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Approches et analyses
  • Féminisme autochtone
Périodes historiques
  • 2000 à aujourd'hui
    • 2000-2009

Résultats 18 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
Résumés
  • Monture, Patricia A. (2017). Les mots des femmes [Women’s Words]. Pouvoir, identite et souverainete indigene.(REFLEXION D’UNE SOCIOLOGUE MOHAWK). Recherches Feministes, 30(2), 15(16). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/8552356112

    Dans la version anglaise de ce texte paru pour la première fois en 2008, l’auteure explique le sens que prend pour elle le travail d’écriture dans la lutte politique des femmes autochtones. À travers une considération du travail de différentes auteures et militantes autochtones, elle y théorise le rapport de nécessité entre la voix de l’écrivaine et l’indépendance politique. Son texte s’avère important pour comprendre l’épistémologie autochtone, la relation entre la vie et l’écriture, de même que la perspective indigène sur la critique littéraire. De plus, l’auteure synthétise bien la perspective qu’elle a développée et portée dans l’ensemble de son travail intellectuel et militant, perspective qui reste peu connue à ce jour auprès du public francophone.

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  • Anderson, Stephanie G. (2016). Stitching through Silence: Walking With Our Sisters, Honoring the Missing and Murdered Aboriginal Women in Canada. TEXTILE, 14(1), 84‑97. https://doi.org/10.1080/14759756.2016.1142765

    This article explores the complex relationship between processes of making, memory, healing, and social activism activated by Walking With Our Sisters, a large-scale commemorative installation intended to foster awareness for missing and murdered Indigenous women in Canada.

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  • Bertrand, Karine. (2015). Sexualité autochtone, traditions, et liens intergénérationnels: Le cinéma comme bâton de parole de la jeunesse autochtone québécoise. Quebec Studies, (60), 83‑104. https://doi.org/10.3828/qs.2015.18

    Depuis environ vingt-cinq ans, les recherches sur les genres et la sexualité autochtones s’inspirent de la tradition et de l’oralité, tout en examinant la relation entre sexualité et spiritualité. Le système des réserves au Québec ainsi que l’épisode des pensionnats incita les jeunes Autochtones à se tourner vers les aînés, cherchant un processus de guérison axé sur la réconciliation intergénérationnelle. Parmi les outils utilisés, le cinéma se présente comme un instrument médiateur facilitant une distanciation avec les événements vécus et un rapprochement les uns des autres, la caméra se faisant le témoin des confessions et des partages. Nous constatons ainsi, à travers les courtsmétrages réalisés par les jeunes Autochtones du Wapikoni Mobile, comment la réappropriation culturelle et la construction de l’identité sexuelle des jeunes passent par la réduction du fossé intergénérationnel ainsi que par l’expression d’une parole cherchant à concilier modernité et tradition.

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  • Association des femmes autochtones du Canada (AFAC). (2011). Un protocole d’application culturellement pertinent selon les sexes. https://nwac.ca/assets-knowledge-centre/2010-AFAC-Qu%E2%80%99est-ce-qu%E2%80%99un-protocole-d%E2%80%99application-pertinent-%C3%A0-la-culture-et-bas%C3%A9-sur-le-genre.pdf
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  • Goyon, Marie. (2011). Comment être artiste, femme et autochtone au Canada ? Du stigmate à son renversement dans l’art contemporain. Sociologie de l’Art, 18(3), 35. https://doi.org/10.3917/soart.018.0035

    Résumé Cet article analyse les usages de savoir-faire genrés dans la création contemporaine autochtone canadienne. Ils sont considérés dans leur caractère doublement situé, culturel et sexué. Comment analyser les usages des savoir-faire dits « féminins » (couture, broderie) dans les œuvres de plasticiennes contemporaines ? La réflexion s’appuie sur l’étude des trajectoires biographiques et des œuvres de trois artistes canadiennes autochtones. Une double stigmatisation de ces artistes, marquée de stéréotypes ethniques et genrés, est repérée dans les conditions d’exposition de leurs œuvres en tant qu’autochtones (musées d’ethnologie) et en tant que femmes (musées locaux, statut non professionnel des créatrices). Leurs démarches pourront être qualifiées de postcoloniales, interrogeant les frontières normatives entre arts « majeurs » et arts « mineurs », ainsi que la place des arts « premiers » et des femmes créatrices dans l’histoire de l’art

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  • Lajimodiere, Denise K. (2011). Ogimah Ikwe: Native Women and Their Path to Leadership. Wicazo Sa Review, 26(2). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/4774963261

    Much documentation gathered on Native American women's activities originated in the journals of European male missionaries and explorers. These first visitors observed Native societies through the eyes of their own culture, a culture in which male activities were the only happenings of note. 1 This bias led to indirect and distorted descriptions of Native American women's activities and beliefs. 2 Scholars who study Native American women today have made significant inroads into their histories; however, many interpretations remain incorrect and undeveloped. Devon Mihesuah states, "Because many authors write from a patriarchal or white feminist perspective, the value of Indian women is vastly underrated." 3 Gretchen Bataille and Kathleen Sands address this shortcoming, saying, "The portrayal of American Indian women in North America over the last four centuries offers an uneven body of documentary evidence about the lives of Native women as individuals and members of their group." This study's purpose is to increase the visibility of Native American women in leadership roles by recording the voices and histories of nine Native American women leaders. It focuses on the experiences, perceptions, and beliefs of the women interviewed, giving a voice to nine of today's Native American female leaders, nine Ogimah Ikwe (leader women).

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  • Sigouin, Catherine, Charpentier, Michèle et Quéniart, Anne. (2011). La grand-maternité chez les Inuits Portrait d’une réalité méconnue. Nouvelles pratiques sociales, 23(1), 114‑129. https://doi.org/10.7202/1003171ar

    Cet article explore la grand-maternité telle qu’elle est construite et vécue chez les Inuits du Nunavik, à partir d’une recension de la littérature ainsi que des résultats préliminaires d’une recherche qualitative visant à connaître le point de vue des grands-mères inuites sur leur place et leurs rôles au sein de la famille. L’étude met notamment en lumière la place centrale et indispensable des grands-mères dans les soins et l’éducation des petits-enfants. Elle soulève également certains questionnements quant à la pertinence des programmes psychosociaux actuellement en place. Ces observations tendent en faveur d’une reconnaissance du rôle essentiel des grands-mères inuites à travers la mise en place de programmes et de services mieux adaptés à cette clientèle.

    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Amensty International. (2009, 30 septembre). Canada. Assez de vies volées ! Discriminations et violences contre les femmes autochtones au Canada : une réaction d’ensemble est nécessaire. Amnesty International. https://www.amnesty.org/fr/documents/amr20/012/2009/fr/

    La gravité des violences qui s’exercent contre les femmes autochtones du Canada est très élevée. Le présent rapport montre que la réaction des différents niveaux de gouvernement aux menaces qui pèsent sur les femmes des communautés autochtones est inadaptée et parcellaire. Le gouvernement canadien a le devoir indiscutable et impératif de garantir la sécurité des femmes autochtones, de en justice les auteurs de violences à leur encontre et de s’attaquer aux problèmes de fond que sont la marginalisation et la pauvreté.

    Consulter sur www.amnesty.org
  • Koperqualuk, Lisa Q. (2008). L’association des femmes inuites du Nunavik Saturviit : porteuses d’espoir et de paix, 9(1). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/1139159880
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  • McGregor, Deborah. (2008). Anishnaabe-Kwe, traditional knowledge, and water protection. Canadian Woman Studies, 26(3‑4), 26(5). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7234004076

    26CANADIAN WOMAN STUDIES/LES CAHIERS DE LA FEMMEDans cet article, l’auteure partage ses expériences de travail sur les questions environnementales, particulièrement sur celles qui concernent l’eau. Comme mère, comme membre d’un clan, comme membre des Premières Nations et comme professeure, l’auteure se sent responsable du partage de ses connaissances. Cette réflexion est basée sur son travail avec les aînées et les tenants du savoir traditionnel en Ontario, surtout de celui qui se rapporte à l’eau. L’information part de deux projets majeurs dans lesquels elle a été impliquée.

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  • Voyageur, Cora Jane. (2008). Firekeepers of the twenty-first century: First Nations women chiefs. McGill-Queen’s University Press. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/244814791

    A quiet revolution is occurring in Canada's First Nations communities, with changes taking place on social, political, and economic fronts and a significant redistribution of power. Changes to the Indian Act in 1951 paved the way for women to become officially involved in reserve politics, and with governments responding to the demand of First Nations for self-government, positions once held exclusively by men are now being filled by women. Beginning with Elsie Knott, the first female chief in Canada, Cora Voyageur presents the lives of sixty-four of the ninety women chiefs who have assumed the traditionally male role of elected First Nations leadership. Using a range of qualitative research strategies, surveys, participant observation, interviews, and discussions with focus groups, Voyageur presents the colonial histories behind the issues that contemporary Aboriginal communities struggle with and delineates the resulting leadership dilemmas for chiefs, while also articulating a story that is unique to First Nations women. Voyageur asks women chiefs about what inspired them to become leaders, how they've maintained their priorities, and the personal and professional costs and rewards involved in their positions. Firekeepers of the Twenty-First Century is a groundbreaking work that examines the experiences of women as they negotiate multiple roles and navigate the worlds of gender, race, and reserve politics.

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  • Levesque, Carole et Labrecque, Marie France. (2007). Itinéraires d’égalités. Trajectoires des femmes autochtones du Québec et du Canada (vol. 2007‑3). 30e anniversaire de l’Association des Femmes Autochtones du Québec. http://reseaudialog.ca/wp-content/uploads/2022/02/CAHIER-2007-03-Itineraires-egalite.pdf

    À l’occasion du 30e anniversaire de l’Association des Femmes autochtones du Québec, ces actes de colloque proposent de revoir le parcours des femmes autochtones dans leurs luttes pour l’égalité et la justice sociale.

    Consulter sur reseaudialog.ca
  • Kelm, Mary-Ellen et Townsend, Lorna. (2006). In the days of our grandmothers: a reader in Aboriginal women’s history in Canada. University of Toronto Press. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/253019922

    From Ellen Gabriel to Tantoo Cardinal, many of the faces of Aboriginal people in the media today are women. In the Days of Our Grandmothers is a collection of essays detailing how Aboriginal women have found their voice in Canadian society over the past three centuries. Collected in one volume for the first time, these essays critically situate Aboriginal women in the fur trade, missions, labour and the economy, the law, sexuality, and the politics of representation. (Midwest).

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  • Smith, Andrea. (2005). Native american feminism, sovereignty, and social change. Feminist Studies, 31(1), 116‑132. https://doi.org/10.2307/20459010

    Smith argues that any serious conceptualization of Native American women as feminist activists demands a rejection of the reductive dichotomy of feminist versus nonfeminist. For her, one must first understand the diversity of opinions about feminist activism that exists among Native women and how they have uniquely conceived both their role as activists and their theoretical frameworks. In addition, for many Native women the traditional assumption that a feminist's first aim is to combat sexism is inadequate for dealing with the equally important problem of Native American sovereignty.

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  • Driskill, Qwo-Li. (2004). Stolen From Our Bodies: First Nations Two-Spirits/Queers and the Journey to a Sovereign Erotic. Studies in American Indian Literatures, 16(2), 50‑64. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/9972565366
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  • Meyer-Cook, Fiona et Labelle, Diane. (2004). Namaji: Two-Spirit Organizing in Montreal, Canada. Journal of Gay & Lesbian Social Services, 16(1), 29‑51. https://doi.org/10.1300/J041v16n01_02

    This article traces the authors' involvement in Two-Spirit organizing in Montreal since 1995. The term Two-Spirit is often used by lesbian, gay, bisexual and transgendered (LGBT) people of Aboriginal descent in both the U.S. and Canada. The authors explore the multifaceted aspects of organizing within a Two-Spirit community. They begin with an examination of contemporary challenges facing Two- Spirit people within Canadian society and then provide several concrete examples of local organizing, ranging from the creation of an educational video on HIV/AIDS and participation in a collaborative project with a school of social work to national and international alliance-building.

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  • Peters, Evelyn J. (2004). Suzanne MacKenzie Memorial Lecture conceptually unclad: feminist geography and Aboriginal peoples *. The Canadian Geographer, 48(3), 251(15). https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/7232206111

    This paper argues that feminist geography can provide some useful lessons in an attempt to increase Aboriginal peoples' representation in geography. It asks the question: How can we use the example of feminist geography to think about a geography that is more inclusive of Aboriginal people? The paper focuses on the issues of content in teaching, drawing on examples from urban and social geography, and on methodological challenges, especially the issue of reflexivity. Feminist geographer Suzanne Mackenzie argued that an emerging feminist geography left the discipline ‘conceptually unclad’, challenging scholars to consider new theoretical frameworks and new perspectives. I argue that emphasising the geographies of Aboriginal people also enriches geography, including feminist geography.

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  • Ouellette, Grace Josephine Mildred Wuttunee. (2002). The fourth world: an indigenous perspective on feminism and aboriginal women’s activism. Fernwood Publishing. [1 online resource (103 pages) : map, portraits.]. https://uqam-bib.on.worldcat.org/oclc/891457775

    "This book is not about feminism. Rather, feminism is the basis of the discussion, an example of how understanding oppression must consider a number of barriers. Euro-Canadian feminists rarely address the circumstances that are unique to First Nations' women, instead working with the assumption that all women are a part of a similar struggle. Ouellette attempts to confront these barriers. Throughout interviews with a number of women, she highlights the following four questions. To what extent do Aboriginal women understand experience and articulate their oppression? To what extent do colonized women perceive racism as the source of their oppression? To what extent do Aboriginal women view male domination within their own Aboriginal societies as the source of the oppression? How do Aboriginal women articulate racism and gender oppression?The author argues that there will always be a dichotomy between European and Aboriginal thought. This book makes an important contribution toward a greater understanding of Aboriginal thought and an Aboriginal perspective on society. The Fourth World theory is an integrate part of the "Circle of Life" philosophy of Aboriginal people. In keeping with oral traditions, these teachings are passed on at gatherings and in private conversations. They compromise a distinctly Aboriginal worldview."

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  • Féminisme autochtone
  • Écoféminisme (1)
  • Féminisme décolonial (3)
  • Intersectionnalité (3)
  • Justice sociale (2)
  • Point de vue situé (1)
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    • Discours dominant (2)
    • Inégalités (3)
    • Patriarcat (1)
    • Racisme (3)
    • Sexisme (5)
    • Système colonial (11)

Cours

  • Premier cycle (17)

Discipline

  • Arts (3)
    • Arts visuels et médiatiques (1)
    • Études littéraires (1)
    • Histoire de l'art (2)
  • Science politique et droit (2)
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Périodes historiques

  • 2000 à aujourd'hui
    • 2000-2009
    • 2010-2019 (4)
  • 1700-1799 (1)
  • 1800-1899 (2)
  • 1900-1999 (7)
    • 1940-1949 (1)
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    • 1990-1999 (7)

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