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    • Dans les documents : repère vos mots-clés dans le contenu textuel des documents disponibles.
  • Vous pouvez utiliser les opérateurs booléens avec vos mots-clés :
    • ET : repère les références qui contiennent tous les termes fournis. Ceci est la relation par défaut entre les termes séparés d’un espace. Par exemple, a b est équivalent à a ET b.
    • OU : repère les références qui contiennent n’importe lequel des termes fournis. Par exemple, a OU b.
    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
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  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

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  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

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Enjeux
  • Création et composition
Identités
  • Femmes*

Résultats 344 ressources

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Résumés
  • Blais-Tremblay, V. (2023). La « femme·eux·ze » musique québécoise : La recherche sur les genres, les sexualités et autres pratiques non dominantes en musique au Québec (1874-2022). Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture au Québec [CRILCQ]. https://crilcq.org/publications/collections/description-publication/la---femme-eux-ze--musique-quebecoise/

    C’est là un ouvrage de référence qui présente la recherche sur la musique, les genres et les sexualités, et plus largement la vie musicale non dominante au Québec depuis le dernier quart du XIXe siècle jusqu’à aujourd’hui. Issu des travaux réalisés en 202-2022 par le pôle universitaire DIG! Différences et inégalités de genre dans la musique au Québec (D!G), un réseau interdisciplinaire et intersectoriel qui réunit les chercheur·ses, publics, artistes et autres professionnel·les de la musique qui s’intéressent à cette thématique, l’ouvrage comprend une revue de la littérature et une bibliographie de plus de 800 ressources scientifiques.

    Consulter sur crilcq.org
  • Cohen, J. R. (2022). Jumol-Julia Edéry’s Wedding in Early 20th Century Morocco. Canadian Jewish Studies/Études Juives Canadiennes, 33, 191–211. https://doi.org/10.25071/1916-0925.40275
    Consulter sur doi.org
  • Hill, R. W., Peleg, H., & Haus der Kulturen der Welt. (2022). Alanis Obomsawin: Lifework. Prestel Publishing. https://worldcat.org/fr/title/1260820267

    "One of today's most important documentary filmmakers, Alanis Obomsawin has dedicated her life's work to shining a light on the injustices experienced by Canada's Indigenous people. This retrospective monograph features an extensive interview with Obomsawin and includes stills and reflections on her entire career including her most recent series devoted to the rights of Indigenous children. Never shying away from controversy, Obomsawin's films have played a critical role in exposing ongoing systemic bias towards Indigenous populations-from fishing rights and education to health care and treaty violations. Obomsawin is also a graphic artist, and she incorporates her often dream-inspired etchings and prints into many of her films. This volume includes illuminating essays exploring Obomsawin's practice and mission as well as personal commentary from collaborators, archival materials, and photographs from the filmmaker's personal life and professional exploits. As Obomsawin closes in on her ninth decade of life-and fifth decade behind the camera-this beautifully illustrated record of her astounding body of work and tireless efforts on behalf of Indigenous peoples and culture is an inspiring celebration of the power of film to dramatically change the course of history"-- Provided by publisher.

    Consulter sur worldcat.org
  • Leclerc, C. (2022). “[N]ou rasanble” : rassemblements hétérolingues et hétérogènes dans les chansons de Muzion. Analyses, 16(2), 61–80. https://doi.org/10.7202/1090840ar

    Muzion a été parmi les tout premiers groupes de rap québécois à faire résonner une parole locale distinctive. Il le faisait dans un français mâtiné d’anglais et de créole haïtien, multipliant les registres et faisant des emprunts à encore d’autres langues. Cet article se penche sur les chansons du premier album du groupe, Mentalité moune morne, à partir de son hétérolinguisme et des questions d’appartenance que celui-ci soulève. Il examine la manière dont Muzion entrelace les langues, mais aussi les interpellations, défaisant l’association entre langue et identité. Le groupe s’adresse ainsi à la fois à une communauté immigrante locale (d’abord haïtienne, mais également pluriethnique et racisée) qu’il québécise, et à une communauté québécoise élargie qu’il pluralise. Le rap permet en outre à ses membres de faire entendre leurs voix individuelles distinctes, notamment grâce à des usages différenciés de la palette plurilingue du groupe. Ce faisant, ce sont les notions même d’appartenance et de communauté que Muzion se trouve à refaçonner, à l’encontre de toute forme d’homogénéisation, de figement ou de stéréotype.

    Consulter sur worldcat.org
  • Obomsawin, A., & Gagnon, M. K. (2022). “Before I made fims, I was singing.” In R. W. Hill, H. Peleg, & Haus der Kulturen der Welt (Eds.), Alanis Obomsawin: Lifework (pp. 246–257). Prestel Publishing. https://worldcat.org/fr/title/1260820267
    Consulter sur worldcat.org
  • Simard, M., & Kirouac Massicotte, I. (2022). Les rappeuses québécoises sur le devant de la scène : autorité lyrique de la voix féminine chez Donzelle et MCM. Analyses, 16(2), 123–137. https://doi.org/10.7202/1090843ar
    Consulter sur worldcat.org
  • Wainwright, M. (2022). Stories I Might Regret Telling You: A Memoir. Hachette Books. https://worldcat.org/fr/title/1257819329

    The singer-songwriter's heartfelt memoir about growing up in a bohemian musical family and her experiences with love, loss, motherhood, divorce, the music industry, and more. Born into music royalty, the daughter of folk legends Kate McGarrigle and Loudon Wainwright III and sister to the highly-acclaimed and genre-defying singer Rufus Wainwright, Martha grew up in a world filled with such incomparable folk legends as Leonard Cohen; Suzzy Roche, Anna McGarrigle, Richard and Linda Thompson, Pete Townshend, Donald Fegan, and Emmylou Harris. It was within this loud, boisterous, carny, musical milieu that Martha came of age, struggling to find her voice until she exploded on the scene with her 2005 debut critically acclaimed album, Martha Wainwright, containing the blistering hit, 'Bloody Mother F*cking Asshole,' which the Sunday Times called one of the best songs of that year. Her successful debut album and the ones that followed such as Come Home to Mama, I Know You're Married But I've Got Feelings Too, and Goodnight City came to define Martha's searing songwriting style and established her as a powerful voice to be reckoned with. In her memoir, Stories I Might Regret Telling You, Martha digs into the deep recesses of herself with the same emotional honesty that has come to define her music. She describes her tumultuous public-facing journey from awkward, earnest, and ultimately rebellious daughter, through her intense competition and ultimate alliance with her brother, Rufus, to the indescribable loss of their mother, Kate, and then, finally, discovering her voice as an artist. With candor and grace, Martha writes of becoming a mother herself and making peace with her past struggles with Kate and her former self, finally understanding and facing the challenge of being a female artist and a mother. Ultimately, Stories I Might Regret Telling You offers readers a thoughtful and deeply personal look into the extraordinary life of one of the most talented singer-songwriters in music today.

    Consulter sur worldcat.org
  • Brasset, M.-P. (2021). Les îles (2011) d’Isabelle Panneton et l’héritage de Philippe Boesmans : généalogie d’une démarche compositionnelle. Circuit : musiques contemporaines, 31(2), 87–101. https://doi.org/10.7202/1079643ar

    Dans les années 1980, après ses études auprès de Gilles Tremblay, Isabelle Panneton fait la rencontre de Philippe Boesmans lors d’un passage du compositeur belge à Montréal. Impressionnée par sa musique, elle se rendra en Belgique pour y suivre des leçons de composition avec lui de 1984 à 1987. Cette période sera déterminante pour la compositrice, ouvrant toute grande la porte à l’émergence de sa personnalité musicale. Ce texte retrace les moments forts du passage d’Isabelle Panneton chez le compositeur belge et met en lumière les liens qui les unissent, en guise de prélude à l’analyse de son trio Les îles pour violon, violoncelle et piano.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Cancel-Bigay, M. R. (2021). Lise Vachon and “Octobre au mois de mai”: Relistening to the Québécois Revolution. In Sounds that Fall Through the Cracks, and Other Silences and Acts of Love: Decoloniality and Anticolonialism in Puerto Rican Nueva Canción and Chanson Québécoise [thèse de doctorat, Université Columbia] (pp. 78–106). Academic Commons. https://worldcat.org/fr/title/1261044984
    Consulter sur worldcat.org
  • Cohen, J. R. (2021). “If you see me walking alone on the road”: Sephardic Songs of Exile, Expulsion, Memory – and Return. In S. M. Ross & R. Randhofer (Eds.), Armenian and Jewish Experience between Expulsion and Destruction (pp. 75–94). De Gruyter Oldenbourg Publishing. https://worldcat.org/fr/title/1286807931
    Consulter sur worldcat.org
  • Gadoua, M.-P. (2021). Étude patrimoniale sur le katajjaniq. Publications Nunavik. https://worldcat.org/fr/title/1283733897

    Ce livre présente une résumé exhaustif de l’étude effectuée sur le katajjaniq, suite à la désignation de cette pratique à titre de premier élément du patrimoine immatériel québécois.

    Consulter sur worldcat.org
  • Jabouin, E. (2021). Black Women Dancers, Jazz Culture, and “Show Biz”: Recentering Afro-Culture and Reclaiming Dancing Black Bodies in Montréal, 1920s–1950s. Canadian Journal of History, 56(3), 229–265. https://doi.org/10.3138/cjh.56-3-2021-0030

    The documentary Show Girls, directed by Meilan Lam, makes an unprecedented contribution to the history of jazz and Black women jazz dancers in Montréal, Quebec, and to the conversation of jazz in Canada. Show Girls offers a glimpse into the lives of three Black women dancers of the 1920s–1950s. This essay asks what the lives of Black women dancers were like and how they navigated their career paths in terms of social and economic opportunities and barriers. I seek to better understand three points: (1) the gap in the study of jazz that generally excludes and/or separates dance and singing from the music; (2) the use of dance as a way to commercialize, sell, and give visual and conceptual meaning to jazz; (3) the importance of the Black body and the role of what I would define as “Afro- culture” in producing the ingenious and creative genre of jazz. My study suggests there is a dominant narrative of jazz, at least in academic literature, that celebrates one dimension of jazz as it was advertised in show business, and that bringing in additional components of jazz provides a counternarrative, but also a restorative, whole and more authentic story of jazz and its origins. More specifically, by re- exploring jazz as a whole culture that relies on music, song, and dance, this essay explores three major ideas. First, Black women dancers played a significant role in the success of jazz shows. Second, they articulated stories of self, freedom, and the identity of the New Negro through jazz culture and dance. Third, Black women’s bodies and art were later crystallized into images that further served to sell jazz as a product of show business.

    Consulter sur doi.org
  • Joachim, J. (2021). Black Gold: A Black Feminist Art History of 1920s Montréal. Canadian Journal of History, 56(3), 266–291. https://doi.org/10.3138/cjh.56-3-2021-0017

    The 1920s have been touted as the golden era of jazz and Black history in Montréal. Similarly, the decade is well known for the Harlem Renaissance, a key moment in African American art history. Yet this period in Black Canadian art histories remains largely unknown. As a first step toward shedding some light on this period in Black Canadian art history, I propose to use what I term a Black feminist art-historical (bfah) praxis to discuss some visual art practices undoubtedly active alongside well-known jazz musicians and cultural producers in 1920s Montréal. This paper presents an overview of critical race art history and feminist art history, as well as Black feminist approaches to visual representation, to outline what might be considered four tenets of bfah praxis. Applying these tenets, I propose that a new art history may emerge from well-known art objects and practices as well as lesser-known ones. I posit that through a deliberately bfah approach, new meanings emerge and the voices of Black women, even when obstructed by mainstream white narratives, may begin to stand out and shed light upon a variety of histories. This praxis aims to underline the subtext lurking at the edges of these images and to make intangible presences visible in the archive and in art history. I propose bfah as a strategy for more nuanced discussion of the work of Black Canadian artists and histories that have by and large been left out of official records.

    Consulter sur www.utpjournals.press
  • Laberge, Y. (2021). Une chanteuse épanouie : Renée Claude (1939-2020). Cap-aux-Diamants : la revue d’histoire du Québec, 144, 66–67. https://id.erudit.org/iderudit/95934ac

    Un article de la revue Cap-aux-Diamants, diffusée par la plateforme Érudit.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Lefebvre, M.-T. (2021). Chronologie de plus de cent ans de présence féminine dans la création d’œuvres musicales au Québec : un premier survol. Les Cahiers de La Société Québécoise de Recherche En Musique, 22(1–2). https://worldcat.org/fr/title/9859371822
    Consulter sur worldcat.org
  • Lemay, L., & Vignol, B. (2021). Lynda Lemay. Il était une fois mes chansons. Éditions Gründ. https://worldcat.org/fr/title/1292017037
    Consulter sur worldcat.org
  • Obomsawin, A. (2021). Dream visions: The Art of Alanis Obomsawin (P. O’Brien, Ed.). Perceval Press. https://worldcat.org/fr/title/1312920040
    Consulter sur worldcat.org
  • Ringuet, C. (2021). Alys Robi a été formidable. Nouveau regard sur une figure d’avant-garde. Québec Amérique. https://worldcat.org/fr/title/1296380563

    Flamboyante et indépendante, Alys Robi a marqué le Québec en étant sa première star internationale puis en voyant sa carrière s’interrompre brutalement, à vingt-cinq ans à peine, lorsqu’elle est internée contre son gré. Mais au-delà de ces deux grands axes à partir desquels on la raconte toujours, qui était-elle ? Pourquoi a-t-elle été internée ? Pourquoi, surtout, a-t-on oublié à quel point elle a été formidable ?Chantal Ringuet a plongé dans les archives de cette femme qui était sa grand-tante afin d’en brosser enfin un portrait exhaustif et de réhabiliter la mémoire d’une artiste exceptionnelle. Dans cette émouvante biographie qui flirte avec l’essai littéraire, elle nous entraîne dans l’envers du décor, sur les traces de cette diva qui a été tour à tour reine de la chanson, féministe avant l’heure, traductrice littéraire, porte-parole pour la santé mentale, incarnation du kitsch et égérie de la communauté gaie. Une femme qui, malgré les épreuves inouïes qu’elle a affrontées, a poursuivi son chemin la tête haute.

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  • Watkinson, P. (2021). Fracturing Patriarchal Objectivity through Electro-Pop: Purity Ring and the vicissitudes of sight. Performance Research, 26(3), 27–30. https://doi.org/10.1080/13528165.2021.1977493

    This article examines the deviated modes of seeing in the work of Canadian electro-pop band Purity Ring. Bringing their recent music into conversation with the theory of Tim Ingold and Eugenie Brinkema, I suggest that Megan James and Corin Roddick perform seeing as a granular, augmented act that continually shapes the boundaries between our bodies and the world around us. Particular attention is paid to James and Roddick’s creative engagement with optical touch and the formal capability of music to engage affectively with the act of seeing.By integrating musical examples, Tallulah Fontaine’s artwork for the band and the poetry of Kiran Millwood Hargrave, this article offers an expanded reading experience that spans the textual, the aural and the visual. I argue that the political crux of Purity Ring’s performance of perception lies in them moving beyond a reactionary response to patriarchal objectivity and towards a creative refiguration of perception as a form of subjectivation. The eyes that Purity Ring instantiate do not passively observe the world; they change it, both consoled and engulfed by the vicissitudes of perception.

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  • Balestrini, N. W. (2020). Sounding the Arctic in Chantal Bilodeau’s Climate Change Plays. Nordic Theatre Studies, 32(1), 66–81. https://doi.org/10.7146/nts.v32i1.120408

    Quebec-born playwright Chantal Bilodeau has been responding to the challenges of dramatizing anthropogenic climate change by developing an eight-part Arctic Cycle, each play of which is set in one of the nations that claims Arctic territory. Sila (2014) immerses audiences into a complex network of humans, animals, and mythical beings crisscrossing the Canadian Arctic. These movements circle around the Inuit concept of sila, which is the life-giving force of breath and voice. Thus, the sonic world of Sila focuses on voices speaking words, on performance poetry, and on the sounds of breath and wind. Bilodeau’ s second Arctic Cycle play, Forward (2016), addresses the long-term impact of Fridtjof Nansen’s polar exploration of the 1890s on Norway’s economy and society. In terms of sound, Forward features multiple musical performances rangingfrom traditional songs to European opera arias and Lieder to contemporary Norwegian electro-pop. The sonic features of both plays stress interdependence across time, space, as well as (non-)human, earthly, and metaphysical realms. Sila and Forward address climate change in a non-universalizing manner which promotes a heterarchical (rather than hierarchical) aesthetic fit for a growing awareness of planetary relationality.

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