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    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
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  • Vous pouvez demander une séquence exacte de mots (avec les guillemets droits), par exemple "a b c". Par défaut la différence entre les positions des mots est de 1, ce qui signifie qu’une référence sera repérée si elle contient les mots et qu’ils sont consécutifs. Une distance maximale différente peut être fournie (avec le tilde), par exemple "a b"~2 permet jusqu’à un terme entre a et b, ce qui signifie que la séquence a c b pourrait être repérée aussi bien que a b.
  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

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  • Les nombres affichés à côté des catégories indiquent combien de références sont associées à chaque catégorie considérant les résultats de recherche courants. Ces nombres varieront en fonction de vos critères de recherche, de manière à toujours décrire le jeu de résultats courant. De même, des catégories et des facettes entières pourront disparaître lorsque les résultats de recherche ne contiennent aucune référence leur étant associées.
  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

Résultats

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  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
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Approches et analyses
  • Féminisme autochtone
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2000 et 2009

Résultats 19 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
Résumés
  • Amensty International. (2009, 30 septembre). Canada. Assez de vies volées ! Discriminations et violences contre les femmes autochtones au Canada : une réaction d’ensemble est nécessaire. Amnesty International. https://www.amnesty.org/fr/documents/amr20/012/2009/fr/

    La gravité des violences qui s’exercent contre les femmes autochtones du Canada est très élevée. Le présent rapport montre que la réaction des différents niveaux de gouvernement aux menaces qui pèsent sur les femmes des communautés autochtones est inadaptée et parcellaire. Le gouvernement canadien a le devoir indiscutable et impératif de garantir la sécurité des femmes autochtones, de en justice les auteurs de violences à leur encontre et de s’attaquer aux problèmes de fond que sont la marginalisation et la pauvreté.

    Consulter sur www.amnesty.org
  • Bacon, Joséphine. (2009). Bâtons à message = Tshissinuatshitakana. Mémoire d’encrier. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/317353446

    "Cet ouvrage bilingue (français et innu-aimun) est une invitation au dialogue. Bâtons à message fait référence à un ensemble de repères qui permettent aux nomades de s’orienter à l’intérieur des terres et de retrouver leur voie/voix. Également poétique de la relation, l’ouvrage est fondé sur l’entraide, la solidarité et le partage, nécessaires à la survie du peuple innu. La poésie de Joséphine Bacon, simple et belle, est hommage au territoire, aux ancêtres et à la langue innu-aimun. Cette poésie-témoignage recoupe l’histoire dans ses zones les plus inédites. Une vision cosmogonique qui nous plonge dans l’intensité de la parole des aînés: l’itinéraire des porteurs de rêves et de visions, les horizons des femmes guides, le courage des hommes chasseurs, les enfants garants de la continuité du voyage et les arbres, infatigables témoins de la route."-- Site de l'éditeur.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Charron, Nadine. (2008). Book Review: Making Space for Indigenous Feminism. Gender and Development, 16(3), 591‑594. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/9974633581
    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Koperqualuk, Lisa Q. (2008). L’association des femmes inuites du Nunavik Saturviit : porteuses d’espoir et de paix, 9(1). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/1139159880
    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • McGregor, Deborah. (2008). Anishnaabe-Kwe, traditional knowledge, and water protection. Canadian Woman Studies, 26(3‑4), 26(5). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7234004076

    26CANADIAN WOMAN STUDIES/LES CAHIERS DE LA FEMMEDans cet article, l’auteure partage ses expériences de travail sur les questions environnementales, particulièrement sur celles qui concernent l’eau. Comme mère, comme membre d’un clan, comme membre des Premières Nations et comme professeure, l’auteure se sent responsable du partage de ses connaissances. Cette réflexion est basée sur son travail avec les aînées et les tenants du savoir traditionnel en Ontario, surtout de celui qui se rapporte à l’eau. L’information part de deux projets majeurs dans lesquels elle a été impliquée.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Voyageur, Cora Jane. (2008). Firekeepers of the twenty-first century: First Nations women chiefs. McGill-Queen’s University Press. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/244814791

    A quiet revolution is occurring in Canada's First Nations communities, with changes taking place on social, political, and economic fronts and a significant redistribution of power. Changes to the Indian Act in 1951 paved the way for women to become officially involved in reserve politics, and with governments responding to the demand of First Nations for self-government, positions once held exclusively by men are now being filled by women. Beginning with Elsie Knott, the first female chief in Canada, Cora Voyageur presents the lives of sixty-four of the ninety women chiefs who have assumed the traditionally male role of elected First Nations leadership. Using a range of qualitative research strategies, surveys, participant observation, interviews, and discussions with focus groups, Voyageur presents the colonial histories behind the issues that contemporary Aboriginal communities struggle with and delineates the resulting leadership dilemmas for chiefs, while also articulating a story that is unique to First Nations women. Voyageur asks women chiefs about what inspired them to become leaders, how they've maintained their priorities, and the personal and professional costs and rewards involved in their positions. Firekeepers of the Twenty-First Century is a groundbreaking work that examines the experiences of women as they negotiate multiple roles and navigate the worlds of gender, race, and reserve politics.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Levesque, Carole et Labrecque, Marie France. (2007). Itinéraires d’égalités. Trajectoires des femmes autochtones du Québec et du Canada (vol. 2007‑3). 30e anniversaire de l’Association des Femmes Autochtones du Québec. http://reseaudialog.ca/wp-content/uploads/2022/02/CAHIER-2007-03-Itineraires-egalite.pdf

    À l’occasion du 30e anniversaire de l’Association des Femmes autochtones du Québec, ces actes de colloque proposent de revoir le parcours des femmes autochtones dans leurs luttes pour l’égalité et la justice sociale.

    Consulter sur reseaudialog.ca
  • Stewart-Harawira, Makere. (2007). Praticing indigenous feminism: Resistance to Imperialism. Dans Joyce Green (dir.), Making space for aboriginal feminism (p. 124‑139). Zed Books. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2828271

    This chapter is situated within the complexities of the new forms of imperialism that characterize a world seemingly gone mad. The conviction that both the project of decolonization and that of human survival and ultimately, peace for a world hovering on the brink of self-destruction require, at the very least, the return of the feminine principle and in the process, right balance and the compassionate mind, to the center of our political ontologies, is central to this chapter. The thesis is two-fold: firstly, that Indigenous women have a vital role to play in the realization of alternative models of “being in the world‟ and secondly, that this represent a particularly poignant paradox.

    Consulter sur papers.ssrn.com
  • Kelm, Mary-Ellen et Townsend, Lorna. (2006). In the days of our grandmothers: a reader in Aboriginal women’s history in Canada. University of Toronto Press. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/253019922

    From Ellen Gabriel to Tantoo Cardinal, many of the faces of Aboriginal people in the media today are women. In the Days of Our Grandmothers is a collection of essays detailing how Aboriginal women have found their voice in Canadian society over the past three centuries. Collected in one volume for the first time, these essays critically situate Aboriginal women in the fur trade, missions, labour and the economy, the law, sexuality, and the politics of representation. (Midwest).

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  • Lawrence, Bonita et Anderson, Kim. (2005). Introduction to « Indigenous Women: The State of Our Nations. »(Canada)(Editorial). Atlantis, 29(2), 1(6). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7222074214

    Introduction to the issue 29, 2 "Indigenous Women: The State of Our Nations".

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  • Smith, Andrea. (2005). Native american feminism, sovereignty, and social change. Feminist Studies, 31(1), 116‑132. https://doi.org/10.2307/20459010

    Smith argues that any serious conceptualization of Native American women as feminist activists demands a rejection of the reductive dichotomy of feminist versus nonfeminist. For her, one must first understand the diversity of opinions about feminist activism that exists among Native women and how they have uniquely conceived both their role as activists and their theoretical frameworks. In addition, for many Native women the traditional assumption that a feminist's first aim is to combat sexism is inadequate for dealing with the equally important problem of Native American sovereignty.

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  • Driskill, Qwo-Li. (2004). Stolen From Our Bodies: First Nations Two-Spirits/Queers and the Journey to a Sovereign Erotic. Studies in American Indian Literatures, 16(2), 50‑64. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/9972565366
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  • Meyer-Cook, Fiona et Labelle, Diane. (2004). Namaji: Two-Spirit Organizing in Montreal, Canada. Journal of Gay & Lesbian Social Services, 16(1), 29‑51. https://doi.org/10.1300/J041v16n01_02

    This article traces the authors' involvement in Two-Spirit organizing in Montreal since 1995. The term Two-Spirit is often used by lesbian, gay, bisexual and transgendered (LGBT) people of Aboriginal descent in both the U.S. and Canada. The authors explore the multifaceted aspects of organizing within a Two-Spirit community. They begin with an examination of contemporary challenges facing Two- Spirit people within Canadian society and then provide several concrete examples of local organizing, ranging from the creation of an educational video on HIV/AIDS and participation in a collaborative project with a school of social work to national and international alliance-building.

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  • Peters, Evelyn J. (2004). Suzanne MacKenzie Memorial Lecture conceptually unclad: feminist geography and Aboriginal peoples *. The Canadian Geographer, 48(3), 251(15). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7232206111

    This paper argues that feminist geography can provide some useful lessons in an attempt to increase Aboriginal peoples' representation in geography. It asks the question: How can we use the example of feminist geography to think about a geography that is more inclusive of Aboriginal people? The paper focuses on the issues of content in teaching, drawing on examples from urban and social geography, and on methodological challenges, especially the issue of reflexivity. Feminist geographer Suzanne Mackenzie argued that an emerging feminist geography left the discipline ‘conceptually unclad’, challenging scholars to consider new theoretical frameworks and new perspectives. I argue that emphasising the geographies of Aboriginal people also enriches geography, including feminist geography.

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  • Savard, Rémi. (2004). La forêt vive: récits fondateurs du peuple innu. Boréal. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/56531996

    Le volume présente et commente quatre récits de la création du monde enregistrés en langue innu par l'auteur, anthropologue réputé, à l'été 1970, sur la Basse-Côte-Nord. La parenté entre ces récits et les diverses cosmologies eurasiennes est soulignée en conclusion. [SDM].

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  • Two-Axe Early, Mary. (2003). Les droits des Amérindiennes. Dans Micheline Dumont et Louise Toupin (dir.), La pensée féministe au Québec : Anthologie 1900-1985 (p. 347‑350). Les éditions du remue-ménage. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/52197286
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  • Ouellette, Grace Josephine Mildred Wuttunee. (2002). The fourth world: an indigenous perspective on feminism and aboriginal women’s activism. Fernwood Publishing. [1 online resource (103 pages) : map, portraits.]. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/891457775

    "This book is not about feminism. Rather, feminism is the basis of the discussion, an example of how understanding oppression must consider a number of barriers. Euro-Canadian feminists rarely address the circumstances that are unique to First Nations' women, instead working with the assumption that all women are a part of a similar struggle. Ouellette attempts to confront these barriers. Throughout interviews with a number of women, she highlights the following four questions. To what extent do Aboriginal women understand experience and articulate their oppression? To what extent do colonized women perceive racism as the source of their oppression? To what extent do Aboriginal women view male domination within their own Aboriginal societies as the source of the oppression? How do Aboriginal women articulate racism and gender oppression?The author argues that there will always be a dichotomy between European and Aboriginal thought. This book makes an important contribution toward a greater understanding of Aboriginal thought and an Aboriginal perspective on society. The Fourth World theory is an integrate part of the "Circle of Life" philosophy of Aboriginal people. In keeping with oral traditions, these teachings are passed on at gatherings and in private conversations. They compromise a distinctly Aboriginal worldview."

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  • Sayers, Judith F., MacDonald, Kelly A., Fiske, Jo-Anne, Newell, Melonie, George, Evelyn et Cornet, Wendy. (2001). Les femmes des Premières nations, la gouvernance et la loi sur les Indiens : recueil de rapports de recherche en matière de politique. Récupéré le 15 décembre 2024 de https://publications.gc.ca/site/archivee-archived.html?url=https://publications.gc.ca/collections/Collection/SW21-85-2001F.pdf

    Table de matières: Pour une participation équitable des femmes des Premières nations à la gestion des affaires publiques, Judith F. Sayers et Kelly A. MacDonald. Les femmes des Premières nations et la gouvernance : Étude sur les coutumes et les nouvelles pratiques chez les femmes de la Première nation de Lake Babine, Jo-Anne Fiske, Melonie Newell et Evelyn George. La gouvernance des Premières nations, la Loi sur les Indiens et les droits à l’égalité des femmes, Wendy Cornet.

    Consulter sur publications.gc.ca
  • Schiebinger, Londa. (2000). Feminism and the body. Oxford University Press. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/717131733

    This exciting new Handbook offers a comprehensive overview of the contemporary state of the field. The editors’ introduction and forty-five essays cover feminist critical engagements with philosophy and adjacent scholarly fields, as well as feminist approaches to current debates and crises across the world. Authors cover topics ranging from the ways in which feminist philosophy attends to other systems of oppression, and the gendered, racialized, and classed assumptions embedded in philosophical concepts, to feminist perspectives on prominent subfields of philosophy. The first section contains chapters that explore feminist philosophical engagement with mainstream and marginalized histories and traditions, while the second section parses feminist philosophy’s contributions to with numerous philosophical subfields, for example metaphysics and bioethics. A third section explores what feminist philosophy can illuminate about crucial moral and political issues of identity, gender, the body, autonomy, prisons, among numerous others. The Handbook concludes with the field’s engagement with other theories and movements, including trans studies, queer theory, critical race, theory, postcolonial theory, and decolonial theory. The volume provides a rigorous but accessible resource for students and scholars who are interested in feminist philosophy, and how feminist philosophers situate their work in relation to the philosophical mainstream and other disciplines. Above all it aims to showcase the rich diversity of subject matter, approach, and method among feminist philosophers.

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