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During its 25 years of activities, the nem has played 635 works by 374 composers at local concerts, public workshops or world tours. Collectively, these works cover most of the aesthetic tendencies of the music of the 20th century. However, it is possible to define the repertoire of the ensemble along two main axes: on one hand, works that have become “classics” of contemporary music, and, on the other hand, new works engaged in musical innovation. Thus, the policy for disseminating works through concerts established by Lorraine Vaillancourt introduces a new culture within the world of musical creation, based on the development of a repertoire of works from the 20th and 21st centuries.
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La moustache de Georges Brassens, la robe noire d’Edith Piaf, les paillettes de Claude François, les cheveux de Dalida… Les chanteurs ont un corps indissociable de leurs chansons, et ce livre s’intéresse précisément à la présence physique de la musique populaire, à sa performance sur scène et sur disque. Si le dualisme historique entre le corps et l’esprit a eu tendance, en France, à inluencer la réception de la chanson en attribuant plus de prestige à la modestie d’un Brassens qu’à la séduction démonstrative d’un chanteur de ‘variétés’, cet ouvrage est l’occasion de revenir sur cette opposition et de la nuancer, en identiiant les artistes qui ont su l’ignorer ou la contester. En légitimant l’étude de la performance (au sens de mise en scène du corps), cette étude met sur un pied d’égalité des genres aussi différents que la chanson ‘à textes’, le rock, le disco, le zouk ou le cabaret, et recadre les études sur la chanson loin de l’analyse de paroles. Il démontre, notamment, qu’en tant que véhicule de la chanson, le corps du chanteur reflète des a priori sociaux sur les rapports entre physique et séduction, genre et sexualité, apparence ethnique et identité, artiice et authenticité. Cet ouvrage est le fruit d’une collaboration entre chercheurs de GrandeBretagne, des États-Unis, du Canada, de Nouvelle-Zélande et de France, et dont la qualité commune est une fraîcheur d’analyse pluridisciplinaire inspirée des études culturelles. Observant les corps de chanteurs et chanteuses en France, aux Antilles et au Québec, ce livre offre une rélexion comparatiste sur les codes esthétiques en vigueur dans chaque contexte national, et observe les tensions sociales, sexuelles et identitaires qui sous-tendent la performance musicale.
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In and out of the studio was a collaborative multimedia project which aimed to examine and document the working methods of several female sound producers, from a variety of media (such as radio, film sound, television, hypermedia, performance art) and in different institutional contexts. The website, which is compiled in this document, was one element in an effort to establish a greater sense of community among women sound producers who are separated by geographic space, occupation or disciplinary boundaries.
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Kim Sawchuk is a feminist media studies scholar and a founding member of Studio XX, a feminist-run new media arts collective based in Montreal. A professor in the Department of Communication Studies at Concordia University, she is the former editor of the Canadian Journal of Communication and co-editor of wi: journal of mobile media. Sawchuk’s work encompasses the roles of women in science and technology, as well as issues surrounding media technology access and use by women, elders, and immigrant communities. Her more recent research involves the use of mobile devices by older adults. During a Skype interview with guest editor Stephanie Tripp on March 22, 2013, Sawchuk discussed her collaboration in Studio XX, her research on women and technology, her work on mobile communications technologies, and her outlook on issues facing women working in new media today.