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    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
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  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

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  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

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  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
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Enjeux
  • Territoire : Nationalisme, colonialisme, transnationalisme, langue
Type de ressource
  • Article de revue

Résultats 57 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
  • 1
  • 2
  • 3
  • Page 1 de 3
Résumés
  • Cohen, J. R. (2022). Jumol-Julia Edéry’s Wedding in Early 20th Century Morocco. Canadian Jewish Studies/Études Juives Canadiennes, 33, 191–211. https://doi.org/10.25071/1916-0925.40275
    Consulter sur doi.org
  • Leclerc, C. (2022). “[N]ou rasanble” : rassemblements hétérolingues et hétérogènes dans les chansons de Muzion. Analyses, 16(2), 61–80. https://doi.org/10.7202/1090840ar

    Muzion a été parmi les tout premiers groupes de rap québécois à faire résonner une parole locale distinctive. Il le faisait dans un français mâtiné d’anglais et de créole haïtien, multipliant les registres et faisant des emprunts à encore d’autres langues. Cet article se penche sur les chansons du premier album du groupe, Mentalité moune morne, à partir de son hétérolinguisme et des questions d’appartenance que celui-ci soulève. Il examine la manière dont Muzion entrelace les langues, mais aussi les interpellations, défaisant l’association entre langue et identité. Le groupe s’adresse ainsi à la fois à une communauté immigrante locale (d’abord haïtienne, mais également pluriethnique et racisée) qu’il québécise, et à une communauté québécoise élargie qu’il pluralise. Le rap permet en outre à ses membres de faire entendre leurs voix individuelles distinctes, notamment grâce à des usages différenciés de la palette plurilingue du groupe. Ce faisant, ce sont les notions même d’appartenance et de communauté que Muzion se trouve à refaçonner, à l’encontre de toute forme d’homogénéisation, de figement ou de stéréotype.

    Consulter sur worldcat.org
  • Brasset, M.-P. (2021). Les îles (2011) d’Isabelle Panneton et l’héritage de Philippe Boesmans : généalogie d’une démarche compositionnelle. Circuit : musiques contemporaines, 31(2), 87–101. https://doi.org/10.7202/1079643ar

    Dans les années 1980, après ses études auprès de Gilles Tremblay, Isabelle Panneton fait la rencontre de Philippe Boesmans lors d’un passage du compositeur belge à Montréal. Impressionnée par sa musique, elle se rendra en Belgique pour y suivre des leçons de composition avec lui de 1984 à 1987. Cette période sera déterminante pour la compositrice, ouvrant toute grande la porte à l’émergence de sa personnalité musicale. Ce texte retrace les moments forts du passage d’Isabelle Panneton chez le compositeur belge et met en lumière les liens qui les unissent, en guise de prélude à l’analyse de son trio Les îles pour violon, violoncelle et piano.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Jabouin, E. (2021). Black Women Dancers, Jazz Culture, and “Show Biz”: Recentering Afro-Culture and Reclaiming Dancing Black Bodies in Montréal, 1920s–1950s. Canadian Journal of History, 56(3), 229–265. https://doi.org/10.3138/cjh.56-3-2021-0030

    The documentary Show Girls, directed by Meilan Lam, makes an unprecedented contribution to the history of jazz and Black women jazz dancers in Montréal, Quebec, and to the conversation of jazz in Canada. Show Girls offers a glimpse into the lives of three Black women dancers of the 1920s–1950s. This essay asks what the lives of Black women dancers were like and how they navigated their career paths in terms of social and economic opportunities and barriers. I seek to better understand three points: (1) the gap in the study of jazz that generally excludes and/or separates dance and singing from the music; (2) the use of dance as a way to commercialize, sell, and give visual and conceptual meaning to jazz; (3) the importance of the Black body and the role of what I would define as “Afro- culture” in producing the ingenious and creative genre of jazz. My study suggests there is a dominant narrative of jazz, at least in academic literature, that celebrates one dimension of jazz as it was advertised in show business, and that bringing in additional components of jazz provides a counternarrative, but also a restorative, whole and more authentic story of jazz and its origins. More specifically, by re- exploring jazz as a whole culture that relies on music, song, and dance, this essay explores three major ideas. First, Black women dancers played a significant role in the success of jazz shows. Second, they articulated stories of self, freedom, and the identity of the New Negro through jazz culture and dance. Third, Black women’s bodies and art were later crystallized into images that further served to sell jazz as a product of show business.

    Consulter sur doi.org
  • McKinley, M. (2021). Avant-propos. Björk, Montréal et le Nunavut. Circuit : musiques contemporaines, 31(3), 5–7. https://doi.org/10.7202/1085808ar

    An article from Circuit, on Érudit.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Balestrini, N. W. (2020). Sounding the Arctic in Chantal Bilodeau’s Climate Change Plays. Nordic Theatre Studies, 32(1), 66–81. https://doi.org/10.7146/nts.v32i1.120408

    Quebec-born playwright Chantal Bilodeau has been responding to the challenges of dramatizing anthropogenic climate change by developing an eight-part Arctic Cycle, each play of which is set in one of the nations that claims Arctic territory. Sila (2014) immerses audiences into a complex network of humans, animals, and mythical beings crisscrossing the Canadian Arctic. These movements circle around the Inuit concept of sila, which is the life-giving force of breath and voice. Thus, the sonic world of Sila focuses on voices speaking words, on performance poetry, and on the sounds of breath and wind. Bilodeau’ s second Arctic Cycle play, Forward (2016), addresses the long-term impact of Fridtjof Nansen’s polar exploration of the 1890s on Norway’s economy and society. In terms of sound, Forward features multiple musical performances rangingfrom traditional songs to European opera arias and Lieder to contemporary Norwegian electro-pop. The sonic features of both plays stress interdependence across time, space, as well as (non-)human, earthly, and metaphysical realms. Sila and Forward address climate change in a non-universalizing manner which promotes a heterarchical (rather than hierarchical) aesthetic fit for a growing awareness of planetary relationality.

    Consulter sur worldcat.org
  • Blais-Tremblay, V. (2020). “Maple Leaf Rag” in Maple Leaf Country: Impressing Jazz upon Vera Guilaroff. Women and Music: A Journal of Gender and Culture, 24(1), 38–62. https://doi.org/10.1353/wam.2020.0012
    Consulter sur muse.jhu.edu
  • Jucu, I.-S. (2020). Music, Geography and the Greatest Rewards: A Geohistorical Analysis on the Prestigious Awards of Céline Dion - Iconic Artist. Review of Historical Geography and Toponomastics, 14(27–28), 21–48. https://geografie.uvt.ro/wp-content/uploads/2014/07/02_Jucu-1.pdf

    In the present academic research connecting geography and music,a real gap remains in the study of different issues associated with both music and geography and, particularly, to the recent music geographies. This paper advances a new geographical approach in music geography highlighting the relevance of time and space in music, in the artist‟s outstanding contribution to music and in their recognition from the local to the global. Particularly the study is focused on one of the most emblematic music artists of the world, analyzing through a spatio-temporal investigation the prestigious awards achieved by the singer Celine Dion, since this singer remains both a real music legend and an iconic artist gaining multiple awards and thoroughly appreciated and admired for her outstanding contribution to music and global popular culture. The research bases on such specific methods as internet research, visual methodologies, bibliographical analysis and geographic information systems (GIS). The latter is used to provide a professional map illustrating the spatio-temporal distribution of the multiple awards received by Dion the artist. The findings of the research highlight the highest scale of appreciation an artist can receive. The results of the study also suggest that the outstanding contribution of the greatest artists of the world, acknowledged by the highest national, international and global forums, provide significant information about their artistic involvement in the global popular culture. They have a strong relevance both in space and in time, thus labeling different cultural decades and distinct places and spaces throughout the world.

    Consulter sur geografie.uvt.ro
  • Abbrugiati, P. (2019). L’adaptation de chanson dans l’album ”Cœur vagabond” de Bïa. Une brise de Brésil. ATeM – Archiv Für Textmusikforschung, 3(2). https://doi.org/10.15203/ATeM_2018_2.06

    Perle Abbrugiati's article explores Coeur vagabond/Coraçao vagabundo, the fourth record by the French-Brazilian artist Bïa, released in 2006. The bilingual album comprises an equal number of Brazilian-Portuguese adaptations from French songs and French adaptations from Brazilian songs. The aim of the present article is to identify the strategies applied in the translation of songs. To this end, the article's author herself uses translation within the framework of a comparative approach, confronting Bïa's translations with her own literal translations (not suitable to be sung) of the original lyrics. The objective is not to trace 'mistranslations' but to point out in how many different and intricate ways a translation can be faithful while being creative, and in what way and to what degree the song translator may take the liberty of 're-semantisation'.

    Consulter sur worldcat.org
  • Blais-Tremblay, V. (2019). “Where You Are Accepted, You Blossom”: Toward Care Ethics in Jazz Historiography. Jazz & Culture, 2, 59–83. https://doi.org/10.5406/jazzculture.2.2019.0059
    Consulter sur worldcat.org
  • Cassiano, R. C. (2019). “Portrait en Noir et Blanc”: Chico Buarque em francês por Bïa Krieger [“Portrait en Noir et Blanc”: Chico Buarque en français par Bïa Krieger]. Tradução Em Revista, 27(2), 224–241. https://doi.org/10.17771/PUCRio.TradRev.45933
    Consulter sur worldcat.org
  • Dharmoo, G. (2019). Reflets de la colonialité dans la scène des musiques nouvelles. Intersections: Canadian Journal of Music / Intersections : Revue Canadienne de Musique, 39(1), 105–121. https://doi.org/10.7202/1075345ar

    Certains membres de la scène des musiques nouvelles souhaitent en décentrer ses racines eurocentriques et en critiquer ses tendances colonialistes. Avant même de discuter des stratégies qui pourraient constituer un cadre décolonisateur, il est utile d’identifier comment la colonialité se reflète dans cette scène. L’auteur, lui-même membre actif de celle-ci, partage des pistes de réflexion portant sur l’homogénéité culturelle du milieu, les questions d’accès, l’héritage de la musique classique, le concept de l’excellence européenne, la présomption d’universalité, la coexistence de statuts de légitimité et de marginalité, la relation ambigüe avec l’appropriation culturelle et les fondements de l’attribution du mérite.

    Consulter sur worldcat.org
  • Jucu, I.-S. (2019). Musical Geographies and Iconic Music Legends: Mapping Céline Dion’s Outstanding Contribution to Music and Global Popular Music Culture. Territorial Identity and Development, 4(1), 93–127. https://doi.org/10.23740/TID120195

    Between music geography and iconic music legends, a strong connection has been established in terms of spatial and temporal analysis of popular music and the representation of national identities in the contemporary global cultures of popular music. The existing literature unveils a gap in the analysis of music geography and famous musicians, real global music icons identified with particular cultures. This paper argues that such music legends must be geographically studied to unveil their outstanding contribution to the world music cultures. Against such a background, a geographical approach that takes Canadian singer Céline Dion as a case studyis developed. The research aims to analyse Dion’s outstandingcontribution to global music culture in both spatial and temporal terms. Based on the music industry emergence, the paper focuses on how and why Céline Dion appeared in global music culture and examines her outstanding contribution with specific referenceto music cartographies and statistical research.National identity and related cultural issues beyond the music, lyrics, and performances are also addressed.The empirically led study is based on a multi-method approach and makes use of statistical data analysis, GIS methods, biographicalinquiry, the analysis of lyrics and visual methodologies,all suggesting that Dion’s contribution has greatly influenced the global popular music culture of the last few decades.Although the topics in question cannot be fully discussed within the limits of this paper, it highlights the importance of these issues and calls for further in-depth research to provide a new critical understanding of the intimate connections between popular music, legendary music icons and the recent perspectives in music geographies

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  • Vallejo, J. M. (2019). Revitalising language through music: a case study of music and culturally grounded pedagogy in two Kanien’ke:ha (Mohawk) language immersion programmes. Ethnomusicology Forum, 28(1), 89–117. https://doi.org/10.1080/17411912.2019.1641124

    Since the 1990s scholars, teachers, and policy makers have debated over the importance of culturally grounded or culture-based education (CBE) approaches in primary and secondary programmes. For Indigenous communities, CBE methods are often regarded as decolonising tools that support linguistic and sociocultural revitalisation efforts. A majority of Indigenous educational projects have prioritised teaching language above other cultural components, such as music, which has largely been overlooked as a powerful tool due to the pervasive assumption that traditional musical practices rely on the language to survive. This article explores how cultural components have a symbiotic rather than a hierarchical relationship, focusing on the interdependence between language and music. Based on ethnographic fieldwork and observations with four Indigenous language immersion teachers, I argue that music is a linchpin pedagogical tool that promotes intergenerational interactions, builds social relationships, and facilitates the daily use of language in and outside the classroom.

    Consulter sur worldcat.org
  • Proulx, R. (2018). Lhasa de Sela et la traversée des espaces. Archiv für Textmusikforschung, 3(1). https://doi.org/10.15203/ATeM_2018.10

    The singer-songwriter Lhasa de Sela (1972-2010) launched her career and produced her three records in Montreal where she arrived in 1991. Not only did she change the face of migrant song in Quebec, but she also enjoyed international success, embarking on long world tours and selling more than a million records. This analysis will focus on the songs from her second album, The Living Road, and will show that Lhasa de Sela transcended linguistic and artistic frontiers by crossing the geographical border when she made Montreal her home and creative hub.

    Consulter sur worldcat.org
  • Audet, V. (2017). Laura Niquay. Vivre et s’affirmer au féminin attikamekw. Cahiers Du CIÉRA, 14, 138–149. https://depot.erudit.org/id/004153dd
    Consulter sur depot.erudit.org
  • Bertrand, S. (2017). D’exil et d’américanitude : un entretien avec Linda Bouchard. Circuit : musiques contemporaines, 27(1), 41–47. https://doi.org/10.7202/1039671ar

    Quebec composer Linda Bouchard (born 1957) is an extremely prolific composer, particularly active on the new music scene in the u.s. where she has lived for lengthy periods since 1989. She has composed a rich and diverse catalogue of works, ranging from orchestral music to more intimist instrumentations, and also using multimedia or improvisation. In this interview, the composer reflects on the question of exile and identity in light of her own experience, thus reliving her own artistic path while also addressing some still burning questions about the place of music creators in the global culture.

    Consulter sur www.erudit.org
  • Blais-Tremblay, V. (2017). Femmes et jazz dans le Québec de l’entre-deux-guerres : entre le récit historique, les archives et le passé. Les Cahiers de la Société québécoise de recherche en musique, 18(1), 31–39. https://doi.org/10.7202/1059792ar

    Cet article porte sur les rôles que les femmes ont joué dans le développement d’une scène jazz à Montréal. Les archives témoignent de l’importance des pianistes Vera Guilaroff et Ilene Bourne, de l’enseignante de piano Daisy Peterson Sweeney, des enseignantes de danse Olga Spencer Foderingham et Ethel Bruneau, ainsi que des danseuses de variétés dans le développement de la plus grande scène jazz du Canada au cours de la première moitié du xxe siècle. Cet article contextualise la présence des femmes dans ces espaces performantiels précis (le piano, l’enseignement, la danse) et explore les processus historiographiques liés à leur exclusion des récits historiques.

    Consulter sur worldcat.org
  • Marcotte, N.-A. (2017). Björk Digital : escale à Montréal. Circuit : Musiques Contemporaines, 27(2), 115–118. https://doi.org/10.7202/1040880ar

    An article from Circuit, on Érudit.

    Consulter sur worldcat.org
  • Marcoux, G. (2017). L’âme en tannage de Natasha Kanapé Fontaine : Souveraineté orale, territoriale et mémorielle. Canadian Review of Comparative Literature / Revue Canadienne de Littérature Comparée, 44(1), 68–81. https://doi.org/10.1353/crc.2017.0004
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  • Territoire : Nationalisme, colonialisme, transnationalisme, langue
  • Création et composition (29)
  • Diffusion, circulation, programmation, rayonnement (3)
  • Enseignement, formation, professionnalisation (5)
  • Gestion, direction (1)
  • Légitimité culturelle (5)
  • Musique "live" (8)
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  • Représentations des genres (1)

Genres musicaux

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  • Autochtonie (12)
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Type de ressource

  • Article de revue

Année de publication

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      • 1977 (1)
      • 1978 (1)
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      • 1991 (1)
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      • 1995 (1)
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      • 1999 (2)
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    • Entre 2000 et 2009 (13)
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      • 2008 (1)
      • 2009 (1)
    • Entre 2010 et 2019 (22)
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      • 2014 (1)
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