scientifique peut être définie comme la science des systèmes, dans la mesure où elle s’intéresse à la façon dont les parties d’un ensemble interagissent entre elles. L’analyse cybernétique s’applique aussi bien au corps humain qu’à une machine, même s’il n’existe entre les deux qu’un rapport d’homologie…
-
Résumé Cet article discute en quoi les normes du sein esthétiquement correct, les caractéristiques physiologiques du sein, l'allongement de la durée de vie et les possibilités de la chirurgie esthétique influencent la demande de modification mammaire. Puis il examine comment le sujet des modifications mammaires est traité dans différents médias : presse écrite (notamment féminine), documentaires et spectacles de téléréalité. Il constate un paradoxe entre d'une part, un contexte social qui durcit des normes, encourage la quête du bien-être et la réalisation de soi et prône la tolérance et, d'autre part, la réalité d'un certain déni du droit des femmes à choisir leur apparence mammaire. L'article tente de décrypter les obstacles historiques, philosophiques, sociaux, religieux et idéologiques impliqués. Enfin, il propose une nouvelle grille de lecture du positionnement d'un individu par rapport à la chirurgie esthétique selon deux axes : le « Faire » et le « Dire ». Cette grille pourra aider le chirurgien plasticien à mieux décoder la demande de chaque patiente, pour mieux la satisfaire.
-
This article draws on a qualitative research study which set out to explore women’s experiences and views of pornography within the broader context of conflicting feminist positions on pornography. The research methodology posed an implicit criticism of the kind of ‘findings’ familiar from mainstream psychological research: semi-structured interviews were conducted with women from diverse backgrounds in the UK, and feminist theory and discourse analysis were used to inform interpretation of their accounts. Although the question of feminism was not explicitly raised by the interviewer, it emerged as a recurrent theme in interviews, with interviewees suggesting that the feminist anti-porn stance in particular has influenced their perspective on pornography. Their accounts show that women’s experiences are variegated, individual and complex, and that discourses of pornography and feminism may be negotiated in unpredictable ways.
-
First- and second-generation youth of color are vulnerable to racialized images of gender and sexuality as reflected in and perpetuated by dominant forms of popular and consumer cultures. These popular images inform the process of Americanization, including racialized sexualization, for first- and second-generation Americans. This paper examines the way first- and second-generation Asian American girls and young women interpret and reinterpret popular representations of their positions in the United States. Data from two qualitative studies on Asian American young women will be presented.
-
L'étude de la campagne de criminalisation de la pornographie au Canada, dans les années 1980, pose un défi au savoir conventionnel qui s'est développé, en sociologie et en criminologie, sur la réforme du droit. Ce savoir est l'argumentation selon laquelle les réformes, en dispersant le contrôle social, ne font que légitimer le système sans le modifier fondamentalement. Afin d'éviter l'essentialisme de ce savoir, j'ai utilisé une approche reflexive qui pense la relation entre la réforme du droit et le pouvoir comme à la fois contraignante et facilitante. L'établissement d'un lien entre la pornographie et la déviance sociale n'apparaît pas comme une construction sociale unifiée, mais comme un terrain contesté dans lequel se produisent des rapports de pouvoir complexes, et une multiplicité de stratégies de résistance. C'est dans ce sens que la réforme apparaît comme un mécanisme générateur des pratiques.