Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

3, 2, 1… Action!
UQAM logo
3, 2, 1… Action!
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. 3, 2, 1… Action!
  3. Résultats
  • Accueil

Votre recherche

Réinitialiser la recherche

Aide

L’interface de recherche est composée de trois sections : Rechercher, Explorer et Résultats. Celles-ci sont décrites en détail ci-dessous.

Vous pouvez lancer une recherche aussi bien à partir de la section Rechercher qu’à partir de la section Explorer.

Rechercher

Cette section affiche vos critères de recherche courants et vous permet de soumettre des mots-clés à chercher dans la bibliographie.

  • Chaque nouvelle soumission ajoute les mots-clés saisis à la liste des critères de recherche.
  • Pour lancer une nouvelle recherche plutôt qu’ajouter des mots-clés à la recherche courante, utilisez le bouton Réinitialiser la recherche, puis entrez vos mots-clés.
  • Pour remplacer un mot-clé déjà soumis, veuillez d’abord le retirer en décochant sa case à cocher, puis soumettre un nouveau mot-clé.
  • Vous pouvez contrôler la portée de votre recherche en choisissant où chercher. Les options sont :
    • Partout : repère vos mots-clés dans tous les champs des références bibliographiques ainsi que dans le contenu textuel des documents disponibles.
    • Dans les auteurs ou contributeurs : repère vos mots-clés dans les noms d’auteurs ou de contributeurs.
    • Dans les titres : repère vos mots-clés dans les titres.
    • Dans tous les champs : repère vos mots-clés dans tous les champs des notices bibliographiques.
    • Dans les documents : repère vos mots-clés dans le contenu textuel des documents disponibles.
  • Vous pouvez utiliser les opérateurs booléens avec vos mots-clés :
    • ET : repère les références qui contiennent tous les termes fournis. Ceci est la relation par défaut entre les termes séparés d’un espace. Par exemple, a b est équivalent à a ET b.
    • OU : repère les références qui contiennent n’importe lequel des termes fournis. Par exemple, a OU b.
    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
  • Vous pouvez faire des groupements logiques (avec les parenthèses) pour éviter les ambiguïtés lors de la combinaison de plusieurs opérateurs booléens. Par exemple, (a OU b) ET c.
  • Vous pouvez demander une séquence exacte de mots (avec les guillemets droits), par exemple "a b c". Par défaut la différence entre les positions des mots est de 1, ce qui signifie qu’une référence sera repérée si elle contient les mots et qu’ils sont consécutifs. Une distance maximale différente peut être fournie (avec le tilde), par exemple "a b"~2 permet jusqu’à un terme entre a et b, ce qui signifie que la séquence a c b pourrait être repérée aussi bien que a b.
  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

Explorer

Cette section vous permet d’explorer les catégories associées aux références.

  • Les catégories peuvent servir à affiner votre recherche. Cochez une catégorie pour l’ajouter à vos critères de recherche. Les résultats seront alors restreints aux références qui sont associées à cette catégorie.
  • Dé-cochez une catégorie pour la retirer de vos critères de recherche et élargir votre recherche.
  • Les nombres affichés à côté des catégories indiquent combien de références sont associées à chaque catégorie considérant les résultats de recherche courants. Ces nombres varieront en fonction de vos critères de recherche, de manière à toujours décrire le jeu de résultats courant. De même, des catégories et des facettes entières pourront disparaître lorsque les résultats de recherche ne contiennent aucune référence leur étant associées.
  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

Résultats

Cette section présente les résultats de recherche. Si aucun critère de recherche n’a été fourni, elle montre toute la bibliographie (jusqu’à 20 références par page).

  • Chaque référence de la liste des résultats est un hyperlien vers sa notice bibliographique complète. À partir de la notice, vous pouvez continuer à explorer les résultats de recherche en naviguant vers les notices précédentes ou suivantes de vos résultats de recherche, ou encore retourner à la liste des résultats.
  • Des hyperliens supplémentaires, tels que Consulter le document ou Consulter sur [nom d’un site web], peuvent apparaître sous un résultat de recherche. Ces liens vous fournissent un accès rapide à la ressource, des liens que vous trouverez également dans la notice bibliographique.
  • Le bouton Résumés vous permet d’activer ou de désactiver l’affichage des résumés dans la liste des résultats de recherche. Toutefois, activer l’affichage des résumés n’aura aucun effet sur les résultats pour lesquels aucun résumé n’est disponible.
  • Diverses options sont fournies pour permettre de contrôler l’ordonnancement les résultats de recherche. L’une d’elles est l’option de tri par Pertinence, qui classe les résultats du plus pertinent au moins pertinent. Le score utilisé à cette fin prend en compte la fréquence des mots ainsi que les champs dans lesquels ils apparaissent. Par exemple, si un terme recherché apparaît fréquemment dans une référence ou est l’un d’un très petit nombre de termes utilisé dans cette référence, cette référence aura probablement un score plus élevé qu’une autre où le terme apparaît moins fréquemment ou qui contient un très grand nombre de mots. De même, le score sera plus élevé si un terme est rare dans l’ensemble de la bibliographie que s’il est très commun. De plus, si un terme de recherche apparaît par exemple dans le titre d’une référence, le score de cette référence sera plus élevé que s’il apparaissait dans un champ moins important tel le résumé.
  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
  • Les catégories sélectionnées dans la section Explorer n’ont aucun effet sur le tri par pertinence. Elles ne font que filtrer la liste des résultats.
Type de ressource
  • Article de revue
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2020 et 2025
      • 2022

Résultats 20 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
Résumés
  • Perry, L., & Krasny, E. (2022). Against Sexual Violence in the Museum: Art, Curating, and Activism. Journal of Cultural Analysis and Social Change, 7(2), 11. https://doi.org/10.20897/jcasc/12752

    Depictions of sexual violence are frequently found in the collections and displays of art museums, and material that represents and affirms violence against women often is displayed unchallenged. This article poses questions about how the presence of this material has been addressed in the relations between feminist activism against sexual violence, art made by artists responding to and participating in feminist activism, and the curatorial activities that have arisen to address the challenges that these activities present to art museums. The chapter investigates the 2021 exhibition Titian: Women, Myth and Power at the Isabella Stewart Gardner Museum and its handling of themes of rape in the central exhibit, Titian’s Rape of Europa; the history of themes of rape in feminist art since the 1970s and in exhibitions of this art that have taken place in museums in the last two decades; and curatorial engagements with sexual violence and rape in recent art exhibitions in the US and in the UK. The article argues that new strategies for the presentation and interpretation of artworks dealing with sexual violence are needed for museums to redress the patriarchal and colonial presence of sexual violence in their collection.

    Consulter sur www.lectitopublishing.nl
  • Menninga, C. (2022). La Circassienne: A Study of the Female Circus Artist in French Literature. Masters Theses. https://doi.org/https://doi.org/10.7275/31091155
    Consulter sur scholarworks.umass.edu
  • Sanchez Lozoya, Z. R. (2022). Working with “monstrous men”: ambivalent sexism in the Bombay film industry. Feminist Media Studies, 22(6), 1295–1310. https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1883087

    In India, the 2012 Delhi gang rape case catalyzed protests for women’s rights, particularly in regard to their safety. These demands were rekindled with vigor anew with the eruption of the #MeToo movement. In the Indian film industry, the most visible change appeared in the gradual increase of films with womenleads. But behind the scenes, there has been comparatively less change in female representation. Currently, approximately less than 10% of film directors in India are women. Considering the impor­ tance of having stories about women being made by women, in this article I examine the factors that hinder women’s entrance and tenure in the Mumbai film industry. I argue that a composite of concerns, including but not limited to reputability and personal security, thwarts women’s progress in the industry. I base my con­ clusions on interviews with women and men working in the film industry, conducted in Mumbai in 2017. I use the framework of the Ambivalent Sexism Index developed by psychologists Glick and Fiske in 1996, and revised in 2013, (1996, 2001, 2013) to examine my interviewees’ encounters with hostile and benevolent sexism. This article complicates our understanding of the reasons that limit the work of women beyond explanations of overt discrimination.

    Consulter sur www.tandfonline.com
  • Sørensen, I. E. (2022). Sex and safety on set: intimacy coordinators in television drama and film in the VOD and post-Weinstein era. Feminist Media Studies, 22(6), 1395–1410. https://doi.org/10.1080/14680777.2021.1886141

    This article examines the work of intimacy coordinators on television drama and film sets and the rise of this new role in the screen industry from a policy and production studies perspective. Since HBO made the employment of an intimacy coordinator mandatory on all productions with scenes of sex, nudity, and physical intimacy in 2018, intimacy coordination has become an industry standard and expectation. Through interviews and analysis of production practices, this article explores how intimacy coordinators change and challenge established production practices on and off set and interrogates the reasons behind the emergence of this role in the screen industry. It situates intimacy coordination in the context of recent industry policies and initiatives that promote equality and diversity, and counter harassment and abuse in the post-Weinstein era. It analyses this role on relation to changing production and distribution models and regimes in the era of VOD portals. The article argues that intimacy coordination is not only a catalyst for reforming practices on set, but a way for the screen industry to negotiate contemporary and historic concerns about sexual harassment and abuse, comply with recent policy and funding requirements, and a mechanism for mitigating economic and reputational risk to productions.

    Consulter sur doi.org
  • Huuki, T., Kyrölä, K., & Pihkala, S. (2022). What else can a crush become: working with arts-methods to address sexual harassment in pre-teen romantic relationship cultures. Gender and Education, 34(5), 577–592. https://doi.org/10.1080/09540253.2021.1989384
    Consulter sur www.tandfonline.com
  • Zenetti, M.-J. (2022). Que fait #MeToo à la littérature ? Revue critique de fixxion française contemporaine, 24. https://doi.org/10.4000/fixxion.2148

    Que fait #MeToo fait à la lecture, à la critique et à l’enseignement des textes littéraires ? Le mouvement #MeToo a contribué à une large prise de conscience quant aux enjeux linguistiques liés aux violences sexuelles et sexistes : lutter contre de ces violences suppose d’abord de nommer un viol un viol. Mais une telle exigence de désambiguïsation peut entrer en contradiction avec la complexité interprétative valorisée dans le cadre de la lecture littéraire. Elle présenterait par ailleurs le risque d'inviter à lire des textes éloignés de nous dans le temps et l’espace en les évaluant à l’aune de notions et d’une morale contemporaines jugées anachroniques. Prolongeant les réflexions récentes de Gisèle Sapiro (Peut-on dissocier l’œuvre de l’auteur ?) et d’Hélène Merlin-Kajman (La littérature à l’ère de MeToo), cet article étudie la réception du récit de Vanessa Springora, Le consentement (2020). En interrogeant la polarisation des discours critiques et théoriques entre une lecture “féministe” et une lecture “littéraire” parfois présentées comme incompatibles, il pose la question du lien possible entre violences sexuelles et pratiques interprétatives. Il théorise une pratique de lecture soucieuse de contextualiser l’usage des modèles interprétatifs mobilisés dans l’analyse littéraire et de les critiquer en interrogeant les rapports de pouvoir qu’ils dissimulent. Il défend ainsi l’hypothèse que le mouvement #MeToo invite les littéraires à réévaluer leurs pratiques et leurs paradigmes de lecture en fonction de ce qu’ils rendent possible.

    Consulter sur journals.openedition.org
  • Mettler, K. (2022). Let Her Play: A report on gender-based violence in video games. Embodied: The Stanford Undergraduate Journal of Feminist, Gender, and Sexuality Studies, 1(1). https://ojs.stanford.edu/ojs/index.php/sjfgss/article/view/2303

    Globally, video games are a $152 billion industry, and approximately 3.1 billion people, or 40% of the population, are players (Ingersoll & Anti-Defamation League, 2019, Price, 2020). Gaming is a huge industry, and it’s only getting bigger. Unfortunately, women and other historically marginalized groups often face staggering levels of harassment and violence in these communities. This report aims to explore the issue of gender-based violence in video games by analyzing contributing factors and proposing gaming company interventions.

    Consulter sur ojs.stanford.edu
  • Hanussek, B. (2022). Review: Cooperative Gaming: Diversity in the Games Industry and How to Cultivate Inclusion. Press Start, 8(2), 115–118. http://press-start.gla.ac.uk/index.php/press-start/article/view/234

    Review: Cooperative Gaming: Diversity in the Games Industry and How to Cultivate Inclusion, by Alayna Cole and Jessica Zammit. 2020. CRC Press. xv + 95 pp.

    Consulter sur press-start.gla.ac.uk
  • James, A. (2022). Caste, gender, and “global Indian-ness”: spaces of safety in stand-up comedy in global Mumbai. Feminist Media Studies, 22(4), 831–847. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1815230

    This paper argues that stand-up comedy produces the places it uses in the city of Mumbai as “safe” for new middle-class women by excluding Dalit and working-class people who are deemed “dangerous.” Such exclusion is achieved by mobilising places and infrastructure that are built to make Mumbai a “world-class” city, a process that requires the dispossession and exploitation of the masses from which the new middle-class benefits. In the context of the sexual harassment charges that hit the stand-up comedy scene in 2018 and the responses to those charges, I posit that stand-up comedy is a site where “appropriate” gender hierarchies are formulated in the pursuit of “global Indian-ness.”

    Consulter sur doi.org
  • Milner, S., & Gregory, A. (2022). Time for a change: women, work, and gender equality in TV production. Media, Culture & Society, 44(2), 286–302. https://doi.org/10.1177/01634437211045525

    This article uses Acker’s concept of inequality regimes to analyze qualitative research findings on work-life balance and gender equality for women in British television production. Female survey respondents, focus group participants, and interviewees spoke of their subjective experience of gendered work practices which disadvantage women as women. These findings build on existing research showing gender disadvantage in the industry, leading to loss of human capital and a narrowing of the range of creative experience. They also show that growing numbers of women are seeking alternative modes of production, at a time of increased awareness of inequality. Such alternatives suggest that change is possible, although it is strongly constrained by organizational logics and subject to continued resistance, in line with Acker’s framework of analysis. Visibility of inequalities is the key to supporting change.

    Consulter sur doi.org
  • Liinamaa, S., & Rogers, M. (2022). Women actors, insecure work, and everyday sexism in the Canadian screen industry. Feminist Media Studies, 22(1), 16–31. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1759114

    Acting, especially in the screen arts industry, is a job where women are subjected to pronounced and widely accepted socio-cultural aesthetic ideals within an industry that has become renowned for its tolerance for and justifications of sexism and sexualized violence. However, there is a limited amount of scholarship that examines actors and acting from a work and employment perspective. Drawing on the literature on work insecurity and gender inequities in cultural work, this article examines the screen industry from the perspective of women actors in a semi-peripheral location in Canada. This is a cohort that has managed to remain in the industry, despite high levels of attrition. Drawing on in-depth semi-structured interviews, our participants identify a range of strategies they employ (toughness, silence, humour, refusal, creative resistance) to respond to workplace sexism and gender-based constraints as they try to balance their creative agency with career sustainability. Participants emphasized that finding multiple outlets for realizing creative agency is crucial to counteracting everyday sexism and remaining in the industry.

    Consulter sur doi.org
  • Babulski, T. (2022). Re-Cognizing Harassment with the Arts. Phenomenology & Practice, 17(2), 33–44. https://doi.org/10.29173/pandpr29477

    Absent mechanisms of restorative justice, victims of sexual harassment, particularly those within the LGBT+ community that are already frequent targets of relational aggression, are unlikely to either report or reckon with the consequences of inappropriate workplace behaviors and discrimination. Written from the perspective of a masculinized bisexual whose encounter with a pervasive culture of sexual harassment and psychological abuse provoked suicidal ideation, this paper employs the artistic practices of illustration as a means of first re-cognizing and recognizing phenomena, a Ricœurean construct of narrative and a palimpsest of multivocal text and images to evoke the lived experience of harassment and an analytic layer to invoke the phenomenon. By drawing, writing, and thinking through the phenomenon, the marriage of artistic and phenomenological approaches allows both researcher and reader to confront the ‘painful truths’ that otherwise resist easy analysis.

    Consulter sur journals.library.ualberta.ca
  • Baillie, G., Fileborn, B., & Wadds, P. (2022). Gendered Responses to Gendered Harms: Sexual Violence and Bystander Intervention at Australian Music Festivals. Violence Against Women, 28(3–4), 711–739. https://doi.org/10.1177/10778012211012096

    Bystander intervention has shown promise in preventing sexual violence in certain social contexts. Despite emerging evidence of pervasive sexual violence at music festivals, no research has considered bystander intervention in this setting. Drawing on an online survey conducted with 371 Australian festival attendees, we explore the role of gender on bystander intervention at music festivals. Findings point to significant gender differences, with women more willing and likely to intervene in a broader range of scenarios. We argue that responses to sexual violence are a collective responsibility shared by both women and men, as well as festival organizers and industry bodies.

    Consulter sur journals.sagepub.com
  • Boux, H. J. (2022). “#UsToo”: Empowerment and Protectionism in Responses to Sexual Abuse of Women with Intellectual Disabilities. Berkeley Journal of Gender, Law & Justice, 37. https://doi.org/10.15779/Z38RF5KG7M
    Consulter sur lawcat.berkeley.edu
  • Crowley, J. E. (2022). How Independent Contractors Respond to Sexual Harassment: The Case of the Modeling Industry. Employee Responsibilities and Rights Journal, 34(1), 57–79. https://doi.org/10.1007/s10672-021-09374-2

    Sexual harassment continues to be a problem that most commonly affects women in the United States workforce today. While there are legal and organizational remedies available, most of these mechanisms for redress only exist for workers in traditional employeremployee contexts. Independent contractors, self-employed workers who represent a growing number of labor force participants in this economy, can therefore only use informal means of addressing sexual harassment. This study used grounded theory methods to analyze 88 separate narratives of sexual harassment from 70 fashion models, an overwhelmingly female set of independent contractors currently operating in the American economy. The aim of the analysis was to understand the mix and meaning behind the use of informal strategies—more specifically confrontation versus non-confrontation—in response to this sexual harassment. Notably, models most often confronted the perpetrators of harassment. Critically, however, those models who chose non-confrontation did not minimize the abuse that they faced. Instead, they either saw themselves as powerless or engaged in self-blame when faced with harassment on the job.

    Consulter sur link.springer.com
  • Hewson, E. (2022). Exploring Vicarious Liability to Remedy the #E-Too Movement. York Law Review, 3.

    The esports, or competitive video gaming, industry is an exciting area of economic and cultural growth. Gaming can facilitate interpersonal connection, shared problem-solving, and creativity. Players may purchase a game, watch a streamer play it online, join an online gaming community, attend a tournament, compete professionally, or find employment in game development or a related field. The gaming industry generates enormous economic value and employs tens of thousands of people in the UK alone. However, the esports sector does not extend its benefits equally. Women are regularly verbally harassed in video games, countless women have been groped at esports events, women have been raped by professional players, underage fans have been groomed. Abuse is endemic to online gaming communities.

  • Jaakola, M. (2022). “My work opportunities depend on how much I can take” : inappropriate behaviour and harassment in the cultural domain in Finland. https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7524

    Phenomena of inappropriate behaviour and harassment are neither new nor unique to the cultural domain. However, these phenomena have not been largely publicly discussed before the 2017 me too movement, presumably due to the culture of silence prominent within the cultural domain. After the movement that started from the film industry and quickly spread around the world, discussion on ethical working conditions has arisen within all the cultural domain as well. This qualitative driven mixed methods research reviews the current situation of inappropriate behaviour and harassment in Finland and seeks to understand the magnitude and forms of the phenomena. The research questions are: 1) What special characteristics or structures in the arts and culture field enable inappropriate behaviour and harassment or the possibility of them? And 2) What can be done to eliminate inappropriate behaviour and harassment from arts and culture workplaces? The research questions are answered analyzing research data collected using a survey and six themed interviews. Research data was collected in the spring of 2021. Topics that surfaced from the survey were used as a basis for the interview questions. Findings from the survey and the interviews act as the thematical scope of this master’s thesis, as they are the most important themes to come out of this research. The main findings of the thesis are that there are four elements that enable and maintain the improper working culture within the cultural domain. The elements are insufficient funding, poor management, artist myth, and limitlessness of the work. These themes are examined in discussion with literature. The four steps this thesis suggests helping uproot the improper behaviour in the cultural domain according to the research data and literature are 1) Pushing for the cultural domain’s ethical board to be established, 2) Composing ethical guidelines for all the cultural domain, 3) Basing funding on following the said guidelines, and 4. Talking about improper behaviour publicly and bringing cases of misconduct forward.

    Consulter sur taju.uniarts.fi
  • Lund, R. (2022). How is the Ballet World Including Non-Binary Dancers? Dance Major Journal, 10(1). https://doi.org/10.5070/D510158916

    A few pioneers have shown the way, but who will follow?

    Consulter sur escholarship.org
  • Morency, S.-A., Cézard, Z., & Carbonneau, K. (2022). Briser le rideau de verre en humour. 1(1).
  • Olander, Guinievere. R. (2022). Dancing with Inclusivity: The Importance of Integrating Genderless Terminology into Swing Dance Spaces. Unbound, 122.
RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Flux web personnalisé
Dernière mise à jour depuis la base de données : 27/07/2025 06:25 (UTC)

Explorer

Secteurs de la culture

  • Arts visuels (3)
  • Audiovisuel (4)
  • Danse (2)
  • Enseignement des arts (1)
  • Humour et improvisation (2)
  • Jeux vidéo (3)
  • Littérature (1)
  • Milieux festifs (1)
  • Mode (1)

Type de ressource

  • Article de revue

Année de publication

  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2020 et 2025
      • 2022

Explorer

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • 3, 2, 1… Action!
  • Nous joindre

Accessibilité Web