Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

3, 2, 1… Action!
UQAM logo
3, 2, 1… Action!
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. 3, 2, 1… Action!
  3. Résultats
  • Accueil

Votre recherche

Réinitialiser la recherche

Aide

L’interface de recherche est composée de trois sections : Rechercher, Explorer et Résultats. Celles-ci sont décrites en détail ci-dessous.

Vous pouvez lancer une recherche aussi bien à partir de la section Rechercher qu’à partir de la section Explorer.

Rechercher

Cette section affiche vos critères de recherche courants et vous permet de soumettre des mots-clés à chercher dans la bibliographie.

  • Chaque nouvelle soumission ajoute les mots-clés saisis à la liste des critères de recherche.
  • Pour lancer une nouvelle recherche plutôt qu’ajouter des mots-clés à la recherche courante, utilisez le bouton Réinitialiser la recherche, puis entrez vos mots-clés.
  • Pour remplacer un mot-clé déjà soumis, veuillez d’abord le retirer en décochant sa case à cocher, puis soumettre un nouveau mot-clé.
  • Vous pouvez contrôler la portée de votre recherche en choisissant où chercher. Les options sont :
    • Partout : repère vos mots-clés dans tous les champs des références bibliographiques ainsi que dans le contenu textuel des documents disponibles.
    • Dans les auteurs ou contributeurs : repère vos mots-clés dans les noms d’auteurs ou de contributeurs.
    • Dans les titres : repère vos mots-clés dans les titres.
    • Dans tous les champs : repère vos mots-clés dans tous les champs des notices bibliographiques.
    • Dans les documents : repère vos mots-clés dans le contenu textuel des documents disponibles.
  • Vous pouvez utiliser les opérateurs booléens avec vos mots-clés :
    • ET : repère les références qui contiennent tous les termes fournis. Ceci est la relation par défaut entre les termes séparés d’un espace. Par exemple, a b est équivalent à a ET b.
    • OU : repère les références qui contiennent n’importe lequel des termes fournis. Par exemple, a OU b.
    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
  • Vous pouvez faire des groupements logiques (avec les parenthèses) pour éviter les ambiguïtés lors de la combinaison de plusieurs opérateurs booléens. Par exemple, (a OU b) ET c.
  • Vous pouvez demander une séquence exacte de mots (avec les guillemets droits), par exemple "a b c". Par défaut la différence entre les positions des mots est de 1, ce qui signifie qu’une référence sera repérée si elle contient les mots et qu’ils sont consécutifs. Une distance maximale différente peut être fournie (avec le tilde), par exemple "a b"~2 permet jusqu’à un terme entre a et b, ce qui signifie que la séquence a c b pourrait être repérée aussi bien que a b.
  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

Explorer

Cette section vous permet d’explorer les catégories associées aux références.

  • Les catégories peuvent servir à affiner votre recherche. Cochez une catégorie pour l’ajouter à vos critères de recherche. Les résultats seront alors restreints aux références qui sont associées à cette catégorie.
  • Dé-cochez une catégorie pour la retirer de vos critères de recherche et élargir votre recherche.
  • Les nombres affichés à côté des catégories indiquent combien de références sont associées à chaque catégorie considérant les résultats de recherche courants. Ces nombres varieront en fonction de vos critères de recherche, de manière à toujours décrire le jeu de résultats courant. De même, des catégories et des facettes entières pourront disparaître lorsque les résultats de recherche ne contiennent aucune référence leur étant associées.
  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

Résultats

Cette section présente les résultats de recherche. Si aucun critère de recherche n’a été fourni, elle montre toute la bibliographie (jusqu’à 20 références par page).

  • Chaque référence de la liste des résultats est un hyperlien vers sa notice bibliographique complète. À partir de la notice, vous pouvez continuer à explorer les résultats de recherche en naviguant vers les notices précédentes ou suivantes de vos résultats de recherche, ou encore retourner à la liste des résultats.
  • Des hyperliens supplémentaires, tels que Consulter le document ou Consulter sur [nom d’un site web], peuvent apparaître sous un résultat de recherche. Ces liens vous fournissent un accès rapide à la ressource, des liens que vous trouverez également dans la notice bibliographique.
  • Le bouton Résumés vous permet d’activer ou de désactiver l’affichage des résumés dans la liste des résultats de recherche. Toutefois, activer l’affichage des résumés n’aura aucun effet sur les résultats pour lesquels aucun résumé n’est disponible.
  • Diverses options sont fournies pour permettre de contrôler l’ordonnancement les résultats de recherche. L’une d’elles est l’option de tri par Pertinence, qui classe les résultats du plus pertinent au moins pertinent. Le score utilisé à cette fin prend en compte la fréquence des mots ainsi que les champs dans lesquels ils apparaissent. Par exemple, si un terme recherché apparaît fréquemment dans une référence ou est l’un d’un très petit nombre de termes utilisé dans cette référence, cette référence aura probablement un score plus élevé qu’une autre où le terme apparaît moins fréquemment ou qui contient un très grand nombre de mots. De même, le score sera plus élevé si un terme est rare dans l’ensemble de la bibliographie que s’il est très commun. De plus, si un terme de recherche apparaît par exemple dans le titre d’une référence, le score de cette référence sera plus élevé que s’il apparaissait dans un champ moins important tel le résumé.
  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
  • Les catégories sélectionnées dans la section Explorer n’ont aucun effet sur le tri par pertinence. Elles ne font que filtrer la liste des résultats.
Type de ressource
  • Article de revue
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2010 et 2019
      • 2018

Résultats 19 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
Résumés
  • Strong, C., & Rush, E. (2018). Musical genius and/or nasty piece of work? Dealing with violence and sexual assault in accounts of popular music’s past. Continuum, 32(5), 569–580. https://doi.org/10.1080/10304312.2018.1483009

    For many years, the mistreatment of women in particular has essentially been normalized in many parts of the music industry. In recent years, however, there has been an increase in women coming forward and telling their stories, and asking that men be held accountable for wrongdoing. This interdisciplinary (sociology and philosophy) paper pursues two key feminist questions prompted by recent developments. Firstly: How has the construction of the history of popular music legitimated the continuation of this situation? ‘Looking back’ historically and sociologically, examples are provided of the legitimation or ignoring of violence against women (VAW) in the history of popular music to date. Secondly: How should we [archivists, historians, heritage curators and popular music educators], from now on, construct the history of popular music in a way that doesn’t legitimate VAW? Turning to ‘look forward’, applied ethics frameworks are used to explore different aspects of this second question.

    Consulter sur doi.org
  • Redvall, E. N., & Sørensen, I. E. (2018). Hard facts, soft measures: Gender, quality and inequality debates in Danish film and television in the 2010s. Journal of Scandinavian Cinema, 8(3), 233–249. https://doi.org/10.1386/jsca.8.3.233_1

    Abstract This article investigates discussions about gender, quality and equality in Danish film and television in the 2010s. Contrary to Sweden, where gender diversity has been part of public debate and formal screen policy since the 2000s, there was little discussion of gender in the Danish screen industry until the Danish Film Institute (DFI) began focusing on diversity as a priority area before the Film Strategy for 2015–18. The article analyses how both DFI and industry players have continuously argued against gender quotas, instead opting for soft measures such as ‘gender declarations’ and initiatives to raise awareness. One of these initiatives was a manifesto, ManusFestet, that used humour to raise questions about gender representation on-screen. The article discusses how a balance between hard facts and soft measures seems to be experienced as a constructive way forward, as long as this combination does in fact facilitate the intended change.

    Consulter sur intellectdiscover.com
  • Bennett, T. (2018). “The Whole Feminist Taking-Your-Clothes-off Thing”: Negotiating the Critique of Gender Inequality in UK Music Industries. IASPM Journal, 8(1), 24–41. https://iaspmjournal.net/index.php/IASPM_Journal/article/view/882

    This article considers the critique of inequality, exploitation and exclusion in contemporary UK music industries, in light of the latter’s growing internal concerns over work-based gender relations. The creative sector’s persistent inequalities are at odds with its professed liberal, egalitarian, meritocratic values and attitudes. Yet, within music’s industrial production cultures, a dismissive postfeminist sensibility has come under pressure through a reflexive critical moment of popular feminist discourse, expressed in trade press critique, between 2013 and the present moment. Drawing from a study of intermediary work in UK major record labels, the article takes a pragmatist approach to documenting and theorizing this critique – alongside institutional mechanisms, like company policies and corporate PR, that respond to it – in terms of growing industrial reflexivity. Tensions over the representation of work, the nature of inequality, intergenerational and epistemic injustice emerge as key themes, with implications for critical research on popular music industries.

    Consulter sur iaspmjournal.net
  • trivedi, nikhil, & Wittman, A. (2018). Facing Sexual Harassment and Abuse in the Feminizing Museum. Journal of Museum Education, 43(3), 209–218. https://doi.org/10.1080/10598650.2018.1488126

    Despite the growing number of women in museums, the undervaluing of educational work traditionally associated with women, and labor largely done by women today, persists. This begs the question: in what other ways are women and femmes working in museums undermined despite their growing presence as workers and the emerging centrality of the educational role of museums? In society more broadly, we see how undervaluing women and their labor leads to a spectrum of treatment that can be considered violent. In this spectrum, we include pay and benefit disparities, disempowerment, and marginalization through sexist, homophobic, and transphobic comments and objectification, harassment, threats, verbal, physical, emotional, and financial abuse, and at the far end of the spectrum sexual assault and murder. In this article, we discuss data collected through a survey conducted about incidences of sexual abuse and harassment experienced by museum workers. We explore the results of the survey in relation to the gender-based division of labor and skills among the museum workforce. We look to the responses to this survey as a gauge of how much power women and gender non-conforming people have in their daily work lives in museums and propose actions that could increase empowerment and support.

    Consulter sur doi.org
  • Cobb, S., & Horeck, T. (2018). Post Weinstein: gendered power and harassment in the media industries. Feminist Media Studies, 18(3), 489–491. https://doi.org/10.1080/14680777.2018.1456155
    Consulter sur doi.org
  • Sorensen, I. (2018). What sexual harassment in Zentropa tells us about cultural policy post-Weinstein. Feminist Media Studies, 18(3), 502–505. https://doi.org/10.1080/14680777.2018.1456165
    Consulter sur doi.org
  • Moola, F., & Krahn, A. (2018). A Dance with Many Secrets: The Experience of Emotional Harm from the Perspective of Past Professional Female Ballet Dancers in Canada. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 27(3), 256–274. https://doi.org/10.1080/10926771.2017.1410747

    Originating in the Italian and French courts, ballet is an age-old art that fuses aesthetics and athleticism (Wulff, 2008). Despite changing times, ballet masters and mistresses tenaciously hold on to a sense of deep traditionalism. However, some scholars suggest that unwavering devotion to the art may conceal troubled embodied relations and oppressive practices (Gvion, 2008). In this study, we drew on the phenomenological research tradition in an effort to further examine the power relations that play out on the body in the world of Canadian professional ballet (Papaefstathiou, Rhind, & Brakenridge, 2013). Twenty past professional female ballet dancers from across Canada participated in this study. Our dedicated dancers were relentless. They sacrificed body and mind in the pursuit of excellence in a broader cultural context that expected nothing less. The dancers normalized harmful emotional experiences, inappropriate sexual transgressions, and chronic injury (Gvion, 2008). They also described experiences of neglect—and feeling replaceable—after the onset of injury. We have attempted to theorize our findings within the context of embodiment literature and the work of gender theorists. Emboldened by our dancers’ voices, we have shed light—and broken secrets—regarding some of the harmful practices that still characterize professional ballet in Canada. We hope that our work might further continue efforts to democratize power imbalances in professional ballet and ultimately enhance holistic dancer development and health.

    Consulter sur doi.org
  • Terán, L., & Emmers-Sommer, T. M. (2018). “The Destruction of a Legacy”: Agenda Setting and the Bill Cosby Sexual Assault Allegations. Sexuality & Culture, 22(1), 63–89. https://doi.org/10.1007/s12119-017-9453-7

    Utilizing agenda setting theory, this study investigates the Bill Cosby sexual assault allegation scandal and how the scandal is framed by the media. In order to examine if and how varied networks reported differently on the Cosby scandal, sixty articles from three, distinct networks (CNN, FOX News, E!) were analyzed and coded under seven different categories. Results demonstrate a significant difference among the analyzed networks and media frames most reported in the sample for this study. Although all networks address Cosby’s rise and fall of an American hero, agendas set and story frames presented varied. Specifically, CNN highlighted victims’/survivors’ powerful voice whereas E! and FOX News highlighted Cosby’s support from the black community, celebrities and co-stars. Additional results, discussion and future directions follow.

    Consulter sur doi.org
  • Little, N., Burger, B., & Croucher, S. M. (2018). EDM and Ecstasy: the lived experiences of electronic dance music festival attendees. Journal of New Music Research, 47(1), 78–95. https://doi.org/10.1080/09298215.2017.1358286

    Attendance at large-scale music festivals has captivated a global interest in these spectacular experiences, yet little is known about the lasting benefits and personal changes individuals incur following this event. This study aims to provide a comprehensive exploration of the lived experiences of individuals who attended a multi-day electronic dance music festival. The present study was primarily interested in the perceived beneficial changes within the individual, following their festival experience. We investigated if first-time festival attendees perceived changes differed to those of returning individuals. Semi-structured qualitative interviews were used to collect data from 12 individuals who attended the 2015 Electronic Daisy Carnival in Las Vegas. Six participants were first-time attendees while the remaining six were individuals returning to the festival. The data was analysed using Thematic Analysis. Within the data emerged the following central themes: (1) escape, (2) communitas, and (3) self-reported changes; there were 10 subthemes. These findings add to the existing body of music festival literature, further contextualizing how music festivals are both experienced, and reflected upon by individuals. Further, this study highlights the potential lasting changes individuals’ experience from attending electronic dance music festivals.

    Consulter sur doi.org
  • Carpentier, M. (2018). Sexisme en danse : le mur du silence s’effrite au Québec. Jeu : revue de théâtre, 167, 68–71. https://www.erudit.org/fr/revues/jeu/2018-n167-jeu03688/88202ac/

    Un article de la revue Jeu, diffusée par la plateforme Érudit.

    Consulter sur www.erudit.org
  • Corredoira, L. (2018). The Right of One’s Own Image in the Recent Cases of Sexual Harassment in Film Industry: Applying the European Theory of Concentric Circles to Celebrities (In Particular, Women). Journal of Information Policy, 8, 381–400. https://uqam-bib.on.worldcat.org/search/detail/8132475791?queryString=The%20Right%20of%20One%27s%20Own%20Image%20in%20the%20Recent%20Cases%20of%20Sexual%20Harassment%20in%20Film%20Industry%3A%20Applying%20the%20European%20Theory%20of%20Concentric%20Circles%20to%20Celebrities&databaseList=3784%2C283%2C3539%2C638%2C3536%2C3155&stickyFacetsChecked=false&clusterResults=false&groupVariantRecords=false
    Consulter sur uqam-bib.on.worldcat.org
  • Heen, M. Sj., & Lieberman, J. D. (2018). Sexual Harassment and Violence at Music Concerts and Festivals. Center for Crime and Justice Policy. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21767.04009
    Consulter sur rgdoi.net
  • Khan, S., Hirsch, J., Wamboldt, A., & Mellins, C. (2018). “I Didn’t Want To Be ‘That Girl’”: The Social Risks of Labeling, Telling, and Reporting Sexual Assault. Sociological Science, 5, 432–460. https://doi.org/10.15195/v5.a19

    This article deploys ethnographic data to explain why some students do not label experiences as sexual assault or report those experiences. Using ideas of social risks and productive ambiguities, it argues that not labeling or reporting assault can help students (1) sustain their current identities and allow for several future ones, (2) retain their social relationships and group affiliations while maintaining the possibility of developing a wider range of future ones, or (3) avoid derailing their current or future goals within the higher educational setting, or what we call “college projects.” Conceptually, this work advances two areas of sociological research. First, it expands the framework of social risks, or culturally specific rationales for seemingly illogical behavior, by highlighting the interpersonal and institutional dimensions of such risks. Second, it urges researchers to be more attentive to contexts in which categorical ambiguity or denial is socially productive and to take categorical avoidance seriously as a subject of inquiry. Substantively, this work advances knowledge of why underreporting of campus sexual assault occurs, with implications for institutional policies to support students who have experienced unwanted nonconsensual sex regardless of how those students may label what happened.

    Consulter sur www.sociologicalscience.com
  • Mogoș, P., & Berkers, P. (2018). Navigating the Margins between Consent and Dissent: Mechanisms of Creative Control and Rock Music in Late Socialist Romania. East European Politics and Societies: And Cultures, 32(1), 56–77. https://doi.org/10.1177/0888325417736807
    Consulter sur journals.sagepub.com
  • Powers, R. A., & Leili, J. (2018). Bar Training for Active Bystanders: Evaluation of a Community-Based Bystander Intervention Program. Violence Against Women, 24(13), 1614–1634. https://doi.org/10.1177/1077801217741219

    Bystander intervention programs are proliferating on college campuses and are slowly gaining momentum as sexual violence prevention programs suitable for the larger community. In particular, bystander intervention programs aimed at bar staff have been developed in a number of locations. This study entails the exploratory evaluation of a community-based bystander program for bar staff. Using a pre–posttest design, this study suggests that evidence surrounding the effectiveness of this program is promising as it decreases rape myths, decreases barriers to intervention, and increases bartenders willingness to intervene. Future research and policy implications are discussed.

    Consulter sur journals.sagepub.com
  • Shultz, V. (2018). Reconceptualizing Sexual Harassment, Again Collection: #MeToo and the Future of Sexual Harassment Law. Yale Law Journal Forum, 128, 22–66. https://heinonline.org/HOL/P?h=hein.journals/yljfor128&i=22
    Consulter sur heinonline.org
  • Spencer, J. (2018). Performing Arts Training in the Age of #MeToo. Voice and Speech Review, 12(3), 356–366. https://doi.org/10.1080/23268263.2018.1488461
  • Toby, B. (2018). The Whole Feminist Taking-Your-Clothes-off Thing”: Negotiating the Critique of Gender Inequality in UK Music Industries. Gender Politics in the Music Industry, 8(1). https://iaspmjournal.net/index.php/IASPM_Journal/article/view/882

    This article considers the critique of inequality, exploitation and exclusion in contemporary UK music industries, in light of the latter’s growing internal concerns over work-based gender relations. The creative sector’s persistent inequalities are at odds with its professed liberal, egalitarian, meritocratic values and attitudes. Yet, within music’s industrial production cultures, a dismissive postfeminist sensibility has come under pressure through a reflexive critical moment of popular feminist discourse, expressed in trade press critique, between 2013 and the present moment. Drawing from a study of intermediary work in UK major record labels, the article takes a pragmatist approach to documenting and theorizing this critique – alongside institutional mechanisms, like company policies and corporate PR, that respond to it – in terms of growing industrial reflexivity. Tensions over the representation of work, the nature of inequality, intergenerational and epistemic injustice emerge as key themes, with implications for critical research on popular music industries.

    Consulter sur iaspmjournal.net
  • Trachman, M. (2018). L’ordinaire de la violence. Un cas d’atteinte sexuelle sur mineure en milieu artistique. Travail, genre et sociétés, 40(2), 131–150. https://doi.org/10.3917/tgs.040.0131

    L’ordinaire est un thème souvent mobilisé dans les études sur les violences de genre. À partir d’un cas d’atteinte sexuelle sur mineure, cet article a pour objectif d’en préciser les enjeux. Il montre en premier lieu que la notion d’ordinaire, qui signifie souvent ce qui est commun à toutes les femmes, gagne à voir son périmètre précisé : dans le cas analysé, le travail artistique, sa dimension vocationnelle, la personnalisation des relations entre professeur et étudiante, les coûts d’entrée dans le métier pour les femmes sont des éléments déterminants. Dans les études féministes, l’ordinaire désigne également les faits de violence qui caractérisent la vie quotidienne des femmes. En distinguant faits, situation et qualification, l’article montre que la qualification de violence implique un sentiment d’anormalité et une réflexivité largement absents dans les situations de violence de genre. Ce hiatus explique l’incertitude souvent inhérente à la qualification de violence et le caractère rétrospectivement énigmatique des situations de violence. L’ordinaire de la violence désigne ainsi moins une évidence occultée qu’un registre de l’expérience où les abus et les agressions sont intégrés dans le cours des choses et normalisés par les protagonistes.

    Consulter sur www.cairn.info
RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Flux web personnalisé
Dernière mise à jour depuis la base de données : 08/06/2025 06:25 (UTC)

Explorer

Contexte (VACS en culture au Québec)

  • Médias et VACS en culture au Québec (1)

Secteurs de la culture

  • Arts visuels (1)
  • Audiovisuel (5)
  • Humour et improvisation (1)
  • Industries culturelles en général (1)
  • Milieux festifs (1)
  • Musique (5)
  • Théâtre (1)

Type de ressource

  • Article de revue

Année de publication

  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2010 et 2019
      • 2018

Explorer

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • 3, 2, 1… Action!
  • Nous joindre

Accessibilité Web