Accéder au contenu Accéder au menu principal Accéder à la recherche
Accéder au contenu Accéder au menu principal
UQAM logo
Page d'accueil de l'UQAM Étudier à l'UQAM Bottin du personnel Carte du campus Bibliothèques Pour nous joindre

Service des bibliothèques

3, 2, 1… Action!
UQAM logo
3, 2, 1… Action!
  • Bibliographie
  • Accueil
  1. Vitrine des bibliographies
  2. 3, 2, 1… Action!
  3. Résultats
  • Accueil

Votre recherche

Réinitialiser la recherche

Aide

L’interface de recherche est composée de trois sections : Rechercher, Explorer et Résultats. Celles-ci sont décrites en détail ci-dessous.

Vous pouvez lancer une recherche aussi bien à partir de la section Rechercher qu’à partir de la section Explorer.

Rechercher

Cette section affiche vos critères de recherche courants et vous permet de soumettre des mots-clés à chercher dans la bibliographie.

  • Chaque nouvelle soumission ajoute les mots-clés saisis à la liste des critères de recherche.
  • Pour lancer une nouvelle recherche plutôt qu’ajouter des mots-clés à la recherche courante, utilisez le bouton Réinitialiser la recherche, puis entrez vos mots-clés.
  • Pour remplacer un mot-clé déjà soumis, veuillez d’abord le retirer en décochant sa case à cocher, puis soumettre un nouveau mot-clé.
  • Vous pouvez contrôler la portée de votre recherche en choisissant où chercher. Les options sont :
    • Partout : repère vos mots-clés dans tous les champs des références bibliographiques ainsi que dans le contenu textuel des documents disponibles.
    • Dans les auteurs ou contributeurs : repère vos mots-clés dans les noms d’auteurs ou de contributeurs.
    • Dans les titres : repère vos mots-clés dans les titres.
    • Dans tous les champs : repère vos mots-clés dans tous les champs des notices bibliographiques.
    • Dans les documents : repère vos mots-clés dans le contenu textuel des documents disponibles.
  • Vous pouvez utiliser les opérateurs booléens avec vos mots-clés :
    • ET : repère les références qui contiennent tous les termes fournis. Ceci est la relation par défaut entre les termes séparés d’un espace. Par exemple, a b est équivalent à a ET b.
    • OU : repère les références qui contiennent n’importe lequel des termes fournis. Par exemple, a OU b.
    • SAUF : exclut les références qui contiennent le terme fourni. Par exemple, SAUF a.
    • Les opérateurs booléens doivent être saisis en MAJUSCULES.
  • Vous pouvez faire des groupements logiques (avec les parenthèses) pour éviter les ambiguïtés lors de la combinaison de plusieurs opérateurs booléens. Par exemple, (a OU b) ET c.
  • Vous pouvez demander une séquence exacte de mots (avec les guillemets droits), par exemple "a b c". Par défaut la différence entre les positions des mots est de 1, ce qui signifie qu’une référence sera repérée si elle contient les mots et qu’ils sont consécutifs. Une distance maximale différente peut être fournie (avec le tilde), par exemple "a b"~2 permet jusqu’à un terme entre a et b, ce qui signifie que la séquence a c b pourrait être repérée aussi bien que a b.
  • Vous pouvez préciser que certains termes sont plus importants que d’autres (avec l’accent circonflexe). Par exemple, a^2 b c^0.5 indique que a est deux fois plus important que b dans le calcul de pertinence des résultats, tandis que c est de moitié moins important. Ce type de facteur peut être appliqué à un groupement logique, par exemple (a b)^3 c.
  • La recherche par mots-clés est insensible à la casse et les accents et la ponctuation sont ignorés.
  • Les terminaisons des mots sont amputées pour la plupart des champs, tels le titre, le résumé et les notes. L’amputation des terminaisons vous évite d’avoir à prévoir toutes les formes possibles d’un mot dans vos recherches. Ainsi, les termes municipal, municipale et municipaux, par exemple, donneront tous le même résultat. L’amputation des terminaisons n’est pas appliquée au texte des champs de noms, tels auteurs/contributeurs, éditeur, publication.

Explorer

Cette section vous permet d’explorer les catégories associées aux références.

  • Les catégories peuvent servir à affiner votre recherche. Cochez une catégorie pour l’ajouter à vos critères de recherche. Les résultats seront alors restreints aux références qui sont associées à cette catégorie.
  • Dé-cochez une catégorie pour la retirer de vos critères de recherche et élargir votre recherche.
  • Les nombres affichés à côté des catégories indiquent combien de références sont associées à chaque catégorie considérant les résultats de recherche courants. Ces nombres varieront en fonction de vos critères de recherche, de manière à toujours décrire le jeu de résultats courant. De même, des catégories et des facettes entières pourront disparaître lorsque les résultats de recherche ne contiennent aucune référence leur étant associées.
  • Une icône de flèche () apparaissant à côté d’une catégorie indique que des sous-catégories sont disponibles. Vous pouvez appuyer sur l’icône pour faire afficher la liste de ces catégories plus spécifiques. Par la suite, vous pouvez appuyer à nouveau pour masquer la liste. L’action d’afficher ou de masquer les sous-catégories ne modifie pas vos critères de recherche; ceci vous permet de rapidement explorer l’arborescence des catégories, si désiré.

Résultats

Cette section présente les résultats de recherche. Si aucun critère de recherche n’a été fourni, elle montre toute la bibliographie (jusqu’à 20 références par page).

  • Chaque référence de la liste des résultats est un hyperlien vers sa notice bibliographique complète. À partir de la notice, vous pouvez continuer à explorer les résultats de recherche en naviguant vers les notices précédentes ou suivantes de vos résultats de recherche, ou encore retourner à la liste des résultats.
  • Des hyperliens supplémentaires, tels que Consulter le document ou Consulter sur [nom d’un site web], peuvent apparaître sous un résultat de recherche. Ces liens vous fournissent un accès rapide à la ressource, des liens que vous trouverez également dans la notice bibliographique.
  • Le bouton Résumés vous permet d’activer ou de désactiver l’affichage des résumés dans la liste des résultats de recherche. Toutefois, activer l’affichage des résumés n’aura aucun effet sur les résultats pour lesquels aucun résumé n’est disponible.
  • Diverses options sont fournies pour permettre de contrôler l’ordonnancement les résultats de recherche. L’une d’elles est l’option de tri par Pertinence, qui classe les résultats du plus pertinent au moins pertinent. Le score utilisé à cette fin prend en compte la fréquence des mots ainsi que les champs dans lesquels ils apparaissent. Par exemple, si un terme recherché apparaît fréquemment dans une référence ou est l’un d’un très petit nombre de termes utilisé dans cette référence, cette référence aura probablement un score plus élevé qu’une autre où le terme apparaît moins fréquemment ou qui contient un très grand nombre de mots. De même, le score sera plus élevé si un terme est rare dans l’ensemble de la bibliographie que s’il est très commun. De plus, si un terme de recherche apparaît par exemple dans le titre d’une référence, le score de cette référence sera plus élevé que s’il apparaissait dans un champ moins important tel le résumé.
  • Le tri par Pertinence n’est disponible qu’après avoir soumis des mots-clés par le biais de la section Rechercher.
  • Les catégories sélectionnées dans la section Explorer n’ont aucun effet sur le tri par pertinence. Elles ne font que filtrer la liste des résultats.
Type de ressource
  • Chapitre de livre
Année de publication
  • Entre 2000 et 2025

Résultats 41 ressources

Date décroissanteDate croissanteAuteur A-ZAuteur Z-ATitre A-ZTitre Z-A
  • 1
  • 2
  • 3
  • Page 1 de 3
Résumés
  • Hawkes, T. (2023). Can Rainbow Become the New Pink? A study of ballet educators’ responses to the advancement of LGBTQ+ rights. In Angela Jaap & L. Moscardini (Eds.), Researching Education Bulletin : Creative Arts Special Edition (pp. 13–15). SERA.
  • Tranchese, A. (2023). #metoo: The Good, the Bad, and the Backlash. In A. Tranchese (Ed.), From Fritzl to #metoo: Twelve Years of Rape Coverage in the British Press (pp. 329–364). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-09353-1_10

    I start this discussion in this chapter with an outline of the key points within the #metoo debate, looking at what, according to various scholars, has and has not been achieved since the hashtag went viral in 2017. This overview constitutes the context for the subsequent analysis and critical evaluation, which will look at how the press conceptualised #metoo, and how it shaped some of the wider discussions about the hashtag. In Chapter 11, it will focus on whether (and how) the widespread use of #metoo after 2017 affected the representation of violence against women in the British press compared to the previous years.

    Consulter sur doi.org
  • Trusolino, M. (2022). Laughter from the Sidelines: Precarious Work in the Canadian Comedy Industry. In M. Campbell & C. Thompson (Eds.), Creative Industries in Canada. Canadian Scholars.

    Creative Industries in Canada is a foundational text that encourages students to think critically about creative industries within a Canadian context and interrogate the current state and future possibilities of the industry. While much of current creative industries literature concerns the United Kingdom, the United States, and Asia, this text captures the breadth of how Canadian industries are organized and experienced, and how they operate.This ambitious collection aims to guide students through the current landscape of Canadian creative industries through three thematic sections. “Production” collects chapters focused on how national discourses and identities are produced through creative industries and the tensions that exist between policy and media. “Participation” explores how we engage with these industries in different roles: as consumer, creator, policy-maker, and more. “Pedagogies” explores how education impacts inclusion and visibility in creative industries.Truly intersectional, Creative Industries in Canada provides students with practical industry knowledge and frameworks to explore the current state of the field and its future. With a broad application to many undergraduate programs, this text is a must-read resource for those pursuing media studies, arts management, creative and cultural industries studies, communications, and arts and humanities.

  • Kavoura, A., & Rinne, S. (2022). Rainbow dancing in Finland and the challenge of transgender inclusion (G. Molnár & R. Bullingham, Eds.). Routledge Handbook of Gender Politics in Sport and Physical Activity.

    Traditionally, partner dances occur between a woman and a man, following rather conservative gender roles and rules. However, as a result of international lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, queer, asexual, allies and more (LGBTIQA+) activism, some social dancing events and competitions have made space for gender and sexual diversity. This chapter focuses on the Rainbow and Same-Sex dancing scene in Finland and its potential and challenges for transgender inclusion. We draw on data collected during the first author’s ethnographic and participatory action research study on trans-inclusive sport spaces and the second author’s experiences as a professional dance teacher and Rainbow trans dancer at both same-sex and mainstream dance competitions. Our findings reveal that the Rainbow dancing movement has helped make dancing more accessible and inclusive for members of the trans community through challenging traditional cis- and heteronormative dance roles and the men-lead/women-follow paradigm. Yet, certain challenges for trans-inclusion persist, such as the transphobic politics and rules of national and international dance associations. In concluding this chapter, we provide recommendations for enhancing access and positive experiences of trans people in dance, DanceSport and sport in general.

  • Alterio, A. M. (2022). Hypermasculinity Makes the Queer Boy Faint. In D. Risner & B. Watson (Eds.), Masculinity, Intersectionality and Identity: Why Boys (Don’t) Dance (pp. 281–299). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90000-7_14

    Through the lens of personal experience, this chapter provides an exploration of the oft-concealed practices and hypermasculine ideals in dance education. Commercial, concert, and academic dance pedagogy continues to create and perpetuate homophobia that restricts the definition of “boy dancer” to the point of creating a false scarcity and competition to be the most cis-heteronormative male possible. Alterio argues this environment contributes to the perpetuation of discrimination against LGBTQIA+ dancers, the exclusion of non-cis boys, and lack of innovation in the field. Recommendations are offered to those interested in pushing the boundaries of performance and gender identity and a call for institutions to support this work.

    Consulter sur doi.org
  • Christofidou, A. (2022). Dancing Boys and Men: Negotiating Masculinity and Sexuality. In D. Risner & B. Watson (Eds.), Masculinity, Intersectionality and Identity: Why Boys (Don’t) Dance (pp. 99–119). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90000-7_5

    Theatrical dance remains widely perceived as an unconventional activity for boys and young men in many Western contexts. This chapter focuses on professional male dancers’ pathways into recreational, pre-professional dance and assesses the various obstacles encountered and the sources of encouragement available to continue dancing and to pursue a dance career. Data analysis challenges the assumption that homophobia and hierarchies among boys, men, and masculinities have been erased. The chapter argues that wider systems of inequality, oppression, and power persist. These continue to affect boys and young men, influencing their choices and the possibilities to transgress gender norms.

    Consulter sur doi.org
  • Julios, C. (2022). Understanding Sexual Harassment in the #MeToo Era. In C. Julios (Ed.), Sexual Harassment in the UK Parliament: Lessons from the #MeToo Era (pp. 37–79). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87140-6_2

    This chapter provides a contextual account of the rise of #MeToo as an global gender-equality campaign supporting those affected by sexual transgressions. Originally articulated by African-American civil rights activist Tarana Burke in 2006, the slogan ‘me too’ was meant as a rallying cry to support young minority ethic survivors of sexual abuse. Years later, social media would turn Burke’s motto into a byword for the global #MeToo movement. The chapter chronicles the events surrounding #MeToo’s inception, including Hollywood producer Harvey Weinstein’s sexual exploitation scandal in 2017, and The New York Times and The New Yorker exposés of his serial offending within the film industry. It also examines the narratives of countless survivors and #MeToo campaigners, including high-profile cases such as those of Rose McGowan, Alyssa Milano, Mimi Haleyi, Jessica Mann and Zelda Perkins. The chapter then critically considers the growth and international significance of #MeToo as well as its inherent shortcomings.

    Consulter sur doi.org
  • Manfredo, K. S., Alexandra. (2022). In Her Own Words: Documenting the Current Realities of Women-in-Jazz. In The Routledge Companion to Jazz and Gender. Routledge.

    Since the inception of jazz, the lives and experiences of women-in-jazz have been inadequately documented and archived, which has led to a lack of female representation in the jazz community. During the recent resurgence of the #MeToo Movement, many women-in-jazz bravely shared stories of sexual discrimination and harassment. As the jazz community continues to address the gender disparity, women’s stories need to be centered in order to address current realities of women-in-jazz. By documenting the experiences of women-in-jazz in higher education as students, educators and performers, sexual discrimination and harassment must be considered as contributing factors of the gender disparity in jazz.

  • Siciliano, M. L. (2021). Creative Control: The Ambivalence of Work in the Culture Industries. In Creative Control. Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/sici19380

    Michael L. Siciliano draws on nearly two years of ethnographic research as a participant-observer in a Los Angeles music studio and a multichannel YouTube network to explore the contradictions of creative work. Creative Control explains why “cool” jobs help us understand how workers can participate in their own exploitation.

    Consulter sur www.degruyter.com
  • Fallow, C., & Mullan, S. J. (2021). The Royal Court in the Wake of #MeToo. In J. Rudakoff (Ed.), Performing #MeToo: How Not to Look Away (pp. 123–140). Intellect Books.
  • Heyliger, Y. (2021). #MeToo: Theatre Women Share Their Stories. In J. Rudakoff (Ed.), Performing #MeToo: How Not to Look Away (pp. 173–191). Intellect Books.
  • Studham, S. F. (2021). Supporting Brave Spaces for Theatre-​Makers Post-#MeToo: A Chicago-Based Study on Rehearsing and Performing Intimacy in Theatre. In J. Rudakoff (Ed.), Performing #MeToo: How Not to Look Away (pp. 68–85). Intellect Books.
  • Thomasson, S. (2021). We Get It: Calling Out Sexism and Harassment in Australia’s Live Performance Industry. In J. Rudakoff (Ed.), Performing #MeToo: How Not to Look Away (pp. 86–103). Intellect Books.
  • Whitson, N. (2021). Super Fluid/Super Black: Translations and Teachings in Transembodied Metaphysics. In P. Butler (Ed.), Critical Black Futures: Speculative Theories and Explorations (pp. 165–180). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-7880-9_9

    Ni’Ja Whitson turns a piece that was originally commissioned as a keynote lecture for the 2020 Collegium for the African Diaspora Dance (CADD) conference, Fluid Black: Dance Back. This chapter is a hybrid text that centralizes Black Transgender and Nonbinary experiences in a conversation of futurity in African Diasporic spirituality, dance traditions, and performativities. Furthermore, Super Fluid/Super Black interrogates beingness through an exploration of astrophysics and global attempts at Black erasure to uncover new strategies of collectivizing under physical, metaphysical, and cosmic bodies that dismantle cisheteronormativity at their core.

    Consulter sur doi.org
  • Oppliger, P., & Mears, K. (2020). Comedy in the Era of #MeToo: Masking and Unmasking Sexual Misconduct in Stand-Up Comedy. In The Dark Side of Stand-Up Comedy (pp. 151–171). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37214-9_8

    With the announcement of allegations of sexual harassment and sexual assault against beloved comedians, we ask, “Can one separate the art from the artist?” Comedians are supposed to bring audiences joy and laughter; however, this role is challenged when there is incongruity between the comic persona and the real-life misdeeds of comedians. We explore the rise of the #MeToo movement and the role of comedy in exposing as well as masking allegations against Bill Cosby, Louis C.K., Al Franken, and Aziz Ansari. Guided by disposition theory and disengagement models, findings reveal factors of race, gender, and personal relationships appear to influence comedians’ assessment of fellow comedians accused of sexual misconduct. Audience members also appear to experience moral disengagement.

  • Cobb, S., & Williams, L. R. (2020). Gender Equality in British Film-making: Research, Targets, Change. In S. Liddy (Ed.), Women in the International Film Industry: Policy, Practice and Power (pp. 97–110). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39070-9_6

    In October 2017, the British Film Institute declared that it would commit to specific targets for gender equality and diversity in key production roles on films with support from the Film Fund. This decision by the BFI to set targets, arguably, did not come just from their own diversity and inclusion goals. Activist film-makers had previously called for targets for the Film Fund, especially for women directors. This chapter will give an accounting of the current state of gender (in)equality in the UK industry by: outlining new research that has clarified the stagnant inequality in the UK film industry; articulating the key role of a network of activist groups (that include researchers, professional and campaigning bodies, exhibitors and film-makers) to bring attention to the problem; putting pressure on the film industry and public bodies; and summarising institutional responses to that pressure since 2016, with a critical analysis of the potential and limits of the BFI’s relatively recently implemented diversity and equality targets.

    Consulter sur doi.org
  • Jansson, M., & Wallenberg, L. (2020). Experiencing Male Dominance in Swedish Film Production. In S. Liddy (Ed.), Women in the International Film Industry: Policy, Practice and Power (pp. 163–178). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39070-9_10

    Sweden has been hailed for its recent success in increasing the number of female directors, scriptwriters and producers. Published reports, panel discussions and a vast number of press conferences on the pressing matter of gender equality within the industry together with a 5050 quota have all put the Swedish film industry—and its CEO Anna Serner—on the map. However, the last couple of years has disclosed several scandals regarding sexism and discrimination in the Swedish film industry—just as in other national film industries. This paper sets out to discuss how female film workers (e.g., directors, actors and producers) understand and negotiate their experiences of male dominance within their work context. Based on a series of interviews with women working in Swedish film from the early 1960s until today, we analyze similarities and differences in experiences as well as how these experiences are explained by the interviewees. Their stories are analyzed by using feminist institutional theory to understand how policy, funding schemes and other institutional aspects are intertwined with their experiences. The paper sets out to analyze three themes: (1) comments and suggestions during production and post-production regarding female protagonists; (2) experience of gender trouble in the process of fundraising; and (3) strategies used by the interviewed filmmakers to produce a more women-friendly environment during productions.

    Consulter sur doi.org
  • Measham, H. B. ;, Hannah King ;, Fiona. (2020). Conceptualising safety and crime at UK music festivals: A gendered analysis. In Gendered Violence at International Festivals. Routledge.

    There has been a global surge in music festivals over the last decade, especially in Europe. In the UK, it is estimated that more than 3.5 million people attended the 230 music festivals in 2015 (Time Out, 2015; UK Festival Awards, 2016). Despite a body of research indicating higher levels of crime, particularly acquisitive and violent crime in spaces with similar characteristics (e.g. nightclubs, pubs and gigs), there have been no previous studies examining the occurrence or nature of crime at music festivals. This chapter brings together conceptual developments across the social sciences to shed light on the underexplored subject of gender and safety at music festivals, a leisure location of growing interest to social scientists and of significant growth within the events industry. This chapter presents data from the first UK study to explore safety and crime at music festivals and raises questions regarding the distinctive features of commercialised music festivals, the extent to which they can be considered transgressive or countercultural spaces and what might be the distinctions, if any, of gendered sexual violence within such spaces.

  • Pletcher, I. (2020). Video Games. In Communication Technology Update and Fundamentals (17th ed.). Routledge.

    A video game is an interactive digital entertainment that you “play” on some type of electronic device. The medium has existed in some form since the 1950s, and since that time, has become a major worldwide industry, spawning technology battles and being birthed in new iterations that become ubiquitous parts of modern life. This chapter will look at the development of video games from the beginning, through the golden age, and into the era of the console wars. Further, it will point out the enormous revenues video games make, and show how the #metoo movement and unions are working to change the face of the industry.

  • Harvie, J. (2019). The power of abuse. In P. Eckersall & H. Grehan (Eds.), The Routledge Companion to Theatre and Politics (pp. 163–168). Routledge.

    Following revelations about sexual abuse in theatre and other entertainment industries in autumn 2017, this chapter explores the conditions which allow or

  • 1
  • 2
  • 3
  • Page 1 de 3
RIS

Format recommandé pour la plupart des logiciels de gestion de références bibliographiques

BibTeX

Format recommandé pour les logiciels spécialement conçus pour BibTeX

Flux web personnalisé
Dernière mise à jour depuis la base de données : 07/06/2025 06:25 (UTC)

Explorer

Secteurs de la culture

  • Audiovisuel (4)
  • Danse (6)
  • Humour et improvisation (2)
  • Industries culturelles en général (1)
  • Jeux vidéo (1)
  • Milieux festifs (1)
  • Musique (20)
  • Théâtre (5)

Type de ressource

  • Chapitre de livre

Année de publication

  • Entre 2000 et 2025
    • Entre 2000 et 2009 (1)
      • 2006 (1)
    • Entre 2010 et 2019 (21)
      • 2013 (1)
      • 2014 (1)
      • 2015 (1)
      • 2016 (8)
      • 2018 (1)
      • 2019 (9)
    • Entre 2020 et 2025 (19)
      • 2020 (5)
      • 2021 (6)
      • 2022 (6)
      • 2023 (2)

Explorer

UQAM - Université du Québec à Montréal

  • 3, 2, 1… Action!
  • Nous joindre

Accessibilité Web