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Enjeux
  • Musique "live"
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2010 et 2019

Résultats 22 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
  • 1
  • 2
  • Page 1 de 2
Résumés
  • Bertin, R. (2019). Une approche sensible du son. Jeu : Revue de Théâtre, 170, 38–43. https://id.erudit.org/iderudit/90091ac

    Article sur l'artiste sonore Nancy Tobin.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Blais-Tremblay, V. (2019). Gorgeous Girlies in Glittering Gyrations! Capital érotique et danse jazz dans l’entre-deux-guerres québécois. Recherches féministes, 32(1), 89–109. https://doi.org/10.7202/1062226ar

    Dans la littérature sur la danse exotique de la première moitié du xxe siècle, la danseuse noire apparaît soit comme la victime d’une industrie du divertissement capitalisant sur les mises en scène érotisantes, exotisantes et primitivisantes de son corps, soit comme la parodie subversive du stéréotype dit « primitif-exotique » incarné sur scène. Pour paraphraser bell hooks, le plaisir corporel, voire charnel, lié à la danse est avant tout abordé en tant que réalité à laquelle il faut résister, qui doit être masquée ou transcendée, ce qui force ainsi un processus de distanciation entre le travail artistique de la danseuse et le capital érotique de son corps. Dans cet article, l’auteure s’appuie sur une collection d’entretiens réalisés dans le contexte du travail de recherche ayant mené à la production cinématographique Show Girls: Celebrating Montreal’s Legendary Black Jazz Scene (1999) avec des danseuses qui travaillaient dans l’industrie du spectacle durant l’« âge d’or » du jazz montréalais (1925-1955). Les récits que révèlent ces entretiens permettent d’aller au-delà des questions de représentation dans la littérature sur la danse exotique pour poser un regard sur l’agentivité artistique de ces femmes qui résistent à la désarticulation entre leur travail artistique et le capital érotique de leurs corps.

    Consulter sur worldcat.org
  • Blais-Tremblay, V. (2019). “Where You Are Accepted, You Blossom”: Toward Care Ethics in Jazz Historiography. Jazz & Culture, 2, 59–83. https://doi.org/10.5406/jazzculture.2.2019.0059
    Consulter sur worldcat.org
  • Croteau, L. (2019, août). Festivals de musique québécois : où sont les femmes ? Ici Radio-Canada. https://ici.radio-canada.ca/info/2019/08/festivals-musique-femmes-programmation-artistes-quebec-osheaga/
    Consulter sur ici.radio-canada.ca
  • Daguzan Bernier, M. (2019, juillet). Sexisme en musique : des trucs pour s’assurer une programmation paritaire et inclusive – Partie 1. Gazette Des Femmes. https://gazettedesfemmes.ca/15005/sexisme-en-musique-des-trucs-pour-sassurer-une-programmation-paritaire-et-inclusive-partie-1/
    Consulter sur gazettedesfemmes.ca
  • Daguzan Bernier, M. (2019, juillet). Sexisme en musique : des trucs pour s’assurer une programmation paritaire et inclusive – Partie 2. Gazette Des Femmes. https://gazettedesfemmes.ca/15016/sexisme-en-musique-des-trucs-pour-sassurer-une-programmation-paritaire-et-inclusive-partie-2/

    Solutions constructives pour des rendez-vous musicaux plus vivants, diversifiés et… paritaires!

    Consulter sur gazettedesfemmes.ca
  • Salerno, S. (2019). “Saw You in the Dark”: Exploring Rufus Wainwright’s Emotional Vulnerability in Fan-Captured Live Performance Videos. Performance Matters, 5(2), 24–40. https://performancematters-thejournal.com/index.php/pm/article/view/179
    Consulter sur performancematters-thejournal.com
  • Blais-Tremblay, V. (2018). Jazz, gender, historiography: a case study of the “Golden Age” of jazz in Montreal (1925-1955) [Thèse de doctorat, Université McGill]. https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/12579v62c

    This dissertation maps the interaction between jazz, identity, modernity and nation during the so-called "golden age" of jazz in Montreal (1925-1955). Drawing on the fields of musicology, women's studies (black feminist theory and feminist research methods in particular), critical dance studies, and cultural studies, this project provides a critical re-writing of the history of Montreal jazz, one which acknowledges various roles that racialized and ethnicized women played in the shaping of modern identities, pleasures and sounds in Quebec. Montreal's particular status as a "showtown" makes it a rich laboratory to study the collaborative creative relationships between jazz music and dance on the black variety stage in the first half of the twentieth century. I also map the specific parameters that articulate the discursive relationship between jazz and vice, in particular as these relate to the gendered and racialized embodiment of morality in interwar Quebec. Finally, this dissertation produces the first extensive biographical accounts and critical listening of several prominent Montreal-based female jazz artists, including pianists Vera Guilaroff and Ilene Bourne, all-girl groups such as The Spencer Sisters and the Montreal Melody Girls Orchestra, black women performers such as Tina Baines Brereton, Bernice Jordan Whims, Marie-Claire Germain, Mary Brown, Natalie Ramirez, as well as piano teacher Daisy Peterson Sweeney and dance teachers Ethel Bruneau and Olga Spencer Foderingham.

    Consulter sur escholarship.mcgill.ca
  • Thompson, C. (2018). “Come One, Come All”: Blackface Minstrelsy as a Canadian Tradition and Early Form of Popular Culture. In C. A. Nelson (Ed.), Towards an African Canadian Art History: Art, Memory, and Resistance (pp. 97–123). Captus Press. https://worldcat.org/fr/title/1076491545

    Towards an African Art History: Art, Memory, and Resistance, is the first book to consoloidate the field of African Canadian Art History. In this book, Charmaine A. Nelson and her colleagues--a group of established and up-and-coming artists, scholars, and cultural critics--argue for an African Canadian Art History that can simultaneously examine the artistic contributions of black Canadian artists within their unique historical contexts, critique the colonial representation of black subjects by white artists, and contest the customary racial homogeneity of Canadian Art History. Challenging the traditional notions of artistic value, this groundbreaking book examines art, artists, and visual and material culture from the eighteenth century to the present, analyzing "high," "low," and popular art across various media, with a focus to offer a new perspective on Canadian Art History--an African Canadian Art History

    Consulter sur worldcat.org
  • Desfossés, F. B. (2017, October 23). La scène travestie qui est à l’origine du punk à Montréal. Vice. https://www.vice.com/fr/article/3kvqz9/la-scene-travestie-qui-est-a-lorigine-du-punk-a-montreal
    Consulter sur www.vice.com
  • Blais-Tremblay, V. (2017). Femmes et jazz dans le Québec de l’entre-deux-guerres : entre le récit historique, les archives et le passé. Les Cahiers de la Société québécoise de recherche en musique, 18(1), 31–39. https://doi.org/10.7202/1059792ar

    Cet article porte sur les rôles que les femmes ont joué dans le développement d’une scène jazz à Montréal. Les archives témoignent de l’importance des pianistes Vera Guilaroff et Ilene Bourne, de l’enseignante de piano Daisy Peterson Sweeney, des enseignantes de danse Olga Spencer Foderingham et Ethel Bruneau, ainsi que des danseuses de variétés dans le développement de la plus grande scène jazz du Canada au cours de la première moitié du xxe siècle. Cet article contextualise la présence des femmes dans ces espaces performantiels précis (le piano, l’enseignement, la danse) et explore les processus historiographiques liés à leur exclusion des récits historiques.

    Consulter sur worldcat.org
  • Morano, C. (2017). A performer’s perspective on three works for pianist and moving images : analysis with performance and practice strategies for Michel van der Aa’s “Transit”, Nicole Lizée’s “Hitchcock Études”, and “Surface Tension” by Eve Egoyan and David Rokeby [Thèse de doctorat, Université de Colombie-Britannique]. https://dx.doi.org/10.14288/1.0340648

    Interest in audio-visual works of art that are performed by a live pianist while integrating projected moving visual images has waxed and waned over a period of almost 300 years. The past twenty years or so has seen a re-emergence of this genre of classical music composition which places extra demands on the pianist performing these works. This dissertation explores the history of this genre, proposes a framework for analysis of these pieces, and examines from both analytical and performance perspectives three contrasting works for this medium: Michel van der Aa’s 'Transit', Nicole Lizée’s 'Hitchcock Études', and 'Surface Tension' by Eve Egoyan and David Rokeby. This research was

    Consulter sur dx.doi.org
  • Bayley, A., & Lizée, N. (2016). Creative layers and continuities: A case study of Nicole Lizée and the Kronos Quartet. Musicae Scientiae, 20(3), 392–412. https://doi.org/10.1177/1029864916631917

    This study examines the creative layers and continuities evident within the composition and rehearsal processes of Nicole Lizée’s Golden Age of the Radiophonic Workshop (Fibre-Optic Flowers), written for the Kronos Quartet in 2012. Lizée’s compositional approach to the historic and the new, and the mechanical and the human, are interpreted through Simon Emmerson’s three themes of combination, transformation, and control, and his three “impulses within composition” that combine live and acousmatic soundworlds – integration, antithesis, and co-existence. These concepts also help to articulate the way the players engage with the physical, psychological, and expressive demands of the piece. Discussions arising from the Kronos Quartet rehearsing the piece with the composer reveal how extensions are made to the performers’ mind and body experiences when they are required both to initiate and integrate sounds emanating from unfamiliar, analogue machines into their acoustic, yet amplified soundworld. Creative layers and continuities are seen to evolve from compositional experimentation and from composer–performer and co-performer dialogues in rehearsal in the BBC Maida Vale studio prior to the world premiere at a BBC Prom concert on 24 July 2012.

    Consulter sur doi.org
  • Tobin, N. (2016). Écritures chorégraphiques et sonores imbriquées : récits de collaborations avec Danièle Desnoyers. L’Annuaire Théâtral : Revue Québécoise d’études Théâtrales, 60, 133–145. https://doi.org/10.7202/1050926ar

    Ce texte revient sur le processus de création de trois spectacles chorégraphiques auxquels j’ai participé comme conceptrice sonore : Concerto grosso pour corps et surface métallique (1999), Duos pour corps et instruments (2003) et Là où je vis (2007). Ces parcours de recherche-création, traversés avec la chorégraphe Danièle Desnoyers (compagnie Le Carré des Lombes), permettent d’observer comment l’écriture sonore se développe in situ avec l’écriture chorégraphique. Les deux se forment ensemble en s’influençant l’une l’autre. Les trois spectacles choisis témoignent de différents modes de création de la matière sonore : amplification des danseurs, diffusion avec des haut-parleurs inusités, invention d’instruments et citation de musiques transformées. Les récits de collaborations qui suivent révèlent les manières dont la matière sonore a émergé de l’écriture chorégraphique et vice versa.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Mansbridge, J. (2014). In Search of a Different History: The Remains of Burlesque in Montreal. Canadian Theatre Review, 158, 7–12. https://doi.org/10.3138/ctr.158.002

    : Taking Elin Diamond’s and Rebecca Schneider’s recent work in drama and performance studies as a starting point, this essay looks at two eras of burlesque in Montreal—the 1940s-50s and 2012—tracing a shifting landscape of popular entertainment, politics, religion, and social attitudes toward female sexuality. There is a central question underlying this examination: Why burlesque? Why now (or, rather, again?). I argue that burlesque offers an archive that evokes a different, more glamorous history than the one passed down to women by second-wave feminism. Burlesque also provides an alternative to popular culture’s commodification of female sexuality, technology’s mediation of social life, and heteronormative culture’s privatization of sexuality, giving women—and men—a stage on which to make fun of our cultural fixation with sex and the female body. Both nostalgically looking back and eagerly reaching for the new, neo-burlesque repeats the past as it simultaneously reinvents it.

    Consulter sur ctr.utpjournals.press
  • Mercier, C. G. (2014). Interpreting Brazilianness: Reception and Representation in the Brazilian Music Scenes of Toronto and Montreal [Thèse de doctorat, Université de Toronto]. http://hdl.handle.net/1807/43562

    In Toronto and Montreal, Brazilian popular music performances constitute a context for intercultural encounter. Performances offer Brazilians the opportunity to present their culture of origin while emphasising their identification with it. The issue of representation is quite complex, however, due to the involvement of a majority of non-Brazilian musicians, audience members, artistic directors, producers, promoters, and journalists. This dissertation focuses on music reception and cultural representation and how these may influence each other after music has been decontextualised and recontextualised. I look closely at local non-Brazilian audiences possessing different degrees of familiarity with Brazilian music, and I demonstrate how cultural stereotypes influence their conceptions and expectations of Brazilian music, culture, and people. I argue that a desire for cultural difference and the exotic, encouraged by discourses of cultural diversity, influences the reception of performances. I suggest that, through the privileged gaze of non-Brazilian attendees, performances may be adjusted to correspond to audience fantasies of Brazil. Some non-Brazilians would like to become knowledgeable of, and even intimate with Brazilian culture, which would satisfy their desire to be cosmopolitan. However, pleasure frequently matters more to them than a nuanced understanding of Brazilian culture; this explains, I contend, why some Torontonians and Montrealers have become comfortable with essentialist and stereotypical representations. I examine how some non-Brazilian musicians, promoters, and band agents reinforce mythologies of Brazil to meet audience demands and sometimes to satisfy their own fantasies. I analyse the reproduction of similarly problematic discourses on Brazil in the presentations of Brazilian artists as both a form of autoexoticism and a particular type of tactical or strategic essentialism. Rather than to represent and understand Brazilian culture, I argue that, through local music performances, Brazilians and non-Brazilians in Toronto and Montreal interpret Brazilianness.

    Consulter sur hdl.handle.net
  • Bayley, A., & Lizée, N. (2013, October 12). Layers of creativity in composition, rehearsal and performance: Nicole Lizée and the Kronos Quartet [Communication]. Tracking the Creative Process in Music Second International Conference, Université de Montréal. https://worldcat.org/fr/title/6684450874
    Consulter sur worldcat.org
  • Abenavoli, L. (2013). Le son tactile ou la sensorialité excentrique dans les performances solos de Magali Babin. Circuit : musiques contemporaines, 23(1), 26–32. https://doi.org/10.7202/1017209ar

    How can the ephemeral touch of a caress become an aesthetic object? How can a fingernail scratching the mineral surface of a sheet of schist become music? How can intimate tactile experience become the scene of a collective artistic ritual? How does Magali Babin turn electronic sound into a medium for eccentric sensoriality? This article takes us into one region of Magali Babin’s artistic practice: the tactile world of sound that she uses in her solo performances. Author of a polymorphic sonic oeuvre, Magali Babin is a Quebec artist, performer, and composer whose artistic practice has incorporated sonic installations for the past two years. She is a key figure in Montreal’s alternative audio art, “edgy” improvisation, and experimental music scenes, moving freely among cutting-edge artistic categories.

    Consulter sur id.erudit.org
  • Lebrun, B. (2012). Diane Dufresne : muse en scènes. In B. Lebrun (Ed.), Chanson et performance. Mise en scène du corps dans la chanson française et francophone (pp. 151–162). L’Harmattan. https://worldcat.org/fr/title/848068223

    La moustache de Georges Brassens, la robe noire d’Edith Piaf, les paillettes de Claude François, les cheveux de Dalida… Les chanteurs ont un corps indissociable de leurs chansons, et ce livre s’intéresse précisément à la présence physique de la musique populaire, à sa performance sur scène et sur disque. Si le dualisme historique entre le corps et l’esprit a eu tendance, en France, à inluencer la réception de la chanson en attribuant plus de prestige à la modestie d’un Brassens qu’à la séduction démonstrative d’un chanteur de ‘variétés’, cet ouvrage est l’occasion de revenir sur cette opposition et de la nuancer, en identiiant les artistes qui ont su l’ignorer ou la contester. En légitimant l’étude de la performance (au sens de mise en scène du corps), cette étude met sur un pied d’égalité des genres aussi différents que la chanson ‘à textes’, le rock, le disco, le zouk ou le cabaret, et recadre les études sur la chanson loin de l’analyse de paroles. Il démontre, notamment, qu’en tant que véhicule de la chanson, le corps du chanteur reflète des a priori sociaux sur les rapports entre physique et séduction, genre et sexualité, apparence ethnique et identité, artiice et authenticité. Cet ouvrage est le fruit d’une collaboration entre chercheurs de GrandeBretagne, des États-Unis, du Canada, de Nouvelle-Zélande et de France, et dont la qualité commune est une fraîcheur d’analyse pluridisciplinaire inspirée des études culturelles. Observant les corps de chanteurs et chanteuses en France, aux Antilles et au Québec, ce livre offre une rélexion comparatiste sur les codes esthétiques en vigueur dans chaque contexte national, et observe les tensions sociales, sexuelles et identitaires qui sous-tendent la performance musicale.

    Consulter sur worldcat.org
  • Paradis Vigneault, M.-C. (2012). Par les mains pour les yeux : les représentations de l’identité sourde au sein de performances artistiques de la scène montréalaise [Mémoire de maîtrise, Université Laval]. http://hdl.handle.net/20.500.11794/23701

    Ce mémoire s’appuie sur une recherche ethnographique réalisée principalement au sein de la communauté sourde de Montréal et tente de déceler les représentations de l’identité sourde au sein de performances artistiques de la scène montréalaise. Le but de cette recherche est d’inscrire la culture sourde dans les réflexions sociales et scientifiques portant sur l’expression identitaire de minorités culturelles par les arts. Afin de démontrer les liens à la fois théoriques et pratiques entre l’identité sourde et celles de minorités socio- politiques, telles que les Noirs, les gays, les femmes ou les Queers, cette étude s’appuie sur les concepts de performativité (Judith Butler), de performance (Clifford Geertz et Victor Turner) et de représentations (Stuart Hall et Serge Moscovici). Y seront également démontrées les relations entre ces notions, le vécu des sujets, leur agency et leur expression artistique.

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  • Musique "live"
  • Création et composition (12)
  • Diffusion, circulation, programmation, rayonnement (1)
  • Enseignement, formation, professionnalisation (3)
  • Légitimité culturelle (5)
  • Micro-agressions, abus, violences (1)
  • Pratique artistique (7)
  • Représentations des genres (2)
  • Territoire : Nationalisme, colonialisme, transnationalisme, langue (6)

Genres musicaux

  • Comédies musicales/vaudeville/opérette/variétés (3)
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